Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22692

Hankkeen nimi: Digitaitaja - digiosaamista opintoihin

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Careeria Oy

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2918298-7

Jakeluosoite: Perämiehentie 6

Puhelinnumero: 020 51311

Postinumero: 06100

Postitoimipaikka: Porvoo

WWW-osoite: http://www.careeria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Taina Paananen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taina.paananen(at)careeria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407266903

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAVOITTEET

TAVOITE 1: Opiskelijoiden digitaitojen kehittäminen.

Tavoitteena on tukea eri koulutusmuodoissa opiskelevia opiskelijoita entistä vahvemmin jo heti opintojen alkuvaiheessa siten, että heillä on valmiudet osallistua verkossa tai osittain verkossa tapahtuviin opintoihin. Erityisenä painopisteenä ovat muista kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat opiskelijat, joilla on heikot digitaidot. Hankkeessa haetaan toimivia toteutuksia erilaisten digitaitojaksojen toteuttamiseen. Tavoitteena on luoda digitaito-polku -koulutuskokonaisuus, joka mahdollistaa digitaalisten perustaitojen oppimisen osana opintojen haku- ja aloitusvaihetta.

Tavoitteena on myös löytää toimintaprosessit ja -tavat tarjota lisää konkreettista tukea digitaalisten työkalujen, välineiden ja ohjelmistojen perustason käyttöön tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden osaamista hyödyntäen ja kehittäen.

TAVOITE 2: Digitaalisten oppimateriaalien ja -sisältöjen kehittäminen.

Tavoitteena on kehittää digitaalisia opetuskokonaisuuksia ja näissä hyödynnettäviä oppimateriaaleja sekä digitaalisilla alustoilla (esim. Wilma ja Pinja LMS) tapahtuvaa opettajien toteuttamaa viestintää selkeämmäksi, selkokielisemmäksi ja saavutettavammaksi. Kehittämisessä hyödynnetään aiempien hankkeiden tuottamia sisältöjä ja huomioidaan erityisesti maahanmuuttajataustaiset ammattiin opiskelijat.

TOIMENPITEET

Hankkeessa kehitetään Careeriaan opiskelijoiden ja opiskelemaan hakeutuvien digitaalisten perustaitojen parantamisen toimintatavat ja -mallit, pysyväksi osaksi hakeutumisprosessia ja opintoja. Hankkeessa myös kehitetään opiskelumateriaaleja selkokielisemmiksi ja saavutettavammiksi edistämään erityisesti muusta kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien ja tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimisen mahdollisuuksia.

Tavoite 1.1. Digitaitojaksot

Pilotoidaan eri mittaisia opiskelijoiden digitaalisia perustaitoja kehittäviä digitaito-jaksoja ja toteutuksia kokeilevan kehittämisen keinoin. Pyritään kehittämistyön kautta löytämään parhaat käytännöt ja toimintamallit eri koulutusmuotoihin (ml. oppisopimusopiskelijat, osatutkinto-opiskelijat, verkko-opiskelijat). Erityinen painopiste on maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ja opiskelemaan hakeutuvien perus-digitaitojen kehittämisessä. Kohdennetaan pilotteja erityisesti niille koulutusaloille, joissa vieraskielisten opiskelijoiden osuus on suurin. Eri mittaisten ja eri ajankohtiin sijoittuvien (esim. 2 yhden viikon jaksoa ja 2 kahden viikon jaksoa per lukukausi) digitaitojaksojen tavoitteena on kehittää opiskelijan digitaitoja vastaamaan arjen asioinnin sekä opiskelun tarpeita. Levitetään toimivat ratkaisut muille koulutusaloille ja viestitään löydetyistä hyvistä käytännöistä muille ammatillisen koulutuksen järjestäjille.

Tavoite 1.2. Opiskelijoiden opinnollistava digituki

Kehitetään yhdessä tvt-alan opettajien ja opiskelijoiden kanssa digituki-toimintaa tarjoten matalan kynnyksen tukea niille opiskelijoille, joilla digitaaliset perustaidot ovat heikot. Samalla tarjotaan tvt-opiskelijoille mahdollisuuksia opetella toimimaan erilaissa, aidoissa asiakastilanteissa sekä kehittää omia ongelmanratkaisutaitojaan. Parastetaan toimintatapoja kokeilevan kehittämisen menetelmillä.

Tavoite 2 - Digitaalisten oppimateriaalien ja -sisältöjen kehittäminen.

Uudistetaan selkokielisemmiksi ja saavutettavimmiksi sekä lähiopetuksen tukena käytettäviä digitaalisia materiaaleja, että verkko-opetuskokonaisuuksia hankkeen pilottialoilla. Tarjotaan ammatillisille opettajille tukea opetusmateriaalien selkokielistämiseen ja opiskelun saavutettavuuden parantamiseen ja levitetään osaamista pilottialoilta muille ammattialoille. Kehitetään ja -materiaaleja selkokielisemmiksi, monimediallisemmiksi sekä saavutettavammiksi. Levitetään toimivia käytäntöjä koko oppilaitokseen ja laajemmin muille ammatillisille koulutuksenjärjestäjille.

Kaikkia toimenpiteitä suunniteltaessa pohditaan, miten sukupuoli huomioidaan toteutuksessa ja se, että toimenpiteet tai viestit soveltuvat myös vähemmistösukupuolelle. Olemme tunnistaneet, että suuri osa hankkeen kohdealoilla opiskelevista on naisia ja osalla heistä on lyhyt koulutushistoria esim. koska he ovat olleet pitkään kotona lasten kanssa.

TULOKSET

Hanke tuottaa opiskelijoiden digitaalisen osaamisen kehittämisen toimintatavat ja -mallit Careeriaan osaksi hakeutumisprosessia ja opintojen aloitusta sekä opintojen ajalle tukien tätä kautta yksilöiden jatko-opinto sekä työllistymismahdollisuuksia. Varmistamalla digiperustaitojen hallinta, turvataan opiskelijoiden mahdollisuus osallistua erilaisiin opiskelumuotoihin ja hyödyntää opinnoissa vaadittuja digitaalisia työvälineitä sekä keskittyä tekniikan sijaan opiskeltaviin sisältöihin. Opiskelijoiden vahvemmat digitaidot mahdollistavat heille myös arjessa tarvittavan asioinnin.

Hankkeen tuotoksena on helppokäyttöisiä, selkeitä, saavutettavia digitaalisia opiskelumateriaaleja huomioiden materiaalin soveltuvuus erityisesti myös muista kieli- ja kulttuuritaustoista tuleville opiskelijoille. Opettajien osaaminen selkokielisen ja saavutettavan materiaalin ja digitaalisen viestinnän toteuttamiseen on kasvanut, ja selkokielisyys ja saavutettavuus on otettu osaksi opetuksen käytäntöjä.

Pitkällä aikavälillä Careerian kyky tukea maahanmuuttajaopiskelijoita ammatillisissa opinnoissa vahvistuu läpi prosessin (opintoihin hakeutuminen, opiskelu sekä työllistyminen).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

1. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat tai sinne hakeutuvat henkilöt

a. joilla on heikot digitaidot. Moni kohderyhmään kuuluvista on maahanmuuttajataustainen (henkilö, joka tulee muusta kieli- tai kulttuuritaustasta, jatkossa käytetään termiä maahanmuuttajataustainen).

- ja/tai joiden taidot osallistua verkossa järjestettävään opetukseen kaipaavat vahvistamista.

b. tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat, jotka osallistuvat muiden opiskelijoiden digitaalisten perustaitojen kehittämiseen samalla käytön tuen taitoja ja asiakaspalvelua oppien (opinnollistaminen).


2. Opettajat ja ammatilliset ohjaajat, jotka kehittävät hankkeen myötä taitojaan tehdä digitaalisia selkokielisiä ja saavutettavia opetusmateriaaleja.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Työpaikat, mm. niiden työpaikkaohjaajat (työssäoppiminen, työllistyminen).

Oppilaitoksen opettajat, ohjaajat ja muu henkilöstö.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 436 660

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 411 409

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 436 660

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 411 409

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin, Porvoon, Loviisan

Kunnat: Lapinjärvi, Vantaa, Sipoo, Loviisa, Porvoo, Askola, Kerava, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 135

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Careeriassa maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita on osallistujalukujen perusteella eniten sosiaali- ja terveysaloilla, ja puhdistus-. kotityöpalvelu- ja catering -aloilla. Suuri osa näillä aloilla opiskelevista on naisia. Maahanmuuttajataustaisilla henkilöillä on usein heikommat lähtökohdat digitaidoissa ja niiden kehittämisessä, koska opiskeluhistoria voi olla lyhyt tai se on vuosien takaa. Moni maahanmuuttataustainen nainen on esimerkiksi ollut pitkään kotona lasten kanssa, ja koulutushistoria on muutoinkin lyhyt (esim. Äidit mukana -hanke). Selvitysten mukaan maahanmuuttajataustaisten digitaaliset taidot voivat olla hyvin vaihtelevia mm. lähtömaasta riippuen. Turvapaikanhakijoina Suomeen saapuneiden koulutustaso on yleensä alhaisempi kuin työn tai opiskelun takia Suomeen muuttaneiden. Tutkimusten mukaan erityisesti vähän koulutetut maahanmuuttajanaiset ovat syrjäytymisen riskiryhmässä, koska he jäävät verkostojen ulkopuolelle. Mm. osallistamista tukevissa hankkeissa on todettu, että digitaalinen osaaminen on tärkeää kotoutumisessa. (lähde: Mäkinen & Sihvonen 2016, OPH:n materiaalit) Olemme huomioineet pilottialojen valinnassa maahanmuuttajanaisten osuuden opiskelijoista. Olemme tunnistaneet kohderyhmässä sukupuolijakauman painottuvan naisiin, jolloin miehet ovat vähemmistösukupuoli. Huomioimme tämän hankkeen toimenpiteissä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kaikkia toimenpiteitä suunniteltaessa pohditaan, miten sukupuoli huomioidaan toteutuksessa. Lisäksi seurataan tilastoilla naisten ja miesten osallistumista eri toimenpiteisiin. Hankkeen käynnistysvaiheessa toteutetaan projektihenkilöstön työpaja. Työpajassa täsmennetään toimet, joilla hankkeessa varmistetaan kohderyhmän naisille ja miehille soveltuva ja osuva tiedotus sekä toimintatavat hankkeen keskusteluissa, työpajoissa, osaamiskartoituksissa ja mm. valmennuksissa. Hankkeen viestintäsisällöt pyritään rakentamaan sekä naisia että miehiä puhutteleviksi. Hankkeesta tiedottavat pyrkivät käyttämään keinoja ja ilmaisuja, jotka puhuttelevat naisia ja miehiä, sekä keinoja ja ilmaisuja, jotka toimivat hyvin joko naisten tai miesten kanssa. Tarkemmat keinot rakennetaan hankkeen työpajassa sekä jatkuvassa kehittämisessä hankkeen aikana. Keinoja haetaan myös ohjausryhmässä. Hankkeen kohderyhmässä on keskimäärin enemmän naisia kuin miehiä, joten hankkeessa pitää kiinnittää huomiota siihen, että menetelmät vastaavat myös miesten toimintatapoja. Vähemmistösukupuolen tarpeet pyritään huomioimaan toimenpiteissä ja osallistetaan toimenpiteiden suunnitteluun mahdollisuuksien mukaan. Myös ulkopuoliset asiantuntijat ohjeistetaan sukupuolinäkökulman huomioimiseen palvelujen toteuttamisessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Ei liity hankkeen tavoitteisiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 8
Hanke tuottaa ja kehittää aineettomia palveluita ja toimintamalleja, jotka tukevat siihen osallistuvien henkilöiden osallisuutta digitaalisiin palveluihin ja opiskeluun digitaalisesti.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Hanke edistää digitaalisten palvelujen ja alustojen käyttämistä ammatillisessa opiskelussa, ja vähentää osaltaan esim. henkilöautoilla tehtävää liikkumista paikan päälle oppilaitokseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Hanke lisää niiden henkilöiden mahdollisuuksia osaamisensa kehittämiseen, joilla on heikot digitaidot. Se lisää sitä kautta kohderyhmän mahdollisuuksia työllistymiseen ja vahvempaan osallisuuteen yhteiskunnassa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke tuottaa ja kehittää palveluita, toimintamalleja ja opiskelusisältöjä, jotka tukevat heikot digitaidot omaavien henkilöiden osallisuutta digitaalisiin palveluihin ja opiskeluun digitaalisesti.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei kuulu hankkeen tavoitteisiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke on tuottanut Careeriaan tasa-arvon, yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden kehittymiseksi toimintamallit, jotka lisäävät mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen niille henkilöille, joilla on heikot digitaidot. Hankkeen tuottamat toimintamallit parantavat pitkällä aikavälillä Careerian kykyä tuottaa ja kehittää palveluja ja opiskelusisältöjä, jotka tukevat kaikkien osallisuutta digitaalisiin palveluihin ja opiskeluun digitaalisesti.

Hankkeessa on kehitetty Careeriaan opiskelijoiden digitaalisten perustaitojen parantamisen toimintatavat ja -mallit pysyväksi osaksi opintoja tukemaan opiskelijoiden jatko-opinto- sekä työllistymismahdollisuuksia. Opettajien osaaminen selkokielisen, saavutettavan, monimediallisen digitaalisen oppimissisällön tuottamiseen ja jatkokehittämiseen on kasvanut. Toimintamallit ja -prosessit on juurrutettu osaksi Careerian toimintaa.

Hankkeen erityiskohderyhmänä on ollut muista kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat Careerian opiskelijat, ja se on huomioitu pilottikohderyhmien valinnassa. Pilotteja on toteutettu puhtausalalla, hyvinvointi- ja kasvatusalalla sekä CareeriaPlus Oy:n ryhmissä. CareeriaPlus Oy on Careeria-konserniin kuuluva yksikkö, joka vastaa maahanmuuttajakoulutuksen palveluista Helsingissä, Keravalla, Porvoossa ja Vantaalla.

Hankkeen toiminnassa ja tuloksissa on huomioitu taloudellinen kestävyys aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämisellä, joiden tarkoitus on tukea digitaalisten palveluiden kehittämistä ja digitaalisissa oppimisympäristöissä opiskelemista. Hanke on edistänyt digitaalisten palvelujen ja alustojen hyödyntämistä ammatillisissa opinnoissa sekä projektityöskentelyssä, mikä on osaltaan vähentänyt tarvetta logistisesti siirtyä paikasta toiseen.