Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22909

Hankkeen nimi: Video-osaamisesta voimaa korkeakoulupedagogiikkaan Lapissa (VideoPeda+)

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.1.2023 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0292800-5

Jakeluosoite: PL 122

Puhelinnumero: 016 341 341

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

WWW-osoite: http://www.ulapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rasi-Heikkinen Päivi Maria

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.rasi-heikkinen(at)ulapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 484 4240

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on parantaa Lapin korkeakoulujen opetushenkilöstön videoiden pedagogiseen käyttöön liittyviä digitaalisia taitoja. Hanke edistää päätavoitetta seuraavien osatavoitteiden avulla: 1. Lisätään opetus- ja tutkimushenkilöstön ymmärrystä videoista ja niiden pedagogisen käytön monipuolisista mahdollisuuksista 2. Kehitetään Lapin yliopiston etä- ja hybridiopetukseen uudenlaisia tapoja hyödyntää videoteknologioita 3. Tuotetaan Lapin korkeakoulukonsernin eOppimisen palveluihin uusi, videoiden hyödyntämiseen kohdistuva digitaalinen tukiresurssi. Tuotettu tukiresurssi julkaistaan Lapin yliopiston verkkosivuilla kaikille kiinnostuneille saavutettaviksi, esimerkiksi muiden suomalaisten korkeakoulujen, sekä toisen asteen ja vapaan sivistystyön opettajille.

Hankkeella on valmiudet vaikuttaa nopeasti Lapin korkeakouluissa työskentelevän opetushenkilökunnan digitaalisiin taitoihin. Hankkeen aikana suunnitellaan ja toteutetaan Lapin korkeakoulukonsernin opetushenkilöstölle suunnattu uusi koulutusten sarja, joka toteutetaan viitenä webinaarina. Webinaarisarjan aiheena on videoiden pedagogisesti tarkoituksenmukainen ja monipuolinen käyttö, videoilmaisu, videoiden tuottaminen ja editointi. Toiseksi, Lapin yliopistossa toteutetaan 9 opetuksen kehittämispilottia, joiden teemana on videoiden uudenlainen ja monimuotoinen hyödyntäminen. Lapin yliopiston neljän tiedekunnan sekä Kielikeskuksen pilottien vastuuopettajat suunnittelevat, pilotoivat, arvioivat ja jatkokehittävät videoiden uudenlaista käyttöä opetuksessa. Kolmanneksi, hankkeessa tuotetaan Lapin korkeakoulukonsernin opetushenkilöstölle suunnattu digitaalinen tukiresurssi videoiden opetuskäyttöön liittyen. Tukiresurssi mahdollistaa videoiden pedagogisen käytön oppimisen itsenäisesti ja joustavasti, sekä aiemmin opittujen taitojen ylläpitämisen.

Hankkeen tuloksena syntyy Lapin korkeakoulujen opetushenkilöstölle uusia digitaalisia taitoja videoiden pedagogisessa käytössä, uutta video-opetusmateriaalia sekä uutta, avoimesti saatavilla olevaa tukimateriaalia videoiden pedagogisesta käytöstä Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun nykyiselle ja tulevalle opetushenkilökunnalle. Tuotettu tukiresurssi julkaistaan Lapin yliopiston verkkosivuilla kaikille kiinnostuneille saavutettaviksi. Hankkeen tuloksilla voidaan vaikuttaa myönteisesti opetushenkilökunnan työmarkkina-asemaan. Lisäksi hankkeen tuloksena syntyy uusia, videoita monipuolisemmin hyödyntäviä opiskelukäytäntöjä Lapin korkeakoulujen opiskelijoille. Hankkeen pitkän aikavälin välillisenä vaikutuksena on Lapin korkeakoulukonsernin yleisen digipedagogisen osaamistason ja kehittämisvalmiuksien vahvistuminen, mikä mahdollistaa myös muiden digitaalista teknologiaa ja mediaa hyödyntävien pedagogisten ratkaisujen kehittämisen korkeakoulutuksessa. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on runsaasti opiskelijoita, ja hankkeella voidaan vaikuttaa myönteisesti ja välillisesti opiskelijoiden digitaalisiin taitoihin, yhteisöllisyyden kokemuksiin, etä- ja hybridiopetuksen motivoivuuteen sekä opiskelijoiden sitoutumiseen opiskeluunsa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lapin korkeakoulujen opetus-, tutkimus- ja tukipalveluhenkilöstö:
- Lapin yliopiston opetus-, tutkimus- ja tukipalveluhenkilöstö
- Lapin ammattikorkeakoulun opetus- ja tukipalveluhenkilöstö

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Lapin korkeakoulujen opiskelijat
- Suomalaisten korkeakoulujen opetus-, tutkimus- ja tukipalveluhenkilöstö
- Muiden koulutusasteiden opetushenkilöstö Suomessa

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 501

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 131 229

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 188 127

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 164 037

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Kemi-Tornion

Kunnat: Tornio, Rovaniemi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 84

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke toteutetaan kahdessa korkeakoulussa. Sukupuolijakaumaa korkeakoulujen opiskelijoista ja työntekijöistä seurataan vuosittain. Hankkeessa toteutettavat pilotit kohdistuvat kaikkiin yliopiston tiedekuntiin sekä kielikeskukseen. Pilottien toteuttajista suurin osa on naisia, mikä noudattelee yliopiston henkilöstörakenteen sukupuolijakaumaa. Piloteissa mukana olevien opiskelijoiden joukossa sukupuolijakauma voi olla hieman tasaisempi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Välillisesti hanke liittyy myös sukupuolinäkökulmaan. Koulutusala on naisvaltainen. Alan merkitys tulevaisuuden yhteiskunnassa tulee korostumaan yhteiskunnan kilpailukykyä edistävien toimintojen ja tavoitteiden myötä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on parantaa Lapin korkeakoulujen henkilöstön videoiden pedagogiseen käyttöön liittyviä digitaalisia taitoja.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Hanke vaikuttaa myönteisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja ympäristön tilaan, sillä siinä parannetaan korkeakoulujen opetushenkilöstön osaamista videoiden pedagogiseen käyttöön liittyen. Digitaaliset oppimisympäristöt ja muut oppimisen resurssit voivat vähentää ympäristöpäästöjä ja tukea siten kestävää kehitystä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Hanke vaikuttaa myönteisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja ympäristön tilaan, sillä siinä kehitetään korkeakoulujen opetushenkilökunnan osaamista digitaalisen teknologian ja median opetuskäyttöön liittyen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Hanke vaikuttaa jossain määrin myös monimuotoisuuteen, sillä se osaltaan vähentää näille haitallista autoilua ja paperintuotantoa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Hanke vaikuttaa tähän osaltaan, sillä se vähentää näille haitallista autoilua ja paperintuotantoa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Erityisesti pohjoisimmassa Lapissa on laajoja Natura 2000 "Erityisiä suojelualuita (SPA)”, joiden turvaamiseen hankkeella on oma pieni vaikutuksensa edellisissä kohdissa esitellyin perustein.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hanke edistää jossain määrin myös paperijätteiden määrän vähenemistä, kun sekä välittömän että välillisen kohderyhmän taidot hyödyntää digitaalisia materiaaleja ja resursseja oppimisessa, ja työssä kasvavat hankkeen aikana. Lisäksi hankkeen toimenpiteet ja tiedottaminen tapahtuvat pääosin digitaalisia materiaaleja, ympäristöjä ja sovelluksia hyödyntäen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Vaikutus on välillistä riippuen käytetyistä energialähteistä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 3
Osassa hankkeen piloteista tehdään yhteistyötä paikallisten sidosryhmien kanssa. Tämä edistää paikallisten toimijoiden kilpailukykyisyyttä ja sitä, että välilliset kohderyhmät hyödyntävät heidän palveluitaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hanke vaikuttaa myönteisesti osallistujien ja heidän organisaatioidensa kykyyn tarjota aineettomia palveluita, tässä tapauksessa korkeakouluopetusta.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hanke vähentää osaltaan tarvetta liikkumiseen ja sitä kautta vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hankkeeseen osallistuvien työntekijöiden osaamisen kehittyminen mahdollistaa kestävän ja laadukkaan korkeakoulutuksen tarjoamisen myös tulevaisuudessa. Opetushenkilökunnan osaamisen kasvu vahvistaa ammatillista identiteettiä ja yleisesti kehittämisosaamista ja hyvinvointia. Kehittämispiloteissa mukana olevien korkeakouluopiskelijoiden osalta koulutuksen kehittäminen tukee heidän digitaitojaan ja näin valmistaa heitä paremmin työelämän vaatimuksiin. Tämä puolestaan vaikuttaa myönteisesti heidän hyvinvointiinsa niin työssä kuin sen ulkopuolella
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Parantamalla korkeakouluopettajien digitaalista osaamista vaikutetaan myös myönteisesti heidän työmarkkina-asemaansa. Kehittämällä korkeakoulukoulutusta yhteiskunnan digitalisaatiokehityksen asettamien vaatimusten mukaisesti lisätään opiskelijoiden tasa-arvoisia mahdollisuuksia työllistymiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke edistää yhdenvertaisuutta sekä välittömästi että välillisesti usealla yhdenvertaisuuden ulottuvuudella. Hanke parantaa osallistujien digitaitoja. Nämä parantuneet taidot vaikuttavat osallistujien edellytyksiin hyödyntää yhdenvertaisesti, iästä ja asuinpaikasta huolimatta, digitalisoituneen yhteiskunnan palveluja ja tiedonvälitystä. Hankkeeseen osallistuu myös ikääntyvää opetushenkilöstöä, joille digitaalinen yhdenvertaisuus voi olla puuttuvien taitojen takia erityinen haaste.
Kulttuuriympäristö 6 6
Hanke parantaa välittömien ja välillisten osallistujien digitaitoja, joka puolestaan myötävaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa kulttuuriseen itseilmaisuun digitaalisia välineitä ja ympäristöjä hyödyntäen, tässä tapauksessa videoperustaisia välineitä ja ympäristöjä.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hankkeella on välillistä vaikutusta ympäristöosaamiseen, sillä se kytkeytyy Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteisiin painopistealueisiin "ympäristöosaaminen ja kestävä kehitys".

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli parantaa Lapin korkeakoulujen opetushenkilöstön videoiden pedagogiseen käyttöön liittyviä digitaalisia taitoja. Hanke edisti päätavoitetta seuraavien osatavoitteiden avulla: 1. Lisätään opetus- ja tutkimushenkilöstön ymmärrystä videoista ja niiden pedagogisen käytön monipuolisista mahdollisuuksista 2. Kehitetään Lapin yliopiston etä- ja hybridiopetukseen uudenlaisia tapoja hyödyntää videoteknologioita 3. Tuotetaan Lapin korkeakoulukonsernin eOppimispalveluihin uusi, videoiden hyödyntämiseen kohdis-tuva digitaalinen tukiresurssi, joka julkaistaan Lapin yliopiston verkkosivuilla kaikille kiin-nostuneille saavutettavaksi, esimerkiksi muiden suomalaisten korkeakoulujen, sekä toisen asteen ja vapaan sivistystyön opettajille.

Hankkeella oli valmiudet vaikuttaa nopeasti Lapin korkeakouluissa työskentelevän opetushenkilökunnan digitaalisiin taitoihin. Ensiksi, hankkeen aikana suunniteltiin ja toteutettiin Lapin korkeakouluhenkilöstölle suunnattu koulutusten sarja, joka toteutettiin viitenä webinaarina. Webinaarisarjan aiheina olivat videoiden pedagogisesti tarkoituksenmukainen ja monipuolinen käyttö, videoilmaisu, videoiden tuottaminen ja videoiden editointi. Toiseksi, Lapin yliopistossa toteutettiin 7 opetuksen kehittämispilottia, joiden teemana oli videoiden uudenlainen ja monimuotoinen hyödyntäminen. Lapin yliopiston kaikissa neljässä tiedekunnassa sekä kielikeskuksessa toteutettujen pilottien vastuuopettajat suunnittelivat, testasivat, arvioivat ja jatkokehittivät videoiden uudenlaista käyttöä opetuksessa. Kolmanneksi, hankkeessa tuotettiin Lapin korkeakoulukonsernin opetushenkilöstölle suunnattu digi-taalinen tukiresurssi videoiden opetuskäyttöön liittyen. Tukiresurssi mahdollistaa videoiden pedagogisen käytön oppimisen itsenäisesti ja joustavasti, sekä aiemmin opittujen taitojen ylläpitämisen.

Hankkeen tuloksena syntyi Lapin korkeakoulujen opetushenkilöstölle uusia digitaalisia taitoja videoiden käytössä, uutta video-opetusmateriaalia sekä uutta, avoimesti saatavilla olevaa tukimateriaalia videoiden pedagogisesta käytöstä. Tuotettu tukiresurssi julkaistiin Lapin korkeakoulukonsortion (LUC) verkkosivuilla kaikille kiinnostuneille saavutettavaksi. Hankkeen tuloksilla voidaan vaikuttaa myönteisesti opetushenkilökunnan työmarkkina-asemaan. Lisäksi hankkeen tuloksen syntyi uusia, videoita monipuolisemmin hyödyntäviä opiskelukäytäntöjä Lapin korkeakoulujen opiskelijoille. Hankkeen pitkän aikavälin välillisenä vaikutuksena on Lapin korkeakoulukonsernin yleisen digipedagogisen osaamistason ja kehittämisvalmiuksien vahvistuminen, mikä mahdollistaa myös muiden digitaalista teknologiaa ja mediaa hyödyntävien pedagogisten ratkaisujen kehittämisen korkeakoulutuksessa. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä oli runsaasti opiskelijoita ja hankkeella voidaan vaikuttaa myönteisesti ja välillisesti opiskelijoiden digitaalisiin taitoihin, yhteisöllisyyden kokemuksiin, etä- ja hybridiopetuksen motivoivuuteen sekä opiskelijoiden sitoutumiseen opiskeluunsa.