Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22926

Hankkeen nimi: Heinolan digipalveuiden kehittäminen

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2023 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyränkölän Setlementti ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0164005-0

Jakeluosoite: Siltakatu 11

Puhelinnumero: 050 306 7985

Postinumero: 18100

Postitoimipaikka: Heinola

WWW-osoite: http://www.jyrankola.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sirkka Suomi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sirkka.suomi(at)jyrankola.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3067985

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Heinolan digipalveluiden kehittäminen- hankkeessa kootaan Heinolan alueella toimivat, erilaiset digiohjausta ja -neuvontaa antavat tahot verkostoksi sekä luodaan kaupunkiin eri toimijoiden vahvuuksia hyödyntävä digitaalisten palveluiden ohjausmalli.
Hankkeessa annettavalla tarvelähtöisellä koulutuksella ja tuella lisätään digituen antajien osaamista sekä parannetaan asiakkaiden palvelupolkuja. Jalkautuvan ja nonstop-digituen mallin kehittämisellä parannetaan digiohjauksen ja siten myös muiden palveluiden saatavuutta.

Hankkeessa kartoitetaan laajasti Heinolan sellaiset toimijat, jotka työssään kohtaavat digitukea tarvitsevia asiakkaita. Toimijat verkotetaan ja heille luodaan yhteinen digitaalinen työskentelyalusta. Näin muodostuu myös toimijakartta ja kokonaiskuva alueen digiohjauksesta.

Valmennuksen, tuen ja koulutuksen avulla lisätään ohjausta antavien henkilöiden valmiuksia erilaisten asiakkaiden kohtaamiseen ja digiauttamiseen. Tämä toteutetaan tarvelähtöisesti ja räätälöiden.
Myös koko verkostolle tarjottavia yhteisiä koulutuksia järjestetään (mm. digiturvallisuus).

Lisäksi hankkeessa luodaan käytäntöjä jalkautuvalle ja nonstop-digituen mallille

Tulokset:
1) Heinolan alueen digitoimijakartta ja -verkosto
2) Digitukea antavien yksilöiden ja organisaatioiden valmiudet ohjaukseen ovat parantuneet
3) Digiohjausta saaneiden henkilöiden oma osaaminen ja toimijuus on vahvistunut

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Kolmannen sektorin ja srk:n työntekijät
- Vapaaehtoiset digiauttajat
- Muut ohjaus- ja neuvontapalveluita työssään antavat henkilöt
- Myös osatyökykyiset ja palkkatuetut avustavat työntekijät eri organisaatioissa
- Heinolalaiset pienkone/IT-alanyritykset (2 kpl): kyseiset yritykset tuottavat hankkeessa verkostolle tietopääomaa. Kyseisten yritysten henkilöstö antaa työssään digitukea asiakkailleen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä hyödynsaajia ovat kaikki digitukea asioinnissa tarvitsevat asiakkaat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 29 878

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 29 878

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 35 878

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 35 878

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Heinola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Siltakatu 11

Postinumero: 18100

Postitoimipaikka: Heinola

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 40

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeeseen osallistuvat henkilöt ovat sekä miehiä että naisia, mutta kuitenkin naiset ovat enemmistönä. Hankkeen koordinoijalla, Jyränkölän Setlementillä tasa-arvo ja yhdenvertaisuusnäkökohdat otetaan huomioon henkilöstöhallinnossa ja henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke tukee sukupuolten välistä tasa-arvoa. Kohderyhmänä on asiakaspalvelutyötä tekevät henkilöt, ja tämä ryhmä on naisvaltainen. Myös palkkaus asiakaspalvelun työtehtävissä on keskiarvoa alempi. Hanke tukee matalapalkkaisten naisten työelämässä pärjäämistä ja lisää heidän osaamistaan. Osaamisen ja minäpystyvyyden lisääntyminen vaikuttavat positiivisesti henkilön työmarkkina-asemaan, jos henkilö joutuu työttömyysuhan alaiseksi tai työttömäksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Toiminta kohdentuu tasapuolisesti niin naisiin kuin miehiinkin, eikä hankkkeen päätavoite siten ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 8
Hankkeen tavoite on lisätä digiohjausta antavien osaamista, sujuvoittaa digineuvontaa sekä saada toimijat verkostoitumaan. Digineuvonnan taas lisää asiakkaiden kykyä toimia itsenäisesti erilaisissa digipalveluissa. Tämän myötä sähköinen asiointi lisääntyy, jolloin liikkumisen tarve vähenee. Tämä taas tukee vähähiilisyyteen siirtymistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 8
Sähköisen asioinnin lisääntyminen vähentää liikkumisen tarvetta, mikä tukee vähähiilisyyttä ja siten vähentää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Kts. ed. kohdat
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 7
Kts. ed.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Tällä hankkeella ei ole suoraisia Natura 2000 -ohjelmaan liittyviä vaikutuksia
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 9
Sähköinen asiointi vähentää jätteiden (esim. paperi, liikkumisen päästöt) määrää. Asiakkaiden digitaitojen parantuessa lisääntyvät valmiudet käyttää entistä enemmän digitaalisia asiointipalveluja. Tämä puolestaan vaikuttaa edelleen jätteiden määrää ja päästökuormaa vähentävästi. Yhteiskäytössä olevat laitteet myös tukevat samaa tavoitetta, kun jokaisella ei tarvitse olla omia laitteita. Tämä pätee myös verkostoissa eri organisaatioiden laitetarpeita vähentäen, kun kaikki eivät tarjoa samoja palveluja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 4
Digitaaliseen asiointiin tarvitaan sähköä. Kuitenkin on ympäristöystävällisempää ja taloudellisempaa tuottaa palveluita digitaalisesti paperi- ja asiointipalvelun sijaan. Näin ollen vaikutus kumuloituu. Jyränkölä hanketoimijanaa on sitoutunut vähähiilisen energian käyttöön - tämä lisää uusiutuvan energian suhteellista osuutta hieman
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Digipalvelujen käytön lisääminen tuo liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi digitukipalvelujen ja koulutuksen tuottajille. Roolien kirkastuminen luo ymmärrystä ja järkevöittää toimintaa: ohjausta antavat eivät täten tietämättäänkään mene yritysten "tontille". Samalla tuetaan yritysten asiakaspalvelua (esim. puhelimen myyntiin liittyvät a haasteet, käyttöönotto-opastus jne.)
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 10
Erilaiset digituen antajat, ml.vapaaehtoiset digivälittäjät sekä avun tarvisijat kohtaavat--> ketteryys ja taloudellinen tapa auttaa. Samalla oma toimijuus vahvistuu, kun koetaan, että voidaan olla aidosti hyödyksi. Hanke siis vahvistaa kansalaistoimija- ja asiakaslähtöisiä toimintatapoja.
Liikkuminen ja logistiikka 4 8
Hanke lisää asiakkaiden sähköisten palveluiden osaamista. Asiakkaita ei myöskään turhaan pompotella luukulta toiselle, kun verkostomainen toimintatapa saadaan sisäistettyä. Ohjaus ja tuki tehostuvat ja turha asiakkaan liikuttelu vähenee.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 9
Asiakas saa joustavasti tarvitsemansa avun, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja pystyvyyden tunnetta. Ohjausta antavien paremmat digi- digitukitaidot lisäävät merkittävästi työtyytyväisyyttä ja yleistä hyvinvointia. Lisäksi verkostomainen ja osaamisia hyödyntävä ohjausjärjestelmä lisää välillisesti myös palvelujen käyttäjien (digi)hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 8 9
Kuntalaisten tasa-arvo palvelujen saavutettavuuden suhteen paranee lisääntyneiden digitaitojen ja paremmin saatavissa olevien palveluiden myötä. Tuki ja ohjaus kohdennetaan oikea-aikaisesti juuri niihin, jotka sitä tarvitsevat, kun huomioidaan palveluiden tarvitsijoiden erityisyydet ja haasteet. Asiakaslähtöinen ohjaus luo tasa-arvoa aidosti ja nopeasti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 9
Asiakkaiden yhdenvertaisuus ja yhteiskunnallinen sekä sosiaalinen osallisuus lisääntyvät digitaitojen parantumisen myötä. Luomalla mm. vertaisuuten perustuvaa ohjauksen mallia tavoitetaan parhaiten esim. maahanmuuttajia tai ikäihmisiä heidän omissa ympäristöissään.
Kulttuuriympäristö 4 8
Asiakkaiden lisääntyneet verkkoasiointitaidot voivat tuoda myös kulttuuriympäristöt paremmin saavutettaviksi (esimerkiksi digitaaliset kulttuuritapahtumat). (Digi)syrjäytymisen ehkäisemiksi ohjaus on tärkeää ja merkityksellistä.
Ympäristöosaaminen 4 7
Hankkeeseen osallistuvat organisaatiot ja palvelujen tarjoajat ymmärtävät hankkeen myötä paremmin sähköisten palvelujen kehittämisen merkitykset ympäristöllemme.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kehittää Heinolan digipalveluita kokoamalla alueen digiohjausta tarjoavia
tahoja verkostoksi ja luomalla alueellinen digipalveluiden ohjausmalli. Hankkeessa koulutettiin
erityisesti digitukea antavia tahoja, sekä parannettiin samalla digitukea tarvitsevien asiakkaiden
palvelupolkuja. Hankkeessa koulutettiin 67 henkilöä (tavoite 40 henkilöä). Kartoitusvaiheessa oli myös
kohtaamisia, jotka eivät johtaneet koulutukseen, joten hankkeen tavoittama osallistujamäärä on yli
100. Hankkeessa luotiin digiapua antaville työntekijöille Facebook -ryhmä. Tätä ryhmää ylläpidetään
hankkeen päättymisenkin jälkeen Heinolan kansalaisopiston toimesta.
Muutamia esimerkkejä hankkeessa järjestetyistä koulutuksista:
ryhmäkoulutukset:
Digipakohuone, Heinolan kaupunki
Haastavien digiasiakkaiden ohjaaminen, Heinolan seurakunta
Eettinen ohjaus, Päijät-Hämeen digitukiverkosto Teams
Hoitajille ja hoivan ohjaajille mobiililaitteiden virikekäyttökoulutus
yksilö-/pariohjauksia:
Digiklinikka, Heinolan kirjasto
Tekstinkäsittelyohjelman peruskäyttö, opettajat
Laitteen tietoturva ja ylläpito, hoitajat
Asiakasohjaustilanteet, älylaitteet, diakoniatyö Heinolan seurakunta
Hankkeen päätösseminaaria vietettiin kaikille avoimen Digiturvallisuuspäivän ympärillä 25.9.