Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22568

Hankkeen nimi: Konkretiaa kestävään matkailuun - KoKeMa

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.5.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0208201-1

Jakeluosoite: PL 472

Puhelinnumero: 0403415111

Postinumero: 40101

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://www.gradia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Salminen Merja Helena

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämisasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: merja.salminen(at)gradia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403416218

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kestävän kehityksen periaatteiden tuntemus sekä niiden käytäntöön soveltaminen on yksi tärkeimmistä työelämän avaintaidoista ja keskeistä ammattitaitoa yhä useammassa ammatissa. KoKeMa - Konkretiaa kestävään matkailuun -hankkeen tavoitteena on kehittää matkailualalle suunnatun koulutuksen laatua ja osuvuutta painottamalla koulutustarjontaa kestävän kehityksen osa-alueisiin. Hankkeen avulla mahdollistetaan alalle suunnattu kestävän kehityksen käytännön osaamisen vahvistuminen ja monialaisuus tutkinnoissa. Hankkeen tavoitteena on kehittää matkailualan koulutusta niin, että toimijoiden osaaminen päivittäisten käytännön toimintojen vastuullisessa toteuttamisessa varmistuu ja kasvaa. Painopisteenä on osaamisen kehittäminen matkailijalle välittömästi näkyvien ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottamisessa. Näiden palvelujen vastuullinen, kestävä ja hygieeninen tuottaminen vastaa asiakastarpeisiin ja edistää työllistymistä erityisesti COVID19-pandemian muuttamassa kysyntäympäristössä.

Hankkeessa tuotetaan ja pilotoidaan uusi paikallisesti tarjottava tutkinnon osa ”Kestävän matkailun moniosaaja”, joka yhdistää ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen käytännön osaamisen tarvelähtöiseksi kokonaisuudeksi. Tutkinnon osan sisältöjen ja siihen liittyvien koulutusmateriaalien tuottamisen perustana käytetään mm. alueen matkailuyrityksistä saatua tietoa relevanteista osaamistarpeista ko. palvelujen vastuullisessa tuottamisessa. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan myös uusia käytänteitä ja teknisiä ratkaisuja opiskelijoiden työelämässä oppimisen laadun parantamiseksi. Tavoitteena on mahdollistaa opiskelijoille joustavat ja yksilölliset työelämässä oppimisen jaksot yritysten tarpeisiin ja toimialan luonteeseen vastaten. Koulutuksen laatua kehitetään myös luomalla uusia malleja opiskelijoiden tarvelähtöisten ja monialaisten projektiopintojen aiheiden tunnistamisessa ja tuotteistamisessa.

Hankkeen toimilla vahvistetaan matkailualaan liittyvien koulutusten tunnettuutta ja vetovoimaa ja varmistetaan siten osaavan työvoiman saatavuutta myös korona-kriisin jälkeisen matkailukysynnän vahvistuessa.

Koulutusta kehitetään ja markkinoidaan neljän (4) työpaketin avulla:

TP1: Tuotetaan ja pilotoidaan uusi, paikallisesti tarjottava tutkinnon osa ”Kestävän matkailun moniosaaja” sekä siihen liittyvän tutkintokoulutuksen materiaalit ja oppimisympäristöt.

TP2: Parannetaan opiskelijoiden työelämässä oppimisen laatua mahdollistamalla entistä yksilöllisemmät ja joustavammat toteutukset. Hyödynnetään teknistä ratkaisua matchmaking-toiminnoissa. Tiivistetään oppilaitos-yritys -yhteistyötä tuotteistamalla opiskelijoille tarvelähtöisiä ja työelämäläheisiä projektiopintoja. Edistetään ko. toimilla opiskelijoiden työllistymistä.

TP3: Markkinoidaan uutta koulutustarjontaa ja vahvistetaan siten matkailualaan ja siihen liittyvien ammattien koulutusten vetovoimaa ja imagoa sekä varmistetaan osaavan työvoiman saatavuutta.

TP4: Projektin aikataulua, budjettia sekä työpakettien toteutumista seurattiin
jatkuvan arvioinnin periaatteella.


Hanke toteutetaan 1.8.2021-31.5.2023 välisenä aikana.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

1.Hanketoimissa mukana olevat opiskelijat, täydennettynä esimerkiksi media- ja matkailun ohjelmapalvelujen
opiskelijoilla (asiakasviestintä)

2.Hanketoimissa mukana oleva opetus- ja ohjaushenkilöstö

3.Hanketoimissa mukana olevien yritysten henkilöstö ja yrittäjät

4.2 Välilliset kohderyhmät

1. Hanketoimissa mukana olevien matkailuritysten asiakkaat
2. Hanketoimissa mukana olevien yritysten sidosryhmät kuten vuokratyötä välittävät yritykset ja alueelliset
tapahtumajärjestäjät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 174 562

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 132 589

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 232 751

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 176 786

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän, Joutsan, Jämsän, Keuruun

Kunnat: Joutsa, Keuruu, Jyväskylä, Petäjävesi, Hankasalmi, Uurainen, Laukaa, Toivakka, Muurame, Luhanka, Multia, Jämsä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 11

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 74

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta ko. tavoite kulkee mukana läpi hankkeen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimialalla työskentelee tyypillisesti molempia sukupuolia, vaikkakin lähtökohtaisesti naistavaltaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta ko. tavoite kulkee mukana läpi hankkeen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 5
Ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalveluiden osaamisen päivittämisessä / uudistamisessa ohjataan vastuullisiin ja kestäviin hankintoihin ja toimintaprosessien eri vaiheiden kestävään ja vastuulliseen toimintaan. Ruoantuotanto vaikuttaa esimerkiksi ilmaston lämpenemiseen, ympäristön rehevöitymiseen ja happamoitumiseen sekä luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen. Lisäksi se kuluttaa paljon eri resursseja, kuten ravinteita, maapinta-alaa, energiaa ja vesivaroja. Kaikissa toiminnoissa (ru, pu, ki) käytetään vettä. Vähävetinen siivous ja veden käyttötapoihin vaikuttaminen ovat myös yritysten kiinnostuksesta riippuen mukana kehittämistyössä. Myös kemikaaleja käytetään paljon kaikissa (ru, pu, ki) työtehtävissä ja toiminnoissa. Esimerkiksi siivousaineet kuormittavat ympäristöä elinkaarensa kaikissa vaiheissa. Vastuullinen ja kestävä energian- ja vedenkäyttö ovat läpileikkaavia aiheita kaikissa ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalveluissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Erityisesti estetään/vähennetään inhimillisiä riskejä kuten ilmastoahdistusta. Näkyväksi tehty kestävyys ja vastuullisuus luo toivoa. Konkreettisia riskejä kuten ilmaston lämpenemistä, sateiden/kuivuuden lisääntymistä, luontokatoa hankkeen toimilla ehkäistään pienessä mittakaavassa edistämällä kestävien toimintatapojen käyttöönottoa yrityksissä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 7 3
Kestävillä ja vastuullisilla hankinnoilla, työtavoilla ja arjen päivittäisillä toiminnoilla iso vaikutus ympäristön kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja juuri näihin hankkeen avulla pyritään vaikuttamaan.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 4
Hyvällä ruokalistasuunnittelulla, lähiruoalla ja oikeilla elintarvikevalintojen tietoisella hankkimisella vaikutetaan alkutuotantoon, jossa ympäristövaikutukset ovat suurimmat. Sama pätee kemikaalihankintoihin ja hyvään jätehuoltoon. Hankkeessa opastetaan myös mm. fossiilisista polttoaineista luopumiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Hankkeen toimintoja ei kohdennu Natura-alueille, mutta parantuntut ympäristö- ja kestävyysosaaminen tukee Natura-ideologiaa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 6
Hankkeessa annetaan valmiuksia jätehierarkian ymmärtämiseen. Tavoiteena on että jätettä ei syntyisi. Hankinta, käyttö, huolto, kierrätys, lajittelu ovat konkreettisia toimia, joilla voidaan vaikuttaa jätteen määrään. Hankkeen toimijoita tutustutetaan myös jakamisalustan, vuokrauksen, yhteiskäytön mahdollisuuksiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 3
Kiinteistöhoidon tavoitteena on auttaa toimijoita tunnistmaan helposti toteutettavia muutoksia esim. lamppujen valinta ja energian säästäminen teknisillä toteutuksilla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 5
Edistetään alueen yritysten kilpailukykyä ja kustannustehokuutta kehittämällä koulutusta ja tuottamalla alalle kestävyysosaavaa työvoimaa. Hankkeessa edistetään myös yritysten verkostoitumista tavoitteena yhteispalvelut ja hankinnat, alueen toimijoiden ja sidosryhmien yhdistäminen, paikallisen työvoiman käyttö, lähiruoka, tiedottaminen ja viestintä ja markkinointi. Lähialueen palvelujen (ravitsemis-, kokous-, virkistys-, aktiviteetit, majoitus, staycation) käytön edistäminen ja lisääminen (asukkaat, yritykset ja muut työyhteisöt).
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 6
Hankkeen päätavoitteena on parantaa matkailualaa opiskelevien kestävyysosaamista erityisesti arkisissa toiminnoissa ruoan, siivouksen ja kiinteistönhoidon aloilla. Matkailuyritysten asiakkaat arvostavat kestävyyttä, vastuullisuutta sekä ympäristöä ja luontoa kunnioittavia arvoja. Kohteisiin laadittava vastuullisuusviestintä opastaa ja ohjeistaa asiakkaita kestäviin toimintatapoihin.
Liikkuminen ja logistiikka 4 3
Hankkeessa edistetään opiskelija- ja muun työvoimaresurssin yhteistä suunnittelua, joka tehostaa logistiikkaa ja vähentää liikkumistarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Hankkeen tavoitteena on uudistaa ammattitaitoa ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalveluissa. Ajanmukainen osaaminen lisää työmotivaatiota ja hyvinvointia työyhteisössä sekä vähentää ilmastoahdistusta. Osaavan työvoiman avulla menestyvät ja kilpailukykyiset yritykset lisäävät alueidensa taloudellista hyvinvointia ja elinvoimaa.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Toimiala työllistää tyypillisesti mm. maahanmuuttajia ja alan vaihtajia. Koulutuksen kehittäminen edistää myös näiden kohderyhmien työllistymistä ja siten yhteiskunnallista tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 5
Edistetään yhdenvertaisuutta tarjoamalla osaamispalveluja eri taustaisille opiskelijoille. Edistetään alueellista yhdenvertaisuutta toimimalla maakunnallisesti. Edistetään hankkeen kohteena olevien matalapalkka-alojen vetovoimaisuutta, edistetään alan opiskelijoiden työllistymistä ja urapolkuja mm. tuottamalla tarvelähtöistä ja hyvin työllistävää moniammatillista osaamista ja monipuolistumista. Tehdään tiivistä yhteistyötä TE-palvelujen kanssa työllistymisen edistämisessä.
Kulttuuriympäristö 5 4
Edistetään paikallisten ominaispiirteiden ja kulttuurin hyödyntämistä palvelujen tuotteistamisessa ja tuottamisessa.
Ympäristöosaaminen 10 7
Hankkeen kohderyhmien ympäristöosaaminen kasvaa, koska yläkäsitteenä kaikissa kehittämistoiminnoissa on kestävä tulevaisuus. Jokaisessa ratkaisussa ja kehittämiskohteessa pohditaan vastuullisuutta ja ympäristövaikutuksia. Hankkeessa toimijoilla on mahdollisuus saada omista tarpeistaan lähtien monipuolista tietoa ja osaamista tukevia malleja.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kestävän kehityksen periaatteiden tuntemus sekä niiden käytäntöön soveltaminen on yksi tärkeimmistä työelämän avaintaidoista ja keskeistä ammattitaitoa yhä useammassa ammatissa. Konkretiaa kestävään matkailuun -KoKeMa -hankkeen tavoitteena on ollut kehittää matkailualan koulutusta niin, että toimijoiden osaaminen päivittäisten käytännön toimintojen vastuullisessa toteuttamisessa varmistuu ja kasvaa. Painopisteenä oli osaamisen kehittäminen matkailijalle välittömästi näkyvien ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottamisessa. Näiden palvelujen vastuullinen, kestävä ja hygieeninen tuottaminen vastaa asiakastarpeisiin ja edistää työllistymistä erityisesti COVID19-pandemian muuttamassa kysyntäympäristössä.

KoKeMa - Konkretiaa kestävään matkailuun -hankkeen tavoitteena oli kehittää matkailualalle suunnatun koulutuksen laatua ja osuvuutta. Hankkeen avulla mahdollistettiin alalle suunnattu kestävän kehityksen käytännön osaamisen vahvistuminen ja monialaisuus tutkinnoissa.

Hankkeessa tuotettiin ja pilotoitiin paikallisesti tarjottava tutkinnon osa ”Ympäristövastuullinen toiminta matkailualan yrityksessä”, joka yhdisti ruoka-, puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen käytännön osaamisen tarvelähtöiseksi kokonaisuudeksi. Tutkinnon osan sisältöjen ja siihen liittyvien koulutusmateriaalien tuottamisen perustana käytettiin mm. alueen matkailuyrityksistä saatua tietoa relevanteista osaamistarpeista ja kehittämiskohteista ko. palvelujen vastuullisessa tuottamisessa.

Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin myös uusia käytänteitä ja teknisiä ratkaisuja opiskelijoiden työelämässä oppimisen laadun parantamiseksi. Tavoitteena oli mahdollistaa opiskelijoille joustavat ja yksilölliset työelämässä oppimisen jaksot yritysten tarpeisiin ja toimialan luonteeseen vastaten. Koulutuksen laatua kehitettiin myös opiskelijoiden tarvelähtöisten ja monialaisten projektiopintojen tarvelähtöisessä tuotteistamisessa tiiviissä yhteistyössä alan yritysten kanssa.

Hankkeen toimilla vahvistettiin matkailualaan liittyvien koulutusten tunnettavuutta ja vetovoimaa ja varmistettiin siten osaavan työvoiman saatavuutta myös koronakriisin jälkeisen matkailukysynnän vahvistuessa.


Koulutusta kehitettiin ja markkinoitiin neljän (4) työpaketin avulla:

TP1: Tuotettiin ja pilotoitiin uusi, paikallisesti tarjottava tutkinnon osa ”Ympäristövastuullinen toiminta matkailualan yrityksessä” sekä siihen liittyvät tutkintokoulutuksen materiaalit ja digitaalisen oppimisympäristön.

TP2: Parannettiin opiskelijoiden työelämässä oppimisen laatua mahdollistamalla entistä yksilöllisemmät ja joustavammat toteutukset. Hyödynnettiin ThingLink-sovelluksen avulla opiskelijoiden ja yritysten matchmaking-toimintaa. Tiivistettiin oppilaitosyritys -yhteistyötä tuotteistamalla opiskelijoille tarvelähtöisiä ja työelämäläheisiä projektiopintoja. Edistettiin ko. toimilla opiskelijoiden työllistymistä.

TP3: Markkinoitiin ja tiedotettiin uudesta tutkinnon osasta ja vahvistettiin siten matkailualaan ja siihen liittyvien ammattien koulutusten vetovoimaa ja imagoa sekä varmistettiin osaavan työvoiman saatavuutta.

TP4: Projektin aikataulua, budjettia sekä työpakettien toteutumista seurattiin
jatkuvan arvioinnin periaatteella.


Hanke toteutettiin 1.8.2021-31.5.2023 välisenä aikana.