Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22814

Hankkeen nimi: OPPIVE - Oppivelvollisuudesta eteenpäin

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2022 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjantähti-opiston kannatusyhdistys ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1473514-7

Jakeluosoite: Valtakatu 1

Puhelinnumero: 044 704 7779

Postinumero: 94100

Postitoimipaikka: Kemi

WWW-osoite: https://pto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Karjalainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Vararehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaana.karjalainen(at)pto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 704 7779

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

OPPIVE - Oppivelvollisuudesta eteenpäin - hankkeen tarve on noussut aiemmin toteutettujen hankkeiden, selvitysten ja käytännössä saatujen kokemusten pohjalta. Hankkeen päätavoite on pyrkiä tehostamaan ja kehittämään nuorten nivel- ja siirtymävaiheita koulutukseen sekä ehkäistä koulupudokkuutta kohdistamalla suoria toimenpiteitä nivel- ja siirtymävaiheissa oleville laajennetun oppivelvollisuuden ja sijaishuollon piirissä oleville nuorille. Hankkeessa keskitytään erityisesti niihin laajennetun oppivelvollisuuden piirissä oleviin nuoriin, jotka eivät ole päässeet peruskoulun jälkeen opiskelemaan toisen asteen ammatillisiin opintoihin tai lukio-opintoihin. Näillä nuorilla on usein erilaisia opiskelumotivaatioon liittyviä haasteita, mielenterveydellisiä haasteita, oppimisen haasteita tai neuropsykologisia kehityshäiriöitä. Nämä nuoret voivat olla myös sijaishuollon asiakkaita. Edelleen hankkeen tavoitteena on kehittää kotiin annettavan koulunkäynnin tukea etäohjausta hyödyntämällä. Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään yksilö- ja ryhmämuotoisia toimintoja erilaisissa toimintaympäristöissä hyödyntäen luonto-, taide- ja eläinavusteisuutta nuoren itsenäistymisen tukemiseksi nivel- ja siirtymävaiheiden vahvistamiseksi. Työelämään tutustumisjaksoilla ja työelämävierailijoiden ammattiesittelyillä pyritään antamaan tehostetusti tietoa eri aloista ja ammateista. Hankkeessa pyritään vastaamaan oppivelvollisuuden laajenemisen myötä esiin nousseisiin haasteisiin myös moniammatillisesta, opiskelijahuollollisesta näkökulmasta ja kehittää nivel- ja siirtymävaiheiden tukimuotoja moniammatillisesta näkökulmasta. Kokonaisuudessaan hankkeen tavoitteena on kehittää toimintamalleja ja käytäntöjä erilaisia haasteita kokevien laajennetun oppivelvollisuuden piirissä olevien nuorten siirtymävaiheiden tukemiseen ja ohjaamiseen kuten saattaen vaihtaen –malli.



Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat yli 15-vuotiaat nivel- ja siirtymävaiheissa olevat laajennetun oppivelvollisuuden ja sijaishuollon piirissä olevat nuoret sekä nuorten parissa toimivat ammattilaiset. Välillisinä kohderyhminä ovat kuntien päättäjät, opettajat, opinto-ohjaajat, nuorten vanhemmat/ huoltajat sekä muut kehittämishankkeet ja yhteistyötahot, joiden kanssa hanke toimii yhteistyössä. Hankkeen konkreettisina toimenpiteinä on sijaishuollon näkökulmasta haastavassa elämäntilanteessa olevalle nuorelle kehitettävä työskentelymalli, jonka tavoitteena on tukea nuoren siirtymää koulutukseen ja työelämään sekä itsenäiseen elämään. Edelleen toimenpiteinä kehitetään opiskelukykyä ja –motivaatiota vahvistavia opetusjärjestelyitä ja toimintaympäristöjä. Nivel- ja siirtymävaiheissa olevien nuorten siirtymiä koulutukseen vahvistetaan tukemalla ja rohkaisemalla oman osaamisen ja vahvuuksien markkinointiin ja esittelyyn eri kanavia hyödyntämällä. Lisäksi hankkeessa järjestetään nuorten parissa toimiville ammattilaisille koulutuksia ja työpajoja asiantuntijuuden, tiedon ja hyvien käytänteiden jakamiseksi. Hankkeessa luodaan myös yksilöllisen kohtaamisen portaat –malli.



OPPIVE - Oppivelvollisuudesta eteenpäin –hankkeen tuloksina nuorten nivel- ja siirtymävaiheet tehostuvat nuorille kehitettyjen toimenpiteiden ja nuorten tukemisen kautta. Edelleen tuloksena on nuorten koulutuksesta koulutukseen ja työelämään siirtymissä tarvittavien digitaitojen vahvistuminen. Hankkeessa vahvistetaan nuorten parissa toimivien ammattilaisten osaamista. Erilaiset toimintaympäristöt ja teemalliset lähestymistavat vahvistavat siirtymävaiheessa olevien nuorten ja nuoren kanssa toimivien osallisuutta. Hankkeen tuloksena hyvät käytännöt juurrutetaan osaksi pysyviä toimintamalleja ja palveluita. Oppivelvollisuudesta eteenpäin -hankkeen vaikutuksina ovat kokonaisuudessaan nivel- ja siirtymävaiheiden sekä itsenäiseen elämään tukeminen, tehostaminen ja vahvistaminen. Edelleen hanke lisää kohderyhmän osallisuutta, kehittää ammattilaisten osaamista, tiedon vertaistuen antamista sekä ennalta ehkäisee syrjäytymistä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on yli 15 –vuotiaat nivel- ja siirtymävaiheessa olevat laajennetun oppivelvollisuuden ja sijaishuollon piirissä olevat nuoret, jotka eivät ole päässeet toisen asteen ammatillisiin opintoihin tai lukio-opintoihin. Näillä nuorilla on usein kehityksellisiä neuropsykiatrisia haasteita, oppimismotivaatioon liittyviä haasteita, opiskeluun liittyviä haasteita sekä mielenterveyteen tai päihteisiin liittyviä ongelmia.

Nuorten parissa toimivat alan ammattilaiset kuten opinto-ohjaajat ja opettajat sekä moniammatillisen oppilashuoltotyöryhmän jäsenet

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kuntien päättäjät

Nuorten vanhemmat/huoltajat

Muut kehittämishankkeet/ yhteistyötahot, joiden kanssa hanke toimii yhteistyössä

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 206 224

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 190 695

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 224 053

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 207 182

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Keminmaa, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 130

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön sukupuolinäkökulmaa on kartoitettu selvittämällä sukupuolen vaikutusta nuorten syrjäytymisriskiin. Myrskylän (2012, eva.fi/wpcontent/uploads/2012/02/Syrjaytyminen .pdf) selvityksessä ”Hukassa – Keitä ovat syrjäytyneet nuoret?”
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnoissa on mukana sekä naisia että miehiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.. Hankkeen päätavoite on kohderyhmään kuuluvien nivel- ja siirtymävaiheiden tehostaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Hankkeessa tarvittavia työvälineitä ja materiaaleja kierrätetään. Paperisten materiaalien käyttö pidetään mahdollisimman vähäisenä. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään hankkeen sisäisessä yhteydenpidossa ja esimerkiksi kokousjärjestelyissä etäyhteyksien hallitsemiseksi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 3
Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään hankkeen sisäisessä yhteydenpidossa ja esimerkiksi kokousjärjestelyissä etäyhteyksien hallitsemiseksi. Paperisten materiaalien käyttö pidetään mahdollisimman vähäisenä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 3
Hankkeessa kehitetään paikallista yhteistyöverkostoa ja vahvistetaan moniammatillista työskentelyä liittyen laajennettuun oppivelvollisuuteen. Hankkeen tavoitteena on tehostaa nuorten nivel- ja siirtymävaiheita; koulutuksesta koulutukseen ja työelämään.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 0
Hankkeessa luotavat ja kehitettävät tukimuodot ja mallit ovat pääosin aineettomia. Vaikutukset voivat olla myös taloudellisia kun tulokset toteutuvat ja esim. nuori pääsee osalliseksi yhteiskuntaan
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Hankkeessa hyödynnetään etäyhteyksiä ja liikkuminen on vähäistä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 1
Hankkeen toiminnalla edistetään kohderyhmään kuuluvien nuorten hyvinvointia. Keskiössä on nivel- ja siirtymävaiheiden edistäminen ja tätä kautta hyvinvoinnin edistäminen.
Tasa-arvon edistäminen 8 1
Hanke edistää tasa-arvon toteutumista parantamalla nuorten sijoittumista työelämään ja koulutukseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 1
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta parantamalla kohderyhmän sijoittumista opintojen ja työelämän pariin.
Kulttuuriympäristö 5 1
Eri kulttuureihin kuuluvia huomioidaan yhdenvertaisesti hankkeen toiminnoissa.
Ympäristöosaaminen 4 1
Hankkeella edistetään kohderyhmän ympäristöosaamista hyödyntämällä esimerkiksi luontolähtöisyyttä ja green care -ajattelua hankkeen toiminnoissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanketta haettiin vastaamaan laajennetun oppivelvollisuuden piirissä olevien ilman toisen asteen ammatillista opiskelupaikkaa tai lukiokoulutuspaikkaa olevien nuorten nivel- ja siirtymävaiheiden tukemiseen ja kehittämiseen. Lisäksi hankkeessa jaettiin tietoa nuorten parissa toimiville ammattilaisille seminaareissa, koulutuksissa ja työpajoissa. Nuorten kohderyhmän kanssa työskenneltäessä hyödynnettiin luonto-, eläin- ja taidelähtöisyyden eri menetelmiä. Nuorten omia vahvuuksia tukevilla osallistavilla ja toiminnallisilla menetelmillä nähtiin saatujen palautteiden mukaan olleen myönteisiä vaikutuksia nuorten hyvinvointiin sekä nivel- ja siirtymävaiheiden tukemiseen.

Hankkeen tuloksina on seuraavat:

1) Kehitetty "Yksilöllisen kohtaamisen portaat" -malli yksilöllisten ja henkilökohtaisten opiskelu- ja työelämäpolkujen kartoittamiseen laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien ilman toisen asteen tai lukiokoulutuspaikkaa jääneille nuorille. Malli sisältää kolmivaiheisen opintopolun kartoitusprosessin, joita ovat i) alkukartoitus, ii) räätälöity osaamisen vahvistaminen sekä kehittymisen tunnistaminen. Mallissa käydään prosessinomaisesti läpi opiskelun aloituksen lähtökohdat, opintojen eteneminen sekä jatko-opintoihin siirtymisen realiteetit laaja-alaisesti kuten opiskelijan vahvuudet ja haasteet sekä opinnoissa eteneminen. Mallia kehitettiin yhdessä eri toimijoiden kanssa. Mallista on laadittu kirjallinen lomakkeisto työskentelyn avuksi.

2) Toteutettu eläin-, luonto- ja taidelähtöistä toimintaa nuorten omien vahvuuksien löytämisessä sekä nuoren omien vahvuuksien tukemisessa. Eläinlähtöisyyttä on toteutettu monella eri tapaa muun muassa Farm Escape pakopelit eläinten kanssa -käynneillä, kotieläinpuistossa käynneillä ja koira-avusteisuutta hyödyntämällä (Kumppanina koira). Luontolähtöisyydessä on tehty erilaisia luontoretkiä. Taidelähtöisyydessä on hyödynnetty taiteen tekemistä erilaisin menetelmin taidetyöpajoissa.

3) Vahvistettu nivel- ja siirtymävaiheissa olevien laajennetun oppivelvollisuuden piirissä olevien nuorten opiskelu- ja työelämävalmiuksia sekä -osaamista oppilaitosvierailuilla, työelämään tutustumisjaksoilla ja työelämävierailijoiden ammattiesittelyillä. Toiminnot on toteutettu mahdollisimman laaja-alaisesti pitäen silmällä paitsi kohderyhmän kiinnostuksen kohteita myös sitä, että kohderyhmä saa mahdollisimman laajaa ymmärrystä eri aloista, koulutuksista ja työelämästä mukaan lukien eri järjestöjen toiminta.

4) Kehitetty "Saattaen vaihtaen -malli" -työskentelypaketti tukemaan laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien ilman toisen asteen opiskelupaikkaa tai lukiokoulutuspaikkaa jääneille nuorille. Hankkeessa kehitettiin prosessikaavio, jossa kuvataan prosessinomaisesti nuoren polku opintojen aloittamisesta koulutuksen päättymisvaiheeseen sisältäen saattaen vaihtaen -periaatteen prosessin molemmissa ulottuvuuksissa. Prosessiin on sisäänrakennettu ja kirjoitettu "Yksilöllisen kohtaamisen portaat" -malli sekä malleja ohjaavat periaatteet ja arvot. Mallia kehitettiin yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Mallista on tehty painettu esite.

5) Kehitetty "Turvallinen polku itsenäiseen elämään" -malli. Mallissa kuvataan nivel- ja siirtymävaiheen sijaishuollossa olevan nuoren opiskelupolun rakentumista yhteyshausta opintojen alkuun. Olennaista mallin kehittämisessä oli eri ammattilaisten vastuunjaon selkeyttäminen nuoren opintopolun rakentumisessa. Mallia kehitettiin yhteistyössä muun muassa opinto-ohjaajien kanssa.

6) Vahvistettu nivel- ja siirtymävaiheen sijaishuollossa olevan nuoren vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, osallisuutta, arjessa toimimista ja tuettu hyvinvointia sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyillä erilaisin menetelmin kuten luonto- ja taidelähtöisyydellä. Tavoitteena oli myös luoda nuorelle myönteisiä onnistumisen kokemuksia.


7) Järjestetty nuorten parissa toimiville ammattilaisille koulutuksia, työpajoja ja seminaareja. Koulutuksia järjestettiin teemoilla Näe nepsy - tukea, apua ja välineitä työskentelyyn ja Nuoruus elämänvaiheena. Seminaarien aiheet olivat traumatisoituneen nuoren kohtaaminen ja vakauttaminen sekä tunteiden voima, nuoren tunnetaitojen tukeminen sekä tunnehäiriöisten nuorten tukeminen. Koulutusten ja seminaarien osana oli työpajoja; lisäksi järjestettiin erillisiä työpajoja kuten Kemin nuorisotyön kehittämisen -työpaja.

8) Kehitetty "Omilleen- ja Turvallinen polku tulevaisuuteen" -toimintamallit nivel- ja siirtymävaiheiden sijaishuollossa oleville nuorille tukemaan syrjäytymisvaarassa olevien nuorten opiskelutaitojen ja -valmiuksien tunnistamista sekä turvallisen polun rakentumista sijaishuoltopaikan ja koulun tai muun päivätoiminnan välillä. Malleilla on tuettu nuorta löytämään omat vahvuudet ja taidot sekä vahvistettu jo olemassa olevia taitoja. Omilleen-mallista on tehty painettu vihkonen nuoren kanssa työskentelyn avuksi.

Edellä mainittujen tulosten lisäksi hankkeessa on tehty ilman toisen asteen ammatillista koulutuspaikkaa ja lukiokoulutuspaikkaa jääneiden nuorten kanssa laaja-alaista vuorovaikutuksen, osallisuuden, yhteisöllisyyden, arjenhallinnan ja hyvinvoinnin tukemista. Kohderyhmän kanssa tukemista on tehty myös esimerkiksi ruoanlaiton opettelemisella, vuorokausirytmin vakauttamiseen pyrkimisellä, koulumatkojen harjoittelemisilla, yhteisiin tapahtumiin ja retkiin suunnitteluilla ja osallistumisilla sekä eri toimijoihin ja harrastuksiin tutustumisilla. Hanke on tehnyt yhteistyötä eri toimijoiden kanssa (hankkeet, viranomaiset, järjestöt, työnantajat, oppilaitokset), saattanut yhteen eri toimijoita ja rakentanut paikallisia verkostoja. Lisäksi hankkeessa on kirjoitettu julkaisuja ja blogeja.

Hanketavoitteiden mukaisesti hanke onnistui kehittämään uusia menetelmiä laajennetun oppivelvollisuuden piirissä oleville ilman toisen asteen ammatillista koulutuspaikkaa tai lukiokoulutuspaikkaa oleville nuorille nivel- ja siirtymävaiheiden tehostamiseksi. Hanke onnistui myös kehittämään nivel- ja siirtymävaiheiden sijaishuollon piirissä oleville menetelmiä ja polkuja koulutussiirtymien vahvistamiseen ja kohderyhmän tukemiseen kohti itsenäistymistä. Hanketavoitteiden mukaisesti hanke tuki arjenhallintaa (ml. osallisuus, yhteisöllisyys, vuorovaikutus) erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisin menetelmin. Hankkeessa toteutui nivel- ja siirtymävaiheiden kehittäminen moniammatillisella ja opiskelijahuollollisella otteella eri menetelmien suhteen, joita kehitettiin yhteistyössä eri toimijoiden (mm. TUVA, opistovuosi-oppivelvollisille-opintolinja, opinto-ohjaajat, koulukuraattori) kanssa. Kotiin annettavaan koulunkäynnin tukeen tehtiin yhteistyötä huoltajien kanssa sen lisäksi, että hankkeessa tehtiin itsenäisen opiskelun mahdollistavia tehtäviä ja hyödynnettiin tarvittaessa etäopetusta. Hankesuunnitelman mukaisesti hanke vahvisti nuorten parissa toimivien ammattilaisten yhteistyötä ja verkostoitumista seminaarien, työpajojen ja koulutusten kautta. Tavoitteiden mukaisesti hanke mahdollisti hyvien käytänteiden jakamisen tiedon levittämisen. Kokonaisuutena hanke saavutti hankkeelle asetetut määrälliset tavoitteet ja ylitti ne. Laadullisena vaikuttavuutena kohderyhmän nivel- ja siirtymävaiheita tuettiin ja kohderyhmän siirtymiä edistettiin. Laadullisina vaikuttavuuksina kohderyhmän syrjäytymisriskiä pyrittiin vähentämään; tuloksena kohderyhmän nuoret ohjautuivat ja pääsivät jatkokoulutuksiin. Edelleen laadullista tuloksellisuutta osoittaa koulutuksiin, seminaareihin ja työpajoihin osallistuneiden ammattilaisten runsas määrä sekä tilaisuuksista saadut myönteiset palautteet. Nuorten kohdalla laadullista tuloksellisuutta arvioitiin nuorilta saatujen kirjallisten ja suullisten palautteiden kautta; palautteet olivat kiitettäviä ja nuoret kokivat saaneensa tukea ja ohjausta omien vahvuuksien ja polkujen löytämiseen sekä tulevaisuuden kirkastamiseen.

Hankkeessa kehitetyt menetelmät (saattaen vaihtaen-, yksilöllisen kohtaamisen portaat-, omilleen-, turvallinen polku tulevaisuuteen-, turvallinen polku itsenäistymiseen -mallit) on otettu työskentelymenetelminä käyttöön ja ne ovat yleisesti saatavilla hankkeen sivulla. Nuorten kohderyhmän kanssa toteutettuja toimintoja eri toimintaympäristöissä ja lähestymistavoissa käytetään jatkossakin tukemaan ja vahvistamaan nivel- ja siirtymävaiheiden tehostamista sekä osallisuuden, yhteisöllisyyden, arjenhallinnan ja vuorovaikutuksen vahvistamisessa. Nuorten parissa työskentelevien kohdalla tiedollisen jakamisen lisäksi on luotu verkostoja ja yhteistyökumppanuuksia vertaistuen jakamisen lisäksi.

Hanke ylitti lukumääräisesti hankkeelle asetetut osallistujaindikaattoritavoitteet. Välittöminä tuloksina hankkeen kautta nuorten kohderyhmä koki saaneensa tukea nivel- ja siirtymävaiheisiinsa tutustumalla muun muassa eri aloihin, saamalla harjoitusta itsenäiseen elämään ja arjenhallintaan sekä löytämällä omat vahvuutensa ja oman opiskelupolun. Nuorten parissa toimivat ammattilaiset kokivat saaneensa tietoa ja toimintamalleja sekä menetelmiä haastavassa elämäntilanteessa olevista nuorista. Yksilö- ja ryhmätoimintojen myötä nuorten kohderyhmä vahvistui vuorovaikutustaidoissa, arjenhallinnassa sekä sai osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Edelleen kohderyhmän omia verkostoja vahvistettiin ja saatiin osaksi nuoren tukemista.