Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22623

Hankkeen nimi: Työelämän digitaidot kuntoon

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Opintotoiminnan Keskusliitto ry, Centralförbundet för Studieverksamhet rf

Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos

Y-tunnus: 0201789-3

Jakeluosoite: Toinen linja 17

Puhelinnumero: 0505879423

Postinumero: 00530

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.ok-sivis.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ilvonen Anne Marita

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: viestintä- ja innovointipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.ilvonen(at)ok-sivis.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505879423

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteet

Työelämän digitaidot kuntoon -hankkeen tavoitteena on kouluttaa noin 240 puutteelliset digiperustaidot omaavaa, vaikeassa työmarkkina-asemassa olevaa henkilöä Etelä-Suomen alueella. Koulutuksilla pyritään varmistamaan, että kaikki osallistujat osaavat ainakin: valita ja käyttää digitaalisia laitteita, toimia turvallisesti ja vastuullisesti digitaalisissa ympäristöissä, etsiä tietoa verkosta ja arvioida tiedon luotettavuutta, käyttää digitaalisia laitteita viestintää ja asiointiin verkossa sekä käyttää tavallisimpia toimistosovelluksia. Koulutukset toteutetaan tavalla, joka huomio kunkin kohderyhmän osaamistarpeet ja sitoo opittavat asiat osallistujien arkeen. Tällä pyritään vahvistamaan osallistujien motivaatiota oppia ja käyttää uusia digitaitojaan arjessa, työnhaussa ja työssä. Hankkeen tavoitteena on myös tunnistaa ja tunnustaa osallistujien digitaito osaamista. Lisäksi hankkeessa pyritään siihen, että muut organisaatiot voivat helposti ottaa hankkeessa käytetyn digiperustaitojen koulutusmallin käyttöön hankkeen jälkeen.

Toimenpiteet

Hankkeessa toteutetaan kahden vuoden aikana noin 24 digiperustaitoja kehittävää pienryhmäkoulutusta pääkaupunkisedulla, Etelä-Karjalassa, Päijät-Hämeessä ja Kanta-Hämeessä. Kussakin ryhmässä on 6-12 osallistujaa ryhmäläisten osaamis- ja tuentarpeista riippuen. Kunkin koulutuksen laajuus on noin kaksi opintopistettä (2 x 27 oppituntia). Koulutusmenetelmänä käytetään työikäisten perustaito-opetukseen kehitettyä Kaikkien-mallia, jonka keskiössä on oppijalähtöisyys. Koulutukset räätälöidään jokaisen koulutusryhmän osaamistarpeita vastaaviksi osaamistarvekartoitusten avulla. Koulutusten sisällöt mitoitetaan Osuvat taidot digiperustaitojen osaamismerkkijärjestelmän mukaisesti. Osallistujia tuetaan suorittamaan digitaalisia osaamismerkkejä, joilla he voivat osoittaa digiosaamisensa esimerkiksi työelämässä ja oppilaitoksissa.

Hankkeen kouluttajat perehdytetään Kaikkien-malliin ja Osuvat taidot -osaamismerkkijärjestelmään. Kouluttajille perustetaan hankkeen aikana säännöllisesti kokoontuva hanketyöntekijöiden ja kouluttajien yhteistyöryhmä. Ryhmässä ratkotaan koulutuksen toteuttamiseen liittyviä pulmatilanteita, tuetaan kouluttajien ammatillista kehittymistä, jaetaan opetusmateriaaleja ja kerätään tietoa Kaikkien-mallin käytöstä digiperustaitokoulutuksessa.

Tulokset

Koulutusten tuloksena osallistujien digitiedot ja -taidot ovat kehittyneet siten, että kaikki osaavat:
* etsiä tietoa digitaalisissa ympäristöissä ja arvioida tiedon luotettavuutta
* tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia
* suojata käytössään olevat digitaaliset laitteet
* tunnistaa tietosuojan periaatteita ja noudattaa niitä
* käyttää sähköisiä asiointipalveluja
* käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti
* luoda ja muokata kuvallista digitaalista sisältöä tekijänoikeuksia noudattaen
* käyttää sähköpostia ja sen perustoimintoja
* tehdä standardin mukaisia tekstidokumentteja
* tehdä laskentataulukkoja ja hyödyntää laskukaavoja tietojen laskennassa

Siviksen ja Kvs-Säätiön projektityöntekijöiden ja hankkeen neljän Marttapiirin kouluttajien yhteistyöryhmän työskentelyn tulos on tukimateriaali digitaitojen kouluttamiseen Kaikkien-mallia hyödyntäen. Tukimateriaali julkaistaan www.kaikkienmalli.fi -sivustolla. Kyseisen aineiston ja hankkeen viestinnän avulla koulutusmalli on siirrettävissä helposti myös muiden organisaatioiden käyttöön.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmät vaihtelevat eri kumppaneilla. Pääasiallinen kohderyhmä kaikilla kumppaneilla on kuitenkin vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt, joilla on heikot digiperustaidot. Ajatuksena on, että eri kohderyhmien kouluttamisesta saatavia kokemuksia jaetaan myös hankkeessa mukana olevien organisaatioiden kesken.

• Opintokeskus Sivis kouluttaa hankkeessa Kontti-tavaratalojen työmarkkinatuella työllistettyjä henkilöitä pääkaupunkiseudulla, Lahdessa ja Lappeenrannassa. Tavoitteena on, että Kontti-tavaratalojen työllistetyillä henkilöillä on jatkossa mahdollisuus työllistyä entistä paremmin myös avoimille työmarkkinoille digiperustaitojen parantumisen myötä.
• Kvs-Säätiön ylläpitämä Etelä-Helsingin Kansalaisopisto kouluttaa useita kohderyhmiä Helsingissä. Osa pienryhmistä kohdennetaan itsensä työllistäjille, joilla ei ole mahdollisuuksia kehittää omia digitaitoja markkinahintaisissa koulutuksissa. Tässä ryhmässä voi koulutusten sisältöinä olla myös vaativampia digitaitoja osallistujien tarpeista riippuen. Yhteistyöstä itsensä työllistävien tavoittamiseksi tehdään mm. ukko.fi -palvelualustan kanssa. Osa pienryhmistä toteutetaan vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville maahanmuuttajille, jotka ovat työssä puhtaus- ja siivousalalla.
• Marttaliiton Etelä-Suomen alueen piirit toteuttavat koulutusta useille kohderyhmille. Etelä-Hämeen piiri toteuttaa koulutusta Hämeenlinnan vankilan naisvangeille, Etelä-Karjalan piiri toteuttaa koulutusta työttömille ja/tai kehitysvammaisille (kohderyhmät tarkentuvat rahoituksen varmistuttua), Itä-Hämeen piiri toteuttaa koulutusta mielenterveyskuntoutujille ja Uudenmaan piiri toteuttaa koulutusta Helsingissä maahanmuuttajanaisille. Lisäksi kaikki neljä piiriä toteuttavat digitaitokoulutuksen omalle jäsenistölleen, joilla on heikot digiperustaidot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

• Hankkeessa mukana olevien organisaatioiden työntekijät (esimerkiksi kouluttajat, koulutuksen suunnittelijat, ohjaajat ja neuvojat yms.), jotka pystyvät hyödyntämään hankkeessa saatavia kokemuksia sekä kehitettäviä tukimateriaaleja oman työnsä kehittämisessä.
• Järjestöjen ja muiden vapaan sivistystyön organisaatioiden toimijat, jotka saavat ideoita ja tietoa digiperustaitojen kouluttamisesta hyödyntäen Kaikkien-mallia ja Osuvat taidot -osaamismerkkijärjestelmää.
• Toisen asteen oppilaitokset, jotka voivat jatkossa hyödyntää hankkeen kokemuksia digiperustaitojen kouluttamisesta Kaikkien-mallia ja Osuvat taidot -osaamismerkkijärjestelmää hyödyntäen.

Vaikka kyseessä on tietyille kohderyhmille suunnatusta koulutushankkeesta, pyritään hankkeen kokemuksia ja tuloksia levittämään laajalti, jotta myös muut koulutusorganisaatiot innostuisivat hyödyntämään entistä oppijalähtöisempää lähestymistapaa digitaitojen kouluttamisessa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 264 366

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 221 287

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 264 366

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 221 287

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Uusimaa, Päijät-Häme

Seutukunnat: Forssan, Helsingin, Lappeenrannan, Lahden, Hämeenlinnan

Kunnat: Hämeenlinna, Espoo, Lahti, Vantaa, Forssa, Helsinki, Lappeenranta

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 240

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa on otettu huomioon eri sukupuolien hakeutuminen digitaitokouluksiin. Esimerkiksi maahanmuuttajataustaisista perheistä mies usein hakeutuu koulutukseen, mutta varsinkin jos perheessä on lapsia, äiti jää hoitamaan lapsia kotiin. Tästä syystä hankkeessa Uudenmaan Marttapiirin kohderyhmänä ovat maahanmuuttajataustaiset naiset. Kokonaisuutena hankkeessa sukupuoli ei ole määrittävä tekijä koulutuksen kohderyhmässä, mutta se pyritään huomioimaan mahdollisimman hyvin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Koulutusta tarjotaan tasa-arvoisesti kummankin sukupuolen edustajille. Maahanmuuttajakohderyhmässä on huomioitu erityisesti helposti kotiin jäävät naiset.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toimepiteillä pyritään edistämään sukupuolten tasa-arcoa, mutta se ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Digitaitoja kehittävään koulutukseen osallistuminen edistää etätyö- ja etäopiskelumahdollisuutta ja siten vähentää matkustamisen tarvetta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 0
Koulutusten toteuttamisessa pyritään minimoimaan turhien materiaalien käyttö ja minimoimaan jätteet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 0
Hankkeessa yksin yrittäjille toteutettava digitaitokoulutus edistää elinkeinon harjoittamisen kestävyyttä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 0
Koulutus tukee yksinyrittäjien digitaalisten palveluiden tarjonnan edistämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 2
Koulutukseen osallistujien koettu hyvinvointi lisääntyy, kun he kokevat pärjäävänsä paremmin arjessa, heidän työllistymismahdollisuutensa paranevat ja/tai he pääsevät opiskelemaan. Yhteiskunnan tasa-arvoisuus lisääntyy.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hankkeessa huomioidaan erityisryhminä maahanmuuttajataustaiset naiset sekä naisvangit.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 2
Digitaitojen parantumisen myötä osallistujilla on paremmat mahdollisuudet yhdenvertaiseen osallistumiseen yhteiskunnan toimintaan.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Työelämän digitaidot kuntoon -hankkeen (myöhemmin tekstissä TDK) tavoitteena oli tuottaa koulutusta ja kehittää oppijalähtöinen koulutusmalli digiperustaitojen ohjaamiseen. Hanketta koordinoi Opintokeskus Sivis ja se toteutettiin yhteistyössä Kvs-säätiön, Etelä-Helsingin kansalaisopiston sekä Marttaliiton neljän marttapiirin kesken. Mukana olivat Etelä-Karjalan, Etelä-Hämeen, Itä-Hämeen ja Uudenmaan marttapiirit. Etelä-Hämeen ja Itä-Hämeen Martat yhdistyivät hankkeen aikana, keväällä 2023 Hämeen Martoiksi.

Koulutusten toteutuksessa yhdistettiin kaksi aiempaa ja toimivaa ESR-hankkeiden tuotosta: aikuisten perustaitojen vahvistamiseen kehitetty Kaikkien-malli ja Osuvat taidot -hankkeessa luotu digiperustaitojen osaamismerkistö. Tässä hankkeessa kolme eri organisaatiota yhdistivät osaamisensa Kaikkien-mallin ja Osuvat taidot -osaamismerkkijärjestelmän yhteensovittamisessa ja hyödyntämisessä digiperustaitojen kouluttamisessa. Kaikki organisaatiot saivat yhteistyön ansiosta osaamista mallien hyödyntämisestä ja pystyvät viemään sitä jatkossa osaksi omaa toimintaansa.

Hankekumppaneiden yhteistyön tuloksena tavoitettiin maantieteellisesti laajalla alueella Etelä-Suomessa poikkeuksellisen monipuolinen joukko vaativia koulutuksen kohderyhmiä. Koska hankkeessa oli mukana erilaisia toimijoita, hanke tavoitti myös hyvin erilaisia kohderyhmiä: maahanmuuttajaäitejä, seksityöntekijöitä, pitkäaikaistyöttömiä, avovankeja ja Kontti-tavaratalojen työntekijöitä. Hankkeessa pystyttiin myös hyödyntämään eri ryhmien kouluttamisesta saatuja kokemuksia digikouluttajan aineiston tuottamisessa. Koulutuksia järjestettiin yhteensä 27 ja niissä tavoitettiin 221 oppijaa.

Hankkeella toteutettiin koulutusta heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilölle sekä
tuotettiin digitaitokouluttajalle matalan kynnyksen digikoulutusaineisto osaksi Kaikkien-mallin nettisivua osoitteeseen kaikkienmalli.fi/digikouluttajalle.

Hankkeen eteneminen ja toimenpiteet:

syksy 2021
Yleisen koulutuskonseptin laatiminen hankkeessa toteutettavista koulutuksista Kaikkien-mallin pedagogiikkaa ja Osuvat taidot -osaamismerkkijärjestelmän osaamistavoitteita hyödyntäen. Hankkeessa toimivien kouluttajien perehdytyksen suunnittelu. Kouluttajien ja hanketyöntekijöiden yhteistyöryhmän toimintaperiaatteiden laatiminen ja käynnistys.

kevät 2022
Kouluttajakoulutus ja kouluttajien yhteistyöryhmän käynnistäminen. Ensimmäisten ryhmien rekrytointi ja osallistujien alkukartoitukset. Koulutussuunnitelmien laatiminen ja ensimmäisten koulutusryhmien toteutus. Tulosten ja kokemusten jakaminen kouluttajien ja hanketyöntekijöiden yhteistyöryhmässä. Uusien ryhmien rekrytoinnin käynnistäminen.

syksy 2022
Uusien ryhmien alkukartoitukset, kouluttaminen, tulosten arviointi ja analysointi sekä hyvien käytäntöjen levittäminen mm. kouluttajien yhteistyöryhmässä. Uusien kouluttajien perehdytys. Uusien ryhmien rekrytointi ja toteutus.

kevät 2023
Viimeisten ryhmien alkukartoitukset, kouluttaminen, tulosten arviointi ja analysointi. Hankkeessa toimineiden kouluttajien kokemusten kerääminen ja analysointi. Kaikkienmalli.fi/digikouluttajalle-sivustolla tukiaineiston tuottaminen, julkaisu ja siitä viestiminen. Hankkeen tuloksista viestiminen. Hankkeen raportointi ja muut lopputyöt.
Hankkeessa laadittiin arviointimalli oppijoiden osaamisen arviointiin. Ennen koulutusta tehtiin alkutilannekartoitus ja koulutuksen päätyttyä, loppupalautteessa arvioitiin samoja asioita. Arvioinnissa käytettiin viisiasteista hymynaama-asteikkoa (erittäin hyvin = 5, hyvin= 4, ei hyvin eikä huonosti= 3, välttävästi= 2, heikosti= 1). Vastauksia alkukartoituksessa on 193 ja loppupalautteessa 159.
Loppupalautteen keskiarvoja väittämiin max 5:
Digitaitoni paranivat koulutuksen aikana 4,3
Sain rohkeutta ja itsevarmuutta toimimiseen 4,3
Pystyn hyödyntämään koulutuksessa oppimiani digitaitoja arjessa / työssä / opinnoissa. 4,2

Tulosten valossa koulutukset kasvattivat osallistujien digirohkeutta. Termi “digirohkeus” lanseerattiin DVV:n tuottaman digitaitoraportin yhteydessä. Digirohkeudella tarkoitetaan uskallusta kokeilla ja ottaa käyttöön uusia tai päivittyneitä digitaalisia laitteita ja palveluita tai kehittyä niiden käytössä. Väittämään "Digitaitoni ovat riittävät arjessa, opinnoissa ja työelämässä." On peräti 29 % kasvu alkutilannekartoitus versus loppuarviointi! Alkukartoitus keskiarvo 3,1 ja keskiarvo loppupalaute 4.

Kouluttajat saivat kokemusta ja asiantuntemusta myös digiperustaitojen osaamislähtöisestä kouluttamisesta Kaikkien-mallin pedagogiikan avulla, osaamismerkeistä ja erilaisten ryhmien kanssa työskentelystä.

Osaamismerkkejä suoritettiin hankkeen aikana yhteensä 404 kappaletta. Kaikki kuusi Digitaitojen osaamismerkkiä suoritti kaikkiaan 18 henkilöä. Nämä henkilöt saivat myös Perusosaaja-metamerkin. Heitä oli 12 eri ryhmässä.