Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22906

Hankkeen nimi: Digisti Sporttia Kainuussa

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kainuun Liikunta ry

Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö

Y-tunnus: 0996337-2

Jakeluosoite: Ketunpolku 1

Puhelinnumero: 08632590

Postinumero: 87100

Postitoimipaikka: Kajaani

WWW-osoite: http://www.kainuunliikunta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Takalo Teemu Heikki

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: teemu.takalo(at)kainuunliikunta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445325921

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Digisti Sporttia Kainuussa -hankkeen tavoitteena on lisätä kainuulaisten urheiluseurojen digitaalista osaamista sekä edistää digitaalisten sovellusten ja palveluiden käyttöönottoa urheiluseuratoiminnassa. Lisäksi hankkeessa edistetään Kainuun Liikunnan digiosaamista ja digitaalisten palveluiden hyödyntämistä esimerkiksi ottamalla käyttöön verkkokoulutusalusta ja tuottamalla sinne pilottikoulutukset seurojen hallinto-osaamisen ja vastuullisuustoiminnan kehittämiseksi. Hankkeessa edistetään myös kainuulaisten organisoimattoman liikunnan harrastamista ottamalla käyttöön kunnallista liikunnan päätöksentekoa tukeva ja liikunnan vaikuttavuutta mittaava Rajattomasti liikuntaa -työkalu sekä tuottamalla kootusti verkkoon digitaalinen liikunnan ohje- ja materiaalipankki omatoimisen liikunnan harrastamisen tueksi.

Hankkeen tuloksena kainuulaisesta urheiluseuratoiminnasta tulee entistä vaikuttavampaa ja laadukkaampaa sekä houkuttelevampaa niin perusjäsenen kuin johtokuntatason toimijankin näkökulmasta. Samalla seurojen välinen yhteistyö lisääntyy ja seurojen kyky palkata päätoimisia työntekijöitä paranee. Digitaalisuus edistää myös seurojen sosiaalista ja ympäristöön liittyvää vastuullisuutta tehostuvan viestinnän sekä esimerkiksi tehostuvan välinekierrätyksen vuoksi. Hanke lisää myös kuntien tiedolla johtamisen mahdollisuuksia liikunnan edistämiseen liittyvässä päätöksen teossa sekä edistää kuntalaisten liikuntaa digitaalisten liikuntaohjeiden ansiosta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisen kohderyhmän muodostavat kainuulaisten urheiluseurojen hallinnossa, viestinnässä ja markkinoinnissa sekä valmennus- ja ohjaustehtävissä vapaaehtoisina tai palkattuina toimivat henkilöt. Erityispainotus hankkeessa tarjottavissa valmennuksen digiosaamiseen liittyvissä koulutuksissa on joukkuelajeissa sekä päivittäisvalmennusta Kajaanin urheilukampuksen toiminnassa järjestävissä seuroissa. Hankkeeseen tavoitellaan mukaan yhteensä 20 urheiluseuraa koko Kainuun alueelta. Seuratoimijoiden lisäksi hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat Kainuun kuntien liikunnan viranhaltijat sekä liikuntaa ja urheilua harrastavien lasten ja nuorten vanhemmat.

Urheiluseurojen toimijoihin kohdentuviin toimenpiteisiin voi osallistua seuroista useita henkilöitä, jolloin osallistujien kokonaismäärä on n. 50 henkilöä. Hankkeessa tuotettuja materiaaleja levitetään myös muiden Kainuun urheiluseurojen käyttöön Kainuun Liikunnan kautta. Kainuun Liikunnan jäsenenä on lähes 100 kainuulaista urheiluseuraa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä kainuulaisten urheiluseurojen jäsenet sekä seurojen uudet potentiaaliset jäsenet, joille seuratoiminta näyttäytyy hankkeen myötä entistä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Jo olemassa olevat seurojen jäsenet motivoituvat sujuvammasta seurahallinnosta sekä saavat seuralta entistä nykyaikaisempia palveluita.

Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös kuntien asukkaat, sillä hankkeessa tuodaan esille digitaalisia palveluita kuntalaisten liikunta-aktiivisuuden edistämiseksi sekä helpotetaan digitaalisin menetelmin tutkitun liikuntadatan käyttöä kunnallisen liikuntaan liittyvän päätöksenteon tukena. Edelleen hanke koskettaa välillisesti myös kuntien työttömiä työnhakijoita, joiden mahdollisuudet työllistyä urheiluseuroihin paranevat laadukkaamman ja paremmin johdetun seuratoiminnan kautta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 97 811

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 056

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 103 811

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 64 165

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kainuu

Seutukunnat: Kajaanin, Kehys-Kainuun

Kunnat: Suomussalmi, Paltamo, Ristijärvi, Puolanka, Kajaani, Sotkamo, Hyrynsalmi, Kuhmo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 73

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hakijan pitkäaikainen kokemus urheiluseuratoiminnasta osoittaa, että miesten osuus seuratoimijoista on naisia selkeästi suurempi, mutta ero on kaventumassa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tavoitteet tukevat tasa-arvon lisääntymistä urheiluseuratoiminnassa. Hankkeessa tehtävä vastuullisuuden verkkokoulutus tukee tasa-arvon toteutumista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tämä ei ole hankkeen päätavoite, mutta sen tasa-arvon edistäminen on huomioitu yhtenä hankkeen kehityskohteista.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Digitaalisuuden edistäminen seuratoiminnassa tuo uusia työkaluja urheiluvälineiden kierrättämiseen. Hankkeessa tehtävä vastuullisuuden verkkokoulutus lisää seuratoiminnan ympäristövastuullisuutta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Digitaalisuuden edistäminen (mm. etävalmennus, etäkokoukset) vähentää yksityisautoilua seuratoiminnassa. Hankkeessa tehtävä vastuullisuuden verkkokoulutus lisää seuratoiminnan ympäristövastuullisuutta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 0
Yksityisautoilun vähenemisellä pieni väliton vaikutus ilmanlaatuun.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Hankkeessa tehtävä vastuullisuuden verkkokoulutus lisää seuratoiminnan ympäristövastuullisuutta mm. jätteiden lajittelun ja kierrätyksen kautta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hankkeessa tehtävä vastuullisuuden verkkokoulutus lisää seuratoiminnan ympäristövastuullisuutta energiavalintojen kautta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 0
Hanke tuo parhaimmillaan seuratoimintaan uusia aineettomia palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Digitaalisuus edistää urheiluseurojen taloudellista kestävyyttä vähentämällä autoiluun liittyviä kustannuksia mm. etävalmennuksissa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 9
Hanke lisää merkittävästi kainuulaisten hyvinvointia lisääntyneen urheiluseuratoimintaan osallistumisen kautta sekä hankkeen tuoman osallisuuden kautta.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hanke edistää tasa-arvoa seuratoiminnassa toiminnan kehittymisen sekä vastuullisuus koulutuksen kautta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 0
Hanke edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta madaltamalla seuratoimintaan osallistumisen kynnystä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 5 0
Hankkeen vastuullisuuskoulutus lisää suoraan seuratoimijoiden ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ensimmäisen neljänneksen aikana hankkeessa toiminta kohdistettiin erityisesti kainuulaisten urheiluseurojen digi- ja hallinto- osaamisen kehittämiseen. Konkreettisina toimenpiteinä olivat seuratoimijoille suunnatut koulutukset. Hankkeesta ja sen koulutuksista tiedotettiin laajasti ympäri Kainuuta Kainuun Liikunnan kanavissa, sekä lehdissä. Hankkeen yhtenäisen koulutus markkinoinnin tueksi tilattiin mainos koulutuksista jaettavaksi eri sosiaalisen median kanavissa ja urheiluseuroille.
Lisäksi tehtiin ensimmäiset piendigivälinehankinnat, joilla tuetaan kainuulaisten seurojen digitalisoitumista,
Ensimmäisen neljänneksen aikana aloitettiin tuottamaan Liikkujan ideapankkia, jonka mahdollistaa organisoimaton liikunta Kainuun kuntalaisille entistä paremmin myös hankeajan jälkeen.
Verkkokoulutusalustaan perehtyminen ja kurssien luonti alkoi hankesuunnitelman mukaisesti.
Lisäksi Kainuun Liikunnan henkilöstön digiosaamisen lisääminen urheiluseurojen digitaalisuuden tukemisessa sekä yleisessä liikunnan edistämisessä alkoi. Konkreettisia toimenpiteitä olivat lähi- ja etäkoulutukset, jotka tukivat eri digitaalisten alustojen ja – palveluiden käyttöönottoa.

Toisella neljänneksellä pääpainona oli organisoimattoman liikunnan edistäminen, jossa tuotettiin kaksi liikuntaohjevideota porrastreenistä. Liikuntaohjevideot jaettiin maksutta kaikkien saataville Kainuun Liikunnan Youtube- kanavalle, sekä niistä tiedotettiin laajasti sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä ja lehdissä. Kainuun kuntien ulkoliikuntapaikoille pystytettiin opastaulut, joiden avulla kuntalaiset pääsevät vaivattomasti hyödyntämään liikuntaohjevideoita.
Lisäksi järjestettiin seuratoimijoille koulutuksia lisäämään seuratoimijoiden digiosaamista eri digitaalisten palveluiden ja – sovellusten parissa. Osallistujilta saadun palautteen pohjalta hanketoimija päätyi toteuttamaan hankkeen loput seuratoimijoille suunnatut hankkeet siten, että niistä oli mahdollisuus tilata tallenne. Tämä mahdollisti koulutuksiin osallistumisen ilman sitoutumista aikaan tai paikkaan.

Kesällä 2023 haettiin lisäosaa hankkeelle, mahdollistaen urheiluseuratoiminnan kehittäjän ja koulutusasiantuntijan hankkeeseen mukaan tulemisen. Tämä laajensi valmentajille suunnattua koulutustarjontaa. Koulutukset vastasivat valmentajien tarpeisiin, ja niiden vaikutusta arvioitiin osallistujamäärän ja palautteen perusteella
Alkukesästä luotiin kysely kainuulaisten urheiluseurojen digiosaamisesta, jolla kartoitettiin seurojen nykytilannetta digitalisaatiossa, sekä tarvetta sparrauskeskusteluille. Kyselyssä kävi ilmi, että seuroilla on vaihtelevasti käytössä eri sosiaalisen median kanavia, sekä digitaalisia alustoja seuran jäsenten ja valmentajien käytössä. Lisäksi seuratoimijat painottavat alustan valinnassa helppokäyttöisyyttä ja tietoturvallisuutta. Kesän ja syksyn aikana järjestettiin sparrauskeskusteluja urheiluseurojen kanssa.
Kesän ja syksyn aikana luotiin Liikunnan Alueiden verkkokoulutusalustalle verkkokoulutuksia lisäämään kainuulaisten urheiluseurojen seuratoimintaosaamista. Koulutukset, jotka luotiin olivat Johtokuntatyöskentelyn ABC, Johdatus urheiluseuran strategiaan ja Vastuullisuuden perusteet urheiluseuratoiminnassa. Koulutukset pilotoitiin urheiluseurojen avulla ja niitä kehitettiin saadun palautteen pohjalta.
Verkko- oppimisympäristöön luotiin lisäksi materiaalipankki tukemaan vanhempien digiosaamista. Paketti on maksutta tilattavissa Kainuun Liikunta ry:n nettisivujen kautta.
Lisäksi alkusyksystä kuvattiin ulkokuntosalivideo, jota markkinoitiin ympäri Kainuuta. Ulkokuntosalivideo on luotu palvelemaan mahdollisimman kattavasti ympäri Kainuuta olevien ulkokuntosalien kävijöitä. Video on katsottavissa Kainuun Liikunnan Youtube- kanavalta. Ulkoliikuntapaikoille tilattiin opaskyltit, joiden avulla kuntalaiset pääsevät katsomaan liikuntaohjevideon.
Kainuun Liikunnan henkilöstö osallistui koulutuksiin, joiden avulla lisättiin osaamista erilaisten digitaalisten alustojen ja -työkalujen parissa liikunnan edistämisen työssä. Lisäksi digiosaamisen lisääminen tukee Kainuun Liikunnan työtä kainuulaisten urheiluseurojen parissa.

Viimeisellä neljänneksellä järjestettiin koulutuksia tukemaan kainuulaisten valmentajien ja ohjaajien digiosaamista. Koulutuksiin oli mahdollisuus osallistua koulutuskatsomossa, etäyhteydessä tai tilaamalla tallenteen. Seuratoimijoille järjestettiin vielä kaksi koulutusta, striimauksesta ja maksuttomasta digitaalisesta palvelusta etäkoulutuksina ja tallenteena. Lisäksi pidettiin sparrauskeskusteluja, joissa käytyjen keskustelujen pohjalta seurat tunnistavat oman nykytilanteen sekä tulevaisuuden tarpeet digitaalisuuteen liittyen.

Kainuun Liikunnan digitaalisten välineiden ja -palveluiden kehittämissuunnitelma valmistui ja sitä tullaan päivittämään säännöllisesti hankeajan jälkeen. Hankkeen toimintojen jälkeen henkilöstö on entistä valmiimpi hyödyntämään digitaalisia palveluita ja- alustoja omassa tapahtuma- ja palvelutoiminnassa.

Hankkeen päätösseminaari seuratoimijoille järjestettiin joulukuussa, missä esiteltiin tehtyjä toimenpiteitä, tiedotettiin ja kannustettiin seuratoimijoita hyödyntämään hankkeen aikana luotuja resursseja myös tulevaisuudessa.