Hankekoodi: S22849
Hankkeen nimi: VOIMA - Voi hyvin matkailuyrittäjä
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 30.11.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: Kampusranta 11
Puhelinnumero: 0201243000
Postinumero: 60100
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Salla Kettunen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija, tki
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: salla.kettunen(at)seamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408680140
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
VOIMA - Voi hyvin matkailuyrittäjä -hankkeen tavoitteena on tukea matkailuyrittäjiä ja heidän henkilöstöään työhyvinvoinnin kehittämisessä ja sitä kautta tuottavuuden parantamisessa. Hankkeessa toteutettavilla toimenpiteillä kannustetaan ja autetaan Etelä-Pohjanmaan matkailuyritysten johtoa ja henkilöstöä löytämään toimivia keinoja yritystoiminnan kehittämiseen, henkilöstön työmotivaation tukemiseen ja sitä kautta sitoutumisen lisääntymiseen sekä inhimillisten voimavarojen hyödyntämiseen työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Hankkeen toimenpiteillä edistetään matkailualan yrittäjien kykyä ottaa työhyvinvointi huomioon osana yrityksen toimintakulttuuria ja osallistaa koko henkilöstöä työhyvinvoinnin kehittämiseen. Hankkeen toimenpiteinä:
Toteutetaan työpajoja, joissa tuetaan matkailuyrittäjien ja heidän henkilöstönsä osaamista työhyvinvointiin liittyen. Työpajoissa käytetään erilaisia ratkaisukeskeisiä ja osallistujia aktivoivia menetelmiä. Lisäksi työpajoissa reflektoidaan työhyvinvoinnin nykytilannetta, kehittämistarpeita ja siitä saatavaa hyötyä.
Toteutetaan tietoiskuja matkailualan työhyvinvointiin liittyvistä keskeisistä teemoista. Tietoiskuissa huomioidaan myös matkailualaan vaikuttavia ajankohtaisia teemoja.
Laaditaan työhyvinvoinnin kehittämisen työkalu, jolla voidaan tunnistaa työhyvinvointia kuormittavia tekijöitä ja kehittämiskohteita, suunnitella työhyvinvointia vahvistavia toimenpiteitä ja seurata toiminnan vaikutuksia.
Järjestetään opintomatkoja, jotka edesauttavat osallistujien keskinäistä verkostoitumista ja tiedonvaihtoa sekä hyvinvointia. Opintomatkoista ja niiden annista laaditaan koonti esimerkiksi raporttina, artikkelina tai blogikirjoituksena.
Hankkeen tuloksena osallistujien osaaminen työhyvinvointiin ja sen johtamiseen liittyen on lisääntynyt. Eteläpohjalaisten matkailuyrittäjien ja heidän henkilöstönsä ymmärrys työhyvinvoinnista ja työhyvinvointia tukevasta johtamisesta sekä niiden positiivisista vaikutuksista yrityksen toimintakulttuuriin ja tuloksellisuuteen on lisääntynyt.
Hankkeessa tuloksena on laadittu työkalu, jolla voidaan tunnistaa, suunnitella ja seurata työhyvinvoinnin toteutumista. Opintomatkat ovat edesauttaneet osallistujien keskinäistä verkostoitumista ja tiedonvaihtoa. Lisäksi opintomatkojen kokemukset ovat lisänneet osallistujien hyvinvointia.
Hankkeen kohderyhmänä ovat matkailuliiketoiminnassa mukana olevien mikro- ja pk-yritysten henkilöstö ja johto, yrittäjät ja itsensä työllistäjät. Lisäksi osassa hankkeen toimenpiteitä kohderyhmänä ovat myös matkailualan yrityksille palveluja tarjoavat tahot esimerkiksi kunnalliset kehittämis- ja elinkeinoyhtiöt sekä yrityspalveluyritykset.
Välillisenä kohderyhmänä ovat julkiset asiantuntijaorganisaatiot, alueen elinkeinotoiminnan kehittäjät sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 115 064
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 110 750
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 143 830
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 138 437
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Järviseudun, Seinäjoen
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Vimpeli, Lappajärvi, Ähtäri, Soini, Kurikka, Seinäjoki, Kauhajoki, Alajärvi, Lapua, Teuva, Isojoki, Alavus, Evijärvi, Isokyrö, Ilmajoki, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 27
Suunniteltu: 40
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 5 |
Työhyvinvoinnin osaamisen lisääntymisen kautta yritysten uudistuminen ja kehittyminen lisää tuottavuutta ja edistää alueen kilpailukykyä. Toimenpiteet parantavat matkailuyritysten muutoskyvykkyyttä myös tulevissa toimintaympäristön muutoksissa ja edistää yritysten elinvoimaisuutta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 8 |
Hankkeen päätavoite on tukea matkailuyrittäjiä ja heidän henkilöstöään työhyvinvoinnin ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Toimenpiteillä edistetään matkailuyrittäjien ja heidän henkilöstönsä toimintakykyä sekä edesautetaan yritysten elpymistä koronapandemiasta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke huomioi toiminnassaan tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. Kaikilla halukkailla matkailuyrityksillä on mahdollisuus ottaa osaa hankkeen toimintaan yrityksen koosta, yrittäjien ja heidän henkilöstönsä osaamisesta ja taustasta riippumatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet tukevat matkailuelinkeinon tarpeita ja edistävät työhyvinvoinnin osaamista. Hankkeen toimenpiteet osallistavat ja hyödyttävät niin alueen yrityksiä, niiden johtoa ja henkilöstöä kuin muitakin matkailualan toimijoita. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen päätavoitteena oli tukea Etelä-Pohjanmaan matkailuyrittäjiä ja heidän henkilöstöään työhyvinvoinnin ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Lisäksi pyrittiin tukemaan matkailuyritysten johtoa ja henkilöstöä löytämään keinoja yritystoiminnan kehittämiseen, työmotivaation tukemiseen ja sitoutumisen lisäämiseen. Tavoitteena oli myös edistää matkailuyritysten elpymistä koronapandemiasta ja vahvistaa muutoskyvykkyyttä tulevaisuuden haasteiden varalta.
Hankkeen toimenpiteinä toteutettiin työhyvinvoinnin työpajoja, opintomatkoja, tietoiskuja, välitettiin työhyvinvointiin liittyvää tietoa artikkelein ja podcastein, tehtiin ja kohdennettiin matkailualalle sopiviksi työhyvinvoinnin kehittämisen työkalu, (Keskustellen työkuntoon – työkalu työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelmaan) ja Työmotivaation pikamittari. Hankkeessa tuotettu materiaali on löydettävissä sivuilta https://projektit.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/matkailuhankkeet-seamkissa/matkailuhankkeiden-materiaalit/ (työkalu, podcastit).
Työhyvinvointia tukevan osaamisen kehittämisen osion työpajoissa hyödynnettiin työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelmaa, jonka ytimessä on samanaikaisesti työntekijän, yrittäjän ja asiakkaan näkökulman huomioiva työote. Työhyvinvoinnin kehittämisen työkalu on konkreettinen väline, jonka avulla yrittäjät ja työntekijät voivat nostaa esille kehittämistä vaativia asioita ja viedä niitä suunnitellusti eteenpäin.
Teemallisia tietoiskuja toteutettiin verkossa. Niiden avulla lisättiin ymmärrystä työhyvinvoinnin merkityksestä useista näkökulmista ja tuotiin konkreettisiakin keinoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseen ja parantamiseen.
Hanke järjesti yhden opintomatkan Keski-Suomeen sekä seitsemän maakunnan alueella toteutettua hyvinvointipäivää eri teemoilla. Tilaisuuksissa edistettiin kohderyhmän verkostoitumista ja tarjottiin erilaisia työhyvinvointia tukevia aktiviteetteja ja luentoja, sekä tarjosivat uusia näkökulmia työhyvinvoinnin edistämiseen.
Hankkeelle laadittiin visuaalinen ilme, joita käytettiin kaikissa tiedotusmateriaaleissa. Verkostoitumisen ja vertaistuen saamiseksi kokeiltiin verkkotapaamisia nimeltään Voimakahvit.
Hankkeessa tuotettiin yhteensä viisi kappaletta podcasteja, jotka jäävät pitkäaikaisesti kuunneltavaksi: 1. Työhyvinvointia työntekijän, yrityksen ja asiakkaan parhaaksi, 2. Tykystä Tyhyyn – kohti kokonaisvaltaista työhyvinvointia, 3. Yrittäjäperheen tuki työhyvinvointiin, 4. Delegoi ja deletoi – kokemuksia työuupumuksesta, 5. Innostuksestakin pitää palautua – ota uni avuksi!
Hankkeen tuloksena syntyi 11 matkailuyrittäjien työhyvinvointiin liittyvää artikkelia, joista 7 löytyy etsittäessä nimellä sivulta https://lehti.seamk.fi/ 1. Sitku – mutku – voiku! 2 Työhyvinvointi on arjen tekoja 3. Pitovoima kertoo paljon työhyvinvoinnin tasosta 4. Meistä jäljet toisiimme jää 5. Työkyvyn ylläpitämisestä työhyvinvointiin, 6. Eteläpohjalaiset matkailuyrittäjät edistivät työhyvinvointiaan VOIMA-opintomatkalla, 7. Delegate and delete – ways out of burnout. Lisäksi kirjoitettiin myös muihin julkaisukanaviin.
Hankkeessa tehdyt toimenpiteet havahduttivat osallistujia huomaamaan, että heidän tulee huolehtia paremmin työhyvinvoinnistaan. Erityisesti tämä kosketti yrittäjiä, jotka kiinnittävät paremmin huomiota työntekijöidensä työhyvinvointiin, mutta tinkivät omastaan. Työhyvinvointia tarkastellaan usein fyysisen terveyden ja työolojen kautta. Hanke nosti esille muitakin näkökulmia, kuten esimerkiksi asiakkaan roolin ja kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin merkityksen.
Hankkeeseen osallistuneet tutustuivat uusiin yrittäjiin ja yritysten työntekijöihin. Uudet tuttavuudet olivat matkailun eri toimialoilta, mutta myös saman tyyppistä liiketoimintaa harjoittavat tutustuivat ensi kertaa. Tutustumisen seurauksena alkuja uusille verkostoille alkoi syntyä. Eri tilaisuuksissa osallistujien väliset keskustelut olivat vilkkaita ja aiheet koskivat sekä yritystoimintaa että hyvinvointiin liittyviä aihealueita. Keskustelua käytiin hyvin konkreettisella tasolla ongelmanratkaisuista eri tilanteissa ja samalla jaettiin hyviä käytänteitä. Vertaistuella on iso vaikutus ja kynnys ottaa yhteyttä samalla alalla työskenteleviin madaltui hankkeen toimenpiteiden seurauksena. Uudet verkostot myös kannustavat tarttumaan haasteellisiinkin asioihin.
Hankkeen toimenpiteet vastasivat pääosin tavoitteita, mutta osallistujamäärät jäivät odotettua alhaisemmiksi tietyissä tapahtumissa. Podcastit ja artikkelit olivat onnistuneita välineitä tiedon levittämisessä. Verkkotapaamiset eivät saavuttaneet toivottua osanottoa, mutta niiden valmistellut puheenvuorot hyödynnettiin artikkeleissa. Hankkeen kokonaisuutena pyrittiin tukemaan alueen matkailuyrittäjiä työhyvinvoinnin edistämisessä ja tulevaisuuden haasteisiin varautumisessa.