Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22534

Hankkeen nimi: Virva-virtuaalivalmennus

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: SaimaanVirta ry

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 1464587-0

Jakeluosoite: Karhumäenkatu 6

Puhelinnumero: 0405381860

Postinumero: 55120

Postitoimipaikka: Imatra

WWW-osoite: http://www.saimaanvirta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rissanen Riitta Heini-Kaarina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: controller

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riitta.rissanen(at)saimaanvirta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447979140

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Virva-virtuaalivalmennus hankkeen kohderyhmänä ovat koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat alle 29-vuotiaat nuoret, maahanmuuttajat ja muut vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa kohderyhmälle entistä yksilöllisempiä ja helposti tavoitettavia valmennuspalveluita, joita voidaan hyödyntää myös covid-19 kaltaisissa poikkeusoloissa. Hankkeessa luodaan uudenlainen etä- ja hybridivalmennukseen soveltuva digitaalinen verkkovalmennusympäristö, jota voidaan käyttää etävalmennuksessa tai osana työpajavalmennusta. Verkkoalustan ja verkossa toteutettavien palveluiden suunnittelussa huomioidaan myös henkilöt, joilla digiosaaminen on heikkoa. Hankkeessa kehitetään lisäksi eri valmennuksellisiin tavoitteisiin ja lähtökohtiin soveltuvaa materiaalia ja oppimistehtäviä. Hankkeen avulla rakennettu etävalmennusympäristö integroidaan osaksi SaimaanVirta ry:n toimintaa.

Hanke myös laajentaa kolmannen sektorin tarjoamia palveluita työelämän ulkopuolella olevalle kohderyhmälle palveluita. Tähän kuuluu verkkovalmennusympäristön ja -materiaalin kehittäminen sekä verkkovalmennuksen pedagogisten näkökulmien ja ratkaisujen löytäminen siten, että se palvelee paremmin kohdejoukkoa. Hankkeen tuloksena kehittyy kolmannen sektorin työpajakäyttöön soveltuva, osallisuutta tukeva ja digitaalisen tuentarpeen huomioiva verkkovalmennusympäristö toimintoineen.

Hanke lisää kohderyhmän osallisuutta, hillitsee syrjäytymistä sekä vähentää valmentautujien eriarvoisuutta mahdollistamalla asuinpaikasta riippumatta tasavertaiset valmennuspalvelut ja työvalmiuksien kehittämisen. Hankkeen toimenpiteet lisäävät kohderyhmän valmiuksia toimia digiyhteiskunnassa tasavertaisena jäsenenä parantamalla erityisesti niiden digivalmiuksia, joilla ne olivat heikot ennen suomalaisen yhteiskunnan digiloikkaa. Hanke myös yhdistää meneillään olevan työpajaympäristön modernisoinnin ja digiloikan palveluiden osalta.

Hankkeen sisältöjä ja toimintamallia täydennetään, että toimintaan osallistumisen kynnys edelleen madaltuu ja valmennuksen saavutettavuus paranee. Tarkoituksena vastata Virva-virtuaalivalmennus-hankkeessa tunnistettuihin kehittämistarpeisiin.
Toimintamallia täydennetään siten, että kehittämistyössä huomioidaan erityiskohderyhmät, joille valmennuksessa käytettävien digitaalisten välineiden käyttöönotto ja valmennukseen osallistuminen on erityisen haasteellista:
a. Henkilöt, joilla digitaitojen lähtötaso erittäin alhainen ja/tai he kokevat ”digikauhua”
b. Maahanmuuttajataustaiset, erityisesti venäjänkieliset
c. Oppimisvaikeuksista kärsivät

Täydentäviä työpaketteja ja toimenpiteitä ovat:

TYÖPAKETTI 1: Virva-virtuaalivalmennusmallin sisältöjen ja toimintamallin täydentäminen.
1.1 Oppimisympäristön sisältöjen saavutettavuuden parantaminen
1.2 Digitaalisia välineitä hyödyntävät arkiaktiivisuutta ja hyvinvointia tukevat palvelut osana virtuaalivalmennuskokonaisuutta

TYÖPAKETTI 2: Virtuaalivalmennuksen oppimisympäristön kehittäminen.
2.1 Jalkautuminen matalan kynnyksen paikkoihin ja yhteisöllisiin tiloihin
2.2 Virtuaalivalmennuksen opintotilan kehittäminen

Hankkeen tuloksena tunnistettuihin erityiskohderyhmiin kuuluvien henkilöiden osallistumiskynnys madaltuu ja osallistujien digitaidot sekä hyvinvointi ovat lisääntyvät. Virva-virtuaalivalmennuksen sisältötarjonnasta saadaan monipuolisempaa, saavutettavampaa ja kohderyhmiä houkuttelevampaa. Lisäksi hankkeen toimenpiteillä parannetaan edellytyksiä digitaalisen oppimisympäristön ryhmätoiminnan ja lähiohjauksen järjestämiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat Imatran seutukunnalla asuvat kouluttamattomat nuoret, maahanmuuttajat, osatyökykyiset ja muut vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat. Hankkeeseen odotetaan asiakkaita kuntakeskusten lisäksi maaseudulta, jossa perinteiseen työpajatoimintaan osallistuminen on vaikeaa pitkien välimatkojen ja puutteellisten julkisten kulkuyhteyksien takia. Kohderyhmään kuuluvat ovat tällä hetkellä työttömänä ja tarvitsevat apua elämänhallinnan kuntoon saamiseksi, työvalmiuksien kehittämistä, ammattiosaamisen parantamista sekä tukea työelämään hakeutumisessa. Osalla kohderyhmään kuuluvista osallistuminen työpajavalmennukseen on haastavaa huonojen kulkuyhteyksien tai sosiaalisten rajoitteiden takia. Kohderyhmään kuuluvia on tällä hetkellä SaimaanVirta ry:n palveluissa keskimäärin 150 henkilöä viikossa.
Kohderyhmää on täydennetty hankkeen aikana tunnistetulla ryhmällä, joille virtuaalivalmennukseen osallistuminen on erityisen haasteellista. Tähän ryhmään kuuluu:
- Henkilöt, joille digitaitojen lähtötaso erittäin alhainen ja/tai he kokevat ”digikauhua”
- Maahanmuuttajataustaiset, erityisesti venäjänkieliset henkilöt
- Oppimisvaikeuksista kärsivät henkilöt

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliseen kohderyhmään kuuluu SaimaanVirta ry, joka pystyy laajentamaan ja monipuolistamaan valmennuspalveluja työttömille sekä kouluttamattomille henkilöille. Kohderyhmän työllistymisen edistämiseksi pystytään kehittämään myös entistä yksilöllisempää valmennusta.
Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös muut kohderyhmän kanssa tiiviisti työtä tekevät tahot, kuten muut 3.sektorin toimijat, TE-toimisto, Työvoiman palvelukeskus ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri. Virva-virtuaalivalmennuksesta saatuja kokemuksia ja tuloksia jaetaan yhteistyö- ja verkostopalavereissa myös muille toimijoille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 170 754

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 155 639

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 180 630

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 165 764

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Karjala

Seutukunnat: Imatran

Kunnat: Rautjärvi, Ruokolahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 4

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 233

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
SaimaanVirta ry:n toteuttaman Etälinkki hankkeen kohderyhmältä kerättyjen kyselyjen perusteella etävalmennuksen kiinnostavuuden suurimpina esteinä olivat epätietoisuus etäpalveluista ja tietoteknisten valmiuksien puutteet. Vaikka kyselyä ei toteutettu sukupuolinäkökulmasta, se kuitenkin näytti hankkeen osallistujien sukupuolijakauman perusteella tukevan valtakunnallisen Nuorisobarometri 2020 tutkimuksen tuloksia. Siinä tyttöjen ja poikien välillä ei havaittu sanottavia eroja suhtautumisessa sähköisiin palveluihin. Kotimaisten nuorisotutkimusten perusteella ei käy selkeästi ilmi merkittäviä eroja tietoteknisissä valmiuksissa sukupuolten välillä. Kummastakin sukupuolesta löytyy ohjelmoinnin huippuosaajia, mutta osalla on vaikeuksia selviytyä yksinkertaisenkin sähköisen lomakkeen täyttämisestä. Sähköinen asiointi yleistyy koko ajan ja nuorten digisyrjäytyminen muuttuu todelliseksi uhaksi, jollei heidän digitaitojaan paranneta. Eroja nuorten tietoteknisessä osaamisessa selittää eniten sosioiekonomiset tekijät, kuten koulutus ja taloudellinen tilanne.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kohderyhmän tietoteknisiä puutteita parannetaan ja olemassa olevia taitoja vahvistetaan yksilölliset lähtökohdat ja tavoitteet huomioiden. Tietoteknistä opastusta ei suunnitella eikä toteuteta sukupuolisidonnaisista lähtökohdista. Tavoitteena on parantaa tasapuolisesti hankeasiakkaiden tietoteknisiä valmiuksia työnhakua, verkkovalmennusta ja sähköisiä asiointipalveluja varten. Verkkovalmennusalustaa ja verkkovalmennusmateriaalia kehitetään, niin että se hyödyttää kaikkia asiakkaita kiinnostuksen kohteena olevasta alasta riippumatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Digitaalisia valmiuksia parantavaa valmennusta tarjotaan kaikille ikäryhmille sukupuoleen katsomatta, mutta painotetaan erityisesti alle 29-vuotiaille nuorille ja osatyökykyisille (mukaan lukien muunsukupuoliset nuoret).

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 3
SaimaanVirta ry:n työpajavalmennuksessa, työtoiminnassa ja tuotteistamisessa korostuu kiertotalouden edistäminen, luonnonvarojen säästäminen sekä materiaalien uudelleenhyödyntäminen. Vihreät arvot huomioidaan myös verkkovalmennusmateriaalin laadinnassa. Mukaan otetaan kiertotalousajattelua hyödyntäviä moduuleja, kuten tuoteinnovointia kierrätysmateriaaleista ”upcycling” ja ”creative reuse”-hengessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 1
Hankkeen toteuttajaorganisaation toimintaa sisältyy läpileikkaavana teemana kestävän kehitykseen ja kiertotalouden edistäminen. Lisäksi virtuaalivalmennukseen on mahdollista osallistua paikasta riippumatta, joten se osaltaan vähentää liikenteen päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 2
Virtuaalivalmennuksen sisällöt kannustavat kestäviin valintoihin, ympäristönäkökohtien huomioimiseen ja kiertotalousosaamisen kehittämiseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 3
Nuorilla on hankkeen ansiosta paremmat valmiudet käyttää erilaisia digitaalisia ratkaisuja eri ammattialoilla. Kehitetään uudenlaisia digitaalisia ratkaisuja valmennuspalveluihin. Näin edistetään kohderyhmän edistymistä kohti työelämää ja opintoja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Hanke parantaa hanketoteuttajan valmiuksia ja osaamista digiosaamista edistävien palveluiden toteuttamisesta. Esimerkkinä liikunta- ja kulttuuripalvelut osana osallisuutta sekä työelämä- ja koulutuspolkuja tukevana toimintana.
Liikkuminen ja logistiikka 3 2
Etävalmennusmallin kehittäminen osaltaan vähentää tarvetta liikkumiseen, sillä opintoihin on mahdollista osallistua paikasta riippumatta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 6
Etävalmennuksella edistetään osallistujien fyysistä, psyykkistä, emotionaalista, sosiaalista ja kulttuurista hyvinvointia sekä edistetään sosiaalista osallisuutta mm. sisällyttämällä kiertotalouden näkökulma harjoitteisiin.
Tasa-arvon edistäminen 8 5
Digivalmennus edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta lisäämällä osallistumismahdollisuuksia aktivoivaan ja työllistymistä edistävään toimintaan. Hanketoteuttaja mahdollistaa myös tarvittavat laitteet digivalmennukseen osallistumiseksi maksimissaan 10 osallistujalle, joilla ei ole omaa laitetta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 2
Hankkeen aikana kehitetään toimintamallia ja virtuaalivalmennuksen aineistoja huomioiden mm. maahanmuuttajataustaisia henkilöitä ja heidän tarpeitaan. Selkokielinen aineisto palvelee kaikkia osallistujaryhmiä. Hankkeen kustannusarviossa on varaus käännös- ja selkokielipalvelujen hankintaan, mikä täydentää toteuttajaorganisaation henkilöstön ammatillista osaamista.
Kulttuuriympäristö 3 3
Virtuaalivalmennuksen sisältöjen tuotannossa ja toiminnan toteuttamisessa tehdään yhteistyötä kulttuurialan toimijoiden kanssa. Näin mm. lisätään kiinnostusta lähialueen ympäristöön ja kulttuuriperintöön.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana luotiin SaimaanVirta ry:n verkkovalmennusympäristö ja tuotettiin verkkovalmennusmateriaalia perinteisen lähivalmennuksen vaihtoehdoksi ja tueksi. Vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille luotiin lisää mahdollisuuksia osallisuutta ja työllistymistä tukeviin palveluihin osallistumiseen. Itslearning-verkko-oppimisalustan käyttöönotto mahdollistaa osaltaan etä- tai hybridivalmennuksen järjestämistä. Hanke myös mahdollisti jalkautumisen muiden toimijoiden toimitiloihin esimerkiksi esiteltäessä verkko-oppimisalustaa hankkeen kohderyhmälle ja tuotettaessa verkko-opetusmateriaalia.

Hankkeen suunnittelun lähtökohtana oli, että erityisesti kevään 2020 Covid-19-pandemiarajoitukset vaativat työpajatoimijoita kehittämään digitaalisia ja etänä toteutettavia palveluita edelleen, paremmin valmentautujien tarpeita vastaavaksi. Jo ennen pandemian puhkeamista oli tunnistettu tarve verkkovalmennuksen käyttöönottoon.

Virva-virtuaalivalmennus hanke on auttanut edistämään tasa-arvoa: Hanke auttoi SaimaanVirta ry:n valmennustoiminnan ja valmennusmateriaalin saavutettavuuden kehittämisessä. Verkko-oppimisalustan oppimistehtävien laatimisessa SaimaanVirta ry:ssä on huomioitu erilaisia oppijoita sekä toisaalta mahdollistettu valmennukseen osallistumista ajasta ja paikasta riippumatta. Osallistujien näkökulmasta Itslearning-oppimisalustaan tutustuminen on esimerkiksi madaltanut opiskelun aloittamisen tai lyhytkursseille osallistumisen kynnystä.

Verkkovalmennusympäristön käyttöönotolla on lisätty osallistujien digitaitoja ja muita työelämätaitoja, myös arjentaitoja. Itslearning-alustan oppimistehtävät auttavat osallistujia myös omien vahvuuksien sekä ura- ja opintopolkujen hahmottamisessa.

Hankkeeseen osallistujilta kerättiin palautetta oppimisalustan käytöstä koko hankkeen ajan. Saadun palautteen perusteella oppimisalustaa päivitettiin ja kehitettiin. Osallistujille suunnatulla kyselyllä kartoitettiin muun muassa valmennuksen vaikutuksia digitaitojen kehittymiseen sekä toiveita verkko-oppimisalusta sisältöjen ja valmennuksen toteuttamistapojen kehittämiseen.

Kesällä 2022 toteutettiin kysely verkkovalmennukseen osallistuneille sekä verrokkiryhmälle. Valtaosa vastaajista suhtautuu myönteisesti verkossa tarjottaviin palveluihin. Kyselyn vastaajista noin 60 % haluaisi osallistua pelkästään etävalmennukseen tai hybridimuotoiseen valmennukseen. Etävalmennuksen etuna pidetään esimerkiksi sitä, että voi osallistua kotoa käsin, jolloin liikkuminen tai esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden aiheuttama ahdistus helpottuu.

Hankkeen ohjausryhmä tuki hankkeen toteutusta kertomalla näkemyksiään, jakamalla kokemuksiaan ja osaamistaan sekä nostamalla esiin hyviä huomioita hankkeen toteutuksesta. Ohjausryhmältä saatiin ideoita ja vinkkejä toiminnan toteutukseen sekä uusien yhteistyötahojen löytämiseen. Ohjausryhmän jäsenille tehtiin tunnukset oppimisalustalle, jotta he pääsivät tutustumaan sisältöön ja kertomaan tästä palvelusta myös verkostoilleen ja asiakkailleen. Ohjausryhmä osallistui hankkeen työntekijöiden lisäksi itsearviointiin kaksi kertaa hankkeen aikana. Ohjausryhmältä saatu palaute oli rakentavaa, kannustavaa ja tarpeellista.

Hankkeen avulla on lisätty yhteistyötä muiden, samaa kohderyhmää tavoittavien toimijoiden ja hankkeiden kanssa. Merkittävä osa tuotetusta oppimismateriaalista tuo esille alueen matalan kynnyksen palveluja, jotka ovat sekä SaimaanVirta ry:n valmentautujien että muiden alueen asukkaiden köytettävissä. Tuotettu videomateriaali soveltuu monelta osin käytettäväksi paitsi SaimaanVirta ry:n Itslearning-verkko-oppimisalustalla, myös yhteistyötahojen omassa, palveluista kertovassa viestinnässä.

Hankkeen osallistujatavoitetta ei täysin saavutettu. Tähän vaikuttivat hankkeen toiminta-aikaan sisältyneet tavanomaisesta poikkeavat olosuhteet. Esimerkiksi SaimaanVirta ry:n valmentautujien määrä vaihteli merkittävästi, sillä eri palveluihin kuten työllisyyttä edistäviin palveluihin ei ohjautunut tasaisesti asiakkaita. Lisäksi hankkeen henkilöstön kokoonpanossa tapahtui muutoksia, mikä osaltaan hidasti toteutusta. Myös Covid-19-pandemiaan liittyvät haasteelliset olosuhteet vallitsivat varsin kauan. Huomionarvoista on, että hankkeen osallistujien ja ylipäätäänkin SaimaanVirta ry:n valmentautujien joukossa on melko paljon yli 50-vuotiata henkilöitä. Lisäksi moni eri-ikäinen valmentautuja kokee oppimisen haasteita. Näin ollen tavoitimme henkilöitä, joiden digitaidot ovat melko puutteellisia ja näiden taitojen oppimisessa on haasteita.

Muilta osin tavoitteet saavutettiin hyvin. SaimaanVirta ry:ssä ei ollut aiemmin käytössä verkko-oppimisalustaa. Itslearning-verkko-oppimisalusta otettiin käyttöön ja tuotettiin merkittävä määrä oppimismateriaalia verkko-oppimisympäristöön. Hankkeen työntekijöillä ja toteuttajaorganisaatiolla ei ollut aiemmin hankittua erityisosaamista verkko-oppimisalustan käytöstä osana osallisuutta ja työllistymistä tukevaa valmennustoimintaa. Alustalle tuotetun oppimismateriaalin laatu kehittyi hankkeen edetessä ja osaamisen karttuessa. Hankkeen myötä SaimaanVirta ry:ssä valmennusta kehitettiin laadukkaammaksi, monipuolisemmaksi ja paremmin valmentautujien tarpeet huomioivaksi.