Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22711

Hankkeen nimi: Avoin RoboLab

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Riihimäen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0152563-4

Jakeluosoite: Pl 125

Puhelinnumero: 019 758 4000

Postinumero: 11101

Postitoimipaikka: Riihimäki

WWW-osoite: http://www.riihimaki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Utriainen Elisa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erityisasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: elisa.utriainen(at)riihimaki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0469200457

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Avoin RoboLab-hanke on selvityshanke, jossa selvitetään robotiikan opiskelun toteuttaminen osana nuorten yksilöllistä opiskelupolkua sekä robotiikan opiskelun tunnistaminen ja tunnustaminen osaksi oppilaitoskohtaisia opiskelusuunnitelmia.

Hankkeessa selvitetään robotiikkan labramallisen opiskeluympäristön toteuttaminen Riihimäen kampusalueelle sekä suunnitellaan ja pilotoitaan opiskeluympäristön toiminta- ja toteutusmalli sekä pedagoginen malli. Labramallisessa opiskeluympäristössä opiskelijat ja muut toimijat voivat hyödyntää robotiikan laitteistoa monenlaisiin robotiikan kokeiluihin ja soveltamiseen.

Tärkeänä osana robotiikan opiskeluympäristön toteuttamista hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan robotiikan laitteiston varaus- ja perehdyttämisjärjestelmä. Nämä tukevat myös robotiikan laitteiston yhdenvertaisen käyttömahdollisuuden toteutumista. Lisäksi hankkeessa toteutetaan selvitys Riihimäen alueen yritysten robotiikan osaamistarpeesta. Selvityksen tulosten perusteella kehitetään työelämälähtöistä robotiikan opiskelua.

Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan opettajien robotiikan täydennyskoulutusta labraympäristössä vahvistamaan alueen robotiikkaosaamista. Opettajankoulutuksella vaikutetaan merkittävästi robotiikan osaamistason kehittymiseen ja vahvistetaan robotiikan alan pedagogista osaamista sekä toimijaverkostoa.

Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan kaikille avointen robotiikan tapahtumien toimintamalli. Hankkeen toimissa huomioidaan horisontaaliset tekijät: hankkeen toimet tukevat tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen robotiikan opiskelun edistämistä. Hankkeessa käytetään olemassa olevaa robotiikan laitteistoa. Hanke on Robotiikkakampus-toimijoiden yhteishanke.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

opiskelijat ja opettajat, uraohjaajat
alueen toisen ja korkea-asteen opiskelijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

alueen yritykset
julkinen sektori
yritykset ja yleishyödylliset kolmannen sektorin yhdistykset sekä muut oppilaitokset ja kuntalaiset

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 108 457

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 102 246

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 154 939

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 146 067

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Riihimäen, Hämeenlinnan

Kunnat: Riihimäki, Hämeenlinna, Hausjärvi, Loppi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 6

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 39

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa innostetaan kaikkia eri sukupuolia tasa-arvoisesti robotiikan opiskeluun yksilöllisten opiskelupolkujen osana. Erityisesti kiinnitetään huomiota tyttöjen innostamiseen teknologian opiskeluun. Teknologia-alojen kiinnostavuus ja aloille hakeutuminen on sukupuolisesti segregoitunutta. Robotiikan osaajia kuitenkin tarvitaan tulevaisuudessa kaikilla aloilla. Esimerkiksi naisvaltaisella hoiva- ja hoitoalalla tarvitaan alan robotiikan ja teknologian osaajia yhä enenevässä määrin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimet ovat kaikille eri suokupuolille mahdollisia, ja kaikilla sukupuolilla on tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua hankkeen toimiin ja tapahtumiin.Erityisesti kiinnitetään huomiota tyttöjen innostamiseen hankkeen toimiin osallistumisessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
-

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 3
Robotiikan opiskelua kehitetään työelämälähtöisesti vastaamaan alueen yritysten robotiikan alan osaamistarpeita. Osaavan työvoiman saatavuus vahvistaa yritysten taloudellisesti kestävää kehittymistä. Start-up -ideoille on mahdollista saada sparrausta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 2
Kaikille avointen robotiikan tapahtumien toimintamallin toteuttaminen. Digitaaliset koulutuspalvelut: opetussisällöt, opiskelumateriaali ja robotiikan laitteiston varaus- ja perehdytysjärjestelmän kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 3
Yksilöllisten opiskelupolkujen mahdollistaminen.
Tasa-arvon edistäminen 2 1
Hankkeen toimet tukevat tasa-arvon edistämistä: sukupuolten segregaation kaventaminen ja sosioekonomisen tasa-arvon edistäminen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 1
Hankkeen toimet tukevat yhdenvertaisuuden toteutumista. Hankkeen keskiössä on mahdollistaa ja tukea opiskelijalle omien vahvuuksien löytäminen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 1 0
Hankkeen toimissa huomioidaan ympäristön kestävyys: työpajoissa on mahdollista tehdä tähän liittyviä pilotteja. Hankkeen tuloksena selvitetään labraympäristön kestävyys hankkeen jälkeen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Avoin RoboLab -hankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, missä ja miten Riihimäellä voisi toimia avoin robotiikan oppimisympäristö. Hankkeen aikana suunniteltiin ja toteutettiin Avoin RoboLab-oppimisympäristö, jossa oppijoiden on mahdollista opiskella ja käyttää Riihimäen Robotiikkakampus -yhteisön olemassa olevia robotiikan laitteistoa osana oman osaamisen kehittämistä sekä yritysyhteistyöprojektien osana. Avoin RoboLab -toimintamallin ja -oppimisympäristön kehittämistyötä on tehty hankkeen ajan iteratiivisesti. Suunnitelmaa tehtiin keväällä 2022 ja oppimisympäristön toimintaa on kehitetty oppimisvuoden 2022-2023 aikana toiminnan, havaintojen ja palautteen perusteella. Suunnittelu- ja pilotointityössä hyödynnettiin hankkeessa toteutettua alueen yrityksille suunnattua robotiikan osaamiskartoitusta. Hankkeessa suunniteltiin ja pilotoitiin robotiikan laitteiston perehdyttämis- ja varausjärjestelmää.

Avoin RoboLab -oppimisympäristön toimintamallin suunnittelemisen tueksi ja suunnitelman kehittämiseksi toteutettiin hankkeen aikana hanketoimijoiden toimesta tutustumisvierailuja olemassa oleviin avoimiin oppimisympäristöihin sekä verkostoiduttiin monien toimijoiden kanssa.

Yhteistyö Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:n toimijoiden kanssa sekä useiden alueen ja kansallisten yritysten kanssa oli hankkeen aikana tiivistä ja jatkuvaa. Hankkeen aikana projektiryhmän henkilöt vierailivat useassa Riihimäen alueen yrityksessä kertomassa hankkeen toimista, Avoin RoboLab -oppimisympäristöstä, robotiikan opiskelumahdollisuuksista Riihimäellä sekä keskustelemassa mahdollisesta yhteistyöstä yrityksen ja oppijoiden välillä.

Hanke mahdollisti opiskelijoiden ja yritysten välisiä yhteistyöprojekteja: robotiikan kehittämisprojekteja yrityksen omissa havaitsemissa tilanteissa sekä Robohack -tapahtumia, joissa opiskelijat pohtivat ratkaisua yrityksen esittämään robotiikan haasteeseen.

Hankkeessa suunniteltiin ja pilottoitiin opettajille ja uraohjaajille suunnattu robotiikan täydennyskoulutus. Siihen osallistui 15 opettajaa ja uraohjaajaa perusopetuksessa, ammatillisesta koulutuksesta, lukiosta sekä korkea-asteelta. Koulutuspilotti sai hyvää palautetta.
Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin useita robotiikan tapahtumia. Tapahtumien toteutuksessa huomioitiin hankkeen kohderyhmät. Hankkeen tuloksena syntyi toimintamalli robotiikan avointen tapahtumien järjestämiselle.