Hankekoodi: S22573
Hankkeen nimi: Tiedolla johtamisen osaamisesta kilpailukykyä matkailualalle
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2029188-8
Jakeluosoite: Ratapihantie 13
Puhelinnumero: 09 229 611
Postinumero: 00520
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.haaga-helia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kristian Sievers
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristian.sievers(at)haaga-helia.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 294471169
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Matkailu on yksi Suomen suurimmista teollisuuden aloista. TEM:in mukaan Suomen matkailutulo oli vuonna 2018 noin 16 miljardia euroa ja työllistävä vaikutus 140 000 ihmistä. Matkailu on nyt kriisissä. Vuonna 2020 matkailun rekisteröidyt yöpymiset laskivat Uudellamaalla 60 ja Varsinais-Suomessa 32 prosenttia. Erityisesti kaupungit ovat kärsineet kriisistä poikkeuksellisen paljon. Suuri osa työvoimasta on nyt lomautettuna tai työttömänä. Yritysten kassat ovat tyhjiä ja tulevaan, erittäin kovaan kilpailuun, täytyy löytyä tukea.
HANKKEEN TAVOITTEET
Hankkeella on kaksi ydintavoitetta. Keskeisenä tavoitteena on tukea koronapandemiasta kärsivien matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alojen työntekijöiden osaamisen lisäämistä tiedolla johtamisessa. Henkilökunnan ja sitä kautta alan yritysten kilpailukykyä kehittämällä tuetaan yritysten mahdollisuuksia luoda uusia, kansainvälisiä kohderyhmiä kiinnostavia matkailutuotteita ja tuetaan niiden vientiä markkinoille hyödyntäen digitaalisia työkaluja ja samalla kehitetään yritysten kestävyyttä ja hiilijalanjäljen pienentämistä ja luodaan niistä kilpailuetua. Hanke on osa laajempaa hankeperhettä jossa muut sisarhankkeet tulevat Länsi- sekä Pohjois-Suomesta.
HANKKEEN TOIMENPITEET
Hanke muodostuu neljästä työpaketista, jotka tukevat toisiaan.
Hanke perustuu kansalliseen ja alueelliseen yhteistyöhön ja jo käynnistysvaiheessa on tärkeää aktivoida yhteistyöverkosto yhdessä sisarhankkeiden ja Etelä-Suomen yritysverkostojen kanssa. Osaaminen lisääminen on kiireellinen toimenpide ja kehittävien tiedolla johtamisen valmennusmoduulien ja -kokonaisuuksien rakentaminen ja niistä viestiminen käynnistyvät heti hankkeen käynnistymisen jälkeen. Valmennusten ja oppimiskokonaisuuksien toteutus alkaa syksyllä 2021 ja jatkuu koko hankkeen ajan.
Hankkeen aikana rakennetaan myös osaamisen ja valmennusten perusteella myönnettävien sertifikaattien toteuttaminen. Hanke tukee naisvaltaisen matkailutoimialan toipumista ja edistää sukupuolten tasa-arvoa.
HANKE ALUEELLISTEN JA KANSALLISTEN STRATEGIOIDEN MUKAINEN
Hanke vastaa suoraan Valtiovarainministeriön “Suomen kestävän kasvun ohjelma – alustava elpymis ja palautumissuunnitelma”:n tiedolla johtamisen osaamisen lisäämisen tarpeeseen. Lisäksi hanke vastaa hyvin Uudenmaan ja Varsinais-Suomen alueellisiin selviytymissuunnitelmien tavoitteisiin mm. tukemalla yritysten kestävää uudistumista sekä uusien markkinoiden etsimistä älykkäiden digiratkaisujen avulla. Hanke on myös linjassa alueiden älykkään erikoistumisen strategioiden sekä Itämeri-strategian kanssa. Hanke tukee myös mukana olevien kaupunkien kaupunkistrategioita erityisesti digitaalisuuden ja kestävyyden edistämisessä. Lisäksi hanke on TEM:in matkailun tiekartan sekä Visit Finlandin ja sen alaisen Helsingin suuralueen strategian mukainen.
Hanke tukee matkailualalla olevaa työvoimaa sekä erityisesti lomautettuna, työttömänä tai irtisanomisuhan alla olevia alan ihmisiä.
Välillisiä kohderyhmiä ovat matkailuyritykset, jotka hyötyvät mm. tiedolla johtamisen osaamisesta, tiedolla johtamisen hyödyntämisestä sekä muusta hankkeen aikana syntyvästä osaamisesta. Hankkeen aikana järjestettäviin webinaareihin voi osallistua kuka tahansa.
Matkailun alueorganisaatiot hankealueella sekä sen ulkopuolella hyötyvät myös hankkeen toimenpiteistä. Matkailijat ovat hyötyjiä parantuneiden, kestävämpien, turvallisempien ja kiinnostavampien tuotteiden johdosta. Myös erilaiset teknologiatoimittajat ja tutkimusorganisaatiot hyötyvät hankkeen toiminnoista välillisesti.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 193 347
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 179 046
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 241 684
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 223 807
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Raaseporin, Helsingin, Porvoon, Loviisan
Kunnat: Vantaa, Lapinjärvi, Pukkila, Kirkkonummi, Järvenpää, Pornainen, Vihti, Tuusula, Hanko, Sipoo, Askola, Espoo, Hyvinkää, Myrskylä, Nurmijärvi, Porvoo, Inkoo, Loviisa, Lohja, Karkkila, Kerava, Mäntsälä, Helsinki, Raasepori, Kauniainen, Siuntio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 170
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 83
Suunniteltu: 340
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Haaga-Helia on sitoutunut vastuullisen liiketoiminnan huomioimiseen opintosuunnitelmissa ja TKI-toiminnassa. Ympäristövaikutukset ovat yksi keskeisistä ulottuvuuksista uudessa liiketoiminta-ajattelussa, jota hankkeessa pyritään jalkauttamaan tulevaisuuden ammattilaisille. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Hanke edistää välillisesti ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien hallintaa, edistämällä MaRa-alan kestävien toimintakäytäntöjä ja lisäämällä osaamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Hankkeen mahdollisuudet vaikuttaa ovat vähäiset. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Hankkeen mahdollisuudet vaikuttaa ovat vähäiset. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Kestävyysosaamisen lisääntyminen MaRa-alalla vaikuttaa suoraan matkailussa syntyvien materiaalien ja jätteiden taloudellisesti kestävään käyttöön. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 3 |
Kestävyysosaamisen lisääntyminen MaRa-alalla vaikuttaa uusiutuvien energianlähteiden parempaan hyödyntämiseen ja käyttöön paikallisesti. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehitystä lisäämällä osaamista matkailusektorilla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 3 |
Hanke edistää osaamista MaRa-alalla, joka lähtökohtaisesti tuottaa aineettomia palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Osaamisen kehittäminen ja työllisyyttä tukevat toimet luovat hyvinvointia sekä lisäävät tuottavuutta niin yksilö-, yritys- kuin kansallisella tasolla. Hanke kohdistuu koronakriisistä pahiten kärsineeseen toimialaan, ja edistää sekä työntekijöiden että työnantajien hyvinvointi ja parantaa yritysten tuottavuutta. Hanke vastaa näin Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman erityistavoitteeseen tuottavuuden ja hyvinvoinnin parantamiseksi. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 9 |
Yhtenä tavoitteena on ennaltaehkäistä syrjäytymistä koulutus- ja työuriin liittyvissä siirtymävaiheissa sekä opintojen aikana. Joustavat koulutusmallit takaavat myös eri tilanteissa olevien mahdollisuuden koulutukseen tasapuolisesti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 9 |
Koulutusmalli on tasapuolisesti kaikkien alalla toimivien ja alalle haluavien saavutettavissa. Hanke tukee nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistämistä, joka on yksi Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman erityistavoitteista. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Hanke vaikuttaa positiivisesti kulttuuriympäristön säilymiseen sekä kestävään hyödyntämisen lisäämällä osaamista MaRa-alalla, jossa vastuullisuus on yksi keskeinen osa ammattiosaamista. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 4 |
Vastuullisen liiketoiminnan osaajat jalkauttavat ympäristötietoutta yrityksiin. |
Tiedolla johtamisen osaamisesta kilpailukykyä matkailualalle -hankkeessa on parannettu matkailualan ammattilaisten digitaalista osaamista vastauksena yhteiskunnassa tapahtuvaan digiloikkaan. Hanke on kohdistunut pandemiasta erityisen voimakkaasti kärsineellä matkailualalla työskenteleviin henkilöihin ja organisaatioihin, joiden tilanne koronapandemiasta seuranneen digiloikan vuoksi muodostui haasteelliseksi. Hankkeessa on kehitetty digitaalisia koulutuspalveluja ja digitaalisia oppimisympäristöjä.
Tiedolla johtamisen osaamisen lisääminen on tukenut ja edesauttanut matkailun tiedolla johtamisen hankeperheen tuloksena syntyneitä asioita:
- Tiedolla johtamisen toimintamalli kansallisella tasolla
- 6 matkailun tiedolla johtamisen koulutusjaksoa kattaen osaamisen tasot: perusteet, asiantuntija, osaaja
- 2 kansainvälistä revenue management koulutusjaksoa kattaen: Total Revenue Management ja Restaurant Revenue Management
- tiedolla johtamisen osaamisen sertifioinnin koulutusjaksokohtaisesti sekä osaamistasoisesti
- Matkailualan työvoiman osaamisen kehittämisen kautta yritysten osaamistaso tiedolla johtamiseen on kasvanut, liiketoiminta kehittynyt laadullisesti ja kilpailukyky parantunut
- Tiedolla johtamisen pilotteja ja kokeiluja on tehty 3 kpl: Suomenlinna (alueellinen), ravintola-ala (toimialakohtainen) ja Helsingin seudun DMO:t (Destination Management Organisation) (kaupungin viranomaisten asiantuntijakoulutus).