Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Social Fund (ESF)

1 Project

Project code: S22628

Project name: Responsible Arctic Lakeland - Kainuu Tourism Region

Policy: 9. REACT-EU ESF measures

Specific objective: 12.4. Increasing the ability of companies and entrepreneurs to transform

Planned completion time: Start 1.9.2021 and end 31.12.2023

Operational status: Ended

Responsible authority: Centre for Economic Development, Transport and the Environment North Ostrobothnia

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy

Organisation type: University of applied sciences

Business ID: 2553600-4

Street: Ketunpolku 1

Telephone number: 0618991

Postal code: 87101

City/town: Kajaani

Website: http://www.kamk.fi

Project contact person's name: Tuula Haverinen

Contact person's position in the organisation: Projektiasiantuntija

Contact person’s email address: tuula.haverinen(at)kamk.fi

Contact person's phone number: 044 7101 008

Number of applicants or subsidy transfer:

3 Plan-specified summary of the project completion

Tourism is an international industry. The strong change in the tourism operating environment is a strong driver of change towards more sustainable and responsible measures globally in tourism companies and work organizations, which are constantly having to adapt to rapidly changing purchasing behavior, changing customer needs, especially with the Covid-19 pandemic. The global covid-19 pandemic is shifting tourism even faster than previously thought towards healthy, responsibly implemented and sustainable tourism services. Concerns about climate change and its impact on the tourism industry also require swift action and response.

The main goal of the project is to help companies in the Kainuu region cope with the difficulties caused by the corona pandemic by increasing their responsibility skills through coaching and awareness, adoption and commitment of responsible practices in tourism companies in Kainuu to promote resilience. The other goals are
1. To create cooperation models between different actors at the provincial, Lakeland level and nationally.
2. Raise awareness of tourism destinations and Arctic Lakeland Kainuu as a responsible provincial tourism region

The objectives, measures and results of the project will increase the survival of the target group from the corona as skills develop and thus make a positive contribution to the transition to sustainable tourism; The vitality, competitiveness and sustainable business opportunities of Kainuu's tourism and service companies and region are increasing. Adaptation to rapid changes in the operating environment will improve, management skills will develop and well-being at work will improve, and regional cooperation will increase.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Kainuun matkailuelinkeino, matkailuyritykset (mikro- ja pk-yritykset) ja niiden henkilöstö sekä johto koko maakunnan alueelta. Ensisijaisena kohderyhmänä tässä hankkeessa ovat aktiivista matkailun vientitoimintaa harjoittavat yritykset, mutta myös kasvua kansainvälisille markkinoilta suunnittelevat yritykset. Kohderyhmänä ovat myös Kainuun matkailun alueorganisaatiot, alueelliset matkailuyhdistykset.

4.2 Indirect target groups

Välillisinä kohderyhminä ovat kansainväliset matkailijat, joihin matkailuyritysten, matkailualueiden ja koko Kainuun kansainvälinen markkinointi, viestintätoimet ja myynninedistämistoimet kohdistuvat. Tämän hetkiset Arctic Lakeland - Kainuu tärkeimmät kohdemarkkinat ovat DACH, Benelux, UK, Venäjä mutta toimenpiteitä kohdistetaan myös Etelä-Eurooppaan, Ruuotsiin, Ranskaan ja muihin kuten kaukomaihin riippuen toimenpiteestä, alueesta ja yrityksistä sekä tällä hetkellä covid-19 pandemian tilanteesta. Välillisinä kohderyhminä ovat myös kotimaiset matkailijat sekä paikalliset asukkaat sekä yhteisöt.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 240 879

EU and State funding used: 228 696

Planned public funding (total): 301 099

Planned public funding used (total): 285 870

6 Geographical target area

Regions: Kainuu

Subregions: Kajaani, Kehys-Kainuu

Municipalities: Ristijärvi, Paltamo, Suomussalmi, Puolanka, Kajaani, Sotkamo, Hyrynsalmi, Kuhmo

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of participating companies

Planned: 51

Completed according to monitoring information: 32

7.2 Number of participating persons

Planned: 61

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: Yes
Kohderyhmään kuluu sekä miehiä että naisia ja on sukupuolista tasa-arvoa tukeva hanke. Hankkeen tavoite on ohjata Kainuun matkailualueita kohti vastuullista toimintaa ja sitä kautta matkailuyritysten kysynnän kasvun tukeminen. Maakunnan yrittäjistä n. 60 % on naisyrittäjiä ja majoitus- ja ravitsemispalveluiden työntekijöistä naisia jopa 70%.
: Yes
Hankkeen kohderyhmäyrityksiin kuuluu tasavertaisesti miehiä ja naisia, hankkeen toteutuksessa kiinnitetään huomiota sukupuolikysymyksiin osana sosiaalisen kestävyyden kehittämistä. Hankkeen toimenpiteillä on siten mahdollisuus vaikuttaa paitsi naisyrittäjyyden tukemiseen myös erityisesti naisten työllisyyden kasvuun.
: No
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeen toteutuksessa kiinnitetään huomiota sukupuolikysymyksiin osana sosiaalisen kestävyyden kehittämistä. Kohderyhmään kuluu sekä miehiä että naisia ja on sukupuolista tasa-arvoa tukeva hanke.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 8
Hankkeen päätavoite on kestävän kehityksen huomioiminen matkailualalla. Välillisesti vaikutusta on matkailuyrittäjien ympäristötietoisuuden kasvun ja kestävän kehityksen mukaisten toimenpiteiden myötä. Luonnon hyödyntäminen matkailupalveluissa edellyttää ympäristö- ja sosio-kulttuuristen vaikutusten vahvaa hallintaa ja resursseista huolehtimista: toimintaa vastuullisesti luontoa ja kulttuuriympäristöä vahingoittamatta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 6
Hankkeessa lisätään matkailuyrittäjien ja matkailualan ammattilaisten ympäristötietoisuutta sekä tuetaan ja edistetään Kainuun matkailuelämän valmiuksia vihreään siirtymään, huomioiden hiilijalanjäljenlaskentamalli ja -kompensaatiomalli. Kaiken taustalla on ilmastonmuutos ja siitä johdetut sopeuttamistoimenpiteet matkailualan yrityksissä - ja alueilla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hankkeessa helpotetaan vastuullisten toimintatapojen omaksumista arkeen ja se puolestaan edesauttaa luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 5
Hankkeessa tuotetaan lisätietoa päästökompensaatiomahdollisuuksista ja ohjeistetaan ympäristövastuullisiin toimintoihin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Vastuullisuuden kehittämisen kautta todennetaan se, kuten Natura 2000 ohjelmassa sanotaan, että ihmiset ja luonto toimivat parhaiten toistensa kumppaneina, ja että ympäristövastuullista toimintaa korostamalla lisätään suojelukohteiden arvostusta ja luontoarvojen turvaamista.
Materiaalit ja jätteet 0 5
Sähköisiin toimintamalleihin panostaminen valmennuksessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 5
Matkailuyrityksiä kannustetaan tekemään kestävän kehityksen suunnitelmat. Näiden suunnitelmien kautta pyritään myös yritysten uusiutuvien energianlähteiden käytön lisääntymiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 8
Hankkeessa valmennetaan, ohjataan ja sitoutetaan matkailuyrityksiä vastuullisen matkailun kehittämispolulle oman toiminnan arvioinnin kautta, jonka myötä tavoitellaan myös mahdollisia uusia kestäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Hankkeen toisena toimenpiteenä on lisätä vastuullisosaamista ja vastuullisen toimintatavan tietoutta, omaksumista ja sitoutumista matkailuyrityksissä ja - destinaatioissa. Vastuullinen matkailun yritystoiminta on kestävää ja kannattavaa liiketoimintaa, jossa huomioidaan yrityksen suorat ja epäsuorat vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaan. Kestävän matkailun kehittäminen lisää paikallisia matkailutyöpaikkoja ja tuo tuloja aluetalouteen sekä sitä kautta hyvinvointia.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 9
Hankkeen tavoitellaan olemassa olevan infran tehokkaampaa hyödyntämistä ja käyttöasteiden nostamista parantamalla toimijoiden osaamista ja sitä kautta palvelutuotteiden laatua.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Matkailu toimialana luo aina tarvetta liikkumiselle. Vastuullisuutta ymmärtäen on jatkossa koko maakunnassa mahdollisuus kehittää myös kestäviä logistisia ratkaisuja alueen sisällä.
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Kulttuuriin, puhtauteen, terveellisyyteen ja turvallisuuteen perustuva matkailu, joka tuotetaan vastuullisesti, luo henkistä hyvinvointia, joka on merkittävä motiivi koko matkailussa. Luonnossa liikkuminen ja aktiivilomailu lisäävät myös fyysistä hyvinvointia. Paikallisille ihmisille matkailun kehittyminen tuo työtä ja toimeentuloa ja lisää hyvinvointia sitä kautta. Hankkeen tavoitteena on myös työelämänlaadun ja johtamiskyvykkyyksien kehittäminen vastuullisuus ja kestävyysnäkökulmien kautta, joka edistää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 3 4
Hankkeen toiminnan kautta matkailun kehittyminen edesauttaa erityisesti naisten työllisyyden positiivista kehitystä. Sosiaalisen kestävyyden korostaminen lisää osaltaan tasa-arvoisuutta sekä paikallisten että matkailijoiden osalta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Vastuullisen matkailun yksi osatekijä on tuottaa matkailuelämyksiä yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavaksi. Toimimalla vastuullisen matkailun periaatteiden mukaan, se toteuttaa yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 5 5
Luonnon hyödyntäminen matkailupalveluissa edellyttää ympäristö- ja sosio-kulttuuristen vaikutusten vahvaa hallintaa ja resursseista huolehtimista: toimintaa vastuullisesti luontoa ja kulttuuriympäristöä vahingoittamatta. Hankkeen työpajoissa valmennetaan käytännönläheisesti yrityksiä kestävän matkailun järjestelmälliseen edistämiseen pitkäjänteisesti.
Ympäristöosaaminen 7 7
Hankkeessa ohjataan kestävyyden ja vastuullisuusnäkökulmien integroimista yritysten prosesseihin paremman asiakaskokemuksen kehittämiseksi ja kasvattamiskeski. Kestävä matkailuhan on matkailua, joka huomioi nykyiset ja tulevat taloudelliset, sosio-kulttuuriset ja ympäristölliset vaikutukset siten, että matkailijoiden, matkailuyritysten, matkailukohteiden, ympäristön ja paikallisväestön tarpeet tulee huomioiduksi nyt ja tulevaisuudessa.

9 Final report summary

The main objective of the project was to assist businesses in the region in coping with the difficulties caused by the COVID-19 pandemic by increasing their skills through various coaching sessions. Additionally, the project aimed to increase awareness, adoption, and commitment to responsible practices in tourism businesses in the Kainuu area to develop their adaptability in changing situations. The goals also included creating collaboration models among different stakeholders at the regional, Lakeland region, and national levels, as well as raising awareness of the region as a responsible tourism destination. The measures of the project aimed to increase the target group's skills, thereby improving the vitality, competitiveness, and sustainable business opportunities in Kainuu. Furthermore, it aimed to improve adaptation to rapid changes in the business environment, develop leadership capabilities, promote well-being at work, and increase regional collaboration, ultimately facilitating the target group's survival through the COVID-19 crisis.
Quantitatively, the goal was for over 51% of the tourism businesses active in international exports to commit to a sustainable tourism development path by developing their skills in customer-centric, ecologically, socio-culturally, and economically responsible practices that support local communities, population, culture, and respect the natural environment of the region.
The project activities and results were organized into work packages:
Work Package 1: Developing sustainable tourism expertise in businesses.
1.1. The starting point and needs of businesses were assessed, and the development of responsibility was monitored through surveys.
1.2. A total of 11 training sessions and 12 workshops on various aspects of responsibility were organized for tourism businesses in the area, covering topics such as responsible leadership, health-safe tourism, the impact of climate change on business, and ethical animal tourism. A total of 86 individuals representing 55 businesses or commercial entities participated in the training sessions and workshops, finding them useful. Thirty-two of the participating businesses, constituting 51% of the region's tourism businesses active in international exports, were committed to sustainable tourism practices.
1.3. Discussions were held with various parties regarding issues such as waste management in tourist centres. As part of the communication package, an information package in the form of infographics was designed for businesses.
1.4. The adoption of responsible practices in the daily operations of businesses was facilitated through collaboration in addressing waste management issues, emphasizing practical examples in the implementation of training sessions and workshops, and compiling businesses' responsible actions as examples for the Arctic Lakeland website's responsibility section.
1.5. The project manager participated in coordination meetings for the Nature and Digital-Based Education on Ecotourism project in Sweden, Lithuania, and Latvia, bringing together good practices, reviewing the situation of ecotourism in partner countries, and seeking collaboration opportunities.
Work Package 2: Advancing the tourism industry of Kainuu towards green transition
2.1. The carbon footprint calculator adopted by Visit Finland was introduced at project events, and workshops discussed carbon offsetting methods particular to the Kainuu region.
2.2. and 2.3. A comprehensive communication package was created, including a social media campaign, information packages, press releases, updating the appearance and content of the Arctic Lakeland website's responsibility section, and blog posts. A survey of businesses was conducted in collaboration with students from Kajaani University of Applied Sciences to assess the status of the responsibility efforts of the businesses and their views on responsibility work and tourism development needs. Feedback on the project's measures was also requested.
Work Package 3: Strengthening collaboration and networking.
3.1. The project organized a final seminar together with Yhdessä kohti Kainuun matkailun tulevaisuutta project.
3.2. The project applied to join the ICTR Finland network.
3.3. Businesses in the area were encouraged to participate in responsible tourism network activities.
3.4. A Study trip to responsible tourism companies in Southern and Central Finland was organized for businesses and other stakeholders in the industry.
Work Package 4: Increasing the visibility of tourist destinations and Arctic Lakeland as responsible regional tourism areas as part of responsibility communication.
4.1. and 4.2. In addition to obtaining presentation material, media content was produced, and sustainability in Arctic Lakeland Kainuu was communicated through various channels and events.
Many of the tourism businesses and other stakeholders in the region became aware of and interested in responsibility work. Some of the businesses obtained certification and some also the STF label, with many aiming to continue their work after the project. According to feedback, the study trip was rewarding and successful. Implementation was rated excellently based on received feedback, with praise for the practicality and usefulness of the workshops.