Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22867

Hankkeen nimi: TooLIT digitaalinen ohjelmisto-opas

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528160-3

Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3

Puhelinnumero: 02 263 350

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: https://www.turkuamk.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Taneli Ahtiainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taneli.ahtiainen(at)turkuamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505985950

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TooLIT-hankkeen tavoitteena on parantaa opiskelijoiden ja työssä olevien digitaalista osaamista kehittämällä selainpohjainen digitaalinen ratkaisu, joka tarjoaa keskitetysti ohjeistusta opiskelussa ja työssä tarvittavista ohjelmista. Covid-19 pandemian seurauksena tapahtunut nopea digiloikka vaatii entistä syvällisempää tietotaitoa etätyössä vaadittavista ohjelmista, ja työkalulla kurotaan umpeen kohderyhmän digiosaamisessa havaittua katvealuetta. Useiden ohjelmien käyttäminen vaatii itsenäistä jatkuvaa oppimista ja perehtymistä ohjelmien ominaisuuksiin, mutta tiedon hajanaisuus ja tekninen terminologia vaikeuttavat informaation omaksumista.

Digitalisaation edistämisen ohjelman (2020) mukaan 24 %:lla suomalaisista on heikot digitaidot. EU:n alueella vain 63% prosenttia 15–16-vuotiaista tytöistä kokee, että he pystyvät vaivatta käyttämään digitaalisia laitteita, joita he eivät tunne kovin hyvin (vrt. pojat 73%). Suomessa ero naisten ja miesten digi-itseluottamuksessa on vielä suurempi: 25 %. Hankkeen kehitystyössä otetaan huomioon naisten matalampi itseluottamus omiin digitaitoihinsa, sillä testaus- ja kehittämistilaisuuksissa huomioidaan ja fasilitoidaan erityisesti naisia ja tyttöjä jakamaan omia kokemuksiaan digiosaamisen puutteista.

Kehitettävän digitaalisen ratkaisun intuitiivinen käyttöliittymä ja yksinkertaistetut ohjeet auttavat ohjelmien nopeaa omaksumista, joka vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Työ ja opiskelu helpottuu, kun kohderyhmä hallitsee tarkoituksenmukaisten ohjelmien käytön. Digitaalisten ohjelmien hallitseminen vähentää opiskelun ja työn kuormittavuutta, vaikuttaen hyvinvointiin. TooLIT-työkalun kautta opittavat digitaidot turvaavat opiskelijoiden asemaa koulutuksen siirtymävaiheissa, nopeuttavat valmistumista ja edistävät siirtymää työelämään. Työssään hyvin voiva henkilö palvelee myös asiakkaitaan paremmin, joka välillisesti tekee organisaation toiminnasta tehokkaampaa ja kilpailukykyisempää.

Vuoden mittaisen hankkeen toimenpiteet ovat jaettu kahteen työpakettiin, josta ensimmäinen on Digitaalisen TooLIT työkalun suunnittelu, kehittäminen ja julkaiseminen. Työpaketin 1 toimenpiteet ovat: 1) Työkalun suunnittelu, ensimmäisen version rakentaminen ja jatkuvuuden varmistaminen 2) Työkalun testaaminen kohderyhmillä ja kehittäminen sekä 3) Työkalun viimeistely, lopullisen version julkistaminen ja jatkokehittäjän sitouttaminen. Työpaketti 2 keskittyy hankehallintoon ja hankkeen tulosten jakamiseen, ja sen toimenpiteet ovat 1) Yhteistyön koordinointi ja taloushallinto sekä 2) Ulkoinen viestintä ja tulosten levittäminen kohderyhmälle.

Hankkeen toteuttajana toimivat Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmän asiantuntijat tekevät yhteistyötä Turun kaupungin Avoimen tiedon verkoston kanssa työkalun kehittämisen aikana, sekä Varsinais-Suomen Yrittäjien kanssa levittääkseen työkalua laajasti kohderyhmän käyttöön.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä pidetään henkilöitä, jotka osallistuvat kehitettävän työkalun testaamiseen joko testaus- ja kehittämistilaisuuksissa tai etänä. Kohderyhmä on pääasiassa Turku AMK:n opiskelijoita ja hanketyötä tekeviä henkilöitä. Kohderyhmä saavutetaan jalkautumalla Turku AMK:n MasterSchool ja monimuoto-opiskeluryhmiin, joihin osallistuvat henkilöt ovat sekä opiskelijoita että työssä olevia. Etätestaajia kutsutaan testaamaan työkalua kohdennetuilla sosiaalisen median markkinointikampanjoilla, uutiskirjeillä sekä hankkeen aikana julkaistavilla blogiteksteillä.

Yrittäjyys- ja arvonluonti tutkimusryhmällä on jo valmiiksi tiivistä yhteistyötä Varsinais-Suomen yrittäjien kanssa, jota hyödynnetään työssä olevien saavuttamiseksi hankkeen aikana. Lisäksi kohderyhmän saavuttamisessa hyödynnetään naisyrittäjäverkostoa (NYRDI - Naisyrittäjät digitaidoilla poikkeusolojen yli), joka tukee digitaalisten taitojen oppimista ja kannustaa nopeisiin kokeiluihin ja yhteisölliseen toimintaan. Naisyrittäjäverkoston kanssa tehtävä yhteistyö tukee valtavirtaistamista.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Työkalu on julkisesti saatavilla ja sitä voivat käyttää kaikki kohderyhmän ulkopuoliset tahot, jotka haluavat käyttää työkalua esim. Ikäihmiset ja työttömät. Erityisesti työnantajat voivat käyttää työkalua perehdyttääkseen työntekijöitään digitaalisissa taidoissa. Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat siis kaikki tahot, jotka tulevaisuudessa haluavat hyödyntää työkalua tai jatkokehittää sitä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 73 935

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 73 935

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 92 419

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 92 419

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun, Loimaan, Vakka-Suomen, Salon, Åboland-Turunmaan

Kunnat: Somero, Koski Tl, Pyhäranta, Paimio, Kustavi, Sauvo, Rusko, Turku, Pöytyä, Nousiainen, Kemiönsaari, Lieto, Oripää, Naantali, Salo, Mynämäki, Taivassalo, Masku, Vehmaa, Aura, Laitila, Parainen, Kaarina, Loimaa, Uusikaupunki, Raisio, Marttila

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: Turku

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 55

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Perustelu: EU:n alueella digitaaliset taidot ovat naisilla ja miehillä samalla tasolla, mutta luottamus omiin digitaitoihin on selkeästi matalampi naisille kuin miehillä. Kenties tästä syystä myös naisten osuus tieto- ja viestintätekniikan alan tutkinnon suorittaneista on vain noin 20%. EU:ssa 73 prosenttia 15–16-vuotiaista pojista kokee, että he pystyvät vaivatta käyttämään digitaalisia laitteita, joita he eivät tunne kovin hyvin. Samanikäisistä tytöistä näin kokee vain 63 prosenttia. Suomessa ero naisten ja miesten digi-itseluottamuksessa on 25 %. (Euroopan tasa-arvoinstituutti, 2018.) Tästä syystä sukupuolten välille syntyy sevempi palkkaero, sukupuolisteretypioita ei kyseenalaisteta, teknologia-ala sukupuolittuu ja loppuviimeksi tämä johtaa taloudelliseen tappioon Suomella ja EU:lle, kun naisten koko potentiaalia ei hyödynnetä digitaalista osaamista vaativilla aloilla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kehitystyössä otetaan huomioon naisten matalampi itseluottamus omiin digitaitoihinsa. Testaus- ja kehittämistilaisuuksissa huomioidaan sukupuolinäkökulman tuomat erot ja fasilitoidaan erityisesti naisia jakamaan omia kokemuksiaan digiosaamisen puutteista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on digitaalisen osaamisen parantaminen erityisesti pandemian aiheuttaman digiloikan esiin tuomissa osaamisen katvealueissa kehittämällä digitaalinen ratkaisu.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Hallitsemalla digiaikakauden tärkeimmät ohjelmistot, kuten videoneuvotteluvälineet ja virtuaaliset työtilat, kynnys osallistua kokouksiin etänä madaltuu. Näin matkustaminen henkilöautolla kokouksiin vähenee, joka vuorostaan vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja auttaa näin luonnonvarojen käytön kestävyydessä. Myös dokumenttien printtaaminen vähentyy, kun asiat hoituvat kätevästi näyttöpäätteen välityksellä, jolloin paperijätteen määrä vähenee.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
(Sama kuin yllä) Hallitsemalla digiaikakauden tärkeimmät ohjelmistot, kuten videoneuvotteluvälineet ja virtuaaliset työtilat, kynnys osallistua kokouksiin etänä madaltuu. Näin matkustaminen henkilöautolla kokouksiin vähenee, joka vuorostaan vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja auttaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämisessä. Myös dokumenttien printtaaminen vähentyy, kun asiat hoituvat kätevästi näyttöpäätteen välityksellä, jolloin paperijätteen määrä vähenee.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Luonto ja kasvillisuus hyötyvät välillisesti etätyön myötä pois jäävistä turhista työmatkoista, sillä niiden aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat huomattavat. (Sama kuin yllä)Hallitsemalla digiaikakauden tärkeimmät ohjelmistot, kuten videoneuvotteluvälineet ja virtuaaliset työtilat, kynnys osallistua kokouksiin etänä madaltuu. Näin matkustaminen henkilöautolla kokouksiin vähenee, joka vuorostaan vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja auttaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämisessä. Myös dokumenttien tulostaminen vähentyy, kun asiat hoituvat kätevästi näyttöpäätteen välityksellä, jolloin paperijätteen määrä vähenee.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
(Sama kuin yllä) Hallitsemalla digiaikakauden tärkeimmät ohjelmistot, kuten videoneuvotteluvälineet ja virtuaaliset työtilat, kynnys osallistua kokouksiin etänä madaltuu. Näin matkustaminen henkilöautolla kokouksiin vähenee, joka vuorostaan vähentää fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja auttaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämisessä. Myös dokumenttien tulostaminen vähentyy, kun asiat hoituvat kätevästi näyttöpäätteen välityksellä, jolloin paperijätteen määrä vähenee. Luonto ja kasvillisuus hyötyvät välillisesti etätyön myötä pois jäävistä turhista työmatkoista, sillä niiden aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat huomattavat.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Hanke vähentää välittömästi materiaalien käyttöä ja jätteen määrää, sillä digitaitojen katvealueilla olevat tulostavat yhä usein samat materiaalit, joiden omaksuminen on mahdollista myös näyttöpäätteen avulla. Erityisesti hanketyössä monisatasivuiset hakemukset ja niiden tulostaminen aiheuttavat runsaasti jätettä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 7
Pandemian aiheuttaman digiloikan vaatimat digitaaliset taidot omaksuttuaan opiskelijat valmistuvat nopeammin ja ovat valmiimpia siirtymään työelämään. Työssä olevat tehostavat omaa työntekoaan ja samalla parantavat omaa työssä viihtyvyyttään. Työn kuormittavuus vähenee digitaalisen osaamisen noustessa, ja tällöin myös henkilöstökokemus paranee. Hyvinvoiva organisaatio on myös tehokas ja pystyy sitouttamaan työntekijänsä paremmin, jolla on välillinen vaikutus koko paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
TooLIT työkalu on ennen kaikkea aineeton palvelu, joka on kaikille avoin jo helposti jatkokehitettävissä. Se perustuu avoimeen tietoon ja tehdään avoimen lähdekoodin periaatteella. Hankkeessa tehtävä yhteistyö Avoimen tiedon verkoston, järjestöfoorumin ja kohderyhmän edustajien kanssa luo myös uusia ideoita palveluiden kehittämiselle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Opiskelijat ja työssä olevat kohtaavat samoja ongelmia digitaalisia ohjelmia käyttäessään, ja osaamisen puute turhauttaa. Kun omaa aikaa pitää käyttää ohjelman opiskeluun enne itse asiaan pääsyä, tuntee tehneensä kaksin verroin työtä. TooLIT työkalu helpottaa ohjelmiin perehtymistä itsenäisesti, ottaen huomioon kohderyhmän tarpeet. Opiskelijoiden hyvinvointi paranee, kun he pääsevät haluamalleen tasolle digitaalisissa taidoissa ja pystyvät hyödyntämään niitä harrastuksissaan, vapaa-ajallaan ja opiskellessaan. Samoin työssä olevien hyvinvointi paranee, kun työnteon välineet ovat läpikotaisin hallussa. Tällöin työn kuormittavuus vähenee ja henkilöstökokemus paranee.
Tasa-arvon edistäminen 5 6
Kuten Euroopan tasa-arvoinstituutti mainitsee, vaikka naisten ja miesten digiosaaminen on samalla tasolla, naiset kokevat oman osaamisensa olevan huomattavasti alemmalla tasolla. Tästä syystä on tärkeää edistää tasa-arvoa digitaalisen osaamisen saralla painottamalla tutkittua tietoa ja rohkaisemalla naisia jatkuvaan itseohjautuvaan oppimiseen. Tiedon löytämistä ja omaksumista helpottaa TooLIT työkalu, jonka kehittämistyössä otetaan huomioon sukupuolinäkökulma.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 7
Kuten Euroopan tasa-arvoinstituutti mainitsee, vaikka naisten ja miesten digiosaaminen on samalla tasolla, naiset kokevat oman osaamisensa olevan huomattavasti alemmalla tasolla. Tästä syystä on tärkeää edistää tasa-arvoa digitaalisen osaamisen saralla painottamalla tutkittua tietoa ja rohkaisemalla naisia jatkuvaan itseohjautuvaan oppimiseen. Tiedon löytämistä ja omaksumista helpottaa TooLIT työkalu, jonka kehittämistyössä otetaan huomioon sukupuolinäkökulma.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

TooLIT-hankkeen tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden ja työssä olevien digitaalista osaamista kehittämällä selainpohjainen digitaalinen ratkaisu, joka tarjoaa keskitetysti ohjeistusta opiskelussa ja työssä tarvittavista ohjelmista. Covid-19 pandemian seurauksena tapahtunut nopea digiloikka on vaatinut entistä syvällisempää tietotaitoa etätyössä vaadittavista ohjelmista, ja työkalulla kurotaan umpeen kohderyhmän digiosaamisessa havaittua katvealuetta. Hankkeen tarkoitus on tukea digi-itseluottamuksen ja -taitojen parantamista.

Hankkeessa kehitettiin digitaalinen ratkaisu, jonka intuitiivinen käyttöliittymä ja yksinkertaistetut ohjeet auttavat ohjelmien omaksumista hankkeen kohderyhmissä. Hankkeen verkkosivuille kehitettiin neljän eri ohjelmiston kattava ohjekirjastomateriaali eli kokoelma ohjelmistojen käyttöohjeita. Ohjekirjastossa on käyttäjää ohjaavia kysymyksiä, jotka suodattavat lopussa esiteltäviä ohjeistuksia, jotka ovat pääasiassa suomenkielisiä videoita. Kehitetty digitaalinen työkalu perustui avoimeen lähdekoodiin, joten se on kenen tahansa saatavilla.

Vuoden mittaisen hankkeen toimenpiteet olivat jaettu kahteen työpakettiin, josta ensimmäinen oli Digitaalisen TooLIT työkalun suunnittelu, kehittäminen ja julkaiseminen. Työpaketin 1 toimenpiteet olivat: 1) Työkalun suunnittelu, ensimmäisen version rakentaminen ja jatkuvuuden varmistaminen 2) Työkalun testaaminen kohderyhmillä ja kehittäminen sekä 3) Työkalun viimeistely, lopullisen version julkistaminen ja jatkokehittäjän sitouttaminen. Työpaketti 2 keskittyi hankehallintoon ja hankkeen tulosten jakamiseen, ja sen toimenpiteet olivat 1) Yhteistyön koordinointi ja taloushallinto sekä 2) Ulkoinen viestintä ja tulosten levittäminen kohderyhmälle.

Hankkeessa digitaitoja edistettiin opiskelijoiden ja työssäkäyvien parissa. Hankkeessa järjestettiin työkalun beta-version testausta Turun ammattikorkeakoulussa paikan päällä sekä itsenäiseen etänä tehtävään testaamiseen ja palautteen jättämiseen työkalun jatkokehittämistä varten. Jokainen, jolla on pääsy internettiin, voi hyödyntää työkalua joko mobiililaitteella tai tietokoneella.

Hankkeessa ulkoista viestintää toteutettiin TooLIT-työkalun verkkosivun blogissa ja Turun ammattikorkeakoulun sosiaalisen median kanavissa erityisesti testauksen aikoihin. Lisäksi työkalua jaettiin testattavaksi verkostoihin eli NYRDI-hankkeen osallistujille sekä tutkimusryhmään ja järjestöihin. Hankkeen tuloksia on levitetty järjestämällä avoimia testaus- ja kehittämistilaisuuksia Turun ammattikorkeakoulussa paikan päällä. Lisäksi toteuttamalla sosiaalisen median markkinointia ja asiantuntijan messuvierailulla tavoitteena oli tavoittaa potentiaalisia työkalun jatkokehittäjiä.

Kaikki hankkeessa tuotetut materiaalit ovat vapaasti käytettävissä niin organisaatioille kuin yksityishenkilöille myös hankkeen päätyttyä. Materiaalit on koottu hankkeen verkkosivustolle: https://toolit.turkuamk.fi/