Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22697

Hankkeen nimi: OSUVA - nuorten ja nuorten aikuisten digitaitojen sparraus

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: PL 68 (Patteristonkatu 3 D)

Puhelinnumero: 040 655 0555

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.xamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elisa de Boer

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: elisa.de.boer(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 473 2527

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

OSUVA - nuorten ja nuorten aikuisten digitaitojen sparraus -hankkeen tavoitteena on Etelä-Savon alueen 16-35-vuotiaiden digitaalisten taitojen parantaminen. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat nuoret sekä nuoret aikuiset, joilla usein ajatellaan olevan erityisen hyvät digitaidot, mutta todellisuudessa heidän digitaalinen osaamisensa on tasoltaan hyvin vaihtelevaa. Mikäli osaaminen on puutteellista, se voi vaikeuttaa opiskelua sekä työllistymistä tai olla jopa esteenä niille. Puutteet digiosaamisessa voivat myös vaikeuttaa yhteiskunnan toimintaan osallistumista sekä erilaisten palvelujen käyttämistä. Erilaisten digitaalisten toimintojen hallinta- ja ohjaustaidot sekä kyky hyödyntää monipuolisesti digitaalisia alustoja sekä ratkaisuja ovat tulevaisuudessa myös tärkeä osa keskeistä työelämäosaamista.

Tavoitteet:
Hankkeessa kehitetään kohderyhmän digitaitoja heidän työllistymisensä edistämiseksi koulutusten, workshoppien sekä yksilöohjauksien avulla. Tietoa kohderyhmän digitaitojen kehittämistarpeista suhteessa tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin hankitaan kartoituksilla ja kyselyllä, joissa selvitetään nuorten digitaitojen puutteet. Tavoitteena on myös vahvistaa kohderyhmään kuuluvien osallistujien kykyä tuoda omaa osaamistaan esille digitaalisilla alustoilla työllistymisen edistämiseksi. Lisäksi vahvistetaan heidän osaamistaan vapaa-ajalla, opinnoissa sekä harrastuksissa hankitun osaamisen tunnistamiseen sekä hyödyntämiseen työnhaussa. Tavoitteena on, että hankkeen kehittämistoiminta tuottaa ratkaisuja nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten taitojen kehittämiseen opintojen ja työllistymisen tueksi. Hankkeessa pilotoitavat sekä kehitettävät nuorten sekä nuorten aikuisten työllistymistä ja digitaitojen parantamista tukevat ohjausmenetelmät juurrutetaan alueelle ja tavoitteena on, että hankkeessa kehitettyjä materiaaleja voidaan hyödyntää myös valtakunnallisesti.

Toimenpiteet: Hankkeen aikana kohderyhmälle toteutettavat koulutukset ja workshopit sekä matalan kynnyksen yksilöohjaukset järjestetään yhteistyössä alueen oppilaitosten sekä nuorten ja nuorten aikuisten työllistymisen ja uraohjauksen parissa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Koulutuksissa ja workshopeissa sekä yksilöohjauksissa sparrataan osallistujia käyttämään tulevaisuuden työelämässä tarvittavia digitaalisia taitoja sekä erilaisia digitaalisia alustoja ja ratkaisuja. Hankkeen toiminnassa pilotoidaan digitaalisen osaamisen vahvistamiseen soveltuvia menetelmiä erityisesti työllistymisen edistämisen näkökulmasta ja hyvät ideat sekä käytännöt juurrutetaan alueelle. Hankkeen koulutukset sekä workshopit ja yksilöohjaukset ovat erityisesti suunnattu toiselta asteelta valmistumassa oleville opiskelijoille, jotka ovat hakemassa töihin tai jatkokoulutukseen sekä korkea-asteelta erityisesti aloittaville sekä valmistumassa oleville opiskelijoille. Näiden lisäksi osa koulutuksista, workshopeista sekä yksilöohjauksista suunnataan selkeästi oppilaitoksista jo valmistuneille sekä työtä hakeville kohderyhmäläisille, jotka kaipaavat sparrausta digitaalisten taitojen parantamiseen erityisesti oman osaamisen päivittämisen, työelämässä etenemisen ja jatkokouluttautumisen näkökulmasta. Jotta hankkeen toiminta vastaa tavoitteita sekä kohderyhmän tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla, suunnitellaan toiminta yhdessä hankkeelle koottavan toimijaverkoston sekä kehittäjäryhmän kanssa. Toimijaverkosto kootaan alueella toimivista nuorten sekä nuorten aikuisten työllistymisen ja uraohjauksen parissa toimivista asiantuntijoista ja kehittäjäryhmään kootaan sekä nuorten parissa toimivia ammattilaisia, että kohderyhmän edustajia. Hankkeen alussa toiminnan tueksi tehdään kartoituksia sekä kysely, joissa selvitetään kohderyhmän sekä yhteistyökumppaneiden tarpeita nuorten sekä nuorten aikuisten digitaitojen parantamiseksi sekä selvitetään mitkä ovat tärkeimmät nykyiset ja tulevaisuuden työelämätaidot ja kuinka omaa osaamista voi tuoda parhaiten esille digitaalisilla alustoilla ja ratkaisuilla työllistymisen tueksi. Hankkeen aikana julkaistaan sparrausopas, jossa mallinnetaan hankkeessa pilotoituja ja kehitettyjä nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten taitojen vahvistamiseen liittyviä ohjausmenetelmiä työllistymisen tueksi.

Tulokset: Hankkeen alussa tehdään muuttuvan työelämän digitaalisiin osaamisvaatimuksiin liittyvä kartoitus sekä kysely hankkeen kohderyhmälle digitaitojen kehittämistarpeista. Hankkeen toiminnan tueksi muodostetaan lisäksi toimijaverkosto ja kehittäjäryhmä. Kartoituksen, kyselyn sekä toimijaverkoston ja kehittäjäryhmän yhteistoiminnan tuloksena syntyy tietoa alueen nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten taitojen kehittämistarpeista. Näihin tarpeisiin vastataan järjestämällä hankkeen kohderyhmälle koulutuksia ja workshoppeja sekä yksilöohjausta. Hankkeen aikana kohderyhmälle järjestettävissä koulutuksissa ja workshopeissa sekä yksilöohjauksissa osallistujien digitaidot ja työllistymisvalmiudet paranevat. Koulutuksissa ja workshopeissa sekä yksilöohjauksissa testataan erilaisia toiminnallisia ohjausmenetelmiä sekä digitaalisia ratkaisuja osallistujien työllistymisen sekä digitaitojen parantamisen tueksi. Hankkeen aikana järjestettyjen koulutusten ja workshoppien sekä yksilöohjausten pohjalta valmistuu nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisia työelämävalmiuksia tukeva menetelmällinen kokonaisuus ja sparrausopas, jotka juurtuvat alueella tehtävään ohjaustyöhön sekä osaksi Xamkin kaikille avointa koulutuskokonaisuutta. Materiaalit tarjotaan myös osaksi avointen oppimateriaalien kirjastoa valtakunnallisesti hyödynnettäviksi. Hankkeen toimintaan osallistumisen kautta vahvistetaan kohderyhmään kuuluvien digitaalista osaamista sekä lisätään heidän mahdollisuuksiaan yhteiskunnan toimintaan osallistumiseksi ja digihyvinvoinnin parantamiseksi sekä edistetään heidän työllistymistään. Tuloksena on hankkeeseen osallistuvien nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisen osaamisen lisääntyminen, joka tukee työllistymistä.

Vaikutukset: Lyhyellä aikavälillä hankkeen toiminta edistää osallistujien digitaitojen vahvistumista, työllistymistä sekä eri toimijoiden yhteistyötä. Hankkeen toimenpiteet tukevat positiivista kehitystä myös pitkällä aikajänteellä. Pidemmällä aikavälillä lisätään kohderyhmän työllistymistä digitaalisten taitojen kehittymisen myötä. Nuorten ja nuorten aikuisten työllisyyden ja kouluttautumisen lisääntyminen vakauttaa pitkällä aikavälillä myös aluetaloutta.

Horisontaaliset periaatteet: 1. sukupuolten tasa-arvo huomioidaan ottamalla sukupuolisensitiivisyys ja valtavirtaistaminen huomioon 2. yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että hankkeen toimenpiteet ovat avoimia kaikille kohderyhmään kuuluville, myös koulutustaustasta sekä työmarkkinatilanteesta riippumatta 3. kestävää kehitystä edistää nuorten sekä nuorten aikuisten digitaalisten taitojen kehittyminen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Etelä-Savon alueella asuvat nuoret sekä nuoret aikuiset riippumatta tämänhetkisestä koulutustasosta sekä työmarkkinatilanteesta. Nuorilla sekä nuorilla aikuisilla tarkoitetaan tässä 16-35 -vuotiaita. Hankkeen osallistujiksi etsitään nuoria sekä nuoria aikuisia, joiden fokus on työelämään siirtymisessä ja joilla on tarve tuoda omaa osaamistaan esille muun muassa työnhaun näkökulmasta sekä kehittää digitaalisia taitojaan erityisesti työn ja opiskelun tueksi. Digitaalisten taitojen parantaminen edistää työnhaun sujuvoitumisen lisäksi myös opintoihin hakeutumista sekä kiinnittymistä ja niissä menestymistä.

Hankkeeseen osallistuvat kohderyhmäläiset ovat: Etelä-Savon alueen toisen asteen oppilaitosten opiskelijoita, korkeakouluopiskelijoita, työttömiä työnhakijoita, sekä uutta suuntaa uralleen etsiviä työssä käyviä 16-35-vuotiaita nuoria sekä nuoria aikuisia. Hankkeessa tehdään yhteistyötä alueen oppilaitosten, työllisyyspalvelujen sekä nuorten ja nuorten aikuisten parissa ohjaustyötä tekevien tahojen kanssa, joiden kautta osallistujiksi tavoitetaan ryhmiä, kuten opiskelijaryhmiä sekä esimerkiksi Ohjaamo Olkkarin ryhmätoimintaan osallistuvia nuoria. Ryhmille järjestettävien koulutusten ja työpajojen lisäksi edellä esitellylle kohderyhmälle tarjotaan myös matalan kynnyksen yksilöohjauksia, jotka suunnitellaan osallistujien tarpeiden mukaan digitaitojen sparraamiseksi sekä työllistymisen ja koulutukseen ohjautumisen edistämiseksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat Etelä-Savon alueen nuorten kanssa toimivat tahot, kuten oppilaitokset, opiskelijakunnat, opiskelijayhdistykset sekä oppilaskunnat, nuorisovaltuustot, nuorten sekä nuorten aikuisten työllistymisen ja ura- ja opinto-ohjauksen parissa toimivat tahot kuten Ohjaamo Olkkari, työllisyyspalvelut sekä nuorten työpajat, alueen kunnat, järjestöt ja yhdistykset sekä ammattiliitot, alueella toimivat hankkeet sekä paikalliset yritykset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 188 746

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 178 324

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 235 933

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 222 906

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Hirvensalmi, Kangasniemi, Puumala, Mikkeli, Pertunmaa, Mäntyharju

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 60

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa on huomioitu toimintaympäristö sukupuolinäkökulmasta. Myös koko hankkeen keston ajan analysoidaan toimintaympäristöjen tarpeita ja haasteita sukupuolinäkökulmasta. Tasa-arvoperiaatteen mukaiseen toteutukseen pyritään huomioiden tarpeen mukaan sukupuolisensitiivinen näkökulma eli huomioiden sukupuolen merkitys yksilöiden kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Tärkeänä pidetään yhdenvertaista ja sosiaalisesti oikeudenmukaista toimintaympäristöä.(Ks. Setlementtiliitto 2020. Sukupuolisensitiivisyys. https://setlementti.fi/toiminta/sukupuolisensitiivis yys/)
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon kaikessa hanketoiminnassa ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Toimenpiteitä arvioidaan kaikkien sukupuolien näkökulmasta (STM. Valtavirtaistaminen https://stm.fi/valtavirtaistaminen). Salmenkangas & Wallin 2019. Sukupuolisensitiivinen hanketyö.) Sukupuolivaikutuksia on arvioitu jo valmisteluvaiheessa ja asiaan kiinnitetään huomiota koko hankkeen ajan. Sukupuoli vaikuttaa uravalintoihin siten, että naiset hakeutuvat pääasiassa naisvaltaisille aloille ja oman sukupuolensa mukaisesti. On myös huomioitava ryhmä, johon kuuluvat eivät identifioidu naiseksi tai mieheksi vaan määrittelevät itsensä muun sukupuoliseksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvo ei ole hankkeen päätavoite, mutta päätavoitteen edistäminen vaikuttaa suoraan tasa-arvoa edistävästi nuorten digitaalisten taitojen kehittyessä. Hankkeen toimenpiteisiin otetaan mukaan molempia (kaikkia) sukupuolia edustavia nuoria ja aikuisia. Hankkeessa noudatetaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatetta ja edistetään myönteistä vuorovaikutusta eri väestöryhmien kesken. Hankkeen toimenpiteiden toteutuksen suunnittelussa ja hankeviestinnässä hyödynnetään opasta: Salmenkangas & Wallin 2019. Sukupuolisensitiivinen hanketyö.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 1
Hankkeessa kehitetään digitaalisia palvelujen sekä alustojen käyttämistä, jotka vähentävät sekä asiakkaiden, että työntekijöiden liikkumista ja näin myös oman auton käyttöä, joka säästää luonnonvaroja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hankkeen toiminnalla ehkäistään kohderyhmään kuuluvien osallistujien putoamista palvelujen sekä työelämän ulkopuolelle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankkeessa kehitetään nuorten digitaalista osaamista. Digitaalisissa ympäristöissä toimiminen tukee vähähiilisyyttä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Hankkeen vaikutus nuorten sekä nuorten aikuisten hyvinvoinnin edistämiselle on merkittävä. Hanke edistää osallistujien digihyvinvointia sekä yhteiskuntaan osallistumista.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hanke edistää tasa-arvoista toimintaa siten, että se kohdistuu kaikkiin sukupuoliin ja edistää työllistymisasemassa olevien nuorten sekä nuorten aikusiten osallisuutta sukupuolesta riippumatta. Suomessa on kansainvälisesti tarkastellen ollut melko hyvä mahdollisuuksien tasa-arvo. Siitä huolimatta ihmisten kyky mahdollisuuksien hyödyntämisessä on vaihdellut mm. sosioekonomisen aseman mukaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hankkeella on vaikutusta nuorten sekä nuorten aikuisten yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. Osallistujien osallisuuden kohennuttua heidän mahdollisuutensa yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen lisääntyvät.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian OSUVA - nuorten ja nuorten aikuisten digitaitojen sparraus -hankkeen tavoitteena oli Etelä-Savon alueen 16-35-vuotiaiden digitaalisten taitojen parantaminen. Hankkeen kohderyhmänä olivat nuoret sekä nuoret aikuiset, joilla usein ajatellaan olevan erityisen hyvät digitaidot, mutta joilla todellisuudessa digitaidot ovat hyvinkin vaihtelevalla tasolla. Mikäli osaaminen on puutteellista, se voi vaikeuttaa opiskelua sekä työllistymistä tai olla jopa esteenä niille. Puutteet digiosaamisessa voivat myös vaikeuttaa yhteiskunnan toimintaan osallistumista sekä erilaisten palvelujen käyttämistä. Erilaisten digitaalisten toimintojen hallinta- ja ohjaustaidot sekä kyky hyödyntää monipuolisesti digitaalisia alustoja sekä ratkaisuja ovat tulevaisuudessa myös tärkeä osa keskeistä työelämäosaamista.

Hankkeessa kehitettiin kohderyhmän digitaitoja heidän työllistymisensä edistämiseksi koulutusten, työpajojen sekä yksilöohjauksien avulla. Tietoa kohderyhmän digitaitojen kehittämistarpeista suhteessa tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin hankittiin kartoituksilla ja kyselyllä. Hankkeen aikana järjestetyn toiminnan avulla vahvistettiin kohderyhmään kuuluvien osallistujien kykyä tuoda omaa osaamistaan esille digitaalisilla alustoilla työllistymisen edistämiseksi. Lisäksi vahvistettiin heidän osaamistaan vapaa-ajalla, opinnoissa sekä harrastuksissa hankitun osaamisen tunnistamiseen sekä hyödyntämiseen työnhaussa. Hankkeen kehittämistoiminnan avulla pystyttiin tuottamaan ratkaisuja nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten taitojen kehittämiseen opintojen ja työllistymisen tueksi. Hankkeessa pilotoitavat sekä kehitettävät nuorten sekä nuorten aikuisten työllistymistä ja digitaitojen parantamista tukevat ohjausmenetelmät juurrutettiin alueelle ja koottiin hankkeen nettisivuille sekä sähköiseen oppaaseen, jotta hankkeessa kehitettyjä hyviä käytänteitä sekä materiaaleja voidaan hyödyntää myös valtakunnallisesti. Sähköinen materiaali on menetelmäopas, jossa mallinnetaan hankkeessa pilotoituja ja kehitettyjä nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten taitojen vahvistamiseen liittyviä ohjausmenetelmiä työllistymisen tueksi. Menetelmiä nuorten digi- ja työnhakutaitojen vahvistamiseen –oppaan lisäksi tuotettiin myös muita materiaaleja, kuten videoita nuorten työnhaun tueksi.

Hankkeen aikana kohderyhmälle toteutetut koulutukset ja työpajat sekä matalan kynnyksen yksilöohjaukset järjestettiin yhteistyössä alueen oppilaitosten sekä nuorten ja nuorten aikuisten työllistymisen ja uraohjauksen parissa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Koulutuksissa ja työpajoissa sekä yksilöohjauksissa sparrattiin osallistujia käyttämään tulevaisuuden työelämässä tarvittavia digitaalisia taitoja sekä erilaisia digitaalisia alustoja ja ratkaisuja. Hankkeen toiminnassa pilotoitiin digitaalisen osaamisen vahvistamiseen soveltuvia menetelmiä erityisesti työllistymisen edistämisen näkökulmasta ja hyvät ideat sekä käytännöt juurrutettiin alueelle. Hankkeen koulutukset sekä työpajat ja yksilöohjaukset olivat erityisesti suunnattu toiselta asteelta valmistumassa oleville opiskelijoille, jotka ovat hakemassa töihin tai jatkokoulutukseen sekä korkea-asteelta erityisesti aloittaville sekä valmistumassa oleville opiskelijoille. Näiden lisäksi osa koulutuksista, työpajoista sekä yksilöohjauksista suunnattiin selkeästi oppilaitoksista jo valmistuneille, nivelvaiheessa oleville sekä työtä hakeville kohderyhmäläisille, jotka kaipasivat sparrausta digitaalisten taitojen parantamiseen erityisesti oman osaamisen päivittämisen, työelämässä etenemisen ja jatkokouluttautumisen näkökulmasta. Jotta hankkeen toiminta vastasi tavoitteita sekä kohderyhmän tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla, suunniteltiin toiminta yhdessä hankkeelle kootun toimijaverkoston sekä kehittäjäryhmän kanssa. Toimijaverkosto koottiin alueella toimivista nuorten sekä nuorten aikuisten työllistymisen ja uraohjauksen parissa toimivista asiantuntijoista ja kehittäjäryhmään koottiin sekä nuorten parissa toimivia ammattilaisia, että kohderyhmän edustajia. Hankkeen alussa toiminnan tueksi tehtiin kartoituksia sekä kysely, joissa selvitettiin kohderyhmän sekä yhteistyökumppaneiden tarpeita nuorten sekä nuorten aikuisten digitaitojen parantamiseksi sekä selvitettiin mitkä ovat tärkeimmät nykyiset ja tulevaisuuden työelämätaidot ja kuinka omaa osaamista voi tuoda parhaiten esille digitaalisilla alustoilla ja ratkaisuilla työllistymisen tueksi.

Kartoituksen, kyselyn sekä toimijaverkoston ja kehittäjäryhmän yhteistoiminnan tuloksena syntyi tietoa alueen nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisten taitojen kehittämistarpeista. Näihin tarpeisiin vastattiin järjestämällä hankkeen kohderyhmälle koulutuksia ja työpajoja sekä yksilöohjausta. Hankkeen aikana kohderyhmälle järjestetyissä koulutuksissa ja työpajoissa sekä yksilöohjauksissa osallistujien digitaidot ja työllistymisvalmiudet edistyivät merkittävästi. Koulutuksissa ja työpajoissa sekä yksilöohjauksissa testattiin erilaisia toiminnallisia ohjausmenetelmiä sekä digitaalisia ratkaisuja osallistujien työllistymisen sekä digitaitojen parantamisen tueksi. Hankkeen aikana järjestettyjen koulutusten ja työpajojen sekä yksilöohjausten pohjalta valmistui nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisia työelämävalmiuksia tukeva menetelmällinen kokonaisuus, jota juurrutettiin alueella tehtävään ohjaustyöhön. Hankkeessa tuotetut materiaalit valmistuivat sähköisinä, jotta ne voidaan ottaa myös valtakunnallisesti hyödynnettäviksi. Hankkeen toimintaan osallistumisen kautta vahvistettiin kohderyhmään kuuluvien digitaalista osaamista sekä lisättiin heidän mahdollisuuksiaan yhteiskunnan toimintaan osallistumiseksi ja digihyvinvoinnin parantamiseksi sekä edistettiin heidän työllistymistään. Tuloksena oli hankkeeseen osallistuvien nuorten ja nuorten aikuisten digitaalisen osaamisen lisääntyminen, joka osaltaan tukee myös heidän työllistymistään.

Lyhyellä aikavälillä hankkeen toiminta edisti osallistujien digitaitojen vahvistumista, työllistymistä sekä eri toimijoiden yhteistyötä. Hankkeen toimenpiteet tukivat positiivista kehitystä myös pitkällä aikajänteellä. Pidemmällä aikavälillä pystyttiin edistämään kohderyhmän työllistymistä digitaalisten taitojen kehittymisen myötä. Nuorten ja nuorten aikuisten työllisyyden ja kouluttautumisen lisääntyminen vakauttaa pitkällä aikavälillä myös aluetaloutta.