Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22583

Hankkeen nimi: HYPPY - Hyvinvointia ja vuorovaikutteista saavutettavaa osallistumista etäopiskeluun

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.7.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ammattiopisto Luovi Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 3240571-5

Jakeluosoite: PL 389

Puhelinnumero: 040 319 3000

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.luovi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Konttinen Irene Marjatta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanketoiminnan asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: irene.konttinen(at)luovi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 319 3232

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koronapandemian pakottamana on otettu maailmanlaajuisesti jättimäinen digiloikka, eikä ammatillinen koulutus ole siinä poikkeus. Pandemian vaikutukset läpäisevät ammatillisessa koulutuksessa koko koulutusprosessin ja ulottuvat kaikkiin sen osapuoliin. Koulutuksen järjestäjät ovat olleet keskenään eri asemassa sen suhteen, paljonko digitaalisuutta on hyödynnetty opetuksessa aikaisemmin, mikä on vaikuttanut edellytyksiin ratkaista etäopetukseen siirtymisen haasteita.

Opiskelijoiden kohdalla etäopetukseen siirtymisen keskeiset haasteet ovat liittyneet opiskelijoiden itseohjautuvuuteen, jota ei kaikilla ole, ja jonka tukeminen etänä on ollut haastavaa. Erityisen haastavaa on ollut vastata vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tuen tarpeisiin. Tuen tarvetta on ollut erilaisten digitaalisten välineiden ja ohjelmistojen käytössä, itsenäisessä työskentelyssä sekä yksinäisyyden torjumisessa ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Koronapandemian vaikutuksia käsittelevässä valtakunnallisessa selvityksessä on todettu opintojen keskeyttämisten sekä opiskelijoiden tavoittamatta jäämisen lisääntyneen. Yhtenä keskeyttämistä vähentävänä tekijänä ilmeni koettu helppous yhteydenpitoon opettajan kanssa.

Haasteista huolimatta esimerkiksi Ammattiopisto Luovissa toteutetun opiskelijakyselyn mukaan 57% vaativaa erityistä tukea tarvitsevista vastaajista halusi kuitenkin jatkossakin pitää ohjatun etäopiskelun yhtenä tapana suorittaa opintojaan. Onkin selvää, että koronapandemian vauhdittamaa ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen erityisopetuksen digiloikkaa on vahvasti jatkettava, jotta pystytään varmistamaan tasa-arvoisen koulutuksen mahdollisuudet kaikille myös uudessa oppimismallissa, jossa opiskelu toteutuu erilaisissä lähi-, etä- ja hybridimallien yhdistelmissä.

Hankkeessa vastataan edellä kuvattuihin tarpeisiin kehittämällä saavutettavia digitaalisia palveluja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen tueksi. Digitaaliset palvelut kohdentuvat vuorovaikutteiseen ohjaukseen, virtuaalisiin oppimisympäristöihin sekä digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämiseen hyvinvoinnin tukena. Pilottialoina ovat ravintola- ja catering-, luonto- ja ympäristö, puhdistus- ja kiinteistöpalvelu- sekä autoala. Digitaalisten palvelujen lisäksi hankkeessa kehitetään ja toteutetaan valmennuskokonaisuus, jolla vahvistetaan opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden osaamista digitaalisten palveluiden monipuoliseen käyttöön. Hankkeen tuotoksina syntyy digitaalisia palvelukuvauksia hankkeessa kehitetyistä digitaalisista palveluista ja valmennuskokonaisuudesta.

Hanke edistää vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tasa-arvoisia koulutusmahdollisuuksia ja osallistumista opintoihin hyvinvointia edistävällä tavalla. Monikanavaisen ohjauksen ja uudenlaisten oppimisympäristöjen välityksellä on tuettu opiskelijan osaamisen hankkimista ja yksilöllisten opintopolkujen toteutumista sekä edistetty vuorovaikutteisuutta ja sosiaalista osallisuutta. Digitaalisen osaamisen kehittyminen edistää myös opiskelijoiden työllistymisvalmiuksia. Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen ja valmiudet digitaalisten palvelujen pedagogiseen hyödyntämiseen opetuksen ja ohjauksen tukena ovat parantuneet. Opetus- ja ohjaushenkilöstöllä on valmiudet opiskelijan ohjaukseen uudessa oppimismallissa, joka toteutuu lähi-, etä- ja hybridiopetusta yhdistellen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä heidän kanssaan työskentelevä opetus- ja ohjaushenkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä voidaan nähdä työnantajat, jotka saavat ajanmukaisella osaamisella varustettua työvoimaa, sekä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa toimivat sidosryhmät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 224 777

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 197 506

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 224 777

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 197 506

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Ylivieskan, Oulun

Kunnat: Lumijoki, Muhos, Ylivieska, Oulainen, Tyrnävä, Kempele, Raahe, Oulu, Liminka, Pyhäjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 8

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 190

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Laki miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta edellyttää, että tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää selvityksen oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta, tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi sekä arvion aikaisempaan tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden toimenpiteiden toteutumisesta ja tuloksista. Ammattiopisto Luovin opiskelijoiden tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on laadittu vuonna 2019 ja tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma henkilöstölle 2017. Ammattiopisto Luovia sitoo Hengitysliiton tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka mukaan koko Hengitysliitto toimii tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Toimintaympäristön näkökulmasta Luovissa on tarkkaan tiedossa mm. opiskelijoiden sukupuolijakaumat tutkinnoittain. Luovin koulutustarjonnassa on hieman enemmän perinteisiä miesvaltaisia aloja edustavia tutkintoja, minkä takia miespuolisten hakijoiden määrä on suurempi. Henkilöstörakenne naisten ja miesten välillä päivitetään henkilöstösuunnitelmaan vuosittain.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Luovissa tasa-arvo käsitteellä tarkoitetaan kaikkien ihmisten samanarvoisuutta erilaista ominaisuuksistaan riippumatta. Tasa-arvo tarkoittaa hankkeen toimenpiteissä mahdollisuuksien tasa-arvoa. Esimerkiksi nimettäessä henkilöitä työryhmiin tai hankkeisiin molemmat sukupuolet ovat tasavertaisessa asemassa. Opiskelijat saavat tukea ja ohjausta omien yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti, ei sukupuolen perusteella. Asenteellinen, sosiaalinen ja psyykkinen esteettömyys luovat perustan kaikelle hankkeen toiminnalle, jossa otetaan huomioon opiskelijoiden osallisuus ja hyvinvointi. Ammattiopisto Luovissa ei hyväksytä sukupuoleen perustuva häirintää tai ahdistelua.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon toteutuminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hankkeen päätavoitteena ei ole kestävän kehityksen edistäminen. Voidaan arvioida, että hankkeessa kehitettävä digitaalinen osaaminen edistää välillisesti kestävää kehitystä luonnonvarojen osalta tuottaessaan aineetonta pääomaa. Sitran mukaan arviot digitalisaation ympäristövaikutuksista vaihtelevat suuresti alan toimijoiden kesken. Mikäli digitalisaation ja dataliikenteen erittäin nopea kasvu aiheuttaa sen, että huolimatta alan suurista energiatehokkuusponnisteluista alan kokonaisenergiankulutus ja hiilidioksidipäästöt jatkavatkin kasvua, oleellista on se, pystytäänkö riittävän nopeasti rakentamaan kasvavan kysynnän vaatimaa, uusiutuviin energialähteisiin perustuvaa energiantuotantoa. Digitaalisten palvelujen kehittämiseen sisällytetään myös kiertotalouden näkökulma.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Digitalisaation avulla voidaan vähentää mm. lentoliikennettä. Digitalisaatio on myös avainasemassa mahdollistamassa uusia ratkaisuja, joiden avulla voidaan saavuttaa päästövähennyksiä erityisesti muilla sektoreilla. Digitaalisten palvelujen kehittämiseen sisällytetään myös kiertotalouden näkökulma.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Hankkeessa syntyy jätettävain vähäisessä määrin, ja niiden lajittelusta huolehditaan asianmukaisesti. Digitaalisten palvelujen kehittämiseen sisällytetään myös kiertotalouden näkökulma.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 0
Hankkeen toimenpiteiden välityksellä tuotetaan osaavaa työvoimaa alueen työnantajien tarpeisiin ja edistetään vaativaa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden työllistymisen edellytyksiä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Hankkeen toimenpiteet ja tulokset, osaamisen lisääminen, digitaalisten palveluratkaisujen kehittäminen ja hyvinvoinnin edistäminen ovat kaikki aineettomia palvelja.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Liikkumisen tarve vähenee digitaalistebn palvelujen ansiosta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 0
Ossaamisen kehittyminen tukee hyvinvointia. Digitaalisen osaamisen lisääntyminen mahdollistaa hyvinvointia tukevien digitaalisten palvelujen hyödyntämisen. Hankkeessa tuotetaan hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä materiaalipankki.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hanke edistää tasa-arvoa mahdollistamalla heikoimmassa asemassa olevien, vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden, osaamisen kehittämisen. Toimenpiteet kohdentuvat kohderyhmään suoraan ja välillisesti. Toimenpiteisiin osallistuminen mahdollistetaan kaikille tasa-arvoisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 0
Digitaalisen osaamisen kehittyminen lisää osallisuutta ja mahdollistaa osallisuutta edistävien digitaalisten palvelujen hyödyntämisen. Osallisuuden, vuorovaikutustaitojen ja saavutettavuuden teemat läpäisevät kaikki hankkeessa toteutettavat kehittämistoimenpiteet.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen toteutti Ammattiopisto Luovi 1.8.2021-31.7.2023 Pohjois-Pohjanmaalla. Hankkeen tavoitteena oli edistää digitaalisten palvelujen ja digitaalisuutta hyödyntävien menetelmien saavutettavaa ja opiskelijalähtöistä käyttöä, kehittää opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista, valmiuksia ja yhteistyötä digitaalisten palvelujen ja digitaalisuutta hyödyntävien menetelmien saavutettavaan käyttöön sekä kehittää vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden osaamista ja edellytyksiä ottaa käyttöön ja hyödyntää digitaalisia palveluja.
Hankkeen aikana otettiin käyttöön kattavasti uusia laitteita ja palveluita etäyhteydessä tapahtuvan vuorovaikutuksen ja oppimisen edistämiseksi sekä kehitettiin jo aiemmin tuttujen laitteiden ja palveluiden käyttöä. Hankkeessa tuotettiin virtuaalisia oppimisympäristöjä ravintola- ja catering- sekä autoalalle ja pilotoitiin erilaisia etäyhteydenpidon menetelmiä luonto- ja ympäristö- sekä puhdistus- ja kiinteistöpalvelualoilla sekä TELMA-koulutuksessa ja kuljetusalalla. Hankkeen tuotosten levittämiseksi ja hankkeessa opittujen asioiden edistämiseksi toiminta-alueen henkilöstölle järjestettiin valmennuksia, joissa oli mahdollista harjoitella etäyhteydessä hyödyllisten laitteiden, palveluiden ja oppimista sekä hyvinvointia tukevien menetelmien käyttöä. Valmennuksissa hyödynnetyt digitaaliset palvelukuvaukset ja muut materiaalit on koottu hankkeessa tuotettuun materiaalipankkiin. Materiaalipankin osoite on luovi.fi/hankkeet/hyppy.
Hankkeen aikana opiskelijat kehittivät taitojaan vuorovaikutteisen digitaalisuuden hyödyntämisessä opintojensa edistämiseksi. Opiskelijat ovat päässet käyttämään ajantasaisia digimenetelmiä kartuttaen näin ammattiosaamistaan samalla työhyvinvointiaan tukien. Henkilöstö käytti asiantuntemustaan uusien oppimateriaalien ja opetusmenetelmien kehittämisessä. Samalla heidän ammattitaitonsa laajeni ja ymmärrys digitaalisuuden hyödyistä oppimisen tukena lisääntyi.
Hankkeen jälkeen etäyhteysmenetelmien käyttöä laajennetaan Ammattiopisto Luovin koulutuksissa. Virtuaalisten oppimissisältöjen tuottamista jatketaan työpaikoilla ja oppimisympäristöissä. Hankkeessa kehitettyä valmennuskokonaisuutta toteutetaan myös jatkossa.