![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22731
Hankkeen nimi: Xamk Junioriliiga
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Pääskysentie 1
Puhelinnumero: 0406550555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heidi Sjögren
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heidi.sjogren(at)xamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447028526
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
STEM-aloilla (science, technology, engineering, mathematics) on maailmanlaajuisesti jo pitkään tunnistettu naisten vähäisyys. Tällä hetkellä alle 30 prosenttia ns. STEM aloilla tutkijoista on naisia ja vain noin 30 prosenttia kaikista naisopiskelijoista valitsee korkeakouluissa STEM-aloihin liittyviä opintoja.
Xamk Junioriliiga projektilla ja sisällöillä nostetaan erityisesti lasten ja nuorten ikäryhmissä tyttöjen kiinnostusta STEM –aloja kohtaan, erityisesti nopeasti kehittyviin uusiin tulevaisuuden teknologioihin ja niiden soveltamiseen. Näin tuodaan myös Xamk:n tekniikan aloja tutuksi ja kiinnostaviksi tyttöjen keskuudessa.
1) Xamk Juniori Liiga toimintakonseptin yhteiskehittäminen perusopetuksen kanssa. Erityisesti tyttöjen kannustaminen teknisille aloille.
2) Selvitetään potentiaaliset STEM kumppaniverkostot ja kytketään Xamk Juniori Liigan toiminta osaksi kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja jotka huomioivat tyttöjen kannustamisen STEM aloille.
3) Xamk Juniori Liiga materiaalit ja sisällöt
Tuotetaan teemakohtaiset materiaalipaketit. Materiaalien luomisessa kiinnitetään erityistä huomiota tyttöjen aktivoimiseen ja kannustamiseen. Aineistot voivat sisältää esimerkiksi pelillistettyjä kokonaisuuksia, videomateriaalia sekä tehtäväkokonaisuuksia. Aineistot tuotetaan yhteistyössä Xamkin eri koulutusohjelmien opiskelijoiden kanssa. Sisältöjä pilotoidaan yhdessä pilottikoulujen kanssa. Sähköiset aineistot tarjotaan kaikkien alueen peruskoulujen käyttöön.
Tuloksena syntyy:
1) Luodaan toimintakonsepti Xamk ammattikorkeakoululle STEM -toiminnan edistämiseksi ja erityisesti tyttöjen kannustamiseksi STEM aloille.
2) Kytketään alueellinen verkosto osaksi kansallisia ja kansainvälisiä STEM -ajattelua edistäviä verkostoja. Huomioidaan erityisesti tyttöjen STEM verkostot.
3) Luodaan ketterästi käytettäviä sisältöjä, jotka tuovat STEM -materiaalit koulujen käyttöön. Materiaalien laatimisessa huomioidaan tutkimustulokset tyttöjen kannustamiseen ja minäpystyvyyden tukemiseen liittyen.
4) Xamk:n tunnettuus lisääntyy seudun perusopetuksen oppilaiden ja opettajien keskuudessa ja nostaa erityisesti tyttöjen kiinnostusta teknisiä aloja kohtaan.
5) Teknologiatyöpajapäivät tytöille Xamk:n tiloissa.
Perusopetuksen henkilöstö sekä STEM alan yritykset Kymenlaaksossa.
Perusopetuksen oppilaat. Tekniikan alan koulutusta tarjoavat koulutusorganisaatiot sekä tekniikan alan työnantajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 137 769
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 183 692
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Pyhtää, Miehikkälä, Hamina, Virolahti, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 9 |
Hankkeen pitkän aikavälin tuloksena naisten osuus teknisillä aloilla lisääntyy ja sukupuolten välinen tasa-arvo vahvistuu näillä aloilla. Tämä varmistaa monipuolisen ja osaavan työvoiman saatavuuden teknisille aloille myös tulevaisuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 4 |
Hankkeessa tuotettavat oppimateriaalit ovat pääosin digitaalisia aineistoja opettajien käyttöön. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 10 |
Tulokset tyttöjen kiinnostuksen nousemisessa STEM aiheita ja teknisiä aloja kohtaan näkyy vasta pidemmällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä pystytään kuitenkin vaikuttamaan tyttöjen minäpystyvyyden nostamiseen STEM aineita kohtaan peruskoulun aikana. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 7 |
Hanke tukee yhdenvertaisuuden toteutumista, jotta tytöillä ja pojilla olisi yhtäläinen käsitys kyvyistään hakeutua opiskelemaan ja työskentelemään teknisille aloille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
-