![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22575
Hankkeen nimi: Digitaalinen lukutaito koronapandemian jälkeen - DiLiPoCo
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen korkeakoulusäätiö sr
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2844561-8
Jakeluosoite: -
Puhelinnumero: 029 45211
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto
WWW-osoite: http://www.tuni.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Okkonen Jussi Markku
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yliopistotutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jussi.okkonen(at)tuni.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405566986
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
COVID-19 -pandemian myötä muuttunut koulujärjestelmän toimintamalli edellyttää opettajilta kykyä mahdollistaa sidosryhmien toimintaa digitaalisissa ympäristöissä; mm. digitaalisen oppilashallinton, viestinnän, etäopetusjärjestelmien, sähköisten oppimateriaalien ja oppilashuollon järjestelmissä. Laajalle levinnyt erilaisten oppimisympäristöjen ja opetukseen liittyvien hallinnollisten välineiden kirjo vaikuttaa opettajien työkuormaan ja työn sujuvuuteen. Opettaja on sekä opetussisältöjen että digitaitojen lähtöpiste ja hän voi omalla toiminnallaan vaikuttaa merkittävästi koulun arjen sujuvuuteen. Hankkeen lähtökohtana on, ettei nykytilanteeseen yksiselitteisesti soveltuvia kriteereitä tai arviointitapoja riittävälle, hyvälle tai erinomaiselle digitaaliselle lukutaidolle koulutyössä ole riittävästi hahmotettu. Koulujärjestelmän palvelukokonaisuuden moninaisuudesta johtuen, eri sidosryhmien digitaalisen lukutaidon vaatimukset kaipaavat selkeyttämistä.
Hanketta valmisteltaessa on tunnistettu, että käytännön työssään opettaja ei joudu erityisesti miettimään taitopuutteitaan suurimmassa osassa työtehtäviään. Tampereen kaupungin edustajien mukaan noin 30 % oppilaista kuitenkin edellyttää opettajan erityistä huomiointia ja taitavaa opetustoiminnan mukauttamista digitaalisissa ympäristöissä. Hanke hakee tähän pulmaan ratkaisua tarjoamalla opettajalle välineitä arvioida sidosryhmien digitaalista lukutaitoa, suorittaa toiminnan interventioita sekä mahdollisuuden kehittää oman koulun käytänteitä toimivien interventiomallien avulla. Hankkeessa kehitettävien ratkaisujen avulla parannetaan opettajien työolosuhteita, vähennetään työn kuormittavuutta ja mahdollistetaan opettajien parempi keskittyminen opetustoimintaan. Sidosryhmien toimijoiden puutteellinen digitaalinen lukutaito johtaa tilanteeseen jossa opettaja joutuu liiaksi ohjaamaan palvelun tai sovelluksen käyttämistä. Tämä tarkoittaa usein myös runsaaseen viestien vaihtoon eri toimijoiden välillä, mikä entisestään lisää työn kuormittavuutta.
Hankkeen kohderyhmänä ovat opettajat.
Hankkee välillinen kohderyhmä on kotitaloudet, so. koululaisten vanhemmat. Välillisesti hanke tukee myös oppilaiden ja vanhempien digitaalisen lukutaidon sekä digiosaamisen kehittymistä. Digitaalisen lukutaidon kehittäminen on merkityksellistä myös välillisessä kohderyhmässä sillä vain sillä tavalla varsinainen kohderyhmän toimijuus on mahdollista. Erityisesti sujuvan kouluarjen edistämiseen vaikuttavat erilaiset tavat tarjota tukea digitaalisisssa ympäristöissä tapahtuvaan oppimiseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 436 180
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 394 184
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 554 939
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 501 488
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Nokia, Kangasala, Pirkkala, Tampere, Ylöjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 7
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 95
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 2 |
digitalisaatio edistää kestävää kehitystä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 0 |
hankeella parannetaan paikalliseten opetusknologianyritysten ja koulun välistä vuoropuhelua sekä sen avulla mahdollistetaan paikallisen innovaatiojärjestelmän toiminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
hankkeen tuloksen syntyy pysyvä digitaalinen resurssi opetustoimen ja tutkimuksen käyttöön | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
parempi digitaalinen lukutaito ja digivalmiudet mahdollistavat välillisesti joustavan monipaikkaisen osallistumise ja työnteon | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
hankken toteutttaminen vaikuttaa suoraan kohderyhmä arkikokemukseen sujuvamman työarjen sekä vähäisemmän metatyön kautta. Välillisesti yleinen digitaalisen lukutaidon paraneminen prantaa arkikokemusta kotitalouksissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
hankeen toteuttaminen edistää opettajien kykyä tukea heikoimmassa asemassa olevia dgitaalisen lukutaidon osalta. Tämä on merkittävä tarkasteltaesa esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia kotiltalouksia joissa usein naiset ovat kotona ja siten heikommassa asemassa digitaalisen lukutaidon osalta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
hankeen toteuttaminen edistää opettajien kykyä tukea erilaisista taustoista tulevien henkilöiden digitaalisen lukutaidon osalta. Perusvalmiudet edistävät mahdollisuuksia toiminta yhdenvertaisesti yhteiskunnassa | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
ei vaikutusta |
Hanketta valmisteltaessa oli tunnistettu, että käytännön työssään opettaja ei joudu erityisesti miettimään taitopuutteitaan suurimmassa osassa työtehtäviään. Hanke haki tähän pulmaan ratkaisua tarjoamalla opettajalle välineitä arvioida sidosryhmien digitaalista lukutaitoa, suorittaa toiminnan interventioita sekä mahdollisuuden kehittää oman koulun käytänteitä toimivien interventiomallien avulla. Hankkeessa kehitettyjen ratkaisujen avulla parannettiinn opettajien työolosuhteita, vähennettiin työn kuormittavuutta . Hankkeen aikana toteutettu digialusta muuttui yhdestä yhteisestä tukimateriaalialustasta useampaan eri paikkaan sijoitetuiksi ohjepankeiksi. Kirjautumista vaativa alusta todettiin kaupungin puolesta liian päällekkäiseksi muiden palveluiden kanssa, eikä yhdelle, kaupungin tietohallinnon alla olevalle blogille saatu lupaa toteuttaa. Virallisia ohjeita hallinto- ja opetusverkon sovelluksista tarjottiin kaupungin intraverkkoon eli Taskuun. Huoltajaohjeita varten perustettiin tampere.fi-sivuston alle oma alasivunsa Epäviralliset ohjeet eri sovelluksista ja sivuistoista laitettiin dilipoco.fi-sivustolle omaksi kategoriakseen Hankkeeen tuloksia jaettiin aktiivisesti hankesivustolla ja siinä olevalla blogilla (www.dilipoco.fi). Hankkeesta syntyi postereita, toiminallisia työpajoja ja foorumiesitys ITK-tapahtumiiin vuosina 2022, 2023 ja 2024. Hankkeessa kerätystä datasta on syntyny yksi pro gradu-tutkielma ja toinen pro gradu on tekeillä. Hankkeesta on tehty kaksi tieteellistä artikkelia: Digital Literacy in Formal Education over the Past Decade: A Systematic Review ja Digital Literacy in Finnish Classrooms: A Case Study of Finnish Elementary School Students. Ne ovat revisioitavana ja tulevat julkaistaviksi kevään 2024 aikana.