Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22732

Hankkeen nimi: Myyntiä ja markkinointia digitaalisesti pk-yrityksille

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.11.2021 ja päättyy 30.11.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Aava & Bang Oy

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 1963884-8

Jakeluosoite: Ylistönmäentie 33

Puhelinnumero: 020 786 1861

Postinumero: 40500

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://www.bang.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Riikka Ahmaniemi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Valmennustiimin esimies, projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riikka.ahmaniemi(at)bang.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407418565

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Myyntiä ja markkinointia diginä -hankkeen tavoitteena on mallintaa ja rakentaa koronasta kärsineen, kasvuhaluisen pk-yrityksen digitaalisen myynnin ja markkinoinnin malli, jonka avulla yrityksen liiketoiminta kehittyy ja yritys menestyy tulevaisuudessa. Hanke on kehitetty kasvuhaluisen, koronasta kärsineen yrityksen tarpeista käsin. Hankkeen soveltavan tutkimuksen ja yritysten kolmivaiheisen valmennuksen avulla autetaan yrityksiä saavuttamaan alla olevat hankkeen tavoitteet:
- rakennetaan malli, jossa digitaalinen myynti ja markkinointi pelaavat yhteen ja näin synnytetään yrityksille kasvua sekä uutta liiketoimintaa Suomessa ja valituissa kansainvälisissä kohderyhmissä.
- autetaan pk-yrityksiä valitsemaan ja hyödyntämään sopivat digitaaliset keinot, joilla pitää olemassa olevat asiakkaat sekä houkutella uusia.
- kirkastetaan digitaalisten toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointia pidemmällä ja lyhyemmällä aikavälillä pk-yrityksissä, jolloin tulosten perusteella voidaan arvioida toimintaa sekä suunnata toimenpiteitä muuttuvien markkinatilanteiden mukaisesti. Näin vahvistetään yritysten muutoskyvykkyyttä.
- panostetaan pk-yritysten muutoskyvykkyyteen, joka auttaa tehtyjen kehittämistoimien juurtumista, kehittämään näitä toimintoja myös tulevaisuudessa sekä auttaa yrityksiä johtamaan muutosta tulevaisuuden vaihtuvissa tilanteissa.

Hankkeen tuloksena mukaan lähteneet yritykset saavat:
1. markkinoinnin ja myynnin toimintatapojen auditoinnin eli tilannekatsauksen lähtökohtaan vahvuuksineen ja kehittämiskohtineen,
2. auditoinnin perusteella rakennetun ja ohjelman aikana testatun roadmapin tuloksekkaan digitaalisen myynti- ja markkinointiprosessin rakentamiseksi ja
3. ensimmäiset uudistetun myynnin ja markkinoinnin yhteispelin tulokset. Lisäksi ohjelman aikana yritykset saavat
4. tuen sisäiseen muutostyöhön ja muutoskyvykkyyttä jatkaa roadmapilla olevia kehitysaskelmia hankkeen jälkeenkin.

Hankkeen tavoitteet toteutuvat valmennusohjelman avulla, jota ohjataan tutkimustiedolla. Hankkeen aikana tutkitaan myös pk-yritysten parhaiten toimivia digitaalisia käytänteitä sekä rakennetaan näiden toimenpiteiden mittaamisen työkaluja ja käytäntöjä osaksi kokonaismallia. Tutkimustulokset tuodaan myös reaaliaikaisesti osaksi valmennusta ja siksi valmennuksen suunniteltu sisältö tarkentuu ja muuttuu tutkimuksen löydösten valossa tarpeen mukaan.
Yritysten valmennuksen toimintatapa perustuu sisältö/työkaluosuuksien lisäksi vertaisoppimiseen sekä vertaissparraukseen. Yritysten edustajat jakavat eri tavoin vinkkejä ja kokemuksia oman kehittämisprojektinsa tiimoilta. Erityistä huomioita kiinnitetään koronan vaikutusten torjumiseen sekä siihen, miten digitaalisen myynnin ja markkinoinnin avulla voidaan hankkia uusia asiakkaita yritykselle sekä pitää olemassaolevat. Yritysten muutoskyvykkyyttä varmistetaan omalla osiolla, jossa sisäisen viestinnän, roolitusten yms. avulla varmistetaan kehittämistyön pysyvyys yrityksessä sekä myös valmius tulevaisuuden muutoskykyyn esim. riittävän digitaalisesta toiminnasta saatava datan avulla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat kasvuhaluiset pk-yritykset (sekä niissä toimiva myynnin ja markkinoinnin sekä liiketoimintajohdon henkilökunta) Pohjois-Savon alueella, joiden liiketoimintaan korona on vaikuttanut ja jotka haluavat:
- uudistaa myyntiään ja markkinointiaan digitaaliseksi ja vastaamaan ajan vaatimuksia nyt ja tulevaisuudessa
- lisätä muutoskykyään tulevaisuuden varalle
- oppia toisilta yrityksiltä parhaita tapoja kehittää digitaalista myyntiä ja markkinointia
- haluavat johtaa muutosta yrityksen sisällä systemaattisesti ja tehokkaasti

Yrityshankintaa kohdennetaan erityisesti seuraaviin toimialoihin:
B to B- ja palveluyritykset erityisesti seuraavilta toimialoilta: ICT, asiantuntijapalvelut, teollisuuden palvelut sekä ympäristö- ja infrapalvelut.

Yrityksiä valittaessa varmistetaan huolellisesti keskusteluin ja tarvittaessa etätapaamisten avulla yritysten tarve hankkeen toimenpiteille sekä riittävä kypsyys, osaaminen sekä resurssit digitaalisen myynti- ja markkinointimallien tuetulle käyttöön ottamiselle.

Mukaan haetaan pk-yrityksiä kahdella eri profiililla, joille on kohdistettu 2 erikokoista toimenpidepakettia tarpeen mukaan. Toki myös isommat yritykset voivat lähteä mukaan pienemmällä paketilla, jos sen avulla päästään tavoitteisiin ja yrityksellä on valmiudet kehittää toimiva malli kevyemmällä tuella.

Yrityksiä tavoitellaan mukaan 15-30 kpl molemmista kokoluokista. Meillä on oma tiimi yrityshankintaan sekä muun liiketoiminnan kautta muodostuneet verkoston alueen yrityksiin. Lisäksi varaamme yrityshankintaan riittävästi aikaa, jotta mukaan saadaan sekä laadullisesti että määrällisesti hyvätasoisesti yrityksiä.

Pienempi paketti on suunnattu erityisesti pienemmille yrityksille, joiden liikevaihto on vähintään 1 me ja ylläolevat kriteerit täyttyvät.
Isompi paketti on suunnattu erityisesti keskisuurille yrityksille (yli 50 hlöä/liikevaihto yli 10 me), joilla on esim. useampia palvelu-alueita, asiakaskohderyhmiä tai muuten suurempaa tarvetta räätälöidä mallia yrityksensä sisällä parilla eri tavalla oman toimintansa tueksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat hankkeeseen osallistuvien yritysten muu henkilökunta, jotka yritysten johdolla innostetaan ja sitoutetaan tukemaan yritysten kasvua. Näin hanke virittää välillisesti myös laajemman työntekijäjoukon osaamista ja ammattitaitoa.

Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat myös mukaan lähtevien yritysten asiakkaat, jotka yritysten myynnin ja markkinoinnin kehittymisen myötä saavat entistä paremmin tietoa yritysten palveluista ja tuotteista sekä saavat parempaa palvelua sekä sujuvamman digitaalisen asiakaskokemuksen myynnin ja markkinoinnin osalta.

Välillisiä kohderyhmiä ovat myös mukaan lähtevie yritysten yhteistyökumppanit, joille yrityksen toiminnan kehittyessä tulee lisää liiketoimintaa sekä inspiraatiota kehittää omia digitaalisia myynnin ja markkinoinnin prosessejaan.

Hankkeen tärkeä välillinen kohderyhmä ovat myös muut Pohjois-Savossa ja Suomessa toimivat pk-yritykset, joilla on mahdollisuus hyötyä hankkeen tuloksista sekä kehittää omaa digitaalista myyntiään ja markkinointiaan kasvun ja liiketoiminnan tueksi.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 118 493

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 115 151

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 118 493

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 115 151

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden, Kuopion, Koillis-Savon, Ylä-Savon, Sisä-Savon

Kunnat: Lapinlahti, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Vesanto, Kiuruvesi, Kaavi, Sonkajärvi, Rautalampi, Suonenjoki, Rautavaara, Kuopio, Tervo, Joroinen, Varkaus, Leppävirta, Vieremä, Pielavesi, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 23

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 90

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Varsinkin markkinointiviestinnän digitaalisen sisältö- ja viestintäosaajissa painotus on naisissa. Esim. Aava & Bangin Kasvumarkkinointimuotoilijat ovat lähes kaikki naisia ja kyseiselle positiolle rekrytoitaessa 90 % on naisia. Siten uskomme, että myös hankkeen osallistujista valtaosa on naisia ja tätä kautta voimme pystymme vahvistamaan erityisesti naisten osaamisen kehittymistä sekä esilletuloa sekä vahvistamaan heidän urakehitystään mitattavan tuloksellisuuden myötä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Pyrimme löytämään koulutettavia osaajia sukupuolesta riippumatta
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on osallistuvien yritysten digitaalisen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen ja sitä kautta kasvun tuottaminen sekä yritysten muutoskyvykkyyden tukeminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Digitaalisten keinojen käyttäminen esim. matkustelun tai printtimainosten sijaan asiakkaiden tavoittamiseen lisää luonnonvarojen käytön kestävyyttä välillisesti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Digitaalisten keinojen käyttäminen esim. matkustelun tai printtimainosten sijaan asiakkaiden tavoittamiseen lisää luonnonvarojen käytön kestävyyttä välillisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Yritysten osallistujat ovat todennäköisesti enimmäkseen naisia, joiden osaamista sekä sitä kautta työmarkkinoilla pärjäämistä edistetään.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Myyntiä ja markkinointia diginä -hankkeen tavoitteena oli mallintaa ja rakentaa koronasta kärsineen, kasvuhaluisen pk-yrityksen digitaalisen myynnin ja markkinoinnin malli, jonka avulla yrityksen liiketoiminta kehittyy ja yritys menestyy tulevaisuudessa. Hanke kehitettiin kasvuhaluisen, koronasta kärsineen yrityksen tarpeista käsin. Hankkeen soveltavan tutkimuksen ja yritysten kolmivaiheisen valmennuksen avulla autettiin yrityksiä saavuttamaan alla olevat hankkeen tavoitteet:
- rakennetaan malli, jossa digitaalinen myynti ja markkinointi pelaavat yhteen ja näin synnytetään yrityksille kasvua sekä uutta liiketoimintaa Suomessa ja valituissa kansainvälisissä kohderyhmissä.
- autetaan pk-yrityksiä valitsemaan ja hyödyntämään sopivat digitaaliset keinot, joilla pitää olemassa olevat asiakkaat sekä houkutella uusia.
- kirkastetaan digitaalisten toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointia pidemmällä ja lyhyemmällä aikavälillä pk-
yrityksissä, jolloin tulosten perusteella voidaan arvioida toimintaa sekä suunnata toimenpiteitä muuttuvien
markkinatilanteiden mukaisesti. Näin vahvistetaan yritysten muutoskyvykkyyttä.
- panostetaan pk-yritysten muutoskyvykkyyteen, joka auttaa tehtyjen kehittämistoimien juurtumista, kehittämään näitä toimintoja myös tulevaisuudessa sekä auttaa yrityksiä johtamaan muutosta tulevaisuuden vaihtuvissa tilanteissa.

Hankkeeseen oli luotu “hypotettiinen” myynnin ja markkinoinnin malli, jonka perusteella mukaan lähteneet yritykset alkoivat kehittää toimintojaan valmentajan avulla. Mallia arvioitiin ja kehitettiin hankkeen ajan ja lisäksi lähtötilanteessa tavoitteena oli tunnistaa mallista yritysten kannalta oleellisimmat kehitysaskelmat. Yritysten kehittämisosion perusteella sekä yhteisen arvioinnin perusteella tunnistettiin seuraava malli, jolla voidaan parantaa yrityksen kykyä hyödyntää digitaalisia keinoja toiminnassaan sekä kasvua rakentaessaan. Hankkeen tuloksena tunnistettu malli perustuu seuraaviin askelmiin:
Malli käynnistyy tunnistamalla nykytilasta myynnin ja markkinoinnin kypsyystaso sekä kehittämistehtävät. Sen jälkeen kehittämisaskelmiksi tunnistettiin:
Myynnin ja markkinoinnin yhteiset tavoitteet ja vahvuuksien ja kipupisteiden tunnistaminen ostopolulla
Ihanneasiakkaan määrittely ja heille kohdistetut viestikärjet
Toimenpiteet ja ostopolku, toiminnan vaikuttavuus
Tuloksellisuus ja teknologian tuki prosessiin
Arjen toimintamalli.

Vaikuttavan toiminnan kehittämiseksi, onnistuttiin osallistavan kehittämisen mallilla työstämään tarvittavia työkaluja tukemaan kehitystä. Hankkeessa käytettiin kehittämisen menetelmänä osallistavaa valmennusta, jonka avulla päästiin hyvin sisälle myynnin ja markkinoinnin tiimien arkityöhön ja myös osa yrityksistä halusi osallistua työkalujen kehittämiseen. Seuraavia työkaluja luotiin hankkeessa hyödyntämällä yhteiskehittämistä.
Auditointityökalu MyMa kypsyystason määrittelemiseksi (https://aavabang.typeform.com/to/pVGNW9xx)
Ostopolun mukainen sisältömäärittely ja toimenpiteet ja viestintäkanavat
Roadmap: CRM tehokkaan myynnin ja markkinoinnin teknologian valitsemiseksi
Myynnin ja markkinoinnin roolitus ja viestintä RACI malli
Tuloskortti ja ROAP mittaristo seurantaa tukemaan

Hankkeen tuloksena mukaan lähteneet yritykset saivat:
1. markkinoinnin ja myynnin toimintatapojen auditoinnin eli tilannekatsauksen lähtökohtaan vahvuuksineen ja
kehittämiskohtineen,
2. auditoinnin perusteella rakennetun ja ohjelman aikana testatun roadmapin tuloksekkaan digitaalisen myynti- ja markkinointiprosessin rakentamiseksi ja
3. ensimmäiset uudistetun myynnin ja markkinoinnin yhteispelin tulokset. Lisäksi ohjelman aikana yritykset saavat
4. tuen sisäiseen muutostyöhön ja muutoskyvykkyyttä jatkaa roadmapilla olevia kehitysaskelmia hankkeen jälkeenkin.

Palautteiden perusteella yritykset olivat erityisen tyytyväisiä valmennuksen tuottamaan uuteen tietoon, konkreettisiin toimenpiteisiin joita viedä eteenpäin arjessa ja yrityskohtaisiin pienryhmäharjoitteisiin joiden avulla yritysten muutoksia vietiin eteenpäin.

Valmennusten aikana tai sen myötä konkreettiset kehityksen askelmat näkyvät erityisesti näillä alueilla:
Tavoitteiden määrittely ja seuranta sekä mittarit, resursoinnit
Modernimmat markkinoinnin ja myynnin työkalut käyttöön
Myynnin ja markkinoinnin mallien jalkauttaminen koko henkilökunnalle sekä toimintamallien määrittely, kehitys ja ylläpitäminen
Myynnin prosessien selkiytyminen sekä suunnitelmallisuus