Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22695

Hankkeen nimi: TYKKY-Työpaikkaohjaus koulutuksen kehittämisen ytimessä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: SASKY koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0204964-1

Jakeluosoite: Ratakatu 36

Puhelinnumero: 040 585 7788

Postinumero: 38210

Postitoimipaikka: Sastamala

WWW-osoite: http://www.sasky.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Merja Suoperä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: merja.suopera(at)sasky.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 773 2566

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on tukea alueellista työpaikoilla tehtävää ohjausta niin, että se on asiakaslähtöisempää ja yhtenäisempää, ja jonka toimintamenetelmät vahvistavat ohjauksen laatua tuen tarpeessa oleville opiskelijoille. Tavoitteena on myös työelämätaitojen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen arvostuksen kohentaminen yhtenäisillä osaamisen osoittamisen tavoilla. Hankkeessa kehitetään uusia asiakaslähtöisiä erityisen tuen tarpeessa oleville opiskelijoille sekä mikroyrityksiin ja pk-yrityksiin suunnattuja ammatillisen koulutuksen perehdytyksen toimintatapoja.
Muutos 5/23 alkaa: Hankesuunnitelmassa seuraavassa mainitut teematyöryhmät poistetaan: Hankkeessa järjestetään teematyöryhmiä, joissa hyödynnetään osatoteuttajien, opiskelijoiden, yhteistyökumppaneiden sekä muiden kohderyhmien oppimisen ja ohjauksen asiantuntemusta (muutos loppuu). Ammatillisen koulutuksen työpaikkaohjauksesta Euroopassa tuodaan lisäksi tietoa kv-benchmarkauksen avulla. Hankkeen toiminnassa vahvistetaan työelämätaitojen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen perehdytyksen osaamisen osoittamista ja tunnistamista sekä edistetään työelämäyhteistyön näkyväksi tekemistä asiakaskokemuksien avulla
Etsitään mahdollisuuksia yhtenäistää osatoteuttajien välisiä työelämäprosessin ohjauksen sekä työelämätietouden keräämisen digitaalisia käytänteitä ja luodaan näistä hyviä toimintamalleja.
Hankkeen tuloksena on työpaikkaohjauksen perehdytyksen toimintamalleja ja materiaaleja, jotka huomioivat alueen yrityselämän monimuotoisuuden ja tuen tarpeessa olevat kohderyhmät. Toimintamallit palvelevat myös ohjauksen laatua ja toteutusta koordinoidusti. Työelämän palveluprosessi kehittyy yhtenäisemmillä digitaalisten sovellusten hyödyntämisen hyvillä käytänteillä sekä malleilla. Työelämätaitojen osaamisesta ja työpaikalla oppimiseen sekä (muutoshakemus 6/22:) työpaikalla ohjaamiseen ja arviointiin perehtymisestä voi hankkia todistuksen / sertifikaatin tai osaamismerkin. Työelämässä oppimisen eri osapuolia on nostettu alueellisesti merkitykselliseksi ammatillisen koulutuksen arjen yhteistyökumppaniksi. Hankkeen tuloksia levitetään alueellisesti ja valtakunnallisesti yhteistyössä TYRSKY- ja Yhdessä Parasta Länsi -hankkeiden ja yhteistyökumppaneiden kautta, sekä osatoteuttajien ammatillisten oppilaitoksien johdon tuella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmää ovat Pirkanmaan ja (Satakunnan) alueen ammatillisen koulutuksen erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja nivelvaiheiden kohdennettuja tukitoimia tarvitsevat opiskelijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö, yritykset (työyhteistyöt ja työpaikkaohjaajat).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat muut hankkeen kehittämistoimintaan osallistuvat toimijat, alueelliset hanketoimijat ja kaikki toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 483 590

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 456 222

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 562 091

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 530 280

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Satakunta

Seutukunnat: Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Porin, Etelä-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan

Kunnat: Parkano, Valkeakoski, Virrat, Lempäälä, Punkalaidun, Kangasala, Ikaalinen, Kokemäki, Tampere, Nokia, Mänttä-Vilppula, Ruovesi, Orivesi, Huittinen, Hämeenkyrö, Pälkäne, Ylöjärvi, Juupajoki, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 41

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 59

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 158

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke ei ole varsinaisesti sukupuolten tasa-arvon kehittämiseen keskittyvä hanke.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Onnistunut tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö pitää sisällään strategisen valtavirtaistamisen (tasa-arvo ja yhdenvertaisuusnäkökulma otetaan huomioon kaikessa toiminnassa ja päätöksenteossa), työyhteisön osallistumisen ja toiminnallisuuden. Tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen kuuluvat yhtäläiset mahdollisuudet kehittyä työssä ja erilaisten toimintatapojen ja tarpeiden yhtäläinen arvostaminen. Hankkeessa kehitetään eri osatoteuttajien asiantuntijuutta hyödyntäviä toimintamalleja sekä digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia, mitkä ovat suotavia mahdollisimman monipuolisen kohderyhmän tavoittelemiseksi mukaan toimintaan (sukupuolineutraalisuus, monikulttuurisuus ja esteettömyys).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tasa-arvolain mukaan opetusta tai koulutusta järjestävän on huolehdittava siitä, että tytöillä ja pojilla sekä naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen. Oppilaitoksissamme toteutetaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita. Hankkeen osallistujilla (yritykset) on yhdenvertaiset ja avoimet mahdollisuudet osallistua toimintaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 5
Hankkeessa hyödynnetään sähköisen viestinnän välineitä ja työskentelyalustaa sekä tuotetaan digitaalisia tuotoksia. Tällä pyritään vähentämään paperin kulutusta sekä matkustusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Hankkeella on vähäinen vaikutus ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ko. kohteisiin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ko. kohteisiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ko. kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hankkeessa käytetään suuremmaksi osaksi digitaalisia materiaaleja. Käytettävät tulostusmateriaalit kierrätetään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ko. kohteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hanke pyrkii lisäämään yhteistyötä mikro- ja pk-yritysten kanssa ja parantamaan toiminnan kehittämisen kautta mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Hankkeella myös vastataan välillisesti osaavan työvoiman saatavuuteen ja parannetaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulutus- ja työllisyysmahdollisuuksia
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa toimenpiteitä kehitetään yhteisöllisesti osatoteuttajien ja kohderyhmien välisessä yhteistyössä, josta syntyy aineetonta hyötyä kaikille osallistuville osapuolille.
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Hankeverkoston osatoteuttajien työskentelyssä, hankkeen toiminnassa, tuloksien ja tuotoksien levityksessä hyödynnetään digitaalisia välineitä, jolloin matkustus vähenee. Tarpeetonta matkustusta vähennetään myös sillä, että hanke hyödyntää markkinoinnissa ja tiedotuksessa TYRSKY -hankkeen toimijoita ja toimintaa, eikä järjestä erillisiä tilaisuuksia niitä varten. Hyödynnetään matkustuksessa julkisia liikennevälineitä ja yhteiskuljetuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Eteneminen opinnoissa, koulutuksen saaminen ja työllistymisen sekä täten oleminen osa yhteiskuntaa tuovat hyvinvointia sekä kohderyhmälle (ammatillisen koulutuksen opiskelijat, erityistä ja vaativaa tukea tarvitsevat, alueelliset mikro- ja pk-yritykset). Hankkeen toiminnassa kiinnitetään huomiota osallisuuteen ja kehitetään ammatillisen koulutuksen palveluita yhdessä eri kohderyhmien kanssa. Hanke etsii myös yhteistyön paikkoja alueellisten yritysten ja ammatillisen koulutuksen välillä, lisää yritysten tietoisuutta osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja tuo mahdollisuuksia kehittää nykyisten, että tulevien työntekijöidensä ammattitaitoa.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua toimintoihin. Kaikkiin toimenpiteisiin pyritään osallistamaan sekä miehiä että naisia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hankkeessa pyritään siihen, että kaikilla on tasavertainen mahdollisuus koulutukseen ja mielekkääseen elämään riippumatta sukupuolesta, etnisestä taustasta tai mistään muusta sen kaltaisesta asiasta. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan erityistä ja vaativaa tukea tarvitsevien edellytyksiä toimia yhdenvertaisena työelämässä ja yhteiskunnassa. Hanke lisää yhteisöllisyyttä yhteiskunnallista ja kulttuurillista kestävyyttä sekä yhdenvertaisuutta jakamalla tuotokset ja tulokset saavutettavasti avoimilla sähköisillä kanavilla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ko. vaikutuksen kohteeseen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ko. vaikutuksen kohteeseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

SASKY koulutuskuntayhtymä (koordinoija), Aitoon koulutuskeskus, Kiipulan ammattiopisto, Valkeakosken ammattiopisto VAAO, Varalan urheiluopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu toteuttivat TYKKY-hanketta 1.9.2021-31.8.2023.  

Hankkeessa tuettiin alueellista työpaikoilla tehtävää ohjausta niin, että se on asiakaslähtöisempää ja yhtenäisempää. Toimintamenetelmät vahvistivat ohjauksen laatua tuen tarpeessa oleville opiskelijoille. Hankkeessa toteutettiin myös työelämätaitojen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen arvostuksen kohentamista yhtenäisillä osaamisen osoittamisen tavoilla.  

Hankkeessa kehitettiin asiakaslähtöisiä ammatillisen koulutuksen perehdytyksen toimintatapoja erityisen tuen tarpeessa oleville opiskelijoille sekä mikroyrityksiin ja pk-yrityksiin. Hankkeessa järjestettiin tilaisuuksia, joissa hyödynnetään osatoteuttajien, opiskelijoiden, yhteistyökumppaneiden sekä muiden kohderyhmien oppimisen ja ohjauksen asiantuntemusta.  

Lisäksi tuotiin tietoa ammatillisen koulutuksen työpaikkaohjauksesta Euroopassa KV-benchmarkauksen avulla. Hankkeen toiminnassa vahvistettiin työelämätaitojen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen perehdytyksen osaamisen osoittamista ja tunnistamista sekä edistettiin työelämäyhteistyön näkyväksi tekemistä asiakaskokemuksien avulla. 

Hankkeessa löydettiin mahdollisuuksia yhtenäistää ohjauksen sekä työelämätietouden keräämisen digitaalisia käytänteitä ja luotiin näistä hyviä toimintamalleja.  

Hankkeen tuloksena on työpaikkaohjauksen perehdytyksen toimintamalleja ja materiaaleja, jotka huomioivat alueen yrityselämän monimuotoisuuden ja tuen tarpeessa olevat kohderyhmät. Toimintamallit palvelevat myös ohjauksen laatua ja toteutusta koordinoidusti. Työelämätaitojen osaamisesta ja työpaikkaohjauksen osaamisesta voi jatkossa hankkia osaamismerkin.  

Työelämässä oppimisen eri osapuolia nostettiin alueellisesti merkitykselliseksi ammatillisen koulutuksen arjen yhteistyökumppaniksi. Hankittiin uusia työelämäkumppaneita.  

Hankkeen tuloksia levitettiin valtakunnallisesti yhteistyössä TYRSKY- hankkeen ja yhteistyökumppaneiden kautta sekä osatoteuttajien ammatillisten oppilaitoksien johdon tuella.