Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22715

Hankkeen nimi: GerDigiGame - Ikääntyneiden hoitotyön digitaalinen oppiminen

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: 02945222

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tuni.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heimo Outinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heimo.outinen(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505672686

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Vanhuspalveluja koskevat hoitajamitoitusvaatimukset ja koronapandemia ovat nostaneet esille ikääntyneiden ihmisten hoidossa vallitsevan työntekijäpulan. Alalle tarvitaan lisää työvoimaa, kun samalla alan pito- ja vetovoimaisuus on heikkoa. Digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttöönotto on yksi keino helpottaa hoitajien työnkuormaa sekä lisätä alan veto- ja pitovoimaisuutta. Digitaalisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen ikääntyneiden hoitotyössä tarvitaan lisää tukea ja koulutusta. Digitaalisten välineiden ja järjestelmien osaaminen on sosiaali- ja terveysalan työssä päivä päivältä tärkeämpää ja tämä osaamisen tärkeys on noussut erityisen hyvin koronapandemian aikana esiin.

GerDigiGame - Ikääntyneiden hoitotyön digitaalinen oppiminen –hankkeen päätavoitteena on lisätä ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä työskentelevien ammattilaisten ja tulevien ammattilaisten digiosaamista. Hankkeen tavoitteena on kehittää ajasta ja paikasta riippumaton yhteistoiminnallinen virtuaalinen oppimisympäristö, joka toimii ikääntyneiden hoitotyön ammattilaisten digitaalisen osaamisen kehittämisen ja osaamisen tukena sekä mahdollistaa teknologisten laitteiden käytön harjoittelun ja tuen käyttöönotolle. Virtuaalisen oppimisympäristön avulla voidaan tarjota digitaalisten taitojen ja teknologioiden käytön lisäämistä itseopiskeluna ja sitä voidaan hyödyntää ammattilaisten täydennyskoulutuksessa ja jatkuvan oppimisen tukena. Hanke tuottaa ikääntyneiden hoitotyössä työskenteleville ammattilaisille innovatiivisia ja uudenlaisia kokemuksia teknologioiden hyödyntämisestä. Lisäksi hankkeessa luodaan ikääntyneiden hoitotyön digitaalista osaamista vahvistava yhteistoimintamalli.

Ammattilaisten ymmärrys teknologisen osaamisen ja taitojen elämänmittaisesta osaamisen kasvattamisesta lisääntyy. Työntekijöiden teknologinen osaaminen paranee ja asenteet teknologian käyttöä kohtaan ja sen soveltamista ikääntyneiden hoitotyössä muuttuvat myönteisemmiksi. Osaamisen kasvun myötä ikääntyneiden hoitotyöhön otetaan laajemmin käyttöön digitaalisia ja virtuaaliteknologian laitteita, sovelluksia ja palveluja, jotka helpottavat ammattilaisten työskentelyä ja lisäävät ikääntyneiden hyvinvointia. Uusien työskentelytapojen, teknisten laitteiden ja työn monipuolistuminen digitaalisuutta hyödyntämällä lisäävät alan veto- ja pitovoimaa. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kiinnostus ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan lisääntyy ja sitä kautta on mahdollista saada lisää työvoimaa alan työpaikkoihin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmät ovat:
-ikääntyneiden hoitotyössä työskentelevät hoitotyön ammattihenkilöt
-terveys- ja hyvinvointialan opiskelijat ammattikorkeakoulusta ja ammatillisesta oppilaitoksesta osallistuvat hankkeen toimintaan vapaaehtoispohjalta

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
-ikääntyneet kotihoidon asiakkaat ja palvelutalojen asukkaat, joita osallistuvat kokeiluihin ja testauksiin. Hoitohenkilökunnan digitaalisen osaamisen myötä iäkkäät ihmiset saavat arkensa avuksi erilaisia digitaalisia laitteita ja apuvälineitä ja heidän hyvinvointinsa lisääntyy.
-iäkkäiden ihmisten omaishoitajat, jotka saavat tukea osaavalta henkilökunnalta ja voivat myös hyötyä digitalisaation tuomista hyödyistä.
-iäkkäiden kotihoidon asiakkaiden tai palvelutalojen asukkaiden omaiset ja läheiset, joiden huoli omaisen hyvinvoinnista helpottuu henkilökunnan osaamisen ja työssä jaksamisen lisääntyessä. He voivat myös paremmin osallistua omaisensa tai läheisensä arkeen digilaitteiden avulla.
-muut ikääntyneiden hoitoa- ja hoivaa tarjoavat tahot, jotka eivät osallistu hankkeen toimintaan
-ikääntyneiden hoitotyön opettajat eri koulutusasteilla
-tahot ja toimijat, jotka kehittävät iäkkäiden ihmisten digilaitteita ja –palveluja sekä virtuaaliteknologiaa
-työterveyshuolto ja terveydenhuollon organisaatioiden omat työhyvinvoinnista vastaavat yksiköt, joiden työkuorma vähenee kotihoidon ja palvelutalojen työntekijöiden työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin parantuessa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 242 433

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 227 636

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 303 041

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 284 545

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Etelä-Pirkanmaan, Lounais-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan

Kunnat: Mänttä-Vilppula, Punkalaidun, Nokia, Vesilahti, Ruovesi, Valkeakoski, Urjala, Orivesi, Lempäälä, Tampere, Kuhmoinen, Pirkkala, Virrat, Kangasala, Hämeenkyrö, Parkano, Ikaalinen, Ylöjärvi, Sastamala, Pälkäne, Akaa, Juupajoki, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 70

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristöanalyysi sukupuolinäkökulmasta on tehty olemassa olevien tilastotietojen ja tutkimusten avulla. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat tilastokeskuksen mukaan työelämän naisvaltaisin ala. Työssäkäyvistä naisista lähes 30 % työskentelee sote-palveluissa, kun vastaava luku miehillä on 4 %. Sote-palveluissa työskentelevistä ammattihenkilöistä naisia on 88 % ja miehiä 12 %. (THL 2018, tr1.)
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa on tunnistettu kohderyhmän naisvaltaisuus. Hankkeen toimenpiteisiin pyritään saamaan mahdollisimman tasaisesti sekä naisia että miehiä. Useiden tutkimusten mukaan naiset eivät ole niin kiinnostuneita tietoteknologiasta kuin miehet ja arvioivat tietotekniikkataitonsa miehiä heikommiksi. Sote-alalla digitalisaation ja etäpalvelujen osuus kasvaa työtehtävissä ja on tärkeää vahvistaa naisten digiosaamista ja mahdollistaa naisille positiivisia kokemuksia niiden käytöstä. Hankkeen toiminnassa huomioidaan eri sukupuolien mahdollisia erityistarpeita ja ettei hankkeen toimenpiteet syrji kumpaakaan sukupuolta. Toimintoja ei kohdenneta erityisesti naisille tai miehille, vaan sen sijaan tunnistetaan erilaisten toimenpiteiden houkuttelevuus eri sukupuolta edustavien ihmisten keskuudessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeessa tiedostetaan ja toteuttamisessa huomioidaan työelämän sukupuolistuneet rakenteet ja käytännöt.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 1
Ekologisuus on keskeinen periaate hankkeen toimijoiden toiminnassa ja siten tärkeä elementti myös hankkeen toiminnassa. Hankkeen toteutuksessa suositaan ympäristöystävällisiä ratkaisuja ja huomioidaan luonnonvarojen käyttö kestävyyden näkökulma. Hankkeen viestinnässä ja toimintatavoissa suositaan digitaalisia ratkaisuja. Hankkeella on välillisiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 1
Digitaalisten työvälineiden ja toimintatapojen hyödyntäminen vähentävät matkustamisesta ja paikasta toiseen liikkumisesta koituvia ympäristövaikutuksia. Käynnit terveydenhuollossa vähenevät, kun osa yhteydenpidosta ja ohjauksesta voidaan hoitaa kotoa käsin. Hankkeella on välillisiä vaikutuksia ilmastonmuutoksen aiheuttamisen riskien vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei nähtävää vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei nähtävää vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei nähtävää vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 5
Hanke ei tuota suuria määriä jätteitä. Paperitulosteet pyritään korvaamaan sähköisillä materiaaleilla. Hankkeen toiminnasta koituva paperi- yms. materiaali kierrätetään hankeorganisaatioiden kierrätysohjeiden mukaisesti. Hankkeessa panostetaan sähköisen materiaalin tuottamiseen ja digitaalisuuden hyödyntämiseen, mikä ei tuota jätteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 3
Hankkeessa pyritään mahdollisuuksien mukaan vähähiilisyyteen ja uusiutuvien energialähteiden käyttöön. TAMK on sitoutunut Yhteiskuntasitoumuksen mukaisesti tavoitteeseen hiilineutraalista yhteiskunnasta ja luonnon kantokykyä kunnioittavasta elämäntavoista energia- ja resurssitehokkaan toiminnan avulla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Hankkeen toimenpiteillä kehitetään Pirkanmaan maakunnan palvelurakenteen edellytyksiä kehittämällä ja vahvistamalla ikääntyneiden ihmisten kotihoidossa ja palveluasumisessa työskentelevien työntekijöiden digiosaamista ja digitaalisten laitteiden käyttöönottoa. Toimenpiteiden avulla työntekijät saavat digitaalisista laitteista apua työhönsä ja siten työntekijöiden työurat pitenevät ja alan pitovoimaisuus lisääntyy. Hankkeen avulla vahvistetaan sote-opiskelijoiden digitaitoja ja heidän motivoituneisuuttansa suuntautua ikääntyneiden hoivaan, mikä helpottaa alalla olevaa työvoimapulaa lisäämällä alan vetovoimaisuutta. Opiskelijoiden siirtyessä työelämään, he vievät mukanaan uusinta tietoa nopeasti kehittyvistä digilaitteista työyhteisöjen hyödynnettäväksi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa kehitetään aineeton digitaalinen oppimisympäristö, joka on alan ammattilaisten ja opiskelijoiden käytössä vapaasti hankkeen jälkeen. Hankkeen tavoitteena on lisätä ja kehittää kohderyhmän digiosaamista ja siten auttaa alaa hyödyntämään teknologisia laitteita ja sovelluksia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä.
Liikkuminen ja logistiikka 4 6
Hankkeessa kehitettävä digitaalinen pelillisyyttä hyödyntävä oppimisympäristö vähentää liikkumisen tarvetta ja lisäävät energiatehokkuutta ja vähähiilisyyttä. Hankkeen koulutukset ja työpajat toteutetaan hyödyntäen digitaalisia- ja etämahdollisuuksia, mikä vähentää hanketoimijoiden ja kohderyhmän tarvetta liikkua eri paikkoihin. Digitaaliset yhteydenpitovälineet mahdollistavat joustavan yhteydenpidon hanketoiminnassa. Tarvittava matkustaminen toteutetaan käyttäen mahdollisuuksien mukaan ympäristöystävällisiä matkustusmuotoja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 8
Sote-ammattilaisten digitaalisen osaamisen ja digitaalisten laitteiden käyttöönottoon liittyvien taitojen vahvistuminen sekä pelillisten/virtuaalisten menetelmien kautta saatu tuki työhön edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hyvinvoinnin edistäminen lisää työntekijöiden työmotivaatiota, työssäjaksamista ja työtyytyväisyyttä ja tulevien ammattilaisten kiinnittymistä ja motivoituneisuutta hoito- ja hoivatyöhön ikääntyneiden ihmisten parissa. Digitaalisten laitteiden hyödyntäminen ikääntyneiden ihmisten hoivassa keventää ammattilaisten työtaakkaa ja parantaa hyvinvointia. Henkilöstön paremman digitaalisen osaamisen sekä heidän parantuneen hyvinvointinsa myötä myös ikääntyneiden ihmisten ja heidän omaistensa hyvinvointi paranee.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hanke vahvistaa sote-ammattilaisten digitaalisia taitoja, ja he saavat uusinta tietoa ikääntyneiden ihmisten hoitoon ja huolenpitoon kehitetyistä digitaalisista laitteista ja sovelluksista. Hankkeen koulutusten avulla kohderyhmä saa tasa-arvoisen mahdollisuuden kehittää omia digitaitojaan ja mahdollisuuden kokeilla ja ottaa käyttöön uusia digitaalisia laitteita ja sovelluksia omassa työssään. Eri positiossa, ammattinimikkeillä ja työtehtävissä sekä kulttuuriselta taustaltaan olevat kohderyhmän edustajat osallistuvat tasavertaisina hankkeen toimenpiteisiin ja koulutuksiin. Hankkeessa kehitettävä pelilliset/virtuaaliset oppimismenetelmät mahdollistavat esteettömän osallistumisen ja mahdollistavat opetuksen myös englannin kielellä. Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan eri sukupolvien erilaiset digitaaliset valmiudet ja käyttötaidot sekä yksilölliset erot digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytössä ja käyttöönotossa. Hankkeen kehittämistoimenpiteissä huomioidaan myös sukupuolet ja niiden tiedostetut erilaiset tarpeet kuten aikaisempien tutkimusten mukainen naisten vähäisempi kiinnostus tietotekniikkaan verrattuna miehiin. Vaikka ala on naisvaltainen, hankkeen toimintaan pyritään samaan mukaan myös miehiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Hankkeen lähtökohtana on kaikki kehitystoimintaan osallistuvien toimijoiden yhdenvertainen kohtelu. Yhdenvertaisuus perustuu kaikkien tasa-arvoiseen kohtaamiseen riippumatta sukupuolesta, iästä ja kulttuurisesta taustasta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei nähtävää vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeen toiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttöönotto on yksi keino helpottaa hoitajien työnkuormaa sekä lisätä alan veto- ja pitovoimaisuutta. Digitaalisten välineiden ja järjestelmien osaaminen on sosiaali- ja terveysalan työssä päivä päivältä tärkeämpää ja tämä osaamisen tärkeys on noussut esiin erityisesti koronapandemian aikana.
GerDigiGame -hanke toteutti virtuaalisen oppimisympäristön, joka hyödyntää yhteistoiminnallista pelillisyyttä. Tämä ympäristö on julkisesti saatavilla osoitteessa aoe.fi. GerDigiGame tarjoaa valmiin oppimisympäristön hankkeen osatoteuttajille ja on avoin myös muille koulutusorganisaatioille sekä työelämäyhteistyökumppaneille.
Hankkeessa toteutettiin myös etähoivaan liittyvän valmennuspaketti, joka keskittyy etäyhteydellä toteutuvaan asiakasvuorovaikutukseen. Valmennuspaketti sisältyy GerDigiGame oppimispelin sisältöön, mutta sitä voidaan käyttää myös erillisenä materiaalina työelämän ja opiskelijoiden koulutuksessa. Valmennuspaketti vastaa muun muassa hankkeen alkukartoituksessa ja haastatteluissa tunnistettuun digitaalisten laitteiden perehdytyksen puutteellisuuteen.
Hankkeen päätuotoksena rakennettiin yhteistyössä ammatissa toimivien ja opiskelijoiden kanssa oppimispeliä, mutta samalla kehitettiin yhteistoimintamalli koulujen ja opiskelijoiden välille. Yhteistoimintamallin toteutuksessa hyödynnettiin kokemuksia aikaisemmin testatuista menetelmistä oppilaitosten välillä, kuten esimerkiksi eri oppilaitosten välistä toimintaa etäsimulaatiopedagogiikkaa ja flipped learning opetusmenetelmää hyödyntäen. Tämä edistää laadukasta oppimispelin kehittämistä sekä yhteistyötä kentän, opiskelijoiden ja oppilaitosten kesken.
Lisäksi hankkeen aikana lisättiin tietoa hyvinvointi- ja terveysteknologiasta sekä avattiin digitaaliseen ja teknologiseen termistöön liittyviä käsitteitä.