Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22503

Hankkeen nimi: Digiportaat 2.0 – Polkuja pk-yritysten liiketoiminnan kasvuun

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D

Puhelinnumero: 040 655 0555

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.xamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna Ollanketo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna.ollanketo(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 183 9330

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

‘Digiportaat 2.0 - Polkuja pk-yritysten liiketoiminnan kasvuun’ -hanke vastaa tarpeeseen kehittää pk-yritysten digitaitoja ja –valmiuksia. Samalla yritykset saavat täsmäapua koronatilanteen mukanaan tuomiin haasteisiin ja muutoksiin. Kriisin vaikutukset on käännettävä vahvuuksiksi uuden oppimisessa. Hankkeen toteuttavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy (Xamk), Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Savonlinnan Hankekehitys Oy ja ProAgria Etelä-Savo.

Hankkeen tavoitteena on parantaa eteläsavolaisten pk-yritysten digitaitoja ja auttaa yrityksiä kasvu-uralle. Perusvalmiudet ovat monilla yrittäjillä jo olemassa, mutta hanke nostaa rimaa korkeammalle: jos aiempi tarve on ollut auttaa yrityksiä ylipäätään löytymään ja erottumaan digitaalisissa kanavissa, on Digiportaat 2.0 -tavoite kääntää tämä näkyvyys euroiksi.

Hanke hyödyntää ‘Digiportaat – Digitaalisuudella kasvua liiketoimintaan’ -hankkeessa luotua ja hyväksi havaittua ketterää koulutusmallia. Vuosina 2018—2021 toteutetussa hankkeessa on rakennettu vahva ja hankkeeksi jopa poikkeuksellisen erottuva Digiportaat-brändi, joka tunnistetaan ja johon yritykset liittävät positiivisia mielikuvia. Kouluttautumisen tarve on kuitenkin jatkuva johtuen nopeasta muutoksesta sekä itse yrityskentässä että hankkeen kohdealueella digitaalisten kanavien, palvelujen ja työvälineiden maailmassa. Digiportaat 2.0 tarjoaa selkeitä oppimispolkuja sekä perus- että syventävällä tasolla, ja lisäksi toteuttaa yritysten ajankohtaisista tarpeista lähtevät fokusoidut kehittämisohjelmat.

Osallistuvat yritykset saavat koulutusta, sparrausta ja konkreettista tukea digitaitojen vahvistamiseen ja digitalisaation hyödyntämiseen yritystoiminnassaan. Uudet toimintatavat viedään suoraan käytäntöön. Toimenpiteet noudattelevat kerroksittaista mallia, jossa alimmat kerrokset ohjaavat yritykset mukaan ja tarjoavat digikoulutuspolkuja ja sparrausta. Kerros kerrokselta vaatimustasoa nostetaan, päätyen digitaalisen markkinoinnin ohjelmaan ja kansainvälistyvän verkkokaupan edellytysten kartoittamiseen. Yritykset maksavat osallistumismaksun työpaketin tasosta ja yrityksen koosta riippuen.

Toimenpiteet on organisoitu seitsemäksi työpaketiksi:

TP0 Hallinto, viestintä ja markkinointi

TP1 Liiketoiminnan kehittämisohjelma

TP2 Digikoulutukset

TP3 Yritys- ja verkostokohtainen digisparraus

TP4 Tiedolla johtaminen

TP5 Digitaalisen markkinoinnin ohjelma

TP6 Verkkokauppa kasvuun ja kv. polulle


Hankkeessa kontaktoidaan useita satoja yrityksiä ja hankkeen toimenpiteisiin osallistuu arviolta 150 yritystä. Yritykset osallistuvat useisiin eri koulutuksiin. Hankkeessa järjestetään kaikkiaan 150 koulutusta, joilla tavoitetaan satoja osallistujia. Koulutukset pitävät sisällään myös digityöpajoja, 10 kaikille avointa digi-infoa sekä loppuseminaarin. Lisäksi tarjolla ovat sähköisen oppimisympäristön sisällöt. Yrityksille luodaan puitteet vertaisoppimiseen ja kokemusten jakamiseen mm. digitaalisen markkinoinnin ja kansainvälistyvän verkkokaupan ohjelmissa.

Hankkeen myötä yrityksille syntyy uutta osaamista digitaalisessa toimintaympäristössä. Tuloksena ovat paremmat digitaidot ja edellytykset uudistaa omaa liiketoimintaa. Oppimisympäristö, oppaat, julkaisut ja videomateriaalit ovat yritysten käytössä. Tarjolla ovat myös verkkokyselyt ja -testit, joista osallistujat saavat välittömästi palautteen osaamisensa kehittymisestä.

Hankkeen toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioidaan systemaattisesti hyödyntämällä vaikuttavuustyökalua, jolla kartoitetaan tilannetta hankkeen alussa, aikana ja sen päätyttyä. Näin hanke on myös itsessään paremmin tiedolla johdettu.

Hanke tekee aktiivista yhteistyötä yli hanke- ja maakuntarajojen. Digiportaat-hankkeissa kehitetyt hyvät toimintamallit pyritään vakiinnuttamaan pysyväksi rakenteeksi kytkemällä ne Etelä-Savon Digitaalinen Innovaatiokeskittymä (DIH)-kokonaisuuteen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Eteläsavolaiset pk-yritykset. Alueen yritysneuvojat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Koulutusorganisaatiot, opettajat, opiskelijat. Järjestöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 088 504

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 046 734

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 331 016

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 278 758

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan

Kunnat: Mikkeli, Puumala, Sulkava, Kangasniemi, Pertunmaa, Mäntyharju, Enonkoski, Rantasalmi, Hirvensalmi, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 150

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 187

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 190

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa on pohdittu, miten sukupuolinäkökulma voidaan ottaa toteutuksessa huomioon. Analyysin perusteella tiedetään, että hankkeen toimenpiteitä voidaan kohdistaa hyvinkin erityyppisille yrityksille toimialasta riippumatta ja hankkeen sisältö soveltuu hyvin eri sukupuolille.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kaikilla sukupuolilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua hankkeeseen. Aiempien hankkeiden kokemusten perusteella tiedetään, että eri sukupuolet osallistuvat tasavertaisesti toimenpiteisiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Digitalisaatio-osaamisen edistäminen vähentää esimerkiksi ihmisten matkustustarvetta ja merkitsee siten alempaa kuormitusta ympäristölle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Digitalisaation avulla voidaan asioida ja palvella ajasta ja paikasta riippumatta. Vaikutus ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen ei kuitenkaan ole huomattavan suuri, sillä digi-infran ylläpito ja esimerkiksi verkkokauppaan tarvittava logistiikka myös aiheuttavat päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 0
Hankkeen tavoitteena on paikallisen elinkeinorakenteen kehittäminen ja uudistaminen digitalisaation avulla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Yrityksiä kannustetaan digitalisaation avulla kehittämään skaalautuvia aineettomia tuotteita markkinoille.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 8
Alueen ihmisten hyvinvoinnin edistäminen yritysten uudistumista tukemalla ja tuottavuutta kasvattamalla.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digiportaat 2.0 -hankkeen tavoitteena oli kehittää pk-yrittäjien digitaalisia taitoja ja valmiuksia Etelä-Savossa, erityisesti koronapandemian aikana. Tavoitteena oli kartoittaa yrittäjien digiosaaminen ja järjestää heille osaamistarpeita vastaavaa digikoulutusta. Hanke toteutettiin verkostomaisena ja osatoteuttajilla oli eri rooleja, kuten asiakashankinta, osaamiskartoitukset, sparraus ja koulutukset. Tavoitteena oli kartoittaa 150 yritystä, järjestää 150 työpajamaista koulutusta, kymmenen maksutonta digi-infoa sekä loppuseminaari ja tuottaa koulutussisältöä digiportaat.fi-sivustolle. Hanke toteutettiin yhteystyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Kehitysyhtiö Miksei Mikkelin, Savonlinnan Hankekehityksen ja Pro-Agria Etelä-Savon kesken.

Hankkeessa saavutettiin ja ylitettiin asetetut tavoitteet. Maksuttomiin koulutuksiin osallistui 534 henkilöä, yli kolme kertaa tavoitteen. Osaamiskartoituksella tavoitettiin 187 yritystä, ja maksullisiin palveluihin osallistui 125 yritystä, joista yhteensä 200 henkilöä. Koulutuskokonaisuuksia järjestettiin 104, joissa oli yhteensä 152 koulutuskertaa. Koulutuksiin osallistui kaikkiaan 164 henkilöä. Maksuttomia kaikille avoimia digi-infoja järjestettiin yhteensä 28, joihin osallistui peräti 534 henkilöä. Kokonaisuutena hanke pysyi hyvin aikataulussa ja palautteet toimenpiteistä olivat positiivisia. Osallistumismaksut 100-485 € vaihtelivat palvelun mukaan.

Osaamiskartoitukset tehtiin Hyviö-sovelluksella. Osaamiskartoitus toimi hyvänä keskustelupohjana yritysneuvojan tapaamisessa. Hyviö-sovelluksen avulla seurattiin osaamistarpeita kokonaisuudessaan ja niiden perusteella koottiin jatkuvasti muuttuvaa koulutuskalenteria. Yrittäjien osaamistarpeet liittyivät pääasiassa digitaaliseen markkinointiin, somekanavien hyödyntämiseen ja verkkosisältöjen tuottamiseen. Hankkeen loppuvaiheessa yritysten kiinnostus tekoälyä ja erityisesti Chat GPT:tä kohtaan kasvoi.

Digi-infojen avulla hanke sai hyvin näkyvyyttä, mikä auttoi asiakashankintaa ja tavoitti välillisiä kohderyhmiä, kuten opiskelijoita ja opetushenkilökuntaa sekä kolmannen sektorin toimijoita, myös Etelä-Savon ulkopuolelta. Koulutukset olivat hyvin käytännönläheisiä ja niiden avulla yrittäjät kehittivät ja päivittivät osaamistaan digiliiketoiminnassa, erityisesti markkinoinnissa ja myynnissä. Metan ja Google Adsin koulutukset keräsivät suurimman osallistujamäärän. Yrityskohtainen sparraus koettiin käytännönläheisenä ja siinä yrittäjä sai konkreettista opastusta. Sparraukseen osallistui yhteensä 44 yritystä ja osallistuneet yritykset olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa tukeen. Sparrauksen tuloksena mm. mainoskanavat, näkyvyys ja löydettävyys paranivat ja myynti kasvoi.

Tiedolla johtamisen kokonaisuus keskittyi hyvinvointi- ja ruoka-alan yrityksille järjestettyihin työpajoihin sekä maatiloihin. ProAgrian tiedolla johtamisen pilotoinnit liittyivät maatalouden kasvintuotannon määränsäätöautomatiikkaan ja satokartoituksiin. Hankkeessa järjestettiin myös pidempiä koulutuskokonaisuuksia: digitaalisen markkinoinnin valmennus ja verkkokaupan kasvupolku. Koulutukset toteutettiin pääasiassa etänä, mutta pidemmissä valmennuspoluissa pääpaino oli lähitapaamisissa, jotka edistävät yrittäjien välistä tiedonjakoa, vertaisoppimista ja verkostoitumista. Valmennuksista syntyi oppimateriaalia mm. videotuotantona sekä Verkkokauppa kasvuun Ruotsin malliin -opas.

Viestintä oli avainasemassa näin laajassa hankkeessa, jossa tavoiteltiin suuri määrä osallistujia. Halusimme toimia kuten opetamme ja viestimme yrittäjien suosimissa kanavissa. Käytimme projektiryhmän kesken koulutuksissa käyttämiämme työkaluja ja sovelluksia. Näin ollen Digiportaiden Meta-mainossivustoa, analytiikkaa, WordPress-sivua, Kajabi-sovellusta, hakusanaohjelmaa ja Canva Pro-palvelua voitiin näyttää esimerkkinä koulutuksissa ja yrityssparrauksissa.

Digiportaat 2.0 -verkostohankkeen toiminta ja tulokset ovat vaikuttavia. Pienissä yrityksissä jatkuva tarve digikoulutukselle on ymmärretty, ja Digiportaat on vastannut tähän tarpeeseen tehokkaasti. Hankkeen antama tuki ja neuvonta ovat saaneet positiivista palautetta yrityksiltä, ja asiakkaat ovat korostaneet Digiportaiden antaman tuen merkitystä. Yhteistyö muiden aluetoimijoiden, kuten Uusyrityskeskusten ja muiden hankkeiden kanssa on ollut jatkuvaa ja edistänyt uusien asiakkaiden ohjaamista hankkeeseen.
Verkkonäkyvyys ja digitaalinen markkinointi ovat osoittautuneet keskeisiksi menestystekijöiksi pk-yrityksille, ja Digiportaat on onnistunut auttamaan yrityksiä näillä osa-alueilla. Verkkosivustojen suunnittelu, sosiaalisen median läsnäolo ja laadukkaat sisällöt ovat nousseet esiin vahvistamaan yritysten brändiä ja houkuttelemaan asiakkaita. Hanke on koonnut paljon digivinkkejä, oppaita ja tietoa blogin ja julkaisuja digiportaat.fi -sivulle, joka on kaikkien avoimesti hyödynnettävissä.

Hankkeen jatkuvuus vuosille 2023-2025 Digiportaat -nimellä osoittaa sen onnistumisen ja tarpeellisuuden. Uusi hanke vastaa alueen yritysten tarpeeseen kehittää erityisesti digitaalisen markkinoinnin ja myyntikanavien hyödyntämiseen liittyvää osaamistaan. Jatkuvuus antaa mahdollisuuden jakaa ja jalkauttaa aiempien hankkeiden hyviä käytäntöjä ja tuloksia.