Hankekoodi: S22882
Hankkeen nimi: Art in Business
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Centria-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1097805-3
Jakeluosoite: Talonpojankatu 2
Puhelinnumero: 068680200
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: Kokkola
WWW-osoite: http://www.centria.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Koivula
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.koivula(at)centria.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447250771
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Art in Business -hanke toteutetaan vuosina 2022-2023. Hankkeen avulla etsitään uusia toimintamalleja työelämän kehittämistyöhön hyödyntäen luovuus- ja tulevaisuusajattelua.
Toiminnan tavoitteet:
1.) Alueen yritysten strategisen työn, työhyvinvoinnin, henkilöstöjohtamisen, rekrytoinnin, osaamisen kehittäminen ja tunnistaminen sekä vuorovaikutuksen tukeminen luovuus- ja tulevaisuusajattelun keinoin.
2.) Vahvistetaan yritysten kasvua ja kehitystä sekä alueen yritysten resilienssiä muuttuvissa maailmantilanteissa.
3.) Kehitetään työelämää tukevia ja taidelähtöisiä työpaketteja sekä tulevaisuus-skenaariotyökalu.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Kokkolan alueen yritykset ja niiden työntekijät. Hankkeessa etsitään kattavasti eri alojen yrityksiä pienistä keskisuuriin, huomioiden myös yksinyrittäjät. Hankkeen tavoitteena on tarkastella, millä tavoin luovuus- ja tulevaisuusajattelu voisi tukea yrityksen kehittymistä. Yrityksille tarjotaan työpajapaketteja, joiden kehittämistyö ja sisältö kartoitetaan yrityskohtaisesti tutustumalla yrityksen olemassa olevaan toimintakulttuuriin. Työpajapaketeista valitaan yrityksen tarpeisiin vastaava sisältökokonaisuus.
Työpajapakettien sisällöt:
- Työhyvinvointi
- Strateginen kehittämistyö
- Henkilöstöjohtaminen
- Resilienssi
- Rekrytointi
- Osaamisen kehittäminen ja tunnistaminen
- Vuorovaikutus yrityksen sisällä ja asiakasrajapinnoilla
Hankkeessa toteutettavien työpajapakettien ja yrityksissä tehtävien kehittämistoimenpiteiden avulla pilotoidaan tulevaisuus-skenaariotyökalua, joka auttaisi yrityksiä sekä niiden henkilökuntaa sopeutumaan tuleviin työn ja yhteiskunnan muutoksiin. Hanke parantaa mikro- ja pk-yritysten reagointikykyä muuttuvissa tilanteissa sekä auttaa etsimään aktiivisesti mahdollisuuksia kehittää strategiatyötä. Yhteistyöyritykset oppivat hyödyntämään käytännön kokeiluista ja työpajoista saamiaan luovuus- ja tulevaisuusajattelun työkaluja yrityksen arjessa. Lyhyen aikavälin tuloksena yritykset saavat julkaisun kautta yhteenvedon hankkeessa syntyneistä käytänteistä, joita yritykset voivat hyödyntää omassa organisaatiossa.
Tuloksena lyhyellä aikavälillä voidaan nähdä yritysten osaamisen kasvaminen seuraavilla osa-alueilla: strateginen osaaminen ja kehittämistyön soveltaminen luovuusajattelun keinoin ja tulevaisuus- ja ennakointiosaaminen. Tällä on vaikutusta yritysten henkilöstön hyvinvointiin ja yritysten tuottavuuteen. Pitkällä aikavälillä hanke lisää pienten yritysten elinvoimaa ja kilpailukykyä. Sillä on vaikutusta pienten yritysten työhyvinvointiin ja uudistumiskykyyn.
TUOTOS:
- Uusia toimintamalleja työelämän kehittämistyöhön
- Työpajapaketit sekä tulevaisuus-skenaariotyökalun pilotointi
TULOS:
- Toiminnalla vahvistetaan työelämän laadun ja innovaatiokyvykkyyden kehittämistä sekä tunnistetaan organisaatioiden kehittämistarpeita ja tuodaan niitä esiin.
- Kehittämistyön tuloksena on tuotettu ja pilotoitu uusia taidelähtöisiä, luovuus- ja tulevaisuusajatteluun perustuvia, työelämää kehittäviä työpajapaketteja.
VAIKUTUS:
- Hankkeeseen osallistuneet yritykset ja niiden työntekijät ovat aiempaa tietoisempia luovuus- ja tulevaisuusajattelun tuottavuutta ja työhyvinvointia parantavista vaikutuksista.
- Hankkeeseen osallistuvissa yrityksissä ja työyhteisöissä on tutustuttu uudenlaisiin toimintamalleihin, jotka tukevat työhyvinvointia, edistävät työyhteisöjen uudistumista, mahdollisuusajattelun hyödyntämistä sekä vaihtoehtoisiin toimintatapoihin tarttumista.
- Pitkällä aikajänteellä luovuus- ja tulevaisuusajattelun tulokset ja hyviksi todetut käytänteet tulevat näkyviksi ja juurtuvat osaksi yritysten arkikäytäntöjä.
Hankkeen ensisijainen kohderyhmä on Kokkolan alueen mikro- ja pk-yritykset, yrittäjät ja yritysten henkilökunta. Kohderyhmään kuuluu myös julkiset organisaatiot ja työnantajat.
Kokkolan yrittäjät ry:n hallitukselle on informoitu valmisteilla olevasta hankkeesta ja heidän kauttaan järjestetään tiedotustilaisuus alueen yrittäjäverkostolle mahdollisimman pian. ”Art in Business Breakfast” -tilaisuuden tarkoituksena on sopia yhteistyöstä ja saada osallistujia allekirjoittamaan nimensä hankkeen toimenpiteisiin osallistumisesta.
Hycamite Oy:n kanssa on laadittu osallistujailmoitus. Neuvottelut muiden yritysten osalta on hankevalmisteluvaiheessa kesken.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat kehitystyön verkostot eli alueen kehittäjät: yritysten asiakkaat, alueelliset toimijat, oppilaitokset, yritysneuvojat, elinkeinojen kehittämisorganisaatiot sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatiot. Yritysten ja yhteisöjen lisäksi projekti vahvistaa alueen tutkimusta taiteen hyödyntämisestä työelämän kehittämisestä.
Myös Keski-Pohjanmaan alue voidaan nähdä välillisenä kohderyhmä, koska se saa imagollista lisäarvoa ja näkyvyyttä rohkeasta lähestymistavasta elinkeinoelämän ja taiteen yhdistävästä innovatiivisesta kehittämistyöstä.
Välilliseksi kohderyhmäksi katsotaan myös Art in Business - gaalaan osallistuvat yrittäjät ja yritykset sekä verkostot, jotka saavat tapahtumassa tietoa hankkeen toiminnoista ja niiden vaikutuksista yhteistyöyrityksissä. Tapahtumaan kutsutaan myös opiskelijoita ja koulutusorganisaatioiden edustajia.
Myös valtakunnalliset verkostot ja vastaavat hankkeet nähdään välillisinä kohderyhminä laadukkaan kehittämistyön takaamiseksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 105 514
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 105 514
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 131 893
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 131 893
Maakunnat: Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kokkolan
Kunnat: Kokkola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6
Suunniteltu: 39
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Hankkeen aineistot ovat sähköisiä. Hankkeessa tiedonvaihto ja suurin osa markkinoinnista tapahtuu sähköisesti. Hankkeessa hyödynnetään erilaisia sähköisiä neuvottelualustoja. Kertakäyttöastioita vältetään ja kierrätysmateriaaleja suositaan. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Toiminta keskittyy Kokkolan ydinkeskusta alueelle ja hankkeessa pyritään hyödyntämään kimppakyytejä tai mahdollisimman ekologisia liikkumistapoja. Hankkeen kaikissa toiminnoissa pyritään etsimään ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja ja suositaan esimerkiksi ympäristöystävällisiä tuotteita.Gaala-tapahtuman tarjoilut pyritään hankkimaan lähituottajilta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 6 |
Hankkeessa keskitytään aineettoman pääoman kasvattamiseen. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota työpajamateriaalien hankintaan kestävän kehityksen näkökulma huomioiden. Digitaalisuutta pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon, esim. sähköiset julkaisut ja markkinointi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 8 |
Hankkeessa edistetään paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehitystä. Hanke tähtää työhyvinvointiin ja sitä kautta tuottavuuden lisääntymiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa pilotoidaan aineettomia palveluja (luovuus- ja tulevaisuusajatteluun pohjaavat työpajat) ja edistetään niiden lisääntyvää käyttöä tulevaisuudessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hanke tähtää taiteella muutokseen työelämässä sekä työhyvinvoinnin tukemiseen ja sitä kautta tuottavuuden parantamiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 8 |
Hankkeella on vaikutusta kulttuuriseen tasa-arvoon, kuten taiteen ja taidelähtöisten palvelujen saavutettavuuteen työelämän kehityksen tukena. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 5 |
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta, tuomalla alueelle uudenlaista innovoivaa luovuuden katalysaattoria ja sitä kautta tukee taiteen menetelmien ja taidelähtöisten palvelujen saatavuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Art in Business -hanke toteutettiin vuosina 2022-2023. Hankkeen avulla etsittiin uusia toimintamalleja työelämän kehittämistyöhön hyödyntäen luovuus- ja tulevaisuusajattelua. Hankkeen tavoitteena oli alueen yritysten strategisen työn, työhyvinvoinnin, henkilöstöjohtamisen, rekrytoinnin, osaamisen kehittäminen ja tunnistaminen sekä vuorovaikutuksen tukeminen luovuus- ja tulevaisuusajattelun keinoin. Vahvistaa yritysten kasvua ja kehitystä sekä alueen yritysten resilienssiä sekä kehittää työelämää tukevia ja taidelähtöisiä työpaketteja sekä tarkastella tulevaisuus-skenaariotyökalun tarvetta yritysten kehittämistyön tukena.
Hankkeessa kehitettiin prosessi, jonka avulla koko yrityksen yhteisö pääsi vaikuttamaan kehittämistehtävän valintaan ja sen läpikäymiseen. Kehittämistyön tuloksena syntyi erilaisia taidelähtöisiä työelämää kehittäviä työpajapaketteja. Työpakettien läpivienti ja niistä saadut tulokset osoittavat, että tällaiselle luovalle ja toiminnalliselle kehittämistyölle on kiinnostusta ja tarvetta. Hankkeeseen osallistuneet yritykset ja niiden työntekijät ovat tietoisempia luovuus- ja tulevaisuusajattelun tuottavuutta ja työhyvinvointia parantavista vaikutuksista. Hankkeeseen osallistuvissa yrityksissä ja työyhteisöissä tutustuttiin uudenlaisiin toimintamalleihin, jotka tukevat työhyvinvointia sekä edistävät työyhteisöjen uudistumista.