Hankekoodi: S22800
Hankkeen nimi: Digitaalinen oppimisympäristö kaivosautomaatioon - kaivostyökoneiden automaattinen ohjaus
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2022 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245895-5
Jakeluosoite: Pentti Kaiterankatu 1
Puhelinnumero: 0294480000
Postinumero: 90014
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oulu.fi/yliopisto
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heikkilä Rauno Kalle
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori, tutkimusyksikön johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: rauno.heikkila(at)oulu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405385840
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kehitetään digitaalinen kaivosautomaation ja -robotiikan oppimisympäristö ja verkkokurssi, jolla tuetaan kaivosalan digiloikkaa uuden verkkokurssin avulla erityisesti koronapandemiasta toipumiseen. Vastaavaa digikoulutusta ei Pohjois-Pohjanmaan alueella vielä ole, koulutuksella nähdään merkittävä tarve. Projektissa selvitetään ja hankintaan kaivosautomaation uutta tietoa ja osaamista uuden oppimisympäristön ja opintojakson luomiseksi. Tietoja, koulutustarpeita ja -sisältöä selvitetään tarkemmin yhteistyössä kaivosyhtiöiden, teknologiayritysten ja alan tutkimuslaitosten kanssa. Hankkeessa järjestetään seminaari- ja työpajasarja koulutuksen sisällön luomiseksi. Lisäksi järjestetään koulutuksen kehittämiseksi erilaisia teknologiakokeiluja. Kokeilujen tulosaineistoja ja videoita hyödynnetään oppimateriaalikehityksessä. Kehitettyä koulutusta tarjotaan avoimen MOODLE-ympäristön kautta.
Varsinaisina kohderyhminä ovat Pohjois-Pohjanmaan alueen oppilaitosten (Oulun yliopisto, VTT, OAMK, Centria AMK (Ylivieska), OSAO/Haukipudas ja Taivalkoski) tutkijoista, opettajista sekä opiskelijoista valittu testihenkilöstö (yhteensä 20-30 kpl), jotka osallistuvat hankkeessa luodun verkkokurssin pilotointikokeiluun. Lisäksi kohderyhmään kuuluu työttömiä. Opiskelijat voivat olla myös työttömiä opiskelijoita tai muita työssäolevia mutta omalla ajallaan opiskelevia kohdealueelta.
Välillisiä kohderyhmiä ovat laajemmin kaivosyhtiöt, teknologiayritykset, ja kaivostoimintaan osallistuvat yritykset ja muut toimijat. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös Oulun ammattikorkeakoulun (OAMK) ja Ouluseudun ammatillisen oppilaitoksen (OSAO)kaivostyökoneisiin ja niiden automaatiosta kiinnostuneet TKI-henkilöt ja opettajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 140 640
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 127 697
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 175 800
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 159 621
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Raahen, Oulunkaaren, Ylivieskan, Oulun, Koillismaan, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Kempele, Taivalkoski, Pyhäjärvi, Ii, Ylivieska, Siikalatva, Raahe, Oulu, Nivala
Jakeluosoite: Erkki Koiso-Kanttilankatu 1
Postinumero: 90014
Postitoimipaikka: Oulu
Suunniteltu: 9
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 12
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Hankkeessa luotava materiaali ja dokumentit toteutetaan digitaalisessa muodossa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Virtuaaliset oppimisympäristöt vähentävät matkustustarvetta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 6 |
Koulutus tehostaa vähäpäästöisten autonomisten työkoneiden käytön oppimista. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Koulutuksen avulla autonomisilla työkoneilla tehdyt työvaiheet ovat entistä tarkempia, jolloin materiaalihukkaa ei tule | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei tunnistettua vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Materiaalihukkaa pienenee kun työkoneita osataan käyttää paremmin | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 6 | 3 |
Vähäpäästöisten työkoneiden käyttö edistää uusiutuvien energialähteiden käyttöä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Kaivostoiminta sijoittuu haja-alueille, jolloin tarvitaan myös ratkaisuja tehokkaaseen logistiikkaan | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 2 |
Dgitaalisen koulutuksen tavoitteena on saavuttaa myös ne opiskelijat, jotka haluavat suorittaa opintoja missä vain. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 3 |
Koulutuksen jälkeen opiskelija ymmärtää tehokkaan tavan suunnitella prosessia, jolloin turha liikkuminen vähentyy ja logistiikka kehittyy. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 6 |
Etäoppimisympäristö mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen ja vähentää matkustustarvetta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Koulutus on tarkoitettu kaikille alasta kiinnostuneille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Etäkoulutuksessa pyritään käyttämään hyvää kieliasua, jonka voi helposti kääntää esim. google-translatorilla. Tarvittaessa tekstitys | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Etäkoulutus mahdollistaa oppimisen opiskelijan kannalta parhaalta mahdolliselta paikalta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Koulutuksessa korostetaan autonomisten työkoneiden vähäpäästöisyyttä ja näin ymmärrystä valintojen vaikutuksesta ympäristöön. |
Hanke syntyi tunnistetusta kaivosautomaation ja -robotiikan oppimisympäristön digikoulutuksen puutteesta Pohjois-Pohjanmaan alueella. Koulutuksella nähtiin olevan merkittävä tarve erityisesti kaivosautomaation ja -robotiikan verkkokurssille, jolla tuetaan kaivosalan digiloikkaa uuden verkkokurssin avulla erityisesti koronapandemiasta toipumiseen. Hanke on päänavaus Oulun yliopiston ja Pohjois-Pohjanmaan toimialueelle. Jatkossa tavoitteena on laajentaa ja syventää projektissa luotua uutta oppimisympäristöä, sisältöä ja opetusmenetelmiä.
Hankkeessa onnistuttiin tavoitteessaan kehittää asetetut osaamistavoitteet täyttävä MineRobotics- verkkokurssi. Kurssin suoritettuaan osallistuja:
- Saa kokonaisvaltaisen kuvan liikkuvien kaivostyökoneiden automaatiosta ja näiden hyödyntämisestä kaivostuotantoprosessissa.
- On valmiuksia automaation käyttöön sekä hyödyntämiseen kaivossektorilla.
- Perehtyy syvällisemmin kaivosautomaation teoriaan, erilaisiin kehittyneisiin osatekniikoihin sekä tiedonsiirron toteuttamismahdollisuuksiin.
Hankkeen tavoitteen saavuttamiseksi suoritettiin kaivosautomaation ja -teknologian kansainvälinen tietokartoitus, oppimismateriaalien kokoaminen ja jäsentäminen, tarvittavien uusien opetusmenetelmien kehittäminen Moodle- ja Digicampus- oppimisympäristöihin, tieto- ja osaamiskartoitusta tukevat teknologiakokeilut Ouluzonessa etäohjattavien kaivostyökoneiden mahdollinen kokeilu. Kokeilujen tulosaineistoja ja videoita hyödynnettiin oppimateriaalikehityksessä. Kehitettyä koulutusta tarjotaan avoimen DigiCampus-ympäristön kautta.
Hankkeen tuloksena luotiin avoin MineRobotics-verkkokurssi, jota sekä opiskelijat, korkeakoulujen tutkijat ja henkilöstö, että alueen yritykset voivat hyödyntää. Opiskeluun tarvitaan vain verkkoyhteys ja internet-selain. Verkkokurssin tekstiä elävöittää havainnolliset kuvat ja videot. Oppimista seurataan kurssiin sisältyvillä tehtävillä, jotka on läpäistävä edetäkseen seuraavaan osioon. Kurssin kattavan kokonaisuuden voi opiskella pienempinä kokonaisuuksina, joka tukee kurssin suorittamista myös työn ohessa. Suomenkielinen Kaivosautomaatio verkkokoulutus koostuu viidesta kaivosalaan liittyvästä aihepiiristä: nykytila, käyttö ja kehitystarpeet, automaattisen ohjauksen menetelmät ja järjestelmä, kaivosturvallisuus sekä hyödyt, riskit ja tulevaisuus.