Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22606

Hankkeen nimi: Asiantuntijatason digitaidot selkokielellä - selkoDIGI

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.7.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: Kiviharjuntie 4

Puhelinnumero: 040 141 5374

Postinumero: 90220

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kosonen Katri Eveliina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katri.kosonen(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 141 5374

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomi on digitalisaation edelläkävijä, mikä näkyy jokapäiväisessä elämässä. Jos kielitaito ei ole täydellinen tai digitaidoissa on puutteita, jää maahanmuuttaja tai muuten heikossa asemassa oleva henkilö helposti digitaalisten palveluiden ulkopuolelle. Arkielämän lisäksi digitaitojen hallinta on ehdoton edellytys korkeakoulutuksessa tai
asiantuntijatasoisissa työtehtävissä. SelkoDIGI-hankkeella vastataan maahanmuuttajien ja muiden heikossa asemassa olevien henkilöiden tarpeeseen hallita korkeamman tason digitaaliset järjestelmät ja ohjelmat. Näin parannetaan heidän integroitumistaan yhteiskuntaan, täydennys- ja jatko-opiskelumahdollisuuksiaan sekä työllistymistään.

SelkoDIGI-hanke saavuttaa tavoitteen kahden työpaketin avulla. Hankkeessa kartoitetaan ja suunnitellaan asiantuntijatasoisen digiosaamisen kriteerit, joiden pohjalta kehitetään noin 10 opintopisteen laajuinen digiopiskelun kokonaisuus. Lähtökohtana on suunnitella selkokielinen digitaalinen oppimisympäristö, jossa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa. Opintokokonaisuudessa huomioidaan aikaisemmin opitut perusasiat ja niiden pohjalta edetään kohti korkeamman tasoisten järjestelmien, ohjelmien ja digitaalisten palveluiden hallintaa. Opintokokonaisuuden toteutuksessa on tärkeässä roolissa eri pedagogiset ratkaisut, jotka suunnitellaan kohderyhmä huomioiden hybridi- ja
etäopetukseen. Lisäksi hankeessa huomioidaan suomen kielen ohjaus ja opetus, jotka painottuvat digitaalisten valmiuksien ja tietoteknisen osaamisen paranemiseen.

Hankkeen tuloksena syntyy selkokielinen digiopiskelun oppimiskokonaisuus, jossa sovelletaan hybridi- ja etäopetusta. Lisäksi maahanmuuttajille syntyvä koulutustarjonta laajenee. Syntyvä koulutuskokonaisuus palvelee laajalla maantieteellisellä alueella koko Pohjois-Suomen alueella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat, maahanmuuttajat, osatyökykyiset ja muut vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Oulun kaupunki (Villa Victor), Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto, oppilaitokset, elinkeinoelämä, yrittäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 162 425

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 161 675

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 203 033

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 202 095

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven, Oulun, Ylivieskan

Kunnat: Raahe, Kalajoki, Ylivieska, Oulu, Haapavesi, Nivala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kiviharjuntie 4

Postinumero: 90220

Postitoimipaikka: OULU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 55

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa. Lähtökohtana ovat tilastotiedot Oamkin sukupuolijakaumista (syyskuu 2019). Koko Oamkissa tutkintoon johtavissa suomenkielisissä koulutuksissa on naisia 46,9 % ja miehiä 53,1 %. Englanninkielisissä koulutuksissa (syyskuu 2019) on naisia 40,2 % ja miehiä 59,8 %.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten tasa-arvon näkökulma on tärkeä, koska hanke mahdollistaa myös naisten opintojen suorittamisen, kielitaidon ja työllistymisen paranemisen. Maahanmuuttajaperheissä naisten koulutuksen merkitys on tärkeä sukupuolten tasa-arvon ja koulutusmyönteisten asenteiden lisäämisessä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan. Hankkeessa toteutettaviin verkko-opintoihin valitaan tiettyjen kriteerien pohjalta. Tämän johdosta tarkkaa sukupuolikiintiötä ei voida asettaa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) on pohjoinen kestävän kehityksen toimija. Kestävä kehitys sisältyy koulutustarjontaan ja on osa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Henkilökunta ja opiskelijat tiedostavat ekologisen, taloudellisen ja sosiaaliskulttuurisen vastuunsa sekä sitoutuvat edistämään kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan. Oamkin kestävän kehityksen työn 2018-2020 tavoitteina on kehittää Green Campus –toimintamallia, vahvistaa hyviä kestävän kehityksen käytänteitä sekä edistää kestävän kehityksen arvojen näkyvyyttä. Oamk seuraa säännöllisesti työn edistymistä sekä täyttää lain ja viranomaisten asettamat vaatimukset. Oamkin kestävän kehityksen toimenpideohjelma (2018–2020) käsittää kolme päätavoitetta. 1. Kehittää Green Campus Linnanmaa ja Kontinkangas -toimintamallia 2. Vahvistaa Oamkin kolmen kampuksen hyviä kestävän kehityksen käytänteitä 3. Edistää Oamkin kestävän kehityksen arvojen näkyvyyttä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 1
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) on pohjoinen kestävän kehityksen toimija. Kestävä kehitys sisältyy koulutustarjontaan ja on osa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Henkilökunta ja opiskelijat tiedostavat ekologisen, taloudellisen ja sosiaaliskulttuurisen vastuunsa sekä sitoutuvat edistämään kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) on pohjoinen kestävän kehityksen toimija. Kestävä kehitys sisältyy koulutustarjontaan ja on osa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Henkilökunta ja opiskelijat tiedostavat ekologisen, taloudellisen ja sosiaaliskulttuurisen vastuunsa sekä sitoutuvat edistämään kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole Natura 2000 -ohjelman kohteisiin liittyviä vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 4
Hankkeessa noudatetaan Oamkin linjaamia tavoitteita ja toimenpiteitä. Hankkeessa opetuksessa sekä ohjauksessa hyödynnetään digitaalisuutta. Koulutusmateriaali on sähköisessä muodossa ja myöhemmin saatavilla.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia uusiutuvien energialähteiden käyttöön
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeen myötä paranevat kohderyhmän mahdollisuudet digitaitojen kehittämiseen ja sitä kautta työllistymisen tai jatkokouluttautumisen valmiuden paranevat. Hanke lisää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta yhteisön ja yhteiskunnan eri tasoilla. Näin huolehditaan yhdenvertaisuuden toteutumisesta kohderyhmän kohdalla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 7
Hankkeessa parannetaan kohderyhmän digitaitoja, koulutuspolulle kiinnittymistä sekä työllistymistä. Tulevaisuudessa tätä hyödynnetään kohderyhmälle suunnatussa koulutuksessa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 3
Koulutuksessa hyödynnetään digitaalisuutta, joka mahdollistaa osallistumisen Oulun alueen ulkopuolelta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Hankkeessa parannetaan kohderyhmän dgitaitoja, mikä edistää erityisesti maahanmuuttajien yhteiskuntaan integroitumista. Digitaitojen hallinnan lisääminen lisää yhdenvertaisuutta, ehkäisee syrjäytymistä ja parantaa työllistymisen/jatkokouluttautumisen valmiuksia. Hankkeella lisätään koulutusmahdollisuutta, joka parantaa kohderyhmän hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 9 8
Hanke edistää maahanmuutajien tasa-arvoista mahdollisuutta suorittaa opintoja. Koulutus lisää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 8
Hanke edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia opintojen suorittamiseen. Hanke edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 7 8
Hanke tuo arvokkaan lisän oppilaitoksen kulttuuriympäristöön. Samalla se parantaa maahanmuuttajien asettautumista ja integroitumista yhteiskuntaan
Ympäristöosaaminen 4 4
Kestävän kehityksen näkökulma tuodaan esille opetuksessa, ohjauksessa ja yleensäkin toiminnassa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

SelkoDIGI-hanke saavutti tavoitteen kahden työpaketin avulla. Hankkeessa kartoitetiin ja suunniteltiin
asiantuntijatasoisen digiosaamisen kriteerit, joiden pohjalta kehitetiin noin 10 opintopisteen laajuinen digiopiskelun
kokonaisuus. Lähtökohtana oli suunnitella selkokielinen digitaalinen oppimisympäristö, jossa hyödynnetiin
oppimisanalytiikkaa. Opintokokonaisuudessa huomioitiin aikaisemmin opitut perusasiat ja niiden pohjalta edettiin
kohti korkeamman tasoisten järjestelmien, ohjelmien ja digitaalisten palveluiden hallintaa. Opintokokonaisuuden
toteutuksessa oli tärkeässä roolissa eri pedagogiset ratkaisut, jotka suunnitellaan kohderyhmä huomioiden hybridi- ja
etäopetukseen. Lisäksi hankeessa huomioitiin suomen kielen ohjaus ja opetus, jotka painottuivat digitaalisten
valmiuksien ja tietoteknisen osaamisen paranemiseen. Hankkeen tuloksena syntyi selkokielinen digiopiskelun oppimiskokonaisuus. Näin laajennettiin maahanmuuttajille syntyvää koulutustarjontaa.