![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22626
Hankkeen nimi: Liike ja tunne - tunnetta liikkeellä!
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon Liikunta ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 1510340-8
Jakeluosoite: Paukkulantie 22
Puhelinnumero: 0443410059
Postinumero: 50170
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.esiikunta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Parta Anna Pauliina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna.parta(at)esliikunta.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0443410077
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Hakijoita on useampi kuin yksi (yhteishanke)
Liike ja tunne - tunnetta liikkeellä!
Hankkeen tavoitteena on oppijoiden hyvinvoinnin edistäminen liikunnan ja teatterin keinoin. Hankkeen toimenpiteillä tuetaan koulutuksen siirtymä – ja nivelvaihetta kehittäen hyvinvointia tukevia menetelmiä ja palveluita.
Hankkeessa toteutetaan ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on sosiaalisen osallisuuden lisääminen, opiskeluyhteisöön kuulumisen tunteen vahvistaminen ja opiskelumotivaation kasvattaminen.
Hankkeen tavoitteena on erilaisten harjoitteiden kautta kiusaamisen ennaltaehkäiseminen vahvistamalla oppijoiden itsetuntemusta ja itsetuntoa.
Hankkeen keskeiset toimijat ovat Etelä-Savon Liikunta ry (päätoteuttaja) ja Mikkelin Teatteri (osatoteuttaja). Kohderyhmänä ovat ESEDU: n, Mikkelin Lukion sekä Mikkelin perusopetuksen 9-luokkien oppijat ja opetushenkilöstö.
Toiminta suunnitellaan ja rakennetaan monialaisena yhteistyönä hankkeen toimijoiden ja muiden sidosryhmien kesken.
Hankkeen toimenpiteinä on sisältöjen tuottaminen teatteri- ja liikuntapohjaisiin ryhmätoimintoihin, koulutuksiin ja toimintapajoihin, joita toteutetaan osana koulu - ja opiskelupäiviä.
Hankkeen tuloksena halutaan tuottaa opetushenkilöstön käyttöön toiminnallisia harjoitteita osaksi opetusta. Lisäksi saadaan aikaiseksi toimintamalli, jolla edistetään hyvinvoinnin ilmapiiriä ja löydetään keinoja kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi koko koulu ja opiskeluyhteisössä.
Hankkeen välitön tulos on mukana olevien nuorten hyvinvoinnin ja vuorovaikutusosaamisen lisääntyminen erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Esedun tarkennetut kohderyhmät
Hankkeen kohderyhmänä ovat opiskelijaryhmät, joilla on eniten haasteita ryhmäytymisessä ja opintoihin kiinnittymisessä sekä sellaiset ryhmät, joissa on havaittu kiusaamista.
Mikkelin perusopetuksen 9 lk tarkennetut kohderyhmät
Mikkelissä hankkeen kohderyhmänä ovat kaikki seitsemän ylä- ja yhtenäiskoulua, joista erityisesti pienryhmissä opiskelevat sekä Anttolan ja Haukivuoren koulut, joissa ei ole tulevana lukuvuonna omaa koulunuorisotyöntekijää. Lisäksi halutaan pilotoida, voiko hankkeella luoda uusia keinoja ja menetelmiä laajennetun oppivelvollisuuden myötä osalle perusopetuksen 8.-9. luokkaisista tarjottavaan tehostettuun oppilaanohjaukseen.
Mikkelin lukion tarkennetut kohderyhmät
Mikkelin lukion osalta syksyllä 2021 aloittavat uudet lukiolaiset ja heidän ryhmänohjaajansa. Hankkeen toimintaa osaksi lukion ryhmäytymispäivää, joka pidetään 1. jakson lopussa (lokakuun alussa).
Lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoista kartoittaan heitä, joilla esim. koulumatka on pitkä tai kaverisuhteet eivät ole syntyneet odotetulla tavalla. Tässä tehdään yhteistyötä ryhmänohjaajan sekä kuraattorin kanssa.
Liikunta – ja kulttuurijärjestöt tehdään tutuksi hankkeen kautta. Siten edistetään uusien harrastajien mukaantuloa. Välillisinä kohderyhminä ovat näihin liittyvät ohjaajat, verkostot ja muut yhteistyötahot. Välillisinä kohderyhminä voidaan ajatella olevan myös oppijoiden perheet ja läheiset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 95 926
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 24 085
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 107 918
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 26 477
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Pieksämäki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 7 |
Oppijoiden työelämävalmiudet paranevat merkittävästi. Osaavat, yrittelijäät ja hyvinvoivat oppijat sekä opettajat parantavat työelämässä paikallista elinkeinorakennetta kestävästi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 1 | 1 |
Ei juuri merkitystä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei merkitystä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Suuri merkitys hyvinvoinnin edistämiseen. - Parannetaan nuorten itsetuntoa, läsnäolo- ja vuorovaikutustaitoja ja ennaltaehkäistään kiusaamista. -Sosiaaliset ja työelämä valmiudet paranevat. - Nuorten hyvinvoinninon paraneminen ja itsetunnon vahvistuminen harrastamisen keinoin -Ryhmähengen ja hyvän opiskeluilmapiirin lisääntyminen - opettajien ja ohjaajien keinovalikoima nuorten kanssa työskentelyyn lisääntyy | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Hanke edistää hyvinvointia tasa-arvoisesti. Toiminnassa halutaan edistää erilaisten oppijoiden mukanaoloa. Edistetään myös henkilöstön ja oppijoiden välistä tasa-arvoisuutta ryhmätoiminnan keinoin ihmisyyden näkökulmasta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Suuri merkitys. Teatterin mukana olo toimijana tuo uusia malleja ja lisää yhteiskunnallista ja kulttuurillista yhdenvertaisuutta erityisesti oppijoiden näkökulmasta. Toiminnan kautta halutaan tuoda tutuksi myös erilaiset liikuntalajit ja harrastukset, joihin kaikilla ei ole mahdollisuutta esim.perheen taloudellisen tilanteen vuoksi. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Hankkeen myötä kulttuuriympäristö tulee tutuksi. Tutustutaan erilaisiin oppimisympäristöihin ja taiteen soveltamisen keinoihin. Toimintaa viedään teatteri, kulttuuri ja liikuntaympäristöihin. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Jonkin verran merkitystä. Harrastamisen paikat tulevat tutuiksi. |
-