Hankekoodi: S22751
Hankkeen nimi: DIGIKULTA - Kulttuuri- ja tapahtuma-alan digitalisaatio
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Länsirannikon Koulutus Oy
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 2245018-4
Jakeluosoite: PL 197
Puhelinnumero: 026237100
Postinumero: 26101
Postitoimipaikka: Rauma
WWW-osoite: http://www.winnova.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raukola Tuula
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanke- ja kansainvälisen toiminnan päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuula.raukola(at)winnova.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444557646
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen kohderyhmän muodostavat kulttuuri- ja tapahtuma-alan ja niiden alihankintaverkostoon kuuluvat työntekijät ja itsensä työllistäjät. Hankkeen tavoitteena on kohderyhmänä olevien henkilöiden digiosaamisen nosto sellaiselle tasolle, jota tarvitaan toimimisessa globaalin digitalisaation ja erityisesti Covid19-pandemian aiheuttamassa muuttuneessa toimintaympäristössä.
Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan digitaalisia oppimisympäristöjä ja koulutuskokonaisuuksia sekä digitaalisia palveluja kohderyhmän tarpeisiin. Hankkeessa luodaan mm. virtuaalitapahtumien toteuttamistyökalu, jonka avulla tapahtumien toteuttajat pystyvät etsimään tietoa virtuaalitapahtuman toteuttamisprosessista sekä suunnittelemaan itselleen tarkoituksenmukaisen virtuaalitapahtuman. Toimivan virtuaalisen oppimisympäristön ratkaisut ja virtuaalitapahtumien toteuttamistyökalu ovat kehitystyön jälkeen hyödynnettävissä hankkeen toteuttajien lisäksi myös muissa organisaatioissa. Kehittämistyötä ja koulutuspilotteja toteutetaan osatoteuttajien yhteistyönä ja osaamisen kehittämisessä hyödynnetään sekä osatoteuttajien osaamista että alan muita asiantuntijapalveluita.
Kulttuuri- ja tapahtuma-alan ja niiden alihankintaverkostoon kuuluvat työntekijät ja itsensä työllistäjät.
Yhdistykset, yritykset ja kunnat, jotka hyötyvät työvoiman osaamistason ja alueen vetovoimaisuuden ja elinvoimaisuuden parantumisesta, kulttuuri- ja tapahtuma-alojen opiskelijat sekä alan koulutusta tarjoavat oppilaitokset Satakunnassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 401 290
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 294 960
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 501 594
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 368 687
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Rauman, Pohjois-Satakunnan, Porin
Kunnat: Ulvila, Kokemäki, Eura, Säkylä, Pori, Nakkila, Siikainen, Kankaanpää, Pomarkku, Huittinen, Harjavalta, Rauma, Merikarvia, Eurajoki, Karvia, Jämijärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 55
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 125
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Digitaaliset taidot ja virtuaalisten ratkaisujen käyttö vähentävät konkreettisen materiaalin käytön tarvetta. Simulaatioiden avulla voidaan suunnitella ja optimoida materiaalitehokkaita ratkaisuja mm. tapahtumien toteutukseen. Digitalisaatio tukee alueen kestävää kehitystä ja vihreään talouteen siirtymistä mahdollistaen mm. monipuolisen etätyöskentelyn ja etäkokoustamisen, jolloin tarpeeton matkustaminen ja siten energialähteiden käyttö vähenee. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Digitalisaatio tukee alueen kestävää kehitystä ja vihreään talouteen siirtymistä mahdollistaen mm. monipuolisen etätyöskentelyn ja etäkokoustamisen, jolloin tarpeeton matkustaminen ja siten energialähteiden käyttö ja siitä syntyvät päästöt vähenevät. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Digitalisaatio tukee alueen kestävää kehitystä ja vihreään talouteen siirtymistä mahdollistaen mm. monipuolisen etätyöskentelyn ja etäkokoustamisen, jolloin tarpeeton matkustaminen ja siten energialähteiden käyttö ja siitä syntyvät päästöt vähenevät. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 7 |
Virtuaalisten ratkaisut ja simulaatiot vähentävät konkreettisen materiaalin käytön tarvetta, sillä niiden avulla voidaan suunnitella ja optimoida materiaalitehokkaita ratkaisuja mm. tapahtumien toteutukseen, mikä vähentää myös syntyvän jätteen määrää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 7 |
Hankkeen osatoteuttajien laaja-alainen yhteistyö mahdollistaa monipuolisen panostuksen kulttuuri- ja tapahtuma-alan digitalisaatioon, mikä parantaa alueen elinkeinoelämän kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta. Digivalmiuksien kehittäminen vahvistaa kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoiden työkykyä ja edellytyksiä toimia ja kehittää omaa palvelu- ja tuotetarjontaansa parantaen alueen työllisyyttä ja elinvoimaisuutta. Digitalisaatio tukee alueen kestävää kehitystä ja vihreään talouteen siirtymistä mahdollistaen mm. monipuolisen etätyöskentelyn ja etäkokoustamisen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeen tavoitteena on tuottaa digitaalisia palveluja ja virtuaalisia oppimisympäristöjä kulttuuri- ja tapahtuma-alan ja alan alihankintaverkostoon kuuluvien toimijoiden koulutustarpeisiin sekä hyödyntää niitä em. alojen toimijoiden digiosaamisen kasvattamiseen. Tavoitteena on kohderyhmän digiosaamisen nosto sellaiselle tasolle, jota tarvitaan toimimisessa globaalin digitalisaation ja erityisesti Covid19-pandemian aiheuttamassa muuttuneessa toimintaympäristössä. Digivalmiuksien kehittäminen vahvistaa alan toimijoiden työkykyä ja edellytyksiä toimia ja kehittää omaa palvelu- ja tuotetarjontaansa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 6 |
Digitalisaatio tukee alueen kestävää kehitystä ja vihreään talouteen siirtymistä mahdollistaen mm. monipuolisen etätyöskentelyn ja etäkokoustamisen, jolloin tarpeeton matkustaminen vähenee. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Hankkeen kohderyhmänä ovat kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijat sekä tapahtumien toteuttamiseen kytkeytyvä laaja alihankintaverkosto, joiden ansaintamahdollisuuksiin Covid19 pandemia ja tapahtumien peruuntuminen on erityisesti vaikuttanut. Osaamisen parantuminen edistää kohderyhmän toimintavalmiuksia, työllistymistä ja mahdollisuutta työllistää muita, mikä parantaa koko toimijaverkon hyvinvointia ja elämisen laatua. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Hanke mahdollistaa osallistujien digiosaamistason noston ja siten parantaa osallistujien työelämävalmiuksia tasapuolisesti. Oletuksena on, että digiosaamistason noston tarve kohdistuu enemmän naissukupuolen kuin miessukupuolen edustajiin, joten heidän osallistumisensa hankkeen toimenpiteisiin vaikuttaa positiivisesti naisten asemaan työelämässä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Virtuaalitapahtumiin osallistuminen etänä on edullisempaa katsojille kuin matkustaminen fyysisesti paikan päälle. Tämä mahdollistaa myös sellaisten ihmisten osallistumisen tapahtumiin ja elämyksiin, joilla ei siihen ole aiemmin ollut varaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Digikulta-hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin digitaalisia palveluja, virtuaalisia oppimisympäristöjä ja koulutuskokonaisuuksia erityisesti kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoiden koulutustarpeisiin painottuen digiosaamisen kasvattamiseen.
Hankkeen aikana tunnistettiin ja kuvattiin erilaisia ratkaisuja kulttuuri- ja tapahtuma-alan virtuaalisten oppimisympäristöjen toteutukseen, joita voidaan mallintaa erityisesti kulttuuri-, tapahtuma- ja matkailualan koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa myös muissa organisaatioissa. Laitekannan sijaan toteutuksen sisältöön nojaava toimintatapa on mahdollista ottaa käyttöön monenlaisissa toimintaympäristöissä ja tietoa siitä voidaan levittää erilaisilla alustoilla ja viestintäkanavissa. Lisäksi hankkeessa luotiin virtuaalitapahtumien toteuttamistyökalu, jonka avulla tapahtumien toteuttajat pystyvät etsimään tietoa virtuaalitapahtuman toteuttamisprosessista sekä suunnittelemaan itselleen tarkoituksenmukaisen virtuaalitapahtuman.
Hankkeen aikana järjestettiin 34 koulutusta ja 10 tiedonvälitystapahtumaa. Koulutuksissa hyödynnettiin hankkeessa kehitettyjä oppimisympäristöjä ja materiaaleja ja hankkeen aikana tehtyjä kartoituksia kohderyhmän osaamistarpeista sekä palautteita toteutetuista hankkeessa järjestetyistä koulutuksista. Palautteita hyödynnettiin myös virtuaalisten oppimisympäristöratkaisujen toteutuksen suunnittelussa.
Hankkeen tulokset ja webinaarien tallenteet on jaettu hankkeen internet-sivuilla www.winnova.fi/digikulta ja Linktree-alustalla. Hanketulokset ovat myös viety kaikkien hanketoimijoiden virtuaalisiin oppimisympäristöihin.