Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22758

Hankkeen nimi: DigiOpet - ammatillisen koulutuksen digipedagogiikka työelämäyhteistyössä

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0212371-7

Jakeluosoite: PL 70

Puhelinnumero: 013244200

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.riveria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sallinen Jaana Kristiina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketoiminnan asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristiina.sallinen(at)riveria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503100745

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Riverian perustehtävänä on valmentaa työelämään tulevaisuuden osaajia yhteistyössä kumppaneidemme kanssa. Tämän hankkeen tavoitteena on varmistaa, että Riverian henkilöstöllä on riittävä osaaminen tehtävän suorittamiseen lisäämällä vuorovaikutusta työelämän kanssa ja kehittämällä opetus- ja ohjaushenkilöstön digipedagogista osaamista
1. mallintamalla oppilaitoksen digitutor- ja digiopet -toiminnan hyviä käytäntöjä,
2. kartoittamalla tarkemmin opettajien digiosaamisen taitotasot ja
3. luomalla toimintamalli eri taitotasojen digiosaamisen kehittämistä varten yhteistyössä työelämän kanssa.

Hankkeessa lisätään opetus- ja ohjaushenkilöstön vuorovaikutusta työelämän kanssa tavoitteena oman alan osaamistarpeiden tunnistaminen ja ymmärtäminen tulevaisuusorientoituneesti sekä Riverian koulutuspalveluista viestiminen modernin markkinointiviestinnän keinoin.

Eri koulutusalojen opiskelijoille kehitetään digitaalisia opintoja yhteistyössä työelämän kanssa sekä tuotteistetaan ammatillisia tutkintoja aika- ja paikkariippumattomasti tarjottaviksi. Opinnot täydentävät tutkintorakenteissa olevia sisältöjä muodostamalla työelämälähtöisiä osaamiskokonaisuuksia, joita suorittamalla myös työssä olevat voivat täydentää osaamistaan. Opettajat harjoittelevat samalla sekä teknisiä että pedagogisia digitaitojaan ja saavat niistä palautetta sekä opiskelijoilta että työelämästä.

Hankkeen toimenpiteet kohdentuvat koko Riverian opetus- ja ohjaushenkilöstölle ja osallistavat laajasti maakunnan elinkeinoelämän toimijoita. Hankkeen toimenpiteiden avulla voidaan tukea opettajien digipedagogista osaamista ja kehittää sen tasalaatuisuutta koko maakunnan alueella toteutettavassa koulutustoiminnassa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Riverian opetus- ja ohjaushenkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Riverian eri alojen opiskelijat, Pohjois-Karjalan maakunnan elinkeinoelämä ja asukkaat.
Yritykset tuottavat tietoa osaamistarpeista, joihin hankkeessa kehitetään ratkaisuja digitaalisuutta hyödyntämällä. Osaamistarpeita selvitetään osallistamalla Riverian työelämäfoorumeita niiden säännöllisissä kokoontumisissa. Sen lisäksi työpaikoilla oppimassa olevat Riverian opiskelijat ja heitä ohjaavat opettajat tuottavat tätä tietoa workseed- ja opi -ympäristöissä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 397 834

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 344 967

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 497 292

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 431 208

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi, Liperi, Kontiolahti, Nurmes, Lieksa, Outokumpu, Rääkkylä, Polvijärvi, Joensuu, Kitee, Heinävesi, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 52

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 49

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 362

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen kohderyhmäanalyysi on tehty Riverian henkilöstötilinpäätöksen pohjalta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteutuksessa huomioidaan sukupuolinäkökulma kohdentamalla toimenpiteet kaikille Riverian opettajille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on varmistaa Riverian henkilöstön riittävä digipedagoginen osaaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen digitaalisia koulutuspalveluja, jotka edistävät ekologista kestävyyttä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen digitaalisia koulutuspalveluja, jotka edistävät ekologista kestävyyttä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen digitaalisia koulutuspalveluja, jotka edistävät ekologista kestävyyttä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen digitaalisia koulutuspalveluja, jotka edistävät ekologista kestävyyttä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen digitaalisia koulutuspalveluja, jotka edistävät ekologista kestävyyttä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 4
Hankkeessa käytettävä materiaali on digitaalista.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 3
Hanke edistää osaavan työvoiman tuottamista työmarkkinoille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Digitaaliset koulutuspalvelut mahdollistavat aika- ja paikkariippumattoman ammatillisen koulutuksen toteutuksen.
Liikkuminen ja logistiikka 1 3
Hankkeessa vältetään turhaa liikkumista ja käytetään etäyhteyksiä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 6
Hanke edistää kohderyhmän hyvinvointia: riittävä osaaminen tukee työssä jaksamista.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Hankkeen hyödynsaajia ovat mm. maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ja työssä olevat. Hanke edistää opintojen sisällön kohdentamista esim. suomen kielen oppimiseen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Riverian perustehtävänä on valmentaa työelämään tulevaisuuden osaajia yhteistyössä kumppaneidemme kanssa. DigiOpet – ammatillisen koulutuksen digipedagogiikka työelämäyhteistyössä -hankkeen tavoitteena oli varmistaa, että Riverian henkilöstöllä on riittävä osaaminen tehtävän suorittamiseen kehittämällä opetus- ja ohjaushenkilöstön digipedagogista osaamista sekä lisäämällä vuorovaikutusta työelämän kanssa.

Hankkeessa oli kaksi työpakettia.

Työpaketti 1. Riverian opetus- ja ohjaushenkilöstön digipedagogisen osaamisen kehittäminen työelämälähtöisesti. Hankkeessa kartoitettiin Riverian opetus- ja ohjaushenkilöstön digiosaamisen taitotasot C&Q-osaamiskartoitustyökalulla. Osaamiskartoituksen teki 404 henkilöä. Tuloksia tarkasteltiin yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla. Osaamiskartoitukset annettiin tiedoksi esihenkilöille ja tulokset esiteltiin myös opetus- ja ohjaushenkilöstölle.

Osaamiskartoituksen perusteella loimme toimintamallin opetus- ja ohjaushenkilöstön digiosaamisen kehittämiseksi: digivartit ja digitunnit, henkilökohtainen ohjaus ja digitaitojen koulutusalusta. Järjestimme vuoden 2023 aikana Teamsin välityksellä 19 digivarttia ja 22 digituntia, jotka olivat avoimia koko Riverian opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Näiden tarkoituksena oli varsinkin tuoda henkilöstön tietoisuuteen erilaisia opetus- ja
ohjaustyössä käytettäviä ohjelmistoja, niiden toimintoja ja digipedagogista hyödyntämistä ammatillisen koulutuksen ja tulevaisuuden työn osaamistarpeiden näkökulmasta. Koulutusta toteutettiin projektiasiantuntijoiden, ulkopuolisten asiantuntijoiden ja Riverian kollegiaalisen mentoroinnin avulla. Lisäksi tarjosimme ohjausta kaikille sitä tarvitseville joko lähi- tai etäohjauksena. Hankkeen aikana loimme myös digitaitojen
koulutusalustan, jonne tuotimme runsaasti materiaalia opetus- ja ohjaushenkilöstön digitaitojen itseopiskelun tueksi.

Pidetyistä koulutuksista ja ohjauksista kerättiin kirjallista palautetta. Myös suullista palautetta saatiin paljon läpi hankkeen toiminta-ajan. Saatu palaute oli erittäin positiivista. Kerätyn palautteen perusteella hankkeen aikana opetus- ja ohjaushenkilöstön digipedagoginen osaaminen kehittyi.

Koulutuksista melkein kaikki oppivat aina jotakin uutta ja kiinnostus erilaisten ohjelmistojen opetuskäyttöön lisääntyi. Lisäksi opettajat saivat koulutuksista lisää varmuutta ja sujuvuutta digitaalisten työkalujen käyttöön. Tämä mahdollistaa sen, että Riveriassa pystytään tarjoamaan entistä tasalaatuisempaa opetusta ja ohjausta.

Työpaketti 2. Työelämälähtöisten ammatillisten tutkintojen tai tutkinnon osien tuotteistaminen aika- ja paikkariippumattomasti tarjottaviksi sekä suoritettaviksi. Hankkeessa kehitettiin digitaalisia opintoja yhteistyössä työelämän kanssa. Aika- ja paikkariippumattomasti suoritettavat ammatti- ja erikoisammattitutkinnot täydentävät tutkintorakenteissa olevia sisältöjä ja mahdollistavat myös työssäkäyvien opiskelun.
Hankkeessa työstettiin yhteensä kymmenen tutkinnon opetussisältöä ja hankkeen päätyttyä viisi ammatti- tai erikoisammattitutkintoa on mahdollista suorittaa ajasta ja paikasta riippumattomasti.

Hankkeessa työskennelleet opettajat harjaantuivat teknisissä ja pedagogisissa digitaidoissaan. He saivat palautetta digitaalisista oppimateriaaleistaan sekä opiskelijoilta että työelämästä. Hankkeen myötä opettajat loivat uusia kontakteja työelämään ja benchmark-käyntien kautta myös muiden koulutuksentarjoajien edustajiin sekä digipedagogisia ratkaisuja tuottaviin tahoihin.