Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22521

Hankkeen nimi: Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.8.2021 ja päättyy 30.11.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Länsirannikon Koulutus Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2245018-4

Jakeluosoite: Suojantie 2

Puhelinnumero: 02 623 7100

Postinumero: 26100

Postitoimipaikka: Rauma

WWW-osoite: http://winnova.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: VAAHTIO ANNE MAARIT ELISABET

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.vaahtio(at)winnova.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 455 8279

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -hanke tiivistää ammatillisen korkea-asteen ja II asteen koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta, edistää maakunnallisesti merkittävän teollisuudenalan kasvua ja kilpailu- ja uusiutumiskykyä innovoimalla uudenlaisia joustavia kouluasteet ylittäviä koulutuspolkuja. Hanke vahvistaa osaltaan maakunnan koulutusmainetta positiivisella meriteollisuuden koulutus- ja urapolkuihin liittyvällä brändäyksellä. Hankkeessa kokeillaan, mallinnetaan ja arvioidaan Kasvun mahdollisuus -väliraportissa (Satakuntaliitto 12/2020) kuvattua jatkuvan oppimisen yhteistoimintamallia, jolla edesautetaan osaavan työvoiman saatavuutta.

Rauman Meriteollisuuspuisto Seaside Industry Park Rauma on Rauman meriklusterin keskus. Vuonna 2014 perustetussa puistossa toimivat menestyvät laivanrakennuksen ja meriteollisuuden veturiyritykset sekä niiden verkostoyritykset. Puisto sijaitsee logistisesti erinomaisella paikalla sataman naapurissa, rautatie- ja maantieliikenneyhteyksien varrella. Alueella toimivat yritykset hyödyntävät yhteistä, monipuolista infrastruktuuria ja kattavia yhteisiä tukipalveluita.

Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -hanke luo teollisuuspuiston alueelle oppimisympäristöajatteluun pohjautuvan osaamisen kehittämisen tukipalvelun ja jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen klusterikohtaisen osaajapoolin. Hanke lisää alueen työmarkkinoiden houkuttelevuutta ja edistää alueelle merkittävän kasvualan kehitystä luomalla oppimista ja osaamisen kasvua tukevan oppimisympäristön yksilön ja yritysten tarpeisiin. Hanke vahvistaa mielikuvaa alueellisesta meriteollisuuden osaamiskeskittymästä, joka pohjautuu vahvaan ammatilliseen osaamiseen, monipuolisiin jatkuvan oppimisen koulutusmahdollisuuksiin ja ketteriin yhteistyöverkostoihin.

Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä toimii jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen alustana kokoamalla yhteen alueen eri kouluasteiden toimijat ja elinkeinoelämän edustajat Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -tapahtumien ja erilaisten foorumeiden avulla.

Hankkeen kehittämistyön tuloksena syntyy
• koulutus- ja urapolut ammatilliselta II asteelta korkea-asteelle ja oppilaitosten yhteinen palvelumalli alalle suuntaavalle, asteelta toiselle opiskelevalle tai osaamistaan täydentävälle meriteollisuuden ammattilaiselle
• jatkuvan oppimisen yhteistoimintamalli ja osaajapooli
• Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -brändi markkinointi- ja viestintämateriaaleineen.

Hankkeen toteuttavat alueen ammatillista toista astetta edustavat koulutuksen järjestäjät Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK ja Rauman kauppakamari tukenaan meriteollisuuden yritys- ja sidosryhmäverkosto. Hankkeen päätoteuttaja on Länsirannikon Koulutus Oy WinNova ja osatoteuttajna Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK ja Rauman kauppakamari.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Rauman Meriteollisuuspuistossa sijaitsevat yritykset, teknologiateollisuuden opiskelijat ammatillisella II asteella ja korkea-asteella sekä alalle hakeutuvat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Teknologiateollisuuden yritykset, ammatillisen II asteen ja korkea-asteen opettajat sekä muut teknologia-alasta kiinnostuneet.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 300 197

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 282 767

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 369 349

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 347 905

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin

Kunnat: Säkylä, Eura, Ulvila, Pori, Rauma, Harjavalta, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 30

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 16

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 46

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen kokeiluissa on mukana tasapuolisesti sekä tyttöjä/naisia että poikia/miehiä perustuen heidän kiinnostuksensa ja edellytyksiinsä. Hanke itsessään on sukupuolineutraali, mutta saattaa purkaa niitä esteitä, jotka ylläpitävät sukupuolittunutta työnjakoa niin koulutusaloilla kuin työelämässäkin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen kokeiluissa on mukana tasapuolisesti sekä tyttöjä/naisia että poikia/miehiä perustuen heidän kiinnostuksensa ja edellytyksiinsä. Hanke itsessään on sukupuolineutraali, mutta saattaa purkaa niitä esteitä, jotka ylläpitävät sukupuolittunutta työnjakoa niin koulutusaloilla kuin työelämässäkin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen kokeiluissa on mukana tasapuolisesti sekä tyttöjä/naisia että poikia/miehiä perustuen heidän kiinnostuksensa ja edellytyksiinsä. Hanke itsessään on sukupuolineutraali, mutta saattaa purkaa niitä esteitä, jotka ylläpitävät sukupuolittunutta työnjakoa niin koulutusaloilla kuin työelämässäkin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Ympäristö ja luonto sekä näiden kunnioittaminen ovat monille nuorille ja aikuisille tärkeitä arvoja.Hankkeessa kehitettävät toteutukset edistävät ekologisesti kestävää kehitysta vähentäen paperinkulutusta ja kopiointitarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hankkeen palavereissa, seminaareissa ja koulutuksiin osallistumisessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksiä, mikä vähentää matkustamista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei välittömiä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeessa kehitettävät verkkototeutukset edistävät ekologisesti kestävää kehitysta vähentäen paperinkulutusta ja kopiointitarvetta.Hankkeen aikana toteuttavissa toimenpiteissä huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet ja toimenpiteet suunnitellaan ja toteutetaan siten, että syntyvän materiaalin ja jätteen määrä minimoidaan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen kaikki toimenpiteet tähtäävät meriteollisuuden elinvoimaisuuden vahvistamiseen ja säilymiseen alueella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeessa kehitetään uudenlainen koulutuspalvelukonsepti toimialan yrityksille ja palvelu yksilöille.
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Hankkeen toteutetaan pääosin yhdessä paikassa, Rauman meriteollisuuspistossa, joten hankeitsessään ei edellytä liikkumista eikä logistisia ratkaisuita.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Osaaminen edistää työllisyyttä, jolla on positiivinen vaikutus yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hanke edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja opiskelijoiden yhdenvertaisia koulutuksellisia mahdollisuuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke edistää yhdenvertaisia koulutuksellisia mahdollisuuksia.
Kulttuuriympäristö 5 5
Hankkeella on välillistä vaikutusta satakuntalaiseen kulttuuriin, koska projektissa huomioidaan Rauman alueen omaleimaisuus suunnittelussa ja nostetaan esiin alueen elinkeinoelämän ja kulttuurin erityispiirteitä.
Ympäristöosaaminen 5 5
Toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan ympäristönäkökulma ja kestävä kehitys laajasti huomioon.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -hanke on tiivistänyt ammatillisen korkea-asteen ja toisen asteen koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta, edistänyt maakunnallisesti merkittävän teollisuudenalan kasvua ja kilpailu- ja uusiutumiskykyä innovoimalla uudenlaisia joustavia kouluasteet ylittäviä koulutuspolkuja.

Hanke on vahvistanut osaltaan maakunnan koulutusmainetta positiivisella meriteollisuuden koulutus- ja urapolkuihin liittyvällä brändäyksellä.

Hankkeessa on kokeiltu ja mallinnettu jatkuvan oppimisen yhteistoimintamallia, jolla edesautetaan osaavan työvoiman saatavuutta.

Hankkeen aikana on kehitetty toimintatapa, minkä avulla oppilaitokset ja yritykset osaavat toimia saumattomasti yhteistyössä erilaisissa kehittämistoimenpiteissä, jotka tukevat jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä.

Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä toimii jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen alustana kokoamalla yhteen alueen eri kouluasteiden toimijat ja elinkeinoelämän edustajat Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -tapahtumien ja erilaisten foorumeiden avulla.

Hankkeen kehittämistyön tuloksena on syntynyt

• koulutus- ja urapolut ammatilliselta toisen asteelta korkea-asteelle ja oppilaitosten yhteinen palvelumalli alalle suuntaavalle, asteelta toiselle opiskelevalle tai osaamistaan täydentävälle meriteollisuuden ammattilaiselle.

• jatkuvan oppimisen yhteistoimintamalli.

• Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä Seaside Campus -brändi markkinointi- ja viestintämateriaaleineen.