Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22912

Hankkeen nimi: Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio (React Itä-Suomi)

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Karelia Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2454377-1

Jakeluosoite: Tikkarinne 9

Puhelinnumero: 013260600

Postinumero: 80200

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.karelia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Ilvonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämisjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.ilvonen(at)karelia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503116314

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Viime vuosien äkilliset ja odottamattomat toimintaympäristön muutokset (korona, Ukrainan sota) ovat vaikuttaneet merkittävästi mikro- ja pk-yritysten toimintaedellytyksiin ja kilpailukykyyn erityisesti Itä-Suomessa. Muutostilanteessa uusiutuminen on tärkeää kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Pandemiatilanne on vaikuttanut yritysten kehittämistarpeisiin. Uusimmassa Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön toteuttamassa syksyn 2022 Pk- yritysbarometrissä pk-yritysten kehittämistarpeista nousevat esiin erityisesti myynti- ja markkinointiosaaminen sekä henkilöstön kehittämis- ja kouluttamistarpeet. Aiempaa useampi yritys nostaa kehittämiskohteeksi myös johtamisen. Myös ympäristö- ja muiden säädösvaatimusten huomioiminen nousee esille yritysten kehittämistarpeissa (9 % koki tärkeimpänä). Yritysbarometrin mukaan on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että nykyistä suurempi osa pienemmistä yrityksistä löytäisi kasvupolulle (Pk-yritysbarometri 2/2022).

Uuteen normaaliin ja kasvu-uralle palaamisen kannalta on tärkeää, että maakuntien vahva tutkimus-, koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden osaaminen hyödynnetään yritystoiminnassa jatkossa entistä paremmin (POKAT 2025 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma 2022-2025). On tärkeää, että tutkimustieto saadaan ohjattua yhä paremmin yritysten käyttöön ja osaamisen kehittäminen vastaa tehokkaasti yritysten tarpeisiin. Useissa teemoissa, esimerkiksi kestävän ilmastokehityksen ja kiertotalouden edistämiseen liittyvässä osaamisessa, on tunnistettavissa paljon kaupallista potentiaalia.

Työelämän murros on tuonut haasteita työvoiman osaamisen kehittämiselle sekä työn yhteydessä tapahtuvalle oppimiselle. Viime vuosina yleistyneellä mikro-oppimisella tarkoitetaan pedagogiikkaa, jossa opiskeltava asiakokonaisuus on pilkottu pieniin palasiin (Peters). (https://journal.laurea.fi/mikro-oppiminen-osaksi-yritysten-osaamisen-johtamista-kokemuksia-mikrokurssien-kehittamistyosta/#b96fe8bf). Mikro-oppiminen tarjoaa yrityksille mahdollisuuden lyhytkestoiseen työn lomassa tapahtuvaan oppimiseen ja sillä voidaan vastata yhä paremmin nouseviin osaamistarpeisiin.

Ammattikorkeakouluissa on tunnistettu tarve luoda joustavaan, jatkuvaan osaamisen kehittämiseen paremmin yrityksille sopivia mikro-opintokokonaisuuksia, 24/7 pääsyä korkeakoulujen oppimisympäristöihin sekä täsmäytettyä ohjaus- ja sparraustukea mikroyrityksen kokoisiin kehittämistarpeisiin. Keskeisenä tavoitteena hankkeessa on mikro- ja pk-yrityksille tarjottavien mikro-opintojen kautta vastata yhä paremmin nouseviin osaamistarpeisiin ja yritysten tavoittaminen opintopolulle.

Hankkeen tavoitteena on tukea pohjoiskarjalaisia sekä pohjois- ja eteläsavolaisia yrityksiä Covid-19-pandemian aiheuttamasta kriisistä toipumisessa tarjoamalla ammattikorkeakoulujen verkostoyhteistyönä yrityksille uutta osaamista, mikro-opintokokonaisuuksia ja sparrausta, joilla edistetään yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia sekä muutoskyvykkyyttä. Hankkeessa järjestää info- ja sparraustilaisuuksia, joiden keskeisenä tavoitteena on tarjota uutta osaamista ja tietoa mikro-opintokokonaisuuksista sekä herättää kiinnostus lyhytkestoiseen työn lomassa tapahtuvaan oppimiseen ja tätä kautta mikro- ja pk- yritysten tavoittaminen opintopolulle.

Hankkeen toimenpiteiden kautta tuetaan osallistuneiden yritysten ja niiden henkilökunnan kykyä sopeutua ja hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Lisäksi hankkeessa edistetään vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä tarjoamalla osallistujille mikro-osaamiskokonaisuuksia ja sparrauksia teemoihin liittyen.

Hankkeen kohderyhmä: Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon mikro- ja pk-yritykset, joilla on tarve kehittää osaamistaan ja liiketoimintaansa koronakriisistä selviytyäkseen sekä muut, jotka tarvitsevat liiketoimintansa kehittämistä. Hankkeen kohderyhmänä on yritysten johto ja henkilöstö.

Hankkeen toimenpiteet jaetaan kolmeen työpakettiin:

TP1: Yritysten tavoittaminen opintopolulle
1.1 Luodaan valtakunnallinen pk- ja mikroyrityksille tarjottava markkinointi-ikkuna, joka toteutetaan Suomen yrittäjien, Kauppakamarien, alueellisten yrittäjäjärjestöjen ja ammattikorkeakoulujen (22 ammattikorkeakoulua) yhteistyönä
1.2 Yrityksille suunnatun viestinnän ja infotilaisuuksien toteuttaminen. Viestinnällä tavoitellaan pieniä yrityksiä opintopoluille.
-Toteutetaan infotilaisuuksia Itä-Suomen suuralueella
-Valtakunnallinen markkinointikampanja (radio, verkko), alueellinen viestintä

TP2: Mikro-oppimiskokonaisuuksien suunnitteleminen, kokoaminen, toteuttaminen ja ammattikorkeakoulujen kehittämistoimenpiteet (caset) sekä yhteiset seminaarit
2.1 Kukin toteuttaja-amk kerää omasta tarjonnastaan mikro-oppimisen tarjonnan ja varmistaa mikro- oppimiskokonaisuuden saavutettavuuden
2.2 Mikro-opinnot kootaan toteuttaja-amk:n alustalle/verkkosivuille.
2.3 Ammattikorkeakoulujen kehittämistoimenpiteet (caset)
2.4 Toteuttajien välinen seminaari (kaikki amk:t)
2.5 Toteutetaan valtakunnallinen / suuraluekohtainen tulosseminaari (kaikki amk:t)

TP3: Yritysten sparraus ja muutoskyvykkyyden tukeminen
3.1 Itä-Suomen suuralueella luodaan muutossparraajien verkosto alueen pk- ja mikro-yritysten tueksi ja hankkeen tarjonnan viestimiseksi
3.2 Toteutetaan sparraustilaisuuksia
3.3 Toteutetaan mikro- ja pk-yritysten digitalisaatiotarinoihin liittyvä hyvien käytänteiden kampanja (positiiviset tarinat) tukemaan ja kannustamaan yritysten vertaisosaamista.

Hankkeen tuloksena yritysten muutoskyvykkyys paranee ja yritykset saavat tukea ja osaamista toimintansa uudistamiseen. Lisäksi mikro- ja pk-yritykset tunnistavat aiempaa paremmin korkeakoulut yrityksen kehittämistoiminnan kumppaneina.

Hankkeen tuloksena syntyy pk- ja mikroyrityksille tarjottava digitaalinen osaamiskokonaisuus, joka toteutetaan Suomen yrittäjien, Kauppakamarien, alueellisten yrittäjäjärjestöjen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä. Osaamiskokonaisuus sisältää joustavan ja jatkuvan oppimisen mikro- opintotarjottimen, jotka ovat mahdollista suorittaa ilmaiseksi vuoden 2023 aikana.

Hankkeen toteuttajat: Karelia-ammattikorkeakokoulu, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, Savonia- ammattikorkeakoulu.

Tämä hanke on osa neljän suuralueen hankkeiden muodostamaa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on luoda ammattikorkeakoulujen yhteistyönä nopeat toimet yrityksille koronapandemiasta toipumiseen vihreän siirtymän, muutoskyvykkyyden ja digitalisaation teemoissa. Tavoitteena on eri suuralueiden hankkeiden kesken luoda valtakunnallinen pk- ja mikroyrityksille tarjottava opintokokonaisuus, joka toteutetaan Suomen yrittäjien, Kauppakamarien, alueellisten yrittäjäjärjestöjen ja ammattikorkeakoulujen (22 ammattikorkeakoulua) yhteistyönä. Ammattikorkeakoulut luovat hankkeen aikana tiiviin yhteistyön myös Suomen Yrittäjien ylläpitämään koulutustarjontaan. Hanke toteutetaan samanaikaisesti synkronoituna Etelä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Länsi-Suomen hankkeiden kanssa ja se sisältää valtakunnallisia osioita, joita koordinoi Karelia-amk.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon mikro- ja pk-yritykset, joilla on tarve kehittää osaamistaan ja liiketoimintaansa koronakriisistä selviytyäkseen sekä muut, jotka tarvitsevat liiketoimintansa kehittämistä. Hankkeen kohderyhmänä on yritysten johto ja henkilöstö.

Hanketta valmisteltaessa on oltu yhteydessä Suomen Yrittäjiin, alueellisiin kauppakamareihin ja yrittäjäjärjestöihin sekä yrityksiin.

Kohderyhmä: Hankkeessa lähestytään yrityksiä, jotka eivät yleisesti hakeudu korkeakoulujen koulutustarjonnan piiriin sekä kehittämään toimintaansa. Tässä keskeisesti mukana yritykset, jotka ovat kärsineet koronasta. Huomioidaan yritykset, joilla on osaamisvajetta mm. vihreän siirtymän tai muutoskyvykkyyden alueella tai joille tärkeää kehittää esim. vastuullisuusosaamistaan hankintojen tai alihankintaketjujen vuoksi. Huomioidaan lisäksi yritykset, joilla haasteita kokeilla ja kehittää omaa toimintaansa ajan tai osaamisen rajoittaessa kehittämistä.

Kohderyhmää tavoitellaan monikanavaisen viestinnän kautta (valtakunnallinen, alueellinen) sekä yhteistyössä järjestettävien infotilaisuuksien kautta. Alueellisesti viestinnässä ja kohderyhmän tavoittamisessa tehdään yhteistyötä yrittäjäjärjestöjen, kauppakamarin ja kehittämisyhtiöiden kanssa. Lisäksi hankkeessa kontaktoidaan eri alojen yrityksiä, jotka eivät vielä hakeudu kehittämään toimintaansa.

Kohderyhmäviestinnässä kärkenä on avata yrityksille helpot ja kevyet mahdollisuudet lisätä omaa osaamistaan. Viestinnässä tuoda esille, että osaamisen lisääminen onnistuu jopa työpäivän lomassa. Oppimismyönteiset toimintatavat ovat työpaikan arjessa toteutuvia asioita. Tavoitteena mahdollistaa ketterä oppiminen.

Hankkeeseen osallistuneiksi lasketaan kaikki hankkeen sparraustoimenpiteisiin osallistuneet yritykset, näiltä yritysosallistujilta kerätään ESR-henkilölomakkeet. Työpaketti 1:n Infotilaisuuksiin osallistuneet dokumentoidaan osallistujalistoihin. Hankkeen käytössä on lisäksi tausta-excel, johon tilastoidaan yritysten osallistuminen eri toteutuksiin (infotilaisuudet, sparraukset, seminaari).

Määrällisenä tavoitteena:
Itä-Suomessa hankkeeseen osallistuu 200 yritystä/organisaatiota.
-Järjestetään suuraluekohtaisesti tapahtumia (infotilaisuudet ja sparraukset) 50 kpl yritysjärjestöjen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyössä, joissa tuodaan esille teemoittain ajankohtaisia trendejä digitalisaatioon liittyen.
-Sparrauksiin odotetaan 200 osallistujaa, jotka ovat pitkäkestoisesti mukana (löytyvät kohdasta 12.3. ja 12.4.). Laskentaperuste: 200 osallistujaa osallistuu vähintään 2 kertaa puolen päivän sparraustilaisuuksiin.
-Lisäksi ohjausta tehdään osana infotilaisuuksia, mutta infotilaisuuksiin osallistuvia ei lasketa kohtiin 12.3. ja 12.4. Yritykset saavat ohjausta osaamispolulle noin 100 päivää.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat kauppakamarit, yrittäjäjärjestöt (maakunta & alueet), kehittämisyhtiöt sekä järjestötoimijat (erit. suuremmat järjestöt, jotka työllistävät useita henkilöitä), muut oppilaitokset ja yliopistot, julkisen sektorin organisaatiot, kunnat ja kaupungit.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 658 340

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 148 543

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 822 926

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 185 680

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Joensuun, Keski-Karjalan, Kuopion, Varkauden, Mikkelin, Ylä-Savon, Pielisen Karjalan, Sisä-Savon, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mikkeli, Pertunmaa, Sulkava, Outokumpu, Rantasalmi, Rautalampi, Tervo, Siilinjärvi, Nurmes, Lieksa, Joensuu, Lapinlahti, Kontiolahti, Polvijärvi, Kaavi, Tuusniemi, Kuopio, Sonkajärvi, Suonenjoki, Liperi, Vesanto, Hirvensalmi, Rääkkylä, Kangasniemi, Keitele, Tohmajärvi, Enonkoski, Rautavaara, Puumala, Mäntyharju, Kiuruvesi, Pieksämäki, Pielavesi, Ilomantsi, Heinävesi, Juva, Savonlinna, Kitee, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Joroinen, Juuka, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 200

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 67

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 200

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toteuttajat ovat tarkastelleet hankkeen toimintaympäristöä ja arvioineet hankkeen kohderyhmään kuuluvien henkiöiden sukupuolijakaumaa. Hankkeessa tuetaan mm. naisyrittäjien osallistumista hankkeen toimenpiteisiin.(naisyrittäjien yritykset ovat pienempiä).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet suunnitellaan sellaisiksi, että kaikilla sukupuolinäkökulma huomioidaan toimenpiteitä suunniteltaessa (mm. avoin mahdolisuus osallistua hankkeen toimenpiteisiin).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvon edistäminen. Hankkeen toimenpiteet soveltuvat tasapuolisesti miehille ja naisille, joille tarjotaan mahdollisuudet lisätä omaa osaamistaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei merkitystä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Vihreän siirtymän osaaminen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei merkitystä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkitystä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkitystä
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Vihreän siirtymän osaaminen
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Vihreän siirtymän osaaminen
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hankkeen keskeinen tavoite, osaamisen lisääminen ja elinvoiman lisääminen
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Hankkeen keskeinen tavoite, osaamisen lisääminen ja elinvoiman lisääminen
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Vihreän siirtymän osaaminen
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Yritysten henkilöstön muutoskyvykkyyden tukeminen
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei merkitystä
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Mikro- ja pienyritysten osaamisen tukeminen
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei merkitystä
Ympäristöosaaminen 0 0
Yritysten henkilöstön muutoskyvykkyyden tukeminen, vihreän siirtymän osaaminen

9 Loppuraportin tiivistelmä

Viime vuosien äkilliset ja odottamattomat toimintaympäristön muutokset (korona, Ukrainan sota) ovat vaikuttaneet merkittävästi mikro- ja pk-yritysten toimintaedellytyksiin ja kilpailukykyyn erityisesti Itä-Suomessa. Muutostilanteessa uusiutuminen on tärkeää kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Uuteen normaaliin ja kasvu-uralle palaamisen kannalta on tärkeää, että maakuntien vahva tutkimus-, koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden osaaminen hyödynnetään yritystoiminnassa jatkossa entistä paremmin.

Työelämän murros on tuonut haasteita työvoiman osaamisen kehittämiselle sekä työn yhteydessä tapahtuvalle oppimiselle. Viime vuosina yleistynyt mikro-oppiminen tarjoaa yrityksille mahdollisuuden lyhytkestoiseen työn lomassa tapahtuvaan oppimiseen ja sillä voidaan vastata yhä paremmin nouseviin osaamistarpeisiin. Hankkeen valmisteluvaiheessa ammattikorkeakouluissa oli tunnistettu tarve luoda joustavaan, jatkuvaan osaamisen kehittämiseen paremmin yrityksille sopivia mikro- opintokokonaisuuksia sekä täsmäytettyä ohjaus- ja sparraustukea mikroyrityksen kokoisiin kehittämistarpeisiin.

Marraskuussa 2022 käynnistyneen Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio (React Itä-Suomi)- hankkeen tavoitteena oli tukea pohjoiskarjalaisia sekä pohjois- ja eteläsavolaisia yrityksiä Covid-19-pandemian aiheuttamasta kriisistä toipumisessa tarjoamalla
ammattikorkeakoulujen verkostoyhteistyönä yrityksille uutta osaamista, mikro-opintokokonaisuuksia ja sparrausta, joilla edistetään yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia sekä muutoskyvykkyyttä.

Hankkeessa järjestettiin vuoden 2023 aikana 45 info- ja sparraustilaisuutta, joihin osallistui yhteensä 191 yritystä tai toimijaa (7 ry tai muu). Hankkeessa järjestettyjen tilaisuuksien keskeisenä tavoitteena on ollut tarjota uutta osaamista ja tietoa mikro-opintokokonaisuuksista sekä herättää kiinnostus lyhytkestoiseen työn lomassa tapahtuvaan oppimiseen ja tätä kautta mikro- ja pk- yritysten tavoittaminen opintopolulle.

Hankkeessa kartoitettiin yritysten osaamisen kehittämistarpeita sekä kehitettiin uusia mikro-opintoja tukemaan yritysten työn lomassa tapahtuvaa oppimista. Hankkeessa on kehitetty 20 uutta osaamiskokonaisuutta tukemaan yritysten muutoskyvykkyyttä, vihreää siirtymää ja digitalisaatiota. Karelialta 8, Savonialta 3 ja XAMKilta 9. Lisäksi ammattikorkeakoulujen kehittämistoimenpiteiden kautta on syntynyt uusia toimintamalleja ja artikkeleja, joita tullaan hyödyntämään jatkossa.

Hankkeen toteutusaika oli lyhyt ja tämän vuoksi hankkeen vaikuttavuus tulee realisoitumaan ja kehittymään vielä hankkeen päättymisen jälkeen. Hankkeen teemojen (vastuullisuus, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio) huomioiminen tulee olemaan tärkeää tulevaisuudessa.

Tämä hanke on kuulunut osaksi neljän suuralueen hankkeiden muodostamaa kokonaisuutta ja se on sisältänyt valtakunnallisia osioita, joita koordinoi Karelia-amk. Ammattikorkeakoulut ovat tarjonneet verkostoyhteistyönä yrityksille maksuttomia mikro-opintoja sekä eri alueilla tilaisuuksia ja sparrauksia. Hankkeessa luotiin valtakunnallinen yritystenmuutoskumppanina markkinointi-ikkuna, johon vietiin yhteiselle tarjottimelle eri ammattikorkeakoulujen mikro-opintoja. Joulukuun loppuun mennessä sivustolla oli yhteensä 198 mikro-opintoa ja näihin oli kirjautunut yli 2000 yritysosallistujaa. Sivuston päivittämistä tullaan jatkamaan myös vuoden 2024 aikana. Ennakoimaton tulos: kohderyhmän kirjautumisten lisäksi ammattikorkeakoulujen henkilökunta ja opiskelijat on olleet kiinnostuneita osaamisen lisäämisestä kehitettyjen mikro-opintojen kautta. Hankekokonaisuudessa järjestettiin yhteensä yli 530 tapahtumaa ja niihin on osallistunut yli 1300 yritystä.

Yhteistyö kolmen toteuttaja-ammattikorkeakoulun sekä muiden suuralueiden toteuttaja-ammattikorkeakoulujen välillä on ollut toisiaan tukevaa ja erittäin tiivistä. Yhteishanke kasvatti toteuttajien ymmärrystä toistensa koulutustarjonnasta sekä mahdollisti hyvien käytänteiden jakamisen. Hankkeen toteuttaminen valtakunnallisesti neljän suuralueen hankekokonaisuutena mahdollisti kohderyhmälle huomattavasti laajemman mikro-opintotarjonnan sekä mahdollisuuden osallistua toisten alueiden järjestämiin etätapahtumiin.

Hankkeen toimenpiteiden tuloksena osallistuneiden yritysten ja niiden henkilökunnan kyky sopeutua ja hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia on parantunut. Lisäksi hankkeessa on yrityksille tarjottujen mikro-opintojen ja sparrausten kautta edistetty vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä.

22 ammattikorkeakoulun yhteistoteutuksena hankkeessa on pystytty tarjoamaan laaja kattauksen erilaisia sisältöjä sekä tapahtumissa että opinnoissa. Hankkeen sparrausten keskeisenä tavoitteena on ollut mahdollistaa yrityksille liiketoiminnan kehittäminen. Hankkeen tuloksena yritykset ovat päässeet alkuun muutoskyvykkyydessä ja heitä on ohjattu eteenpäin muihin yrityspalveluihin. Yritykset ovat lähteneet pienin askelin kehittämään esimerkiksi yrityksen vastuullisuutta, johtamista tai digitaalisuutta. Tilaisuuksien kautta yritykset ovat päässeet verkostoitumaan ja tilaisuudet on mahdollistaneet vertaistuen ja oppimiseen.

Hankkeeseen osallistuneet yritykset ovat tiedostaneet ja löytäneet ammattikorkeakoulujen tarjoamat mikro-opinnot ja osallistujilla on herännyt kiinnostus tämmöistä työn lomassa tapahtuvaa oppimista kohtaan. Yritykset on lisäksi löytäneet ammattikorkeakoulut kumppanina osaamisen ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Hankkeen myötä on parannettu koulutuksen tarjontaa sekä työssä olevien naisten ja miesten osaamista ja sopeutumiskykyä muuttuviin osaamistarpeisiin. Uudet mikro-opinnot ja pienet osaamiskokonaisuudet on sijoitettu kunkin ammattikorkeakoulun alustalle.

Hankkeen toiminnoista ja mikro-opinnoista on kerrottu laaja-alaisesti eri kanavissa. Hankkeessa toteutettiin Karelia-amk:n toteutukseen kuulunut valtakunnallinen lanseerauskampanja (radio, verkko). Kohderyhmille tarkoitettu uusi tieto on kaikkien saavutettavissa hankkeen päätyttyä hankkeen nettisivuilla yritystenmuutoskumppanina.fi. Lisäksi sivustolle on koottu hyvien käytänteiden kampanjavideoita ja suuralueiden tuottamia julkaisuja.

Mikro-opinnot olivat hankkeen käynnistyessä vielä varsin uusi aihealue. Tämän hankkeen sekä kolmen muun suuralueen toteuttamien hankkeiden ansiosta teeman tunnettuus on lisääntynyt ja yritykset ovat tietoisia mikro-opinnoista. Pidemmällä aikajänteellä tieto ja osaaminen mahdollistaa yhä useammassa yrityksessä liiketoiminnan kehittämisen. Hankkeen vaikuttavuutta lisää se, että hankkeen tilaisuuksien asiantuntijapuheenvuoroja on tallennettu ja näistä on tehty mikro-opintoja. Hankkeessa syntyneet tuotokset; mikro-opinnot ja ammattikorkeakoulujen toteuttamien kehittämistoimenpiteiden kautta syntyneet toimintamallit jäävät hyödynnettäväksi hankkeen loppumisen jälkeen.

Uuden koulutustarjonnan kautta voidaan jatkossa tarjota maakunnan yrityksille osaamista mm. vastuullisen liiketoiminnan, digitaalisuuden ja muutoskyvykkyyden kehittämiseen.