Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22923

Hankkeen nimi: Musa+ Tempoa kannattavuuteen

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2023 ja päättyy 30.11.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1006550-2

Jakeluosoite: PL 207

Puhelinnumero: +358403518350

Postinumero: 40101

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: https://www.jamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Nina Loimusalo-Lipiäinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: nina.loimusalo-lipiainen(at)jamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504719321

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Korona-pandemia on ollut ennennäkemättömän kova isku musiikki- ja tapahtuma-alojen toimijoille. Pandemian aikana kulttuurialan työtilaisuudet ja toimeksiannot vähenivät tai peruuntuivat merkittävässä määrin, ja esittävän taiteen välittäjätoiminnassa liikevaihdon lasku oli jopa 90 %. Monet musiikki- ja tapahtuma-alojen ammattilaiset ovatkin siirtyneet muihin töihin, ja resurssit etenkin live-tuotantojen puolella ovat vähentyneet merkittävästi vaikeuttaen tuotantojen suunnittelua.
Myös itse musiikkiteollisuus on murroksessa. Musiikin jakelun muuttuminen digitaaliseksi ja fyysisen levymyynnin romahdus yhdistettynä pandemian tuomaan keikkailukieltoon ja jatkuvaan epävarmuuteen ovat pakottaneet musiikin ja musiikkibisneksen ammattilaisia monenlaisiin uusiin kokeiluihin. Korona-ajan striimi- tai VR-keikat eivät joitain poikkeuksia lukuun ottamatta ole olleet kannattavia. Samoin Spotifyn ja monien muiden striimialustojen liiketoimintamallit eivät nykyisellään tarjoa vaihtoehtoa, jolla olisi laajemmin artisteille ja musiikkituottajille taloudellista merkitystä.

Musiikki- ja tapahtuma-ala tarvitsevat uudenlaisia luovaan liiketoiminta-ajatteluun, synergiaan, sekä nykyteknologian hyödyntämiseen liittyviä kokeiluja, joilla elvyttää alaa ja alan ammattilaisuutta koronan jälkeen, sekä vastata musiikkiteollisuuden murroksesta tapahtuneeseen haasteeseen. Tällaiset kokeilut vaativat moniammatillista osaamista ja innovointia, sekä rohkeutta ideoida uudenlaisia yhteistyön ja liiketoiminnan muotoja. Suunnannäyttäjinä voidaan nähdä muun muassa esittävien taiteiden ja pelisuunnittelun yhteistyö. Peliteollisuus on kulkenut teknologisen kehityksen aallonharjalla ja käynyt musiikki- ja tapahtuma-alojen edellä myös liiketoimintaosaamisen suhteen; vaikka etätyön haasteet vaivasivat pandemian aikana myös pelialaa, onnistui se jatkamaan kasvuaan. Musiikki-, tapahtuma- ja pelialoilla olisi merkittäviä yhdyspintoja alojen synergiaa hyödyntäviä kokeiluja ajatellen. Myös XR-teknologian laajennetun todellisuuden mahdollisuuksien hyödyntäminen musiikki- ja tapahtuma-aloilla on toistaiseksi alkutekijöissään. Muista uusista teknologioista esimerkiksi matalan latenssin (suom. viiveen) ratkaisut, joita myös peliteollisuudessa käytetään, voisivat tarjota alustoja esimerkiksi virtuaalisen tapahtumatuotannon tarpeisiin.

Musa + Tempoa kannattavuuteen -hankkeessa vastataan tarpeeseen elvyttää musiikki- ja tapahtuma-aloja hyödyntämällä uusia teknologioita, benchmarkaamalla pelialaa teknologioiden ja liiketoiminnan suhteen, sekä törmäyttämällä musiikki- ja tapahtuma-alojen toimijoita peli-alan ammattilaisten kanssa. Tämän lisäksi hankkeessa tehdään kartoitustyötä potentiaalisista pelialan liiketoiminnan malleista, sekä musiikki- ja tapahtuma-alan yrittäjien nykytilanteesta Keski-Suomessa. Uusia teknologioita kokeillaan työpajoissa keskisuomalaisten musiikki- ja tapahtuma-alan, sekä pelialan ammattilaisten kanssa innovoiden yhdessä uusia liiketoiminnan muotoja. Lisäksi musiikki- ja tapahtuma-alan yrityksille järjestetään modernien liiketoimintallien ja yrityskehittämisen työpajoja. Hanke on tapahtuma-alan trendeissä keskeisesti kiinni, sillä uusien teknologioiden myötä tapahtuma-ala pystyy esimerkiksi edistämään yhä paremmin hiilineutraaleja ja saavutettavia ratkaisuja, mittaamaan pelillisesti ja digitaalisesti tapahtumien vaikuttavuutta, sekä lisäämään asiakaspohjaa ja uusia tulonlähteitä mm. virtuaalisuuden kautta.
Hankkeen tarkoituksena on lisätä keskisuomalaisten musiikki- ja tapahtuma-alan ammattilaisten valmiuksia hahmottaa ja ottaa käyttöön liiketoimintamalleja, sekä lisätä heidän ymmärrystään uusista teknologioista ja niiden soveltamismahdollisuuksista osana liiketoimintaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmää ovat keskisuomalaiset musiikki- ja tapahtuma-alojen yritykset, yrittäjät, työntekijät, free lancerit ja muut toimijat. Pelialan yritykset sisältyvät hankkeen välittömään kohderyhmään, koska niitä kutsutaan mukaan hankkeen järjestämiin toimintoihin (verkostoitumistapahtuma, työpajat, loppuseminaari) tapahtuma- ja musiikkialaa sparraavissa ja konsultoivissa rooleissa.

Hankkeessa tavoitellaan 10-12 musiikki-, tapahtuma-, ja peli-alojen yritystä aktiivisiksi osallistujiksi työpajoihin, mutta hankkeen toimenpiteiden piiriin voidaan ottaa mukaan myös enemmän osallistujia. Hankkeen valmisteluvaiheessa on tehty kattava selvitystyö Keski-Suomen musiikki- ja tapahtuma-alan yrityksistä, joita kontaktoidaan hankkeen alkuvaiheessa suoraan viestien hankkeen toimenpiteistä, julkaisuista ja työpajoista. Selvitystyön tuloksena on syntynyt noin 60 yrityksen kattava yrityslista yhteystietoineen ja lisää alueen toimijoita kartoitetaan vielä hankkeen alussa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillistä kohderyhmää ovat musiikki-, tapahtuma- ja pelialojen kuluttajat, musiikki-, tapahtumatuotanto- ja pelialojen opettajat sekä opiskelijat, liiketalouden ja yrittäjyyden opettajat ja opiskelijat sekä ohjelmistosuunnittelijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 70 301

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 70 301

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 87 876

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 87 876

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jämsän, Saarijärven-Viitasaaren, Jyväskylän, Keuruun, Äänekosken

Kunnat: Äänekoski, Uurainen, Petäjävesi, Karstula, Kinnula, Saarijärvi, Hankasalmi, Kyyjärvi, Kannonkoski, Pihtipudas, Keuruu, Jyväskylä, Viitasaari, Multia, Muurame, Jämsä, Toivakka, Konnevesi, Kivijärvi, Laukaa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 22

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta hyödyntäen olemassa olevia tutkimustietoja alan sukupuolijakaumasta (Music Finlandin toteuttamat selvitykset). Työllistävyyden osalta sukupuolijakauma musiikin alalla on suhteellisen tasainen: naisia on reilut 40% musiikin työpaikoista. Kuitenkin mm. yrityksissä naisia työskentelee vähemmän kuin miehiä, eli reilut 30%.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeeseen pyritään saamaan osallistujiksi sekä naisia että miehiä. Hankkeen kotisivu tulee sijaitsemaan oomc.fi-sivuston alla, jolla on vakiintunut musiikkialan ammattilaisten lukijakunta. Aikaisempien hankkeiden ja koulutusten kautta sivustoa seuraa (FB) sukupuolijakaumaltaan varsin tasainen kohderyhmä. Hankkeen markkinointi- ja viestintätoimissa pyritään visuaaliseen ilmeeseen ja viestintään, joka ei suosi kumpaakaan sukuopuolta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on edistää musiikkialan yrittäjyyttä luomalla uutta tietoa kohderyhmälle, sekä innovoimalla ja kokeilemalla uusia liiketoiminnan ratkaisuja hyödyntäen uusia teknologioita ja pelillisyyttä. Hankkeen tavoitteet palvelevat musiikkialaa ja sen yrittäjiä sukupuolesta riippumatta. Tulevaisuuden skenaariona hankkeessa kokeiltavat uudet liiketoiminnan muodot voivat houkutella jatkossa uusia ihmisiä musiikkialan yrittäjiksi sukupuolesta riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 5
Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään potentiaalisia liiketoiminnan muotoja, joissa pelillisyys ja uudet teknologiat tarjoavat uusia mahdollisuuksia musiikkialan yrittäjyydelle. Ainakin osa näistä ratkaisuista on sellaisia, että ne mahdollistavat liiketoiminnan virtuaalisissa ympäristöissä. Tämä tulee vähentämään matkustusta ja paperista markkinointia, mikä säästää luonnonvaroja. Musiikkitilaisuuksien järjestäminen virtuaaliympäristöissä vähentää myös esim. festivaalien aikaista jätekuormaa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 4
Uusien liiketoimintaideoiden kautta matkustaminen voi vähentyä musiikkialalla etenkin pitkällä tähtäimellä. Tämä vähentää luonnonvarojen kuormitusta ja näin ilmastonmuutoksen etenemistä. Hanke edistää tiedonjaon kautta tämän kaltaisten uusien ratkaisujen kehittämistä myös hankkeen jälkeen. Puoleen hankkeen työpajoista tapahtumista voi osallistua etänä, mikä vähentää matkustamisen kautta syntyvää kuormitusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 3
Matkustamisen väheneminen yhä kannattavampien virtuaalitoteutusten kautta suojelee kasvillisuutta, eliöitä ja luonnon monimuotoisuutta pitkällä tähtäimellä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 3
Matkustamisen väheneminen yhä kannattavampien virtuaalitoteutusten kautta suojelee pohjavesiä, maaperää sekä hillitsee kasvihuonekaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole yhteyttä Natura-kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 5
Hankkeessa tuotettu tieto on jaossa sähköisesti hankkeen kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa, sekä muissa sähköisissä viestintäkanavissa, mikä vähentää paperinkulutusta, materiaaleja ja jätekuormaa. Jatkossa erilaisten virtuaalisten toteutusten kautta jätekuorma vähenee hankkeen myötä myös välillisesti. Hankkeen työpajoissa pyritään mahdollisimman pieneen paperisten materiaalien käyttöön, ja palautteet kerätään sähköisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeessa ei ole tiedossa uusiutuvien energianlähteiden käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 5
Hankkeessa edistetään paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehitystä: Hankkeen työpajojen kohderyhmää ovat keskisuomalaiset musiikki- ja tapahtuma-alojen yrittäjät. Heidän välilleen luodaan verkostoja ja ideoidaan yhdessä liiketoiminta-aihioita, joissa olemassa olevia paikallisia resursseja voidaan hyödyntää. Hankkeessa kehitetään ja uusiin teknologioihin liittyviä ideoita, joiden avulla esimerkiksi musiikkialan tapahtumia pystytään tuottamaan jatkossa vähäpäästöisemmin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankkeessa kehitettävissä ja liiketoimintamalleissa keskeisellä sijalla ovat luovien alojen aineettomat tuotteet ja palvelut. Tällaisten palvelujen taloudellinen kannattavuus riippuu paljon liiketoimintaosaamisesta ja liiketoimintaympäristön tuntemisesta. Hankkeessa edistetään musiikkialan yrittäjien liiketoimintapotentiaalia ja -osaamista, mikä edistää aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä. Hankkeen tiedonlevityken avulla tämä osaaminen säteilee kohderyhmän edustajiin laajemminkin, myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Liikkuminen ja logistiikka 2 4
Hanke vähentää liikkumisen tarvetta, kun musiikkialalla kokeillaan uusia teknologisia ratkaisuja ja ideoita yritystoiminnassa. Varsinkin välillisesti vaikutus liikkumiseen ja logistiikkaan tulee näkymään pitkällä tähtäimellä, kun sekä musiikkialan yrittäjien että heidän asiakkaidensa liikkumisen tarve vähenee teknologiaan pohjaavien ratkaisujen kautta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Hankkeessa edistetään hankkeeseen osallistuvien yrittäjien hyvinvointia inspiroivien ja innostavien työpajojen ja muiden tapaamisten yhteydessä, sekä lisääntyvän osaamisen kautta. Hankkeen myötä syntyvät liiketoimintaideat voivat sisältää myös hyvinvointitalouden sovelluskohteita.
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Kentän näkemys musiikki- ja tapahtuma-alan liiketoiminnan potentiaalista laajenee tiedonvälityksen ja hankkeen toimenpiteiden kautta. Tämä voi tuoda uusia naisyrittäjiä alalle. Hankkeessa edistetään tasa-arvoa markkinointi- ja viestintätoimissa, joissa pyritään sukupuolineutraaliin visuaaliseen ilmeeseen ja viestintään. Tietoa jaetaan kanavissa, joiden avulla hankkeessa tuotettava tieto välittyy sukupuolijakaumaltaan mahdollisimman tasaisella tavalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Hankkeessa koottava ja jaettava tieto jää kaikkien saataville hankkeen kotisivuille.
Kulttuuriympäristö 2 4
Hankkeessa paikalliset toimijat verkostoituvat yhteisen kehittämisen ja ideoinnin äärelle. Tämä voi kehittää sekä fyysisiä että virtuaalisia kulttuuriympäristöjä.
Ympäristöosaaminen 1 2
Hankkeessa ei varsinaisesti kehitetä ympäristöosaamista, mutta hankkeen toimenpiteet kehittävät menetelmiä, joiden avulla ympäristöä voidaan säästää. Yrittäjille ympäristöarvojen nostaminen viestinnässä esiin on vahvuus, joka otetaan liiketoiminnan kehittämisen yhteydessä huomioon. Tätä kautta yrittäjien ympäristöajattelua voidaan epäsuorasti lisätä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Musa + Tempoa kannattavuuteen -hankkeessa vastattiin tarpeeseen elvyttää musiikki- ja tapahtuma-aloja hyödyntämällä uusia teknologioita, benchmarkaamalla pelialaa teknologioiden ja liiketoiminnan suhteen, sekä törmäyttämällä musiikki- ja tapahtuma-alojen toimijoita peli-alan ammattilaisten kanssa. Tämän lisäksi hankkeessa tehtiin kartoitustyötä potentiaalisista pelialan liiketoiminnan malleista, sekä musiikki- ja tapahtuma-alan yrittäjien nykytilanteesta Keski-Suomessa. Uusia teknologioita kokeiltiin työpajoissa keskisuomalaisten musiikki- ja tapahtuma-alan, sekä pelialan ammattilaisten kanssa yhdessä liiketoimintaa innovoiden. Lisäksi musiikki- ja tapahtuma-alan yrityksille järjestettiin modernien liiketoimintallien ja yrityskehittämisen työpajoja.
Musiikki- ja tapahtuman-alojen yritykset, yrittäjät, free lancerit ja muut toimijat kärsivät erityisen paljon korona-pandemian vaikutuksista. Kohderyhmänä olleen pelialan rooli oli musiikki- ja tapahtuman-aloja konsultoiva. Kohderyhmänä he osallistuivat törmäytystapahtumaan sekä työpajoihin, joissa innovoidaan monialaisesti uusien teknologioiden äärellä. Hankkeen toimenpiteiden avulla luotiin edellytyksiä elvyttää musiikki- ja tapahtuma-aloja ja kehitettiin yrittäjien osaamista suuntaan, joka vastaa toimintaympäristön muutokseen.