Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22689

Hankkeen nimi: Yhdessä oppien digitaidot haltuun

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Live-säätiö sr

Organisaatiotyyppi: Säätiö

Y-tunnus: 0201375-3

Jakeluosoite: Kiannonkatu 2

Puhelinnumero: 0201474040 (vaihde)

Postinumero: 02650

Postitoimipaikka: Espoo

WWW-osoite: https://www.livesaatio.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Karoliina Pitkänen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Vastaava ohjaaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: karoliina.pitkanen(at)inlive.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406402188

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa pitkään työn ja koulutuksen ulkopuolella olleiden työikäisten digiperustaitoja sekä puutteellisten digitaitojen vuoksi putoamisvaarassa olevien opiskelijoiden digitaalisia perustaitoja. Lisäksi hankkeen tavoitteena on kasvattaa kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamista saavutettavien palveluiden ja materiaalien tuottamisesta ja digitaitojen valmennuksesta.

Hanke jakautuu kolmeen toimintakokonaisuuteen:

1) Kohderyhmän digiperustaitojen vahvistaminen. Hankkeessa vahvistetaan kohderyhmän digiperustaitoja valmennuksin. Digiperustaito-valmennuksia järjestetään hanketoteuttajien toimipisteillä Kuopiossa ja Iisalmessa. Valmennukset dokumentoidaan siten, että niiden pohjalta pystytään laatimaan kuvaus toimivista menetelmistä ja harjoituksista.

2) Toimintamallin kehittäminen ja kuvaus kohderyhmän digiperustaitojen valmennukseen. Toteutetaan osallistujapilotissa yhteiskehittämisen periaatteella. Toimintamalli kehitetään vahvan yhteiskehittämisen periaatteella, jotta kohderyhmään kuuluvien henkilöiden tarpeet tulevat huomioiduksi ja heidän osallisuuden tunteensa kasvaa. Toimintamalli kehitetään hankkeen aikana järjestettyjen digiperustaito-valmennusten pohjalta.

3) Kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja tulosten levittäminen. Hanke järjestää myös yhteiskehittämistyöpajoja kohderyhmän parissa toimiville ammattilaisille, jotka pääsevät halutessaan mukaan toimintamallin kehittämiseen. Näin kehittämistyön tueksi saadaan mahdollisimman laajasti näkemystä ja kokemuksia.

Tulokset, toimintamallit ja materiaalipaketti julkaistaan avoimesti hyödynnettäväksi verkossa saavutettavassa muodossa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat pitkään työn ja koulutuksen ulkopuolella olleet työikäiset, joiden perustaidoissa, erityisesti digitaidoissa on havaittu puutteita suhteessa koulutuksen vaatimuksiin, erityisesti etänä ja digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa koulutuksessa. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat ammatillisessa koulutuksessa olevat opiskelijat, jotka ovat koronapandemian koulutukseen ja sen toteuttamistapoihin tuomien muutosten vuoksi putoamisvaarassa digitaalisissa perustaidoissa olevien puutteiden vuoksi.

Hankkeen kohderyhmää tavoitetaan toteuttajien omien palveluiden kautta sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa. Hankkeen valmisteluaikana kohderyhmän tavoittamisesta on keskusteltu mm. Toimi-säätiön, Sakkyn, Tukevan, Taitopajan ja Kuopion työllisyyspalveluiden kanssa. Yhteistyökeskustelut hakemuksen sähköpostiliitteinä.

Kohderyhmän osalta valmennuksiin osallistumisen esteeksi voi nousta esimerkiksi pitkät välimatkat ja matkalipun ostaminen. Tavoittamista ja valmennuksiin osallistumista voidaan edistää esimerkiksi valmentajien liikkumisella kohderyhmän luokse tai esimerkiksi auttamalla hakemaan rahaa matkalippuihin sosiaalitoimelta.

Kohderyhmän osalta varmistetaan, ettei kukaan menetä esimerkiksi työttömyysetuuttaan hankkeeseen osallistumisen vuoksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat opettajat, opinto-ohjaajat, opiskelijoiden valmennuksesta vastaavat opettajat, työpaikkaohjaajat sekä kuntien ja kolmannen sektorin ohjaajat ja valmentajat, jotka voivat vahvistaa osaamistaan kehittämishankkeen järjestämissä koulutuksissa ja/tai hyödyntää kehitettävää materiaalia työssään.

Ammattilaiset koostuvat hanketoteuttajien työntekijöistä sekä yhteistyökumppaneista, joidenka kanssa ollaan keskusteltu hankkeen valmisteluaikana esim. Sakky, Tukeva ja Toimi-säätiö. Hankkeen aikana myös luodaan uusia kontakteja muihin toimijoihin sekä järjestetään avoimia markkinoitavia workshoppeja ammattilaisille livenä ja verkkovälitteisesti.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 219 828

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 170 449

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 236 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 182 989

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion, Ylä-Savon

Kunnat: Kuopio, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 77

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Työttömyys on Tilastokeskuksen mukaan miehillä jonkin verran yleisempää kuin naisilla, jolloin hankeverkoston työllistävien palvelujen pariin ohjautuneista asiakkaista suurempi osa on miehiä. Työikäisten perusdigitaitojen puutteellisuus sen sijaan ei välttämättä ole sukupuolisidonnainen asia ja hankkeen toimintaan arvioidaan osallistuvan melko tasaisesti sekä miehiä että naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimintoja ei eritellä osallistujien sukupuolen mukaan, vaan toiminta on suunnattu kaikille sukupuolille. Hankkeen kohderyhmän osaamisesta tai tavoitteista ei tehdä oletuksia heidän sukupuolensa tai muidenkaan ominaisuuksiensa perusteella. Toiminnassa huomioidaan sukupuolitietoinen ohjausote, mikä tarkoittaa herkkyyttä tunnistaa jokaisen yksilöllisyys ja persoonallisuus sukupuolesta riippumatta sekä havaita niitä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä, jotka ylläpitävät sukupuoleen liittyviä normeja ja odotuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tiettyjen ammattialojen edustajien sukupuoleen liittyvät odotukset. Sukupuolitietoinen ohjausote pitää sisällään myös ymmärryksen sukupuolen moninaisuudesta. Sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen aikana myös mm. viestinnässä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Varsinaisena kohderyhmänä ovat haavoittuvassa asemassa olevat aliedustetut ryhmät, joille on haasteellista ellei mahdotonta esimerkiksi selviytyä opinnoista tai työelämässä nykytilanteessaan, riippumatta sukupuolesta. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen pääasiallinen tavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 3
Kohderyhmän digitaitojen kehittyminen edistää osaltaan siirtymää kohti vihreämpää yhteiskuntaa, esimerkiksi asioinnin siirtyminen verkkoon sekä digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen vähentää matkustamisen tarvetta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 3
Kuten edellä. Yksilötasolla digiosaamisen kehittymiseen ja toimintatapoihin liittyvät muutokset voivat olla merkittäviä ja edistävät pienin askelin mm. hiilineutraalia yhteiskuntaa koskevia tavoitteita.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 3
Toiminnassa huomioidaan energia- ja ympäristövaikutukset materiaalien käytössä, jätteiden määrässä ja kierrätyksessä. Hankkeen materiaalit ovat pääosin digitaalisesti jaettavia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 4
Lähes jokaisessa työtehtävässä tarvitaan vähintään perustason digiosaamista. Hankkeen kohderyhmän puutteellisten digitaitojen kehittymisellä on suora vaikutus heidän työelämätaitoihinsa, mikä taas lisää heidän mahdollisuuksiaan kiinnittyä työelämään. Pitkällä tähtäimellä sillä voi olla vaikutusta alueen työvoiman saatavuuteen ja työllisyysnäkymiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Hankkeessa kehitetään uusi toimintamalli sekä lisätään kohderyhmien osaamista, joten kehittämisen painopiste on aineettomissa tuotteissa ja palveluissa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Kohderyhmän digitaitojen edistäminen auttaa osaltaan edistämään myös heidän hyvinvointiaan lisäämällä erilaisia osallisuuden mahdollisuuksia. Yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden edistymisen lisäksi digitaitojen lisääntyminen mahdollistaa sosiaalisten suhteiden monipuolisemman ylläpitämisen ja tiedon hakemista erilaisista aiheista.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hankkeen toiminnassa huomioidaan sukupuolten välinen tasa-arvo mm. turvaamalla kohderyhmän yhtäläiset osallistumisen oikeudet sukupuoleen katsomatta. Tasa-arvon edistäminen ei tässä hankkeessa kuitenkaan ole päätavoitteena.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Hankkeen kohderyhmät ovat opiskelijoita ja työikäisiä, joiden digitaidoissa on havaittu puutteita. Erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä toimiminen on perusedellytys opinnoissa etenemiselle ja usein myös työllistymiselle. Hankkeen toiminnalla pyritään ehkäisemään pudokkuutta ja yhteiskunnasta syrjäytymistä parantamalla digiperustaidoissaan tukea tarvitsevien henkilöiden osaamista ja minäpystyvyyden tunnetta. Kohderyhmän osaamista kehittämällä ja ajantasaistamalla edistetään heidän yhteiskunnallista yhdenvertaisuuttaan.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Yhdessä oppien digitaidot haltuun -hankkeen tavoitteena oli vahvistaa pitkään työn ja koulutuksen ulkopuolella olleiden työikäisten digiperustaitoja sekä puutteellisten digitaitojen vuoksi putoamisvaarassa olevien opiskelijoiden digitaalisia perustaitoja. Hankkeen järjestämiin digiperustaitojen valmennuksiin osallistui 68 työn ja koulutuksen ulkopuolella olevaa henkilöä. Kohderyhmää tavoitettiin tuomalla valmennus matalan kynnyksen kohtaamispaikoille sekä vahvalla yhteistyöllä muiden alueen toimijoiden kanssa. Valmennuksiin osallistui myös 46 ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevaa opiskelijaa. Tukea järjestettiin sekä lähi- että etämuotoisina ryhmä- ja yksilövalmennuksina. Hankkeen tavoitteena oli myös kasvattaa kohderyhmän parissa toimivien ammattilaisten osaamista saavutettavien palveluiden ja materiaalien tuottamisesta sekä digitaitojen valmennuksesta. Hankkeen järjestämät workshopit, joissa yhteiskehitettiin digiperustaitovalmennuksen mallia ja materiaaleja sekä vahvistettiin ammattilaisten osaamista, tavoittivat 202 osallistujaa.

Digitaitojen harjaantumisen lisäksi hankkeen tavoitteena oli tukea myös osallistujan minäpystyvyyden kokemusta. Keskeisenä osana kehitettyä valmennusmallia on pehmeä valmennusote, joka muotoutui hankkeessa tarvelähtöisen ja minäpystyvyyttä tukevan valmennusotteen pohjalta. Osallistujien tarpeiden kartoituksen myötä havaittiin, että kovien eli teknisten digitaitotarpeiden lisäksi on syytä huomioida myös pehmeät digitaitotarpeet. Pehmeillä taidoilla tarkoitetaan yleisiä tai siirrettäviä taitoja, joista on hyötyä arjessa, työelämässä ja opiskelussa. Esimerkkejä pehmeistä taidoista digikontekstissa ovat vuorovaikutustaidot kuten konfliktien hallinta digitaalisissa yhteisöissä, oppimiskyky kuten omaa oppimista tukevien digitaalisten työkalujen valinta, itsesäätelytaidot osana digihyvinvointia sekä sopeutumiskyky jatkuvasti uudistuvia digitaalisia ohjelmistoja käytettäessä. Hankkeessa saatiin todistaa yksilöllisen tuen merkittäviä positiivisia vaikutuksia minäpystyvyyteen, digirohkeuteen ja digitaitoihin.

Pehmeän valmennusotteen lisäksi valmennusmalliin kehitettiin visuaalista ja selkeäkielistä materiaalia. Malliin luotiin kaksi digitaitojen harjoitteluun orientoivaa menetelmää: Digitaitojen kartta & Digistoori. Digitaitojen kartan tavoitteena on tuoda esiin digitaitojen moninaisuutta ja Digistoorin tavoitteena on auttaa pohtimaan omaa digisuhdetta, taitoja ja tavoitteita. Huolellisen orientaation jälkeen malli jatkuu kahdella erilaisella tehtäväkokonaisuudella, joista toinen on suunnattu osaksi opintoja ja toinen Digitaitojen kartan pohjalta laajemmin elämän eri osa-alueille. Lisäksi hankkeessa tuotettiin kolme videota digiperustaidoista sekä neljä videota näppäimistön käytöstä.

Hankkeen tuotokset koottiin Polku parempiin digiperustaitoihin -julkaisuun, joka julkaistiin Avointen oppimateriaalien kirjastossa www.aoe/materiaali/3019


Lisäksi hankkeen toiminnasta ja tuloksista luotiin visuaalinen koonti, joka löytyy osoitteesta https://www.thinglink.com/card/1693220358200492836