Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22551

Hankkeen nimi: OdigO - Osaavia aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaajia Lappiin

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0292800-5

Jakeluosoite: PL 122

Puhelinnumero: 016341341

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

WWW-osoite: http://www.ulapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Rasi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: apulaisprofessori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.rasi(at)ulapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 484 4240

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on parantaa aikuisten ja ikääntyvien parissa parhaillaan ja tulevaisuudessa toimivien lappilaisten digitaitoja, erityisesti taitoja ohjata tarjoamiensa palveluiden asiakkaiden digitaitoja. Hankkeen kohderyhmä toimii parhaillaan tai tulevaisuudessa kasvatus-, kulttuuri- sekä sosiaali- ja terveysalojen asiantuntijoina järjestöissä, vapaassa sivistystyössä sekä julkisella sektorilla. Lisäksi hankkeen tavoitteena on lisätä lappilaisten tietoisuutta aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen tukemisesta. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat koulutus-, sosiaali- ja terveys-, sekä kulttuuripalveluiden piirissä olevat yli 18-vuotiaat lappilaiset työelämässä ja sen ulkopuolella.

Hankkeen aikana Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu suunnittelevat, pilotoivat ja jatkokehittävät yhteistyössä sidosryhmien kanssa, omien erityisosaamisalueidensa mukaisesti yhteisen, digitaitojen ohjaamiseen kohdistuvan kokonaan uuden moniammatillisen verkko-opintojakson. Toiseksi, hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan nopeavaikutteiset webinaari- ja videotietoiskusarjat aikuisten ja ikääntyvien parissa toimiville kasvatus-, sosiaali- ja terveys- sekä kulttuurialan asiantuntijoille sekä laajemmalle yleisölle. Kolmanneksi, hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan korkeakoulukonsernin opetushenkilöstölle suunnattu webinaarisarja, jonka aiheena on etäopetuksen pedagogisesti tarkoituksenmukainen toteuttaminen moniammatillisena yliopiston, ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyönä.

Hankkeen tuloksena syntyy uusia digitaitoja, uutta osaamista digitaitojen ohjauksessa sekä kokonaan uusi verkko-opintojakso, yhteistyöverkosto sekä avoimesti saatavilla olevaa tuki- ja infomateriaalia aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjauksesta. Hankkeen pitkän aikavälin välillisenä vaikutuksena on aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen kehittyminen, joka edistää heidän sosiaalista, yhteiskunnallista ja kulttuurista osallisuuttaan sekä hyvinvointiaan. Hankkeen välillisenä vaikutuksena on myös digisyrjäytymisen ehkäiseminen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

1. Aikuisten ja ikääntyvien parissa toimivat kasvatus-, kulttuuri- sekä sosiaali- ja terveysalojen asiantuntijat
- Lappilaisten aikuisten ja ikääntyvien kanssa parhaillaan työskentelevät asiantuntijat järjestöissä, vapaassa
sivistystyössä sekä julkisella sektorilla (esim. kirjastot)
- Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen läheisasiantuntijat
- Työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat lappilaiset, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään osaamistaan
aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaamisessa

2. Korkeakoulujen opetushenkilöstö
- Aikuiskoulutukseen suuntautuvan opettajankoulutuksen yliopisto-opettajat
- Kasvatusalan yliopisto-opettajat (aikuiskasvatustiede, kasvatustiede, mediakasvatus)
- Terveysalan hoitotyön AMK- ja YAMK -opettajat
- Geronomikoulutuksen AMK-opettajat
- Muiden alojen opetushenkilöstö

3. Aikuisten ja ikääntyvien parissa parhaillaan tai tulevaisuudessa toimivat korkeakouluopiskelijat kasvatus- sekä
sosiaali- ja terveysalalla
- Aikuiskoulutukseen suuntautuvan opettajankoulutuksen yliopisto-opiskelijat
- Kasvatusalan yliopisto-opiskelijat (aikuiskasvatustiede, kasvatustiede, mediakasvatus)
- Terveysalan hoitotyön AMK- ja YAMK -opiskelijat
- Geronomikoulutuksen AMK-opiskelijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Hankkeen varsinaisen kohderyhmän tarjoamien koulutus-, sosiaali-ja terveys-, sekä kulttuuripalveluiden piirissä olevat yli 18-vuotiaat lappilaiset työelämässä ja sen ulkopuolella
- Edellä mainittuja kohderyhmiä laajempi lappilainen ja valtakunnallinen yleisö

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 239 882

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 223 021

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 299 855

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 278 776

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Pelkosenniemi, Inari, Ylitornio, Pello, Ranua, Savukoski, Rovaniemi, Kittilä, Posio, Sodankylä, Kolari, Enontekiö, Salla, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 380

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toteutuskumppaneina on kaksikorkeakoulua ja niissä tarjottavat kasvatus- ja terveysalan hoitotyön alat sekä geronomikoulutus. vaihtelee jonkin verran koulutusohjelmittain. Kaikissa koulutusohjelmissa enemmistö opiskelijoista on kuitenkin naisia. Sukupuolijakaumaa korkeakoulujen opiskelijoista ja työntekijöistä seurataan vuosittain. Hankkeessa kehitettävä opintojakso on osa jatkuvan oppimisen koulutustarjontaa sekä osallistuvien korkeakoulujen henkilöstökoulutusta ja osallistujien sukupuolijakauma voi näiden osalta olla hieman tasaisempi. Toimintaympäristön välillisten kohderyhmien (yli18-vuotiaat lappilaiset) digitaitojen näkökulmasta on myös tehty tutkimukseen perustuva analyysi. Välillisten kohderyhmien olemassa olevien digitaitojen näkökulmasta sukupuolten välillä ei ole merkittäviä eroja. On myös todettava, ettei tällä hetkellä ole saatavilla riittävän kattavaa tutkimustietoa aikuisten digitaidoista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Välillisesti hanke liittyy myös sukupuolinäkökulmaan. Kasvatus- sekä sosiaali- ja terveysalat ovat naisvaltaisia. Alojen merkitys tulevaisuuden yhteiskunnassa tulee korostumaan väestön ikääntymisen ja yhteiskunnan digitalisaatiokehityksen myötä. Naisvaltaisten alojen koulutus ja asema yhteiskunnassa tulee tulevaisuudessa entistä tärkeämmäksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
-

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Hanke vaikuttaa myönteisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja ympäristön tilaan, sillä siinä parannetaan kohderyhmien digitaitoja sekä korkeakoulujen opetushenkilöstön osaamista tarjota etäopetusta. Digitaaliset oppimisympäristöt vähentävät osaltaan ympäristöpäästöjä ja tukevat siten kestävää kehitystä. Kohderyhmien parantuneet digitaidot vaikuttavat myönteisesti ei-välttämättömän matkustamisen vähenemiseen kun kohderyhmät voivat toimia, osallistua ja hoitaa asioitaan myös digitaalisesti ilman ympäristöä kuormittavaa autoilua ja muuta matkustamista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Hanke vaikuttaa myönteisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja ympäristön tilaan, sillä siinä kehitetään kohderyhmien digitaitoja. Kehittyneet digitaidot vaikuttavat myönteisesti ei-välttämättömän matkustamisen vähenemiseen kun kohderyhmät voivat toimia, osallistua ja hoitaa asioitaan myös digitaalisesti ilman ympäristöä kuormittavaa autoilua ja muuta matkustamista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Hanke vaikuttaa jossain määrin myös monimuotoisuuteen, sillä se osaltaan vähentää näille haitallista autoilua ja paperintuotantoa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Hanke vaikuttaa jossain määrin myös monimuotoisuuteen, sillä se osaltaan vähentää näille haitallista autoilua ja paperintuotantoa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Erityisesti pohjoisimmassa Lapissa on laajoja Natura 2000 "Erityisiä suojelualuita (SPA)”, joiden turvaamiseen hankkeella on oma pieni vaikutuksensa edellisissä kohdissa esitellyin perustein.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Hanke edistää jossain määrin myös paperijätteiden määrän vähenemistä, kun sekä välittömän että välillisen kohderyhmän taidot hyödyntää digitaalisia materiaaleja ja resursseja oppimisessa, työssään ja arjessaan kasvavat hankkeen aikana. Lisäksi hankkeen toimenpiteet ja tiedottaminen tapahtuvat pääosin digitaalisia materiaaleja, ympäristöjä ja sovelluksia hyödyntäen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Vaikutus on välillistä riippuen käytetyistä energialähteistä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 5
Hankkeessa rakennetaan uudenlaista yhteistyötä ja yhteistyöverkostoa paikallisten lappilaisten koulutus-, sosiaali- ja terveys-, sekä kulttuurialojen toimijoiden - niin opiskelijoiden kuin työssä olevien ja työttömien - välille. Tämä edesauttaa paikallisen elinkeinorakenteen monipuolistumista ja paikallisten resurssien hyödyntämistä. Hankkeessa paikalliset lappilaiset toimijat niin korkeakoulu-, kunta-, kuin vapaaehtoissektorilta parantavat digitaitojaan ja taitojaan ohjata kohderyhmiensä digitaitoja. Tämä edistää paikallisten toimijoiden osaamista, kilpailukykyisyyttä ja sitä, että välilliset kohderyhmät hyödyntävät heidän palveluitaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hanke vaikuttaa myönteisesti osallistujien ja heidän organisaatioidensa kykyyn tarjota aineettomia palveluita, tässä tapauksessa digitaitojen ohjausta aikuisille ja ikääntyville sekä taitoihin tarjota etäopetusta korkeakouluopiskelijoille. Hanke vaikuttaa myös sidosryhmien taitoon tarjota aikuisia ja ikääntyviä paremmin palvelevia koulutus- sekä sosiaali- ja terveysalan palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hanke vähentää osaltaan tarvetta liikkumiseen ja sitä kautta vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hankkeeseen osallistuvien työntekijöiden osaamisen kehittyminen mahdollistaa sosiaalisesti kestävien ja yhdenvertaisten palvelujen saatavuuden myös tulevaisuudessa. Korkeakouluopiskelijoiden osalta koulutuksen kehittäminen tukee heidän digitaitojaan ja näin valmistaa heitä paremmin työelämän vaatimuksiin. Tämä puolestaan vaikuttaa myönteisesti heidän hyvinvointiinsa niin työssä kuin sen ulkopuolella. Hankkeen välilliset kohderyhmät voivat hyödyntää parantuneita digitaitojaan usealla elämänalueella, joilla on tutkimuksin todettu kytkös hyvinvointiin: arjen asioinnissa, oppimisessa, itseilmaisussa, harrastuksissa, sosiaalisten suhteiden ylläpidossa ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Kehittämällä koulutuksen sisältöjä yhteiskunnan digitalisaatiokehityksen asettamien vaatimusten mukaisesti lisätään opiskelijoiden tasa-arvoisia mahdollisuuksia työllistymiseen. Jatkuvan oppimisen tarjonnan kautta osaamisen kehittämisen mahdollisuus on tarjolla myös työelämässä toimiville sukupuolesta riippumatta. Kehittyvät palvelut ja niiden tasa-arvoinen saatavuus edellyttää koulutuksen ja työelämän tiivistä yhteistyötä. Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat aikuisia ja ikääntyviä, ja hanke edistää heidän tasa-arvoisia mahdollisuuksia oppia digitaitoja ja hyödyntää digitaalisia palveluita.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Hanke edistää yhdenvertaisuutta sekä välittömästi että välillisesti usealla yhdenvertaisuuden ulottuvuudella. Hanke parantaa osallistujien digitaitoja sekä taitoja ohjata kohderyhmänsä digitaitoja. Nämä parantuneet taidot vaikuttavat osallistujien ja kohderyhmän edellytyksiin hyödyntää yhdenvertaisesti, iästä ja asuinpaikasta huolimatta, digitalisoituneen yhteiskunnan palveluja ja tiedonvälitystä. Hanke kohdistuu välillisesti aikuisiin ja ikääntyviin, joista osa on digitalisoitumisen myötä jo syrjäytynyt tai syrjäytymisvaarassa digitaalisiin palveluihin ja tiedonvälitykseen nähden. Siksi hankkeella on erityinen merkitys yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden edistämisessä.
Kulttuuriympäristö 2 6
Hanke vaikuttaa omalta osaltaan lappilaista kulttuuriperintöä koskevan digitaalisen informaation saavutettavuuteen välillisen kohderyhmän digitaitojen parantumisen kautta. Hanke parantaa välillisten kohderyhmien digitaitoja, joka puolestaan myötävaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa kulttuuriseen itseilmaisuun digitaalisia välineitä ja ympäristöjä hyödyntäen. Hankkeen sidosryhmänä ovat kirjastot, joiden rooli kulttuuriympäristön säilyttäjänä on keskeinen.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hankkeella on välillistä vaikutusta ympäristöosaamiseen, sillä se kytkeytyy Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteisiin painopistealueisiin "ympäristöosaaminen ja kestävä kehitys".

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli parantaa aikuisten ja ikääntyvien parissa parhaillaan ja tulevaisuudessa toimivien lappilaisten digitaitoja, erityisesti taitoja ohjata tarjoamiensa palveluiden asiakkaiden digitaitoja. Hankkeen kohderyhmä toimii parhaillaan tai tulevaisuudessa kasvatus-, kulttuuri- sekä sosiaali- ja terveysalojen asiantuntijoina järjestöissä, vapaassa sivistystyössä sekä julkisella sektorilla. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli lisätä lappilaisten tietoisuutta aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen tukemisesta. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä olivat koulutus-, sosiaali- ja terveys-, sekä kulttuuripalveluiden piirissä olevat yli 18-vuotiaat lappilaiset työelämässä ja sen ulkopuolella.

Hankkeen aikana Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu suunnittelivat, pilotoivat ja jatkokehittivät omien erityisosaamisalueidensa mukaisesti yhteisen, digitaitojen ohjaamiseen kohdistuvan uuden moniammatillisen verkko-opintojakson (TP2). Toiseksi hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin nopeavaikutteiset webinaari- ja videotietoiskusarjat aikuisten ja ikääntyvien parissa toimiville kasvatus-, sosiaali- ja terveys- sekä kulttuurialan asiantuntijoille sekä laajemmalle yleisölle (TP1). Kolmanneksi hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin korkeakoulukonsernin opetushenkilöstölle suunnattu webinaarisarja, jonka aiheena oli etäopetuksen pedagogisesti tarkoituksenmukainen toteuttaminen moniammatillisena yliopiston, ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyönä (TP3).

Hankkeen tuloksena syntyi uusia digitaitoja, uutta osaamista digitaitojen ohjauksessa sekä uusi verkko-opintojakso, yhteistyöverkosto sekä avoimesti saatavilla olevaa tuki- ja infomateriaalia aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjauksesta. Hankkeen pitkän aikavälin välillisenä vaikutuksena on aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen kehittyminen, joka edistää heidän sosiaalista, yhteiskunnallista ja kulttuurista osallisuuttaan sekä hyvinvointiaan. Hankkeen välillisenä vaikutuksena on myös digisyrjäytymisen ehkäiseminen.