Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22645

Hankkeen nimi: Verkkokauppa 2.0

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2388924-4

Jakeluosoite: PL 1001

Puhelinnumero: 0447103451

Postinumero: 28101

Postitoimipaikka: Pori

WWW-osoite: http://www.samk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Ventelä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Päätoiminen tuntiopettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johanna.ventela(at)samk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 3812

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Verkkokauppa 2.0 hankkeen tavoitteena on auttaa Satakunnan alueen verkkokaupan aloittaneita mikro- ja pk-yrityksiä selviytymään koronakriisistä ja kehittämään monikanavaista, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävää liiketoimintaa. Hankkeen avulla parannetaan yritysten hyvinvointia ja kilpailukykyä osaamista ja verkostoitumista lisäämällä.

Pandemian vuoksi tilanne alueen yrityksissä on poikkeuksellinen, ja vähittäiskaupassa erityiskauppojen määrän ennustettu väheneminen on kiihtynyt koronakriisin vuoksi. Digitaalisten välineiden ja verkkokaupan nopeasti lisääntynyt käyttö on samaan aikaan luonut pk-yrityksille uusia menestyksen mahdollisuuksia ja pääsyn suurille kansallisille ja kansainvälisille markkinoille.

Moni yritys Satakunnassa on aloittanut verkkokauppatoiminnan ja ymmärtää monikanavaisen, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävän liiketoiminnan mahdollisuudet. Osaamisen puutteen ja kriisistä johtuvan resurssi- ja aikapulan vuoksi verkkokaupan kehitystoiminta on yrityksissä pysähtynyt. Hankkeen avulla nopeutetaan yritysten verkkokaupan kasvua ja parannetaan monikanavaisen liiketoiminnan kilpailukykyä.

Hankkeessa lisätään pk-yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia, osaamista ja muutoskyvykkyyttä nopeasti muuttuvan toimintaympäristön hyödyntämiseksi. Yrityksille tarjotaan koulutusta, neuvontaa, ohjausta ja vertaisoppimista. Lisäksi alueen yritysten elinvoimaa, osaamista ja hyvinvointia lisätään hyvin yhteisöllisellä ns. klubitoimintaa hyödyntävällä toiminnalla.

Hanke toteutetaan seuraavissa vaiheissa:
1. Yritysten lähtötilanneanalyysi
2. Kuukausittaiset koulutustilaisuudet verkkokauppaosaamisen kasvattamiseksi.
3. Vertaisoppiminen alueellisten verkostojen (klubien) tapaamisissa.
4. Hankkeen toiminnan ja tulosten arviointi
5. Tuotetun materiaalin avoin jakaminen asiasta kiinnostuneiden tahojen käyttöön.

Lyhyen tähtäimen tuloksena hankkeen panostukset lisäävät yritysten verkkokauppaosaamista ja parantavat yritysten mahdollisuutta selviytyä koronakriisin ja kaupan alan digitalisoitumisen tuomasta muutoksesta. Verkostoitumisen tuoma kokemusten ja osaamisen jakaminen lisäävät yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointia.

Pitkällä aikavälillä hankkeessa saavutettu osaaminen sekä jatkuvan oppimisen merkityksen kasvaminen lisäävät yritysten innovaatiohalukkuutta ja mahdollisuutta toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Lisääntynyt osaaminen ja vertaisoppimisen tuomat esimerkit myös lisäävät yritysten halukkuutta kasvattaa liiketoimintaa kansainvälisille markkinoille. Monikanavaisen liiketoiminnan osaaminen lisää Satakunnan kivijalkaverkoston elinvoimaisuutta ja mahdollisuuksia laajan kivijalkakauppojen verkoston säilyttämiseen alueella. Näin ollen hankkeella on paitsi kouluttava, myös työllistävä vaikutus alueella.

Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus otetaan hankkeessa huomioon mm. siten, että verkkokaupan ratkaisujen toimivuus ja toimenpiteiden vaikutukset arvioidaan eri sukupuolten näkökulmasta. Hankkeessa edistetään vastuullista ja kestävää liiketoimintaa käsittelemällä yrityksen mahdollisuuksia vähentää ympäristöön kohdistuvaa rasitusta eri osa-alueilla, kuten esimerkiksi tuotteiden pakkaamisessa tai logistiikassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Satakunnan alueen verkkokauppatoimintaa harjoittavat mikro- ja pk-yritykset, henkilöstö ja yrittäjät, joiden verkkokauppa-osaamisen tarve on kasvanut tai on muutoksessa, ja haluavat kehittää osaamistaan vastaamaan yrityksen tarpeita muuttuneessa toimintaympäristössä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä hankkeessa ovat muut ei hankkeeseen osallistuvat Satakunnan elinkeinoelämässä toimivat yritykset, sekä kohderyhmälle palveluja tarjoavat tahot. Kohderyhmään sisältyvät myös erilaiset työvoima- ja yrityspalvelujen kehittäjät ja tarjoajat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 142 505

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 137 443

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 178 131

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 171 804

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Porin, Pohjois-Satakunnan, Rauman

Kunnat: Kokemäki, Säkylä, Eura, Ulvila, Merikarvia, Huittinen, Pomarkku, Harjavalta, Rauma, Siikainen, Pori, Kankaanpää, Nakkila, Karvia, Eurajoki, Jämijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 25

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 28

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 31

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysi on tehty valmisteluvaiheessa ja siihen on käytetty hanketoteuttajan omia asiantuntijoita sekä Tilastokeskuksen tilastoja Satakunnan elinkeinorakenteeseen liittyen. Hankkeessa mukana olevat yritykset edustavat monipuolisesti eri aloja, joten yksittäisiä alakohtaisia katsauksia ei ole tehty. Sukupuolen vaikutusta on analysoitu tavoitteet, toteutus ja hankkeen ympäristö huomioiden. Satakunta on korostetusti teollisuusmaakunta. Tilastokeskuksen mukaan teollisuus kuuluu miesenemmistöisimpiin toimialoihin (2019). Miesten osuus työvoimasta on n. 75 %. Itsensä työllistävien yrittäjien ammattiryhmärakenne on erittäin jakautunut sukupuolen mukaan. Esimerkiksi vuonna 2017 yli 40 % miehistä toimi rakentamisen, kuljetuksen ja teollisuuden ammateissa, naisista vain 5 prosenttia. Sukupuoli on tekijä myös eri toimialoille hakeutuvien nuorten työntekijöiden suhteen (Nuorisobarometri 2016). Tekniikan ala on yleisin toiveammatti nuorten miesten keskuudessa (22 % vastaajista). Maa- ja metsätalouden tehtävät jakautuivat suosiossa tasaisimmin naisten ja miesten kesken. Hoiva-ala on perinteisesti ollut hyvin naisvaltainen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan sukupuolinäkökulma niin, että kaikilla osallistujilla, miehillä, naisilla ja muilla sukupuolilla, on yhtäläiset ja tasavertaiset mahdollisuudet osallistua hankkeen valmennuksiin ja muihin toimenpiteisiin. Koulutussisältöjä ja –mahdollisuuksia esitellään ja markkinoidaan hankkeen kohderyhmille tasa-arvoisesti kaille sukupuolille. Hankkeen tavoitteiden ja toimenpiteiden kannalta hankkeessa ei ole erityistä tarvetta erilaisiin sukupuolen huomioiviin toimenpiteisiin. Valtavirtaistaminen varmistetaan hankkeessa käytännön toimilla, esimerkiksi sisällöllisissä ratkaisuissa huomioidaan kaikkia sukupuolia lähtökohtaisesti kiinnostavien sisältöjen toteuttaminen siten, että sukupuoli ei aseta rajoitteita tai erityisiä toimia sukupuoli huomioiden.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Pääsääntöisesti verkossa suoritettavat koulutukset ja fasilitoinnit vähentävät matkustusta ja paperin käyttöä ja tätä kautta tarvittavan polttoaineen määrää sekä Paperijätettä. Kaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon vähentää luonnonvarojen käyttöä asiakkaiden liikkumis-tarpeen vähentyessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Hankkeen valmennukset toteutetaan pääosin erilaisten digiympäristöjen avulla. Osalle osallistuvista yrityksistä nämä ovat uusia ja näin myös edesauttavat niiden ottamista käyttöön laajemminkin yrityksissä. Edellä mainittu johtaa tehokkaampiin tapoihin toimia ja siten vaikuttaa välillisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja vähentää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta hankkeessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta hankkeessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta hankkeessa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 6
Hankkeen suunnitellut toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tätä kautta syntyy mm. vähemmän paperijätettä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on erittäin vähäistä perinteisiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin nähden. Kaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon vähentää resurssien vähäisemmästä käytöstä johtuvaa jätteiden määrää resurssiviisauden kasvaessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 5
Hankkeen suunnitellut toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tätä kautta syntyy mm. vähemmän paperijätettä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on erittäin vähäistä perinteisiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin nähden. Kaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon vähentää resurssien vähäisemmästä käytöstä johtuvaa jätteiden määrää resurssiviisauden kasvaessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Hankkeen toimenpiteillä kehitetään paikallisen elinkeinorakenteen osaamisen siirtoa verkkokauppayrittäjille ja sellaiseksi aikoville. Kohderyhmän osaaminen ja sitä kautta toimintavalmiudet parantuvat. Tällä on erittäin positiivisia vaikutuksia paikallisen työllistymisen näkökulmasta. Hankkeen valmennussisällöt muokkaavat ja kehittävät koulutettavien kautta toimintaympäristöä osaavampaan, resurssiviisaampaan ja monipuolistavampaan suuntaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankkeen aikana tuotetaan koulututustilaisuuksien ja fasilitoinnin lisäksi sähköistä oppimateriaalia pysyvämpään käyttöön. Koulutuspalvelulla ja niiden tuotoksena syntyvillä sähköisillä materiaaleilla on vahvistava vaikutus alueen talouteen ja osaamiseen ja yrityksen kestävän kehityksen noudattamisen mahdollisuuksiin.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Hankkeessa kohderyhmiä valmennetaan joko täysin etänä tai osittain ns. hybridimallilla. Osallistujilla on mahdollisuus osallistua kokonaisuuksiin täysin etänä tai pienissä ryhmissä näin halutessaan (mahdolliset “koronarajoitteet” huomioiden). Edellä mainittu toimintamalli vähentää olennaisesti liikkumistarvetta ja sitä kautta edistää vähähiilisyyttä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Hankkeen aikana osallistujien työllistymismahdollisuudet ja hyvinvointi paranevat osaamisen lisääntymisen myötä. Koulutusten sisältö on kaikkien saavutettavissa hankkeen aikana ja sen jälkeen. Osaamisen kasvun johdosta kehittyneet verkkokauppiaat jatkavat toimintaansa hankkeen päättymisen jälkeen. Hanke kohdistuu yhtä lailla kaikkiin yrityksen henkilöstöryhmiin, johdosta työntekijöihin asti.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Kaikilla sukupuolilla on tasapuoliset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. Hankkeen vaikutukset kohdistuvat samalla tavalla kaikille osallistujille. Tämä huomioidaan hankkeen viestinnässä. Joustavat koulutusmallit (digialustat ja etäoppimismahdollisuus) ovat tärkeässä roolissa, kun tavoitellaan sellaisia osallistujia, joilla on haasteita yhteensovittaa esimerkiksi työtä tai työttömyyttä, perhettä ja opiskelua. Tämä vahvistaa em. henkilöiden työllistymismahdollisuuksia ja/tai mahdollisuuksia edetä urallaan. Lisäksi sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus otetaan esiin yritysten kanssa ja huomioidaan verkkokaupan ratkaisujen toimivuus ja toimenpiteiden vaikutukset eri sukupuolien näkökulmasta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta hankkeessa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta hankkeessa.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hankkeen myötä ympäristötietoisuus yrityksissä kasvaa. Hankkeessa edistetään vastuullista ja kestävää liiketoimintaa käsittelemällä yrityksen mahdollisuuksia vähentää ympäristöön kohdistuvaa rasitusta eri osa-alueilla, kuten esimerkiksi tuotteiden pak-kaamisessa tai logistiikassa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Verkkokauppa 2.0 hankkeen tavoitteena oli auttaa Satakunnan alueen verkkokaupan aloittaneita mikro- ja pk-yrityksiä selviytymään koronakriisistä ja kehittämään monikanavaista, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävää liiketoimintaa. Hankkeen tavoitteena oli myös parantaa yritysten hyvinvointia ja kilpailukykyä osaamista ja verkostoitumista lisäämällä ja verkkokaupan kehitystoimintaa tukemalla.

Hanke on toteutettu seuraavissa vaiheissa:
1. Yritysten lähtötilanneanalyysi
2. Säännölliset (9 kpl) koulutustilaisuudet verkkokauppaosaamisen kasvattamiseksi.
3. Vertaisoppiminen alueellisten verkostojen (klubien) tapaamisissa.
4. Hankkeen toiminnan ja tulosten arviointi
5. Tuotetun materiaalin avoin jakaminen asiasta kiinnostuneiden tahojen käyttöön.


Hankkeessa toteutettujen toimenpiteiden avulla hanke on lisännyt satakuntalaisten pk-yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia, osaamista ja muutoskyvykkyyttä nopeasti muuttuvan toimintaympäristön hyödyntämiseksi, hankkeessa tarjotun koulutuksen, neuvonnan, ohjauksen, vertaisoppimisen ja hyvin yhteisöllisellä ns. klubitoimintaa hyödyntävällä toiminnalla.


Lyhyen tähtäimen tuloksena hankkeen panostukset ovat lisänneet yritysten verkkokauppaosaamista ja parantaneet yritysten mahdollisuutta selviytyä koronakriisin ja kaupan alan digitalisoitumisen tuomasta muutoksesta. Verkostoitumisen tuoma kokemusten ja osaamisen jakaminen ovat lisänneet yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointia. Pitkällä aikavälillä hankkeessa saavutettu osaaminen sekä jatkuvan oppimisen merkityksen kasvaminen lisää yritysten innovaatiohalukkuutta ja mahdollisuutta toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Lisääntynyt osaaminen ja vertaisoppimisen tuomat esimerkit lisäävät myös yritysten halukkuutta kasvattaa liiketoimintaa kansainvälisille markkinoille.

Monikanavaisen liiketoiminnan osaamisen kasvattaminen on myös lisännyt Satakunnan kivijalkaverkoston elinvoimaisuutta ja mahdollisuuksia laajan kivijalkakauppojen verkoston säilyttämiseen alueella. Näin ollen hankkeella on ollut paitsi kouluttava, myös työllistävä vaikutus alueella. Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on otettu hanketoimenpiteissä huomioon, ja hankkeessa on edistetty vastuullista ja kestävää liiketoimintaa käsittelemällä yrityksen mahdollisuuksia vähentää ympäristöön kohdistuvaa rasitusta digitaalisen liiketoiminnan eri osa-alueilla.