Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22870

Hankkeen nimi: Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonlinnan Seudun Matkailu Oy

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2330462-1

Jakeluosoite: Puistokatu 1

Puhelinnumero: 0407309765

Postinumero: 57100

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.visitsavonlinna.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Komi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaana.komi(at)visitsavonlinna.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407309765

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Äkilliset ja odottamattomat COVID-19-pandemian kaltaiset toimintaympäristön muutokset ovat asettaneet yritysten kilpailukyvyn koetukselle. Pandemia on vahvistanut kestävän kehityksen merkitystä, ja kasvattanut ymmärrystä siitä, kuinka kokonaisvaltaisesta kehittämisestä kestävyydessä on kyse. Pandemian jälkeisessä ajassa kestävien matkailuelämysten kysynnän uskotaan kasvavan. Tulevaisuudessa pelkästään vastuullisesti toimivat matkailuyritykset pystyvät vastaamaan alati kiihtyvään kilpailuun vierailijoista, sillä kotimaiset ja ulkomaalaiset matkailijat sekä yhteistyökumppanit ovat alkaneet kasvavissa määrin suosia vastuullisia matkailukohteita ja palveluita. Maailmanlaajuiset trendit painottavat yhä enemmän vastuullisuutta, puhtautta ja luontoelämyksiä.

Isot yritykset tekevät suunnitelmallista vastuullisuustyötä, mutta pienillä yrityksillä vastuullisuutta ei vielä kehitetä suunnitelmallisesti eikä sitä osata riittävästi tuoda esiin yrityksen brändin vahvistamisessa ja asiakasviestinnässä, vaikka vastuullisuus on asiakkaiden muuttuvien odotusten ja vaatimusten myötä kasvavassa määrin kilpailutekijä. Siksi tarvitaan keveitä ja nopeita keinoja tunnistaa ja arvioida pk-yritysten vastuullisuuden nykytilaa ja tuoda se osaksi suunnitelmallista yrityksen kehittämistä ja markkinointia.

Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla -hankkeen tavoitteena on nostaa Savonlinnan seutu Saimaan vastuullisen matkailun kärkialueeksi, sekä edistää vastuullisen matkailun parhaita käytäntöjä ja arvoja yrityskentässä ja viestiä näistä alueellisesta ja yritysnäkökulmasta vastuullisen ja ympäristömyönteisen imagon vahvistamiseksi ja kilpailukyvyn lisäämiseksi. Hankkeen tavoitteena on aktivoida yrityksiä Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -polulle tai vastaavasti hakemaan heille sopivaa ympäristösertifikaattia.

Hanke tarjoaa nopeaa ja käytännönläheistä valmennusta pk-yritysten vastuullisuusosaamisen lisäämiseksi tukemalla matkailuyrityksiä kaikissa vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä, yrityskohtaisen STF-merkin ja/tai ympäristösertifikaatin hakemisessa ja vastuullisuusviestinnässä. Hanke vahvistaa myös yrittäjien ja pk-yritysten henkilökunnan oppimista ja osaamisen hyödyntämistä tarjoamalla tietoa siitä, miten he voivat kehittää omaa yritysvastuutaan. Vastuullisuustyö voi tuottaa yrityksille kustannussäästöjä esimerkiksi energiasäästöjen kautta sekä liiketaloudellista etua. Hankkeessa opastetaan yrityksiä hyödyntämään erilaisia seurantamittaristoja (hiilijalanjälkilaskuri, ruokahävikki) kestävän kehityksen edistämiseksi. Hankkeessa edistetään näin ollen myös vähähiilisyyttä ja hiilineutraalisuutta.

Hankkeessa synnytetään alueelle kansainvälisten käytäntöjen mukaan toimivaa kestävää ja pitkäjänteistä matkailuliiketoimintaa, mikä mahdollistaa myös kansainvälisen matkailun kasvun. Kehitetään Savonlinnan seudun matkailuyritysten liiketoimintaosaamista kestävän kehityksen näkökulmasta sekä vastuullisuusprosesseja palvelemaan paremmin kansainvälisiä asiakkuuksia (matkailijat, matkanjärjestäjät, kansainvälinen media). Lisäksi vahvistetaan Saimaan alueen imagoa kestävän matkailun kohdealueena. Yhteinen Matkailun kestävän kehityksen strateginen tiekartta ohjaa tulevaa tekemistä vastuullisesti ja vastuullisuusviestintä tulee osaksi seudun matkailuyritysten liiketoimintaa.

Hankkeen tavoitteena on se, että Savonlinnan seutu täyttää Visit Finlandin Sustainable Travel Finland Destination – statuksen kriteerit ja seudulle saadaan aluetason STF-status ensimmäisenä Saimaalla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat alueen matkailuyritykset ja alueelliset sidosryhmät kuten kuntaorganisaatiot matkailun kehittäjinä. Liitteenä yritysten aiesopimuksia: Hotelli Punkaharju (Punkaharjun luontomatkailu oy), Osuuskauppa Suur-Savo (Ravintola Majakka, Savonlinnan seurahuone, Olavinlinnan ravintolat), Spahotel Casino, Lomalehto Cottages, Rallin Lomamökit, Savonlinna Risteilyt, Blue Lake Cruises, Saimaa Marketing/ Yoga Saimaa, Sulkavan Vene, Activity Maker. Edellä mainintuilta on jo aiesopimukset. Kestävän kehityksen polulle ovat lähtemässä myös mukaan: Kuru Resort, Savonlinnan Oopperajuhlat, Tanhuvaara, Savon Mafia (Waahto Brevery, Huwila), Hotelli Hospitz, Korpi Bistro & Guesthouse, Laiturila Oy, KorpiKrouvi Oy, Harjunportti, B&B Taipaleenniemi, Tynkkylän Lomaniemi sekä Olaf Brewing.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat kotimaiset ja kansainväliset matkailijat, matkanjärjestäjät ja media. Mutta myös paikallisasukkaat ja matkailun sidosryhmät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 78 400

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 78 400

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 88 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 88 400

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan

Kunnat: Rantasalmi, Puumala, Enonkoski, Sulkava, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 25

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 23

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 25

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailutoimialalla sukupuolten tasa-arvon katsotaan toteutuvan. Eri sukupuolten edustajat toimivat alalla tasavertaisina.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteutuksessa huomioidaan tasavertaisuuden edistäminen toteuttajaorganisaatiossa, verkostojen rakenteessa ja kehitettävissä palveluissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen tavoitteet liittyvät vastuullisen matkailuliiketoiminnan kehittämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 7
Hankkeessa jalkautetaan kestävän matkailun periaatteet alueen yrityksiin ja lisätään yritysten tietoisuutta luonnonvarojen kestävästä käytöstä. Yrityksiä kannustetaan hakemaan ympäristösertifikaattia ja STF-merkkiä, joiden saamisen edellytyksenä on ekologisen kestävyyden huomioiminen yritystoiminnassa ja negatiivisten ympäristövaikutusten minimointi. Hankkeessa luodaan alueelle kestävän matkailun strategia, jossa huomioidaan ekologinen vastuullisuus.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 5
Hankkeessa lisätään matkailuyritysten tietoisuutta ilmastonmuutoksen vaikutuksesta, riskeistä ja sopeutumisesta mm. valmennuksissa ja tiedotustilaisuuksissa. Tällä voidaan vaikuttaa yritysten valmiuteen valita ympäristöä vähemmän kuorittavia toimintatapoja, palveluita ja tuotteita.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 7
Hanke lisää yritysten mahdollisuuksista vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä ja vaalimisesta mm. valmennuksissa ja tiedotustilaisuuksissa. STF-ohjelmassa ja sertifikaatin haluprosessissa yritykset tekevät kehityssuunnitelman huomioiden yritystoiminnan ekologisen kestävyyden omassa toiminnassa. Matkailijoiden tietoisuutta luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä ja vaalimisesta pyritään lisäämään opastamalla ja jakamalla tietoa mm. kestävästä liikkumisesta luonnossa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 7
Lisäämällä yritysten tietoisuutta matkailutoiminnan vaikutuksista ympäristöön ja tuomalla esille ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja voidaan vaikuttaa positiivisesti ja kokonaisvaltaisesti luonnon hyvinvointiin. Hankkeessa lisätään yritysten tietoisuutta hiilijalanjäljestä ja sen laskemisesta. Yrityksille opastetaan matkailun hiilijalanjälkilaskurin käyttöä. Näin yritykset saavat tietoa oman toimintansa hiilijalanjäljestä ja pystyvät seuraamaan valintojen vaikutusta päästöihin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 6 5
Ekologista vastuullisuutta korostamalla lisätään yritysten ja matkailijoiden luonnonsuojelukohteiden arvostusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 8
Hankkeen toiminnoissa tähdätään yritysten resurssitehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseen ja jätemäärän vähentämiseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Matkailuyritysten tietoisuus uusiutuvista energiamuodoista ja niiden käytön hyödyistä on kasvanut. Yrityksiä kannustetaan tekemään kestävän matkailun suunnitelmat ja hakemaan ympäristösertifikaattia, joissa kummassakin otetaan kantaa uusiutuvien energialähteiden käyttöön ja suunnitelmaan fossiilisten energialähteiden korvaamiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Matkailun kehittäminen vastuullisesti on panostusta matkailuelinkeinon jatkuvuuteen alueella. Kannustamalla ja sitouttamalla matkailuyrityksiä kehittämään kestävää liiketoimintaa, luodaan samalla edellytykset paikallisen elinkeinon kestävään kasvuun. Edistämällä matkailutoimijoiden valmiutta suosia esimerkiksi paikallisia tuotteita ja palveluita lisätään paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hanke kehittää matkailutoimialaa ja sitä kautta osaltaan myös aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä
Liikkuminen ja logistiikka 7 6
Hankkeessa lisätään yritysten vastuullisuusviestintää ja sitä kautta matkailijoiden tietoisuutta alueen saavutettavuudesta julkisilla kulkuneuvoilla ja ympäristöystävällisestä liikkumista alueella ja luonnossa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Matkailun kehittäminen kestävästi luo hyvinvointia sekä paikallisille ihmisille että matkailijoille. Hanke edistää seudullisen matkailuelinkeinon kasvua, joka edesauttaa työpaikkojen syntymistä.
Tasa-arvon edistäminen 4 3
Hanke edistää tasa-arvoa luomalla tasapuolisesti mahdollisuuden yritystoiminnan kehittämiseen kestävästi.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Kestävän matkailun yhtenä periaatteena on ottaa matkailutoiminnassa huomioon ihmisten erityistarpeet ja kehittää toimintaa yhdenvertaisesti ketään syrjimättä. Hankkeessa panostetaan esimerkiksi matkailuyritysten esteettömyydestä viestimiseen.
Kulttuuriympäristö 3 3
Hankkeessa lisätään yritysten tietoisuutta alueen historian ja kulttuuriympäristön tuotteistamista kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti.
Ympäristöosaaminen 9 9
Hankkeessa lisätään matkailutoimijoiden tietoisuutta ja osaamista vastuulliseen matkailutoimintaan liittyen. Ympäristösertifikaattien ja Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman läpikäyminen lisää huomattavasti yritysten ympäristöosaamista. Hankkeessa lisätään vastuullisuusviestintää, joka lisää myös matkailijoiden ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla -hankkeen päätavoitteena oli nostaa Savonlinnan seutu Saimaan vastuullisen matkailun kärkialueeksi täyttämällä Sustainable Travel Finland (STF) destinaatiotason kriteerit ja saavuttaa aluetason STF-status ensimmäisenä Saimaalla. Aluetason kestävän matkailun status saavutettiin elokuussa 2023, kun Visit myönsi Savonlinnan seudulle STF-merkin.

Tavoitteen saavuttaminen vaati laajaa matkailutoimijoiden yhteistyötä ja sitoutumista kestävän matkailun kehittämiseen. Destinaatiotason statuksen saamiseksi kartoitettiin alueen kestävän matkailun nykytila, laadittiin seudulle kestävän matkailun kehittämis- ja toimenpidesuunnitelma ja lisättiin vastuullisuusviestintä kotimaisille ja kansainvälisille kohderyhmille. Yrityksiä aktivoitiin hakemaan yrityskohtaista STF-merkkiä, joka myötävaikutti alueellisen statuksen saamiseen.

Hankkeessa parannettiin matkailutoimijoiden osaamista ja lisättiin tietoisuutta kestävän matkailun kehittämisen tärkeydestä. Kestävän matkailun osaamisen lisäämiseksi yrityksille järjestettiin käytännönläheisiä valmennuksia, työpajoja ja sparrauksia, joissa paneuduttiin laajasti kestävän matkailun eri osa-alueiden kehittämiseen.

Hankkeen toimenpiteet aktivoivat yrityksiä oman toiminnan kestävyyden jatkuvaan parantamiseen. Hankeaikana yritykset tekivät toimenpiteitä oman toiminnan kestävyyden parantamiseksi, osallistuivat STF-ohjelmaan, hakivat ympäristösertifikaatteja ja vastuullisuusmerkkejä, laativat vastuullisuusviestintää ja oppivat käyttämään digitaalisia työkaluja kestävyyden mittaamiseen.

Hankkeessa syntyneet tulokset ja materiaalit ovat alueen toimijoiden hyödynnettävissä myös hankkeen päättymisen jälkeen. Hankkeessa laaditut kestävän matkailun kehittämissuunnitelmat, STF-ohjelma ja ympäristösertifikaatit ohjaavat yrityksiä ja aluetta jatkuvaan kehittämiseen ja mittaamiseen määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeen päätyttyäkin.