Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22716

Hankkeen nimi: Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Valo-Valmennusyhdistys ry

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 2797994-1

Jakeluosoite: Hatanpään Valtatie 34E

Puhelinnumero: 050 529 9675

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.valo-valmennus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mira Roine

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankejohtaja / hankkeen projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mira.roine(at)valo-valmennus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358408682127

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeella vahvistetaan haavoittuvassa asemassa olevien nuorten ja nuorten aikuisten osallisuutta yhä digitaalisemmassa koulutus- ja työelämässä.

Haettavan hankkeen tavoitteena on
- tuottaa ratkaisuja, joilla koulutuspolulta putoaville ja koulutuksen ulkopuolella jääneille nuorille voidaan turvata riittävä digiosaaminen ja tuki, jotta osallistuminen koulutukseen ja työelämään mahdollistuisi
- lisätä kohderyhmän digitaitoja, jotta koulutukseen ja työelämään osallistumisen mahdollisuudet paranisivat
- kehittää digitaalinen ohjausympäristö kohderyhmän oppimisen ja ohjauksen tueksi
- vahvistaa kohderyhmään kuuluvien nuorten parissa toimivien ohjausalan ammattilaisten digitaalisten ohjausmenetelmien osaamista

Hankkeen toimenpiteissä toteutetaan sekä yksilö- että ryhmämuotoisia digiperustaitovalmennuksia kohderyhmään kuuluville nuorille ja nuorille aikuisille. Lisäksi hankkeessa kehitetään kohderyhmän tarpeita vastaava, saavutettava ohjausympäristö olemassa olevalle alustalle (esim. Google). Ammattilaisille järjestetään työpajoja, seminaareja ja webinaareja, joissa he saavat ajankohtaista tietoa ja pääsevät konkreettisesti harjoittelemaan digitaalisia ohjaustyön menetelmiä.

Hankkeen tulokset dokumentoidaan ja julkaistaan sekä Laurean julkaisusarjassa e-kirjana että Valo-Valmennusyhdistyksen sivuilla julkaistavassa ammattilaisille suunnatussa valmennuskäsikirjassa.

Hankkeen juurruttamis- ja levittämisvaiheessa toiminta nivotaan osaksi toteuttajaoragnisaatioiden päivittäistä työtä. Toimintamallia levitetään muille alan toimijoille seminaarissa ja työpajoissa.

Hankkeen tuloksina hankeen osallistujien koulutus- ja työelämäosallisuus sekä sosiaalinen osallisuus vahvistuvat, ja osallistujat etenevät koulutus- ja työelämäpolullaan. Vähintään puolet (50 %) hankkeeseen osallistuvista etenee myönteisesti hankkeen aikana polullaan kohti koulutusta ja työelämää.

Toimintamalli levitetään yli 100 organisaation valo-valmennusverkoston kautta kentälle laajasti käyttöön. Lisäksi levittämistyössä hyödynnetään muita olemassa olevia kumppanuuksia sekä avoimen kutsun tapahtumia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat aliedustettuihin ryhmiin kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset, jotka ovat pudonneet tai vaarassa pudota koulutuksen ja/tai työllistymispolun ulkopuolelle koronapandemian tuomien ja oman elämän haasteiden vuoksi.
Kohderyhmään kuuluvia ovat mm. neuropsykiatristen tai muiden oppimisen vaikeuksien vuoksi peruskoulun jälkeisellä koulutuspolullaan haasteita tai esteitä kohdanneet henkilöt sekä päihteillä, käytöksellä ja rikoksilla oireilevat henkilöt. Kohderyhmään kuuluu myös osatyökykyisiä ja työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevia nuoria ja nuoria aikuisia.

Hankkeen toisena kohderyhmänä ovat haavoittuvassa asemassa olevien nuorten ja nuorten aikuisten parissa toimivat ohjausalan ammattilaiset, jotka saavat kehittämishankkeen toimenpiteiden kautta konkreettista tietoa ja työkaluja digitaalisten ohjausmenetelmien käyttöönottoon omassa työssään.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat haavoittuvassa asemassa olevien nuorten ja nuorten aikuisten parissa toimivat ammattilaiset valtakunnallisesti. Hankkeen tuloksia ja kehitettyjä menetelmiä jaetaan kohderyhmän parissa toimiville ammattilaisille hanketoteuttajien omien toimintojen ja verkostojen kautta. Kaikki tuotokset julkaistaan myös toteuttajien www-sivuilla, jonne ne jäävät ohjausalan ammattilaisten hyödynnettäväksi hankkeen jälkeen.

Lisäksi välillisenä kohderyhmänä ovat oppilaitosympäristöissä toimivat, kohderyhmää kohtaavat ammattilaiset, jotka saavat hankkeen myötä tietoa kohderyhmän opintoihin kiinnittymisen kannalta välttämättömien digitaitojen tuentarpeista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 414 254

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 244 823

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 448 744

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 265 207

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin

Kunnat: Eura, Säkylä, Rauma, Huittinen, Pori, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 90

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen sukupuolivaikutusten arvioinnissa on kiinnitetty huomiota poikien ja miesten yliedustukseen kohderyhmässä. Toisaalta koulutuksellisesti kohderyhmä on yhä hyvin perinteisesti sukupuolittunut. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota koulutuksen yhdenvertaiseen saavutettavuuteen myös kaikkien eri sukupuolten näkökulmasta sekä tuodaan kaikki osaaminen ja koulutus tasapuolisesti kohderyhmän saataville. Tavoitteena on tuottaa kohderyhmäläisille sellaisia näköaloja omaan tulevaisuuteensa, että sukupuolesta riippumatta itseä kiinnostavaan koulutukseen hakeutuminen ja siinä onnistuminen voi olla itselle mahdollista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteuttajat tunnistavat ja tiedostavat sukupuolisensitiivisen tavan toimia ja ovat sitoutuneet siihen kaikessa toiminnassaan. Samoin sukupuolien moninaisuus on toiminnassa tiedostettu ja otettu huomioon eri käytännöissä. Toteuttajat ovat myös tietoisesti valmiita muuntamaa eri käytäntöjään, mikäli niiden havaitaan estävän sukupuolisensitiivisyyttä. Erityistä huomiota on kiinnitetty sukupuolisidonnaisten yhteiskunnallisten ja koulutuksellisten rakenteiden huomioimiseen ja niiden ohjaavan vaikutuksen minimoimiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Varsinaisena kohderyhmänä ovat koulutuksellisesti aliedustetut ryhmät, joille on haasteellista ellei mahdotonta saavuttaa opintoja tai selviytyä opinnoista tai työelämässä nykytilanteessaan, riippumatta sukupuolesta. Sukupuoli huomioidaan toteutuksessa, mutta sen edistäminen ei ole hankkeen pääasiallinen tavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Ohjausmenetelmien ja toimintamallin kehittäminen tapahtuu pääosin etäyhteyksin yhteiskehittämisen alustaa hyödyntäen. Materiaalit ja julkaisut tuotetaan pääosin digitaalisina. Matkustaminen minimoidaan. Hankkeessa tuotettava palvelu edustaa itsessään kestävää toimintaa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Hankkeen toiminta perustuu pääosin etätyöskentelyyn, joka vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä ja edistää vähähiilisyyttä. Työskentelyssä hyödynnetään digitaalisia materiaaleja sekä verkkoympäristöjä, jotka vähentävät kasvihuonepäästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei merkittävää vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkittävää vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkittävää vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Toiminnassa huomioidaan energia- ja ympäristövaikutukset materiaalien käytössä, jätteiden määrässä ja kierrätyksessä. Hankkeen materiaalit ovat pääosin digitaalisesti jaettavia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei merkittävää vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 6
Hankkeen tavoitteena on lisätä kohderyhmän koulutusvalmiuksia ja koulutukseen pääsyä sekä joustavia ja saavutettavia opintopolkuja erilaiset tuen tarpeet tunnistaen. Hanke edistää työelämään siirtyvien ja työelämässä olevien jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Hanke mahdollistaa myös työelämän ulkopuolella olevien ja/tai heikommassa työmarkkinatilanteessa olevien paremman työllistymismahdollisuuden. Hanketta toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä alueen yrityskentän kanssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 6
Hankkeessa kehitetään aliedustettujen ryhmien jatkuvaa oppimista ja kehitetään valtakunnallisesti laajasti käytössä olevaa toimintamallia koronaviruspandemin jälkeiseen aikaan.
Liikkuminen ja logistiikka 2 3
Hankkeessa työskennellään pääosin verkossa turhaa matkustamista välttäen. Tapaamiset ja vertaistyöskentely suunnitellaan saavutettavuus ja esteettömyys huomioiden.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hankkeeseen osallistujien hyvinvointia ja osallisuutta lisätään toteuttamalla moninaisuutta arvostavaa sekä erilaisia tuen tarpeita tunnistavaa ja osallistavaa kehittämistoimintaa. Verkostoyhteistyöllä edistetään kohderyhmiin kuuluvien toimijuutta, minäpystyvyyden kokemuksia sekä mahdollisuuksia kokemuksen ja osaamisen jakamiseen. Hanke edistää kohderyhmien oppimista ja koulutuspolkuja. Hanke myös osaltaan edistää Itämeren alueen EU-strategiaa hyvinvoinnin vahvistumisen kautta.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hankkeessa edistetään erityisesti yhdenvertaisuutta osaamisen kehittämisessä ja koulutuksessa. Hankkeen perusajatuksena on, että jokaisella ihmisellä on oppimiseen tai toimintakykyyn liittyvistä rajoitteistaan huolimatta oikeus oppia ja kehittyä. Koulukseen osallistuvilla on oikeus fyysistesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti esteettömään ja turvalliseen oppimiseen, saavutettaviin oppimisympäristöihin sekä erityistarpeet huomioiviin joustaviin koulutuspolkuihin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Aliedustettujen ryhmien osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan yksilöllisiä koulutuspolkuja edistävää digitaalista ohjausta ja koulutuksen suorittamista kehittäen. Hankkeessa edistetään osallistujien digitaalista osaamista sekä koulukseen hakeutumisen tai opinnoissa edistymisen valmiuksia. Toimintamallin jatkokehittäminen ja käytön laajentaminen aliedustettujen ryhmien koulutuksessa vahvistaa kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 3 4
Moninaisuutta arvostava ja hyödyntävä hanke edistää toimijoiden sosiokulttuurista ymmärrystä sekä erilaisista kulttuurista lähtökohdista tulevien ihmisten kunnioitusta ja kulttuurisensitiivisyyttä.
Ympäristöosaaminen 2 2
Ympäristöosaamista tuodaan esiin osana hankkeen toimintaa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa haavoittuvassa asemassa olevien nuorten ja nuorten aikuisten osallisuutta digitalisoituneessa koulutus- ja työelämässä. Hankkeessa kehitettiin toimintatapoja ja menetelmiä koulutuksen ulkopuolella jääneiden
nuorten aikuisten digiperustaitojen vahvistamiseen. Hankkeen kohderyhmään kuuluvia nuoria tavoitettiin markkinoimalla toimintaa suoraan nuorille ja tekemällä aktiivista verkostoyhteistyötä nuorten parissa toimivien ammattilaisten kanssa.

Kohderyhmään kuuluville nuorille tarjottiin yksilö- ja ryhmämuotoisia digitaitovalmennuksia, joita toteutettiin yhteensä 96 kertaa (254 tuntia, 452 osallistumista). Hankkeen ryhmämuotoisissa valmennuksissa keskityttiin erityisesti työnhakuun liittyvien digitaitojen vahvistamiseen (esim. sähköiset työnhaun asiakirjat, omien vahvuuksien tunnistaminen). Ryhmämotoisissa valmennuksissa hyödynnettiin sekä valmiita materiaaleja että hankkeessa kehitettyjä, kohderyhmän tarpeita vastaavia tehtäviä ja esimerkiksi pelillisiä materiaaleja.

Hankkeessa pilotoitiin avointa pop-up-tyyppistä digitukipäivystystä, jossa nuoren on mahdollista saada yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa omaan digipulmaansa. ”Diginurkaksi” nimettyä toimintaa toteutettiin loppuvuoden 2022 ja kevään 2023 aikana yhteensä 13 kertaa Rauman nuorisotakuutalolla, jossa tavoitettiin kohderyhmän nuoria kattavasti. Kaikille avoimella, viikoittain järjestetyllä Diginurkka-päivystyksellä pyrittiin madaltamaan osallistumisen kynnystä ja tukemaan yksilöllisesti erityisesti niitä nuoria, joille ryhmämuotoiseen ohjaukseen osallistuminen oli eri syistä vaikeaa. Lisäksi hanke järjesti erilaisia yksittäisiä tilaisuuksia kohderyhmän digitaitojen vahvistamiseksi: näitä olivat esim. nuorten toiveita vastaava anonyymi info digitalisoituvan toimintaympäristön kysymyksistä hankkeen Discord-kanavalla (13.10.22) sekä S-kauppa Keulan kanssa ideoitu ja yhteistyössä toteutettu kansalaistaito-info, jossa keskityttiin erityisesti sähköisen asioinnin harjoitteluun (19.4.23).

Kohderyhmän tarpeita vastaava digitaalinen ohjausympäristö toteutettiin Google classroom-alustalle. Ohjausympäristöön koottiin hankkeen valmennuksissa kohderyhmään kuuluvien nuorten sekä Laurean kokemusasiantuntijan kanssa testattuja toimivia tehtäviä ja materiaaleja digiperustaitojen vahvistamiseksi. Toteuttajaorganisaatioiden ohjaushenkilöstöä opastettiin ohjausalustan käyttöön ja sinne kootut materiaalit koottiin myös julkisesti jaettavaksi toteuttajaorganisaatioiden sivuilla. Hankkeen keskeiset materiaalit löytyvät lisäksi Innokylästä https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/valoa-digiperustaitoihin-satakunnassa/kehittamisen-polku.

Kohderyhmään kuuluvien nuorten parissa toimivien ammattilaisten digivalmennusosaamisen vahvistamiseksi hankkeessa toteutettiin valmennuskäsikirja. Käsikirjassa kuvattiin hankkeen valmentajien ohjausotetta, jolla nähtiin olevan yhteys osallistujien mielenkiinnon herättämiseen ja oppimiseen. Hankkeen digivalmennuksissa ohjaus pyrittiin pitämään käytännönläheisenä ja yhdessä keskustelevana. Ryhmävalmennuksissa käytetyissä materiaaleissa huomioitiin osallistujien vaihteleva taitotaso niin että jokaisella oli mahdollisuus saada oppimisen kokemuksia ja vahvistaa myönteistä käsitystä itsestään oppijana. Käsikirjaan koottiin digitaitovalmennuksissa käytettyjä tehtäviä ja esimerkkejä toiminnallisista ja osallistavista sovelluksista, joiden avulla hankkeen valmennuksissa oli onnistuneesti käsitelty koulutuksessa ja työelämässä tarvittavia digitaitoja kohderyhmän nuoria motivoivalla tavalla.

Ammattilaisten osaamista ja rohkeutta digiohjaamisen hyödyntämiseen omassa ohjaustyössään vahvistettiin lisäksi järjestämällä keväällä 2023 kaksi tilaisuutta (22.3.2023 Porissa ja 13.4.2023 Raumalla), joissa ammattilaiset ja nuoret pääsivät yhdessä kokeilemaan virtuaalisen todellisuuden yhdistämistä ohjaukseen (Learning Life Mysteeri 24/7 -pelillä). Lisäksi Raumalla 16.5.2023 toteutetussa seminaarissa ammattilaisille tarjottiin asiantuntijapuheenvuoroja digitalisoituvasta toimintaympäristöstä sekä tarjottiin mahdollisuutta tutustua konkreettisesti erilaisiin digitaalisiin ohjausvälineisiin toiminnallisissa työpajoissa hanketiimin ohjauksessa.

Hankkeessa rakennetun digitaalisen ohjausalustan ja valmennuskäsikirjan käytön juurruttamiseksi alueen ammattilaisille järjestettiin etenkin hankkeen viimeisten kuukausien aikana työpajoja, joissa materiaalien ja sovellusten käyttöä oli mahdollista harjoitella hankkeen valmentajien ohjauksessa (8.9.2023 RSKL, 14.9.2023 Rauman kaupungin nuorisotoimi, Huittisten kohtaamispaikka Hehku 3.10.2023 ja Porin Sininauha 3.10.2023). Ohjaustyössä käytettävistä digitaalisista sovelluksista järjestettiin lisäksi neljä kaikille kohderyhmän parissa toimiville ammattilaisille suunnattua verkkotyöpajaa syys-lokakuussa 2023. Verkkotyöpajoissa esiteltyjen sovellusten käytön tueksi toteutettiin myös opastusvideot, joiden tarkoituksena on rohkaista ammattilaisia digitaalisten työkalujen käyttöön myös hankkeen jälkeen. Opastusvideot on jaettu hankkeen päätoteuttajan Valo-Valmennusyhdistyksen Youtube-kanavalle ja linkitetty myös osatoteuttajien hankesivuille.

Laurean osatoteutuksen tuloksena syksyllä 2023 julkaistiin Valoa digiperustaitoihin Satakunnassa -niminen sähköinen julkaisu, joka koostuu seitsemästä artikkelista. Julkaisun sisältö peilaa eri näkökulmista hankkeen keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä. Julkaisu on saatavilla Laurean verkkosivuilta ja sitä on levitetty myös mm. hankkeen sosiaalisen median kanavien ja muiden verkostojen kautta.
Julkaisun pysyvä osoite on https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-693-8