Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22717

Hankkeen nimi: Asteelta toiselle - tukena oppivelvollisen siirtymässä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0292800-5

Jakeluosoite: PL 122

Puhelinnumero: 016 341 341

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.ulapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Norvapalo Katja

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katja.norvapalo(at)ulapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404844185

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on oppivelvollisuuden laajenemisen myötä opiskelun siirtymävaiheiden tukeminen ja koulupudokkuuden ehkäiseminen nuorten siirtyessä peruskoulusta toiselle asteelle, erityisesti ammattiopintoihin. Hankkeessa vastataan oppivelvollisuuden laajenemisen mukanaan tuomiin muutoksiin ja haasteisiin erityisesti ohjauksellisesta, opiskelijahuollollisesta ja hallinnollisesta näkökulmasta. Tarkoituksena on vahvistaa nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten osaamista siirtymävaiheen tukemisessa ja tuoda esiin nuorten näkökulmaa uudistukseen. Hankkeessa tavoitteena on myös selvittää, miten uudistus koetaan lappilaisissa peruskouluissa, oppilaitoksissa ja kunnissa hallinnoinnin ja monialaisen yhteistyön näkökulmista.

Hankkeen tavoitteet ovat:
- Kehittää käytänteitä oppivelvollisten nuorten siirtymävaiheen tukeen
- Tuottaa konkreettisia keinoja koulutukseen kiinnittymisen tukemiseksi ja koulupudokkuuden ehkäisemiseksi
- Vahvistaa opinto-ohjaajien, koulukuraattoreiden ja opettajien taitoja ja valmiuksia tukea ja ohjata siirtymävaiheessa olevia nuoria
- Edistää moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyöskentelyä erityisenä painopisteenä tiedonsiirron käytänteet perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välillä
- Selvitetään johtotason ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä toisen asteen siirtymävaiheessa olevia koskevien muutosten toteuttamiseksi sujuvasti oppilaitosten ohjaustyössä
- Tukea koulujen ja oppilaitosten johtoa muutoksen johtamisessa ja pedagogisessa johtamisessa
- Kerätä käyttäjäkokemuksia #Hyvinvoiva amis -hankkeessa kehitetystä online-sivustosta sen sisältöjen laajentamiseksi

Hanke toteutetaan Lapin yliopiston ja Lapin koulutuskeskus Redun yhteistyönä. Hankkeen aikana kehitetään uusia keinoja opinto-ohjaajien, opiskeluhuollon toimijoiden ja ammatillisen koulutuksen omaohjaajien työn tueksi oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomiin ohjauksen ja siirtymävaiheen velvoitteisiin vastaamiseksi. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan siirtymävaiheisiin liittyvää tiedonsiirtoa moniammatillisessa yhteistyössä sekä vahvistetaan oppilaitoksen ja huoltajien välistä yhteistyötä ennakoivalla otteella. Hankkeessa kartoitetaan ensimmäisten laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien nuorten kokemuksia siirtymävaiheesta toiselle asteelle ja tuotetaan tietoa siitä, miten nuoret itse kokevat oppivelvollisuuden laajenemisen ja siirtymävaiheeseen liittyvät tuen tarpeet. Hankkeen aikana selvitetään johtotason ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä toisen asteen siirtymävaiheessa olevia koskevien muutosten toteuttamiseksi sujuvasti oppilaitosten ohjaustyössä ja tuotetaan tietoa laajemman toimintakulttuurin, oppilaitosten ohjaustyön ja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi. Hankkeen toimenpiteenä järjestetään opetushenkilöstölle pedagogista ja moniammatillista osaamista vahvistavaa koulutusta.

Hankkeen tuloksena perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö tiivistyy. Oppivelvollisten siirtymävaiheeseen, sen tukemiseen ja hallinnointiin on löydetty yhtenäisiä toimintatapoja. Opiskelijoiden kokemusten kartoittamisen ja konkreettisten opintoihin sitouttamistoimien myötä opiskelijat saavat vahvan alun toisella asteella. Opiskelijat sitoutuvat opintoihin alusta alkaen paremmin, kun ryhmäytymiseen ja poissaoloihin kiinnitetään paremmin huomiota. Keskeytymisuhan alla olevat opiskelijat havaitaan ajoissa ja heitä osataan tukea oikea-aikaisesti. Hallinnoinnin näkökulmasta yhteistyökäytännöt ja roolit ovat selkiytyneet ja niihin liittyvät mahdolliset haasteet ja esteet ovat tiedossa. Uudistusta voidaan paremmin hahmottaa systeemisenä muutoksena, jolla on erilaajuisia vaikutuksia eri koulutusasteille.

Hankkeen konkreettiset tulokset:
- Varhaisen puuttumisen malli ja uudet toimintatavat käytännön työhön
- Raportti #hyvinvoiva amis -työkalun käyttäjäkokemuksista
- Kartoitus opiskelijoiden näkökulmasta oppivelvollisuuden laajenemisesta ja siihen liittyvistä tukitoimista
- Selvitys johtotason ja ohjaushenkilöstön näkemyksistä toisen asteen siirtymävaiheessa olevia koskevista muutoksista ja niiden toteuttamisesta oppilaitosten ohjaustyössä
- Oppilaitosten ohjaushenkilöstölle ja johdolle suunnatut tilaisuudet
- Opetushenkilöstön ja opiskeluhuollon koulutukset

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmän muodostavat lappilaiset toisen asteen koulutukseen siirtymävaiheessa olevat yläkoulujen 9. luokkalaiset sekä erityisesti ammatillisessa koulutuksessa syksyllä 2022 opintonsa aloittavat nuoret, REDUn opettajat/omaohjaajat, REDUn ja toiminta-alueiden perusasteen yläkoulujen ohjaushenkilöstö ja opiskeluhuolto sekä Lapin oppilaitosten johto ja perusasteen yläkoulujen rehtorit.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeen kohderyhmänä ovat toisen asteen opintoja suunnittelevat nuoret, perusasteen yläkoulujen opettajat sekä toisen asteen opiskelijat laajemmin ja heidän huoltajansa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 234 763

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 219 385

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 293 455

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 274 232

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Ranua, Kittilä, Kolari, Sodankylä, Rovaniemi, Kemijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 220

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa tehdään kevyt toimintaympäristöanalyysi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa arvostetaan yhtäläisesti miehille ja naisille tyypillisiä arvoja, valintoja ja elämänkokemuksia. Tasa-arvoa edistetään sukupuolitietoisella toiminnalla eli ottamalla tietoisesti huomioon sukupuolen merkitys ja sukupuolten välillä olevat erot asemassa, tarpeissa, elämäntilanteissa ja odotuksissa toiminnan kohteessa olevassa asiassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on opiskelun siirtymävaiheiden tukeminen ja koulupudokkuuden ehkäiseminen nuorten siirtyessä peruskoulusta toiselle asteelle/ammattiopintoihin. Hankkeessa kehitetään uudenlaisia keinoja, joilla voidaan vastata oppivelvollisuuden laajenemisen mukanaan tuomiin muutoksiin. Lisäksi kehitetään moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyöskentelyä uusi oppivelvollisuuslaki huomioiden. Nämä ovat sukupuolesta riippumattomia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 5
Kohderyhmän kanssa kehitettävät työtavat ja toimintamenetelmät.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei suoria yhteyksiä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hanke edistää nuorten hyvinvointia tukemalla opiskelun siirtymävaiheita ja ehkäisemällä koulupudokkuutta oppivelvollisuuden laajenemisen mukanaan tuomat uudistukset ja haasteet huomioiden. Yhteiskuntapoliittisesta näkökulmasta katsottuna hankkeella voidaan vaikuttaa taloudellisesti ja sosiaalisesti merkittävään syrjäytymisen riskiin, professionaalisesta näkökulmasta voidaan selkiyttää ammattilaisten erillisiä ja yhteisiä työprosesseja, yhteisöllisestä näkökulmasta voidaan vaikuttaa osallisuuden ja kouluhyvinvoinnin vahvistumiseen, jolla on merkitystä sekä opiskelijoiden opiskeluun että koulun ammattilaisten työssä jaksamiseen, yksilöllisestä näkökulmasta voidaan vahvistaa nuorten koulutukseen kiinnittymistä sekä nuorten ja heidän perheidensä hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hankkeen toimenpiteillä tuetaan opiskelijoiden siirtymävaiheita toisen asteen koulutukseen ja koulutukseen kiinnittymistä sekä kehitetään siirtymävaiheen tukeen liittyviä käytäntöjä vahvistaen nuorille tasa-arvoisia mahdollisuuksia koulutukseen ja yhteiskunnassa pärjäämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 7
Hankkeen kohderyhmä osallistuu aktiivisesti hankkeen toimenpiteisiin. Nuoret pääsevät vaikuttamaan heidän koulutuspolkujaan tukevien menetelmien, käytäntöjen ja toimenpiteiden kehittämiseen. Opinto-ohjaajat, opiskeluhuollon toimijat ja omaohjaajat saavat uudenlaisia käytänteitä ja toimintamalleja siirtymien ja koulutuksessa pysymisen tukemiseen, joka edistää erilaisuuden hyväksymistä ja vähentää eriarvoisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei varsinaisesti liity kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei varsinaisesti liity ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Asteelta toiselle – tukena oppivelvollisen siirtymässä -hanke toteutettiin 1.2.2022-31.8.2023 välisenä aikana. Hankkeen päätoteuttajana toimi Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta. Osatoteuttajana hankkeessa toimi Rovaniemen koulutuskuntayhtymä / Lapin koulutuskeskus REDU.

Hankkeen tavoitteena oli oppivelvollisuuden laajenemisen myötä opiskelun siirtymävaiheiden tukeminen ja koulupudokkuuden ehkäiseminen nuorten siirtyessä peruskoulusta toiselle asteelle, erityisesti ammattiopintoihin. Hankkeessa vastattiin oppivelvollisuuden laajenemisen mukanaan tuomiin muutoksiin ja haasteisiin erityisesti ohjauksellisesta, opiskelijahuollollisesta ja hallinnollisesta näkökulmasta. Tarkoituksena oli vahvistaa nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten osaamista siirtymävaiheen tukemisessa ja tuoda esiin nuorten näkökulmaa uudistukseen. Hankkeessa tavoitteena oli myös selvittää, miten uudistus koetaan lappilaisissa peruskouluissa, oppilaitoksissa ja kunnissa hallinnoinnin ja monialaisen yhteistyön näkökulmista.

Hankkeen tavoitteet olivat:
• Kehittää käytänteitä oppivelvollisten nuorten siirtymävaiheen tukeen
• Tuottaa konkreettisia keinoja koulutukseen kiinnittymisen tukemiseksi ja koulupudokkuuden ehkäisemiseksi
• Vahvistaa opinto-ohjaajien, koulukuraattoreiden ja opettajien taitoja ja valmiuksia tukea ja ohjata siirtymävaiheessa olevia nuoria
• Edistää moniammatillista yhteistyötä ja verkostotyöskentelyä erityisenä painopisteenä tiedonsiirron käytänteet perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välillä
• Selvittää johtotason ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä toisen asteen siirtymävaiheessa olevia koskevien muutosten toteuttamiseksi sujuvasti oppilaitosten ohjaustyössä
• Tukea koulujen ja oppilaitosten johtoa muutoksen johtamisessa ja pedagogisessa johtamisessa
• Kerätä käyttäjäkokemuksia #Hyvinvoiva amis -hankkeessa kehitetystä online-sivustosta sen sisältöjen laajentamiseksi

Hankkeen tuloksena pilotoitiin uusia keinoja opetus- ja ohjaushenkilöstön työn tueksi oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomiin ohjauksen ja siirtymävaiheen velvoitteisiin vastaamiseksi. Pilottien hyvät käytännöt on koottu Vahva oppija -malliin, joka löytyy täältä https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=7dfdc4b0-6ca8-4222-8da8-ce644d137f4c. Hankkeessa kartoitettiin ensimmäisten laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien nuorten kokemuksia siirtymävaiheesta toiselle asteelle ja tuotettiin tietoa siitä, miten nuoret itse kokevat oppivelvollisuuden laajenemisen ja siirtymävaiheeseen liittyviä asioita. Hankkeen aikana selvitettiin myös johtotason ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä toisen asteen siirtymävaiheessa olevia koskevien muutosten toteuttamiseksi sujuvasti oppilaitosten ohjaustyössä. Tulokset julkaistiin hankkeen selvitysraportissa, joka löytyy https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=92a82b12-cbf1-40eb-9064-e67e4044c68c. Lisäksi järjestettiin positiiviseen pedagogiikkaan, vahvuuksiin ja opiskelijan ja opettajan/ohjaajan hyvinvointiin liittyvää koulutusta opetus- ja ohjaushenkilöstölle.