Hankekoodi: S22613
Hankkeen nimi: DigiHäme - Helposti saavutettavat yrityspalvelut
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen
Y-tunnus: 2296962-1
Jakeluosoite: PL29
Puhelinnumero: 0295 025 000
Postinumero: 15141
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-hame
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Matti Nykänen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tiimin vetäjä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: Matti.nykanen(at)ely-keskus.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295 025 084
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kehitetään koronasta toipumiseksi ja yritysten muutostilanteiden tueksi digitaalinen palvelualusta ja yritysklinikkamalli, joka tukeutuu Hämeen ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhdessä kehitettyyn Hämeen Yrityspalvelumalliin. Hankkeen avulla yrityspalvelumallia täydennetään vastaamaan paremmin yritysten kriisitilanteisiin, kuten Covid-19-pandemian aiheuttaman kriisin vahinkojen korjaamisen tukemiseen sekä pohjan luomiseen talouden vihreälle, digitaaliselle ja palautumiskykyä tukevalle elpymiselle. ELY ja TE-toimiston yhteistyön avulla edistetään välillisesti myös työllisyyttä yritysten kasvun ja työpaikkojen säilyttämisen näkökulmasta.
Hankkeessa vakiinnutetaan ja jalkautetaan visuaalisesti, toiminnallisesti ja saavutettavuudeltaan yhtenäiset Hämeen Yrityspalvelut aiemmin tehty kehittämistyö hyödyntäen. Hanke painottuu digitaalisen palvelukokonaisuuden kehittämiseen: Uusina palveluina kehitetään ja muotoillaan digitaalinen palvelualusta ja kasvuklinikkakonsepti Hämeen Yrityspalvelumalliin sopivaksi. Keskeistä on saavutettavuuden parantaminen ja digitaalisten ratkaisujen kehittäminen. Lisäksi valmennetaan yrityksiä ja kehitetään neuvonnan osaamista ja analyysintekoa yritysten muutos- ja innovaatiokyvykkyyden parantamiseen liittyen. Hankeessa tutustutaan myös muiden alueiden ja maiden yrityspalveluihin, sekä pilotoidaan uusia yrityspalveluajatuksia myös hallinnon sisälle.
Hanke toteutetaan Hämeen ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhteistyönä. Palvelualusta ja palvelumalli linkitetään maakunnalliseen yrityspalveluiden kehittämiskokonaisuuteen ja seudulliseen yrityspalveluyhteistyöhön.
Hankkeen pääasialliset kohderyhmät ovat mikro- ja pk-yritykset, henkilöstö ja johto, ml. yrittäjät ja itsensä työllistäjät sekä välillisesti myös irtisanomisuhanalaiset ja ELY-keskuksen ja TE-toimiston yrityspalvelutoimijat. Hankkeen toissijaisena kohderyhmänä ovat yrityksille yrityspalveluja tarjoavat tahot, erilaisten työvoima- ja yrityspalvelujen kehittäjät ja
tarjoajat.
Hankkeen toissijaisena kohderyhmänä ovat yrityksille yrityspalveluja tarjoavat tahot, erilaisten työvoima- ja yrityspalvelujen kehittäjät ja
tarjoajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 386 600
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 347 842
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 386 600
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 347 842
Maakunnat: Päijät-Häme, Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Riihimäen, Hämeenlinnan, Lahden
Kunnat: Hausjärvi, Riihimäki, Sysmä, Padasjoki, Hollola, Loppi, Kärkölä, Lahti, Ypäjä, Hämeenlinna, Jokioinen, Tammela, Asikkala, Hartola, Humppila, Forssa, Janakkala, Iitti, Hattula, Heinola, Orimattila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 40
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 44
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Edistetään vihreää siirtymää ja digitalisaatiota rahoituksen ja neuvonnan avulla. Digialustan avulla saavutettavuus paranee ja liikkuminen vähenee. Rahoituksen aktivoinnilla edistämme vähähiilisiä innovaatioita. Toiminta linkittyy Hämeen ely-keskuksen strategisiin toimipistealueisiin kuten ilmastonmuutos ja kiertotalous. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Edistetään vihreää siirtymää ja digitalisaatiota rahoituksen ja infojen avulla. Digialustan avulla saavutettavuus paranee ja liikkuminen vähenee. Rahoituksen aktivoinnilla edistämme vähähiilisiä innovaatioita. Toiminta linkittyy Hämeen ely-keskuksen strategisiin toimipistealueisiin kuten ilmastonmuutos ja kiertotalous. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 6 |
Edistetään vihreää siirtymää ja digitalisaatiota rahoituksen ja neuvonnan avulla. Edistetään uusien innovaatioiden ja palvelujen kehittämistä. Digialustan avulla saavutettavuus paranee ja liikkuminen vähenee. Rahoituksen aktivoinnilla edistämme vähähiilisiä innovaatioita. Toiminta linkittyy Hämeen ely-keskuksen strategisiin toimipistealueisiin kuten ilmastonmuutos ja kiertotalous. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 6 |
Edistetään vihreää siirtymää ja digitalisaatiota. Edistetään uusien innovaatioiden ja palvelujen kehittämistä. Digialustan avulla saavutettavuus paranee ja liikkuminen vähenee. Rahoituksen aktivoinnilla edistämme vähähiilisiä innovaatioita. Toiminta linkittyy Hämeen ely-keskuksen strategisiin toimipistealueisiin kuten ilmastonmuutos ja kiertotalous. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 4 |
Hanke edistää koronasta selvitytymistä ja samalla tuetaan myös yritysten muutos- ja innovaatiokyvykkyyden edistämistä. Edistetään paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä ja linkitetään hanke seudulliseen yrityspalveluyhteistyöhön ja yrityspalveluiden kehittämiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 4 |
Hanke edistää koronasta selvitytymistä ja samalla tuetaan myös yritysten muutos- ja innovaatiokyvykkyyden edistämistä. Edistetään alueellisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä rahoituksen, neuvonnan ja valmennuksen avulla. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Edistetään vihreää siirtymää ja digitalisaatiota. Edistetään uusien innovaatioiden ja palvelujen kehittämistä. Digialustan avulla saavutettavuus paranee ja liikkuminen vähenee. Rahoituksen aktivoinnilla edistämme vähähiilisiä innovaatioita. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää koronasta selvitytymistä ja samalla tuetaan myös yritysten muutos- ja innovaatiokyvykkyyden edistämistä. Hanke osallistaa yrityksiä ja yrittäjiä monipuolisesti ja yrityksiä tukemalla vaikutamme työllisyyteen välillisesti. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Hanke edistää koronasta selvitytymistä ja samalla tuetaan myös yritysten muutos- ja innovaatiokyvykkyyden edistämistä. Hanke edistää naisten ja miesten taloudellista tasa-arvoa välillisesti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Hanke edistää koronasta selvitytymistä ja samalla tuetaan myös yritysten muutos- ja innovaatiokyvykkyyden edistämistä. Uuden digialustan ja palvelumallin avulla yritysten yhdenvertaisuus paranee ja palvelut saavutetaan paremmin. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Innovaatiokyvykkyyttä edistetään valmennusten kautta. Ympäristöosaamisen ja tietoisuuden vahvistaminen linkittämällä hanke kiertotalouden ja ilmastonmuutoksen teemoihin ja foorumeihin. |
Kehitimme hankkeessa Hämeen Yrityspalveluiden konseptia, jossa ELY-keskuksen ja TE-toimiston yrityspalveluiden yhteistyötä syvennettiin asiakastyössä ja aktivoinnissa. Testasimme digipalveluita ja loimme uuden sivuston www.hämeenyrityspalvelut.fi. Sivuston avulla madalsimme kynnystä löytää maakunnalliset yrityspalvelut yhdeltä alustalta ja yksinkertaisesti selitettynä. Toimme sivustolle Ykä-Botin, yhteydenottopyynnön ja digitaalisen ajanvarausjärjestelmän. Hyödynsimme myös asiakasraatia ja ulkopuolista apua palvelukokonaisuuden ja sivuston kehittämisessä. Asiantuntijamme saa nyt kiinni suorilla yhteystiedoilla tai monikanavaisesti digitaalisten palveluiden kautta. Kehitimme myös asiakaspalaute järjestelmää neuvonnan osalta, tutustuimme alankomaiden tapaa toteuttaa maakunnallisia yrityspalveluita ja järjestimme yrityksille useita tilaisuuksia yrityspalveluiden eri teemoista.