Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22597

Hankkeen nimi: Virtuaalisen kaupan interaktiivinen ekosysteemi (VIRTUAALITORI)

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.11.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2629463-3

Jakeluosoite: PL 6 (Microkatu 1)

Puhelinnumero: +358 (0)17 255 6000

Postinumero: 70201

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://savonia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kauppinen Marja

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marja.kauppinen(at)savonia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447856389

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Covid-19 pandemian aikana kaupunkikeskustat ja kauppakeskukset ovat ennestään tyhjentyneet ja aiheuttaneet kaupan pk- ja mikroyrityksille asiakaskadon. Toisaalta keskustojen ja kauppakeskusten hiljentyminen on haaste myös infrastruktuureille.

Hankkeessa luodaan virtuaalinen kauppakeskus (kaupunkikeskusta), jossa jokainen liike ja palveluntarjoaja saa oman ”liiketilan”, jossa voi esitellä tuotteita. Malli on kokeilematon ja poikkeaa täysin olemassa olevista ratkaisuista. Hankkeen tuloksena toteutetaan virtuaalitori pilotti Kuopiolaisten pk- ja mikrokauppojen virtuaaliseksi, interaktiiviseksi verkkopalveluksi, jossa yritykset esittelemään tuotteitaan, asiakkaat pääsevät kommunikoimaan interaktiivisesti videoneuvottelun avulla myyjien kanssa sekä ostamaan tuotteet verkkokaupasta kotiin kuljetettuna.

Lisäksi kehitetään ja toteutetaan koulutuskokonaisuudet yrittäjille verkkokaupan, -myynnin, tuotteistamisen ja -markkinoinnin taitojen kehittämiseksi tasolle, joka tarvitaan menestyksekkääseen verkkovälitteiseen kaupankäyntiin. Hankeessa syntyneet tulokset toimintamallit ja koulutukset tarjotaan laajemmin koko Pohjois-Savon maakunnan alueelle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat kaupan alan yritykset, torikauppiaat sekä kuljetus- ja logistiikka-alan yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat asiakkaat, opiskelijat ja matkailijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 355 496

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 688

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 444 370

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 338 360

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion, Varkauden, Koillis-Savon, Ylä-Savon, Sisä-Savon

Kunnat: Keitele, Sonkajärvi, Rautavaara, Suonenjoki, Kuopio, Lapinlahti, Tervo, Kiuruvesi, Rautalampi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Vesanto, Joroinen, Pielavesi, Leppävirta, Vieremä, Varkaus, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 150

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 84

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 240

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toiminnassa pyritään huomioimaan sukupuolten välinen tasa-arvo niin, ettei hanke suosi erityisesti jompaakumpaa sukupuolta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke huomioi tasa-arvoisesti molemmat sukupuolet
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa huomioidaan sukupuolten välinen tasa-arvo, mutta ei ole olemassa sukupuoli kiintiöitä esim. palkattaville työntekijöille vaan henkilö valitaan toimeen pätevyyden mukaan

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 2
Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 1
Hankkeessa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta kasvillisuuteen tai elioihin ja luonnonmonimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta pinta- ja pohjavesiin ym.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole selvää yhteyttä Natura 2000 ohjelmaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta. Ehkä jos logistiikka puolella hyödynnetään vihreitä ratkaisuja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 6
Hanke tukee alueen elinkeinoelämän kehittämistä suoraan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 1
Virtuaalitori on periaatteessa aineeton palvelu.
Liikkuminen ja logistiikka 6 4
Edistää logistiikka-alan yritysten toimintaa poikkeustilanteessa ja sen jälkeen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 1
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 1
Hankkeen myötä syntyvät uudet koulutukselliset ja kaupalliset innovaatiot ovat hyödynnettävissä kaikkialla maailmassa.
Kulttuuriympäristö 1 0
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta.
Ympäristöosaaminen 1 0
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen keskeinen tarve nousi, kun koronapandemia sulki kivijalkaliikkeiden ovet ja aiheutti asiakaskadon. Tuolloin huomattiin verkkokauppojen merkitys asiakassuhteen hoitamisessa, kuten myös yrityksissä puute verkkoliiketoiminnan osaamisessa ja tarjolla olevissa koulutuksissa. Tähän tarpeeseen Virtuaalitori-hanke onnistui luomaan koulutukset verkkokaupankäynnin hallintaan ja myymälöiden virtuaaliympäristön tuottamiseen sisällöksi verkkokaupankäynnin kanaviin.

Hanke toteutettiin Pohjois-Savon alueella ja varsinaiset kohderyhmät olivat alussa kaupan alan yritykset, torikauppiaat sekä kuljetus- ja logistiikka-alan yritykset. Näistä saimme mukaan laajasti kaupan alan yrityksiä ja torikauppiaita. Perinteisten tavaratuotteita myyvien kivijalkatoimijoiden lisäksi hankkeeseen halusivat myös kauneus- ja hyvinvointipalveluita tarjoavat hoitolat, sekä matkailu- ja ravitsemusalan yritykset. Näissä yrityksissä nähtiin hyötyinä verkkoliiketoiminnan koulutukset ja 360-kuvaus tilojen ja palveluiden esittelemisen näkökulmasta.

Yhtenä tavoitteena oli toteuttaa virtuaalitori-pilotti kuopiolaisten kivijalkayritysten virtuaaliseksi, interaktiiviseksi verkkopalveluksi, jossa yritykset pääsevät esittelemään tuotteitaan, asiakkaat pääsevät kommunikoimaan interaktiivisesti videoneuvottelun avulla myyjien kanssa sekä ostamaan tuotteet verkkokaupasta kotiin kuljetettuina. Hankkeessa luotiin konsepti ja sitä testattiin. Testaaminen tehtiin mukana olleiden yritysten kanssa kouluttamalla heitä samalla. Toteutuksessa kohdattiin haasteita kauppiaiden yhteisen digitaalisen ekosysteemin rakentamisessa. Testauksessa tavoiteltiin yhden yhteisen kassan ja yhden toimituskerran periaatetta, joka kuitenkin todettiin toteutuskustannuksiltaan liian raskaaksi. Periaatteen mukainen toteutus todettiin myös asiakaskäyttäytymiseen liittyvän tiedon näkökulmasta riskialttiiksi.

Konkreettisena ja merkittävänä toimena hankkeessa luotiin verkkokaupankäynnin osaamista kartuttava verkkokoulutuskokonaisuus yritysten ja työntekijöiden käyttöön. Lisäksi yrityksissä toteutettiin 360-kuvauksia, joita yritykset hyödynsivät omassa markkinoinnissaan ja asiakashankinnassaan. Parhaimmillaan 360-kuva auttoi yrityksiä kasvattamaan myyntiään ja tavoittamaan uusia asiakkaita. Yritykset pääsivät testaamaan heille uutta tapaa tuottaa sisältöä verkkoon. Sisällöntuotannon erityisosaaminen lisääntyi hankkeeseen osallistuneissa yrityksissä muun muassa 360-kuvauksen ja siihen liittyvän koulutuksen ja verkkoliiketoiminnan koulutusten myötä. Lisäksi yrittäjiä ja henkilöstöä koulutettiin virtuaalisten sisältöjen tuottamiseen ja ymmärrykseen tiedolla johtamisesta ja sen toteuttamisesta digimarkkinoinnissa ja verkkoliiketoiminnassa.