Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22932

Hankkeen nimi: Digitaitoja maahanmuuttajille

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.2.2023 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen kesäyliopistoyhdistys ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0155581-7

Jakeluosoite: Yliopistonkatu 60 A

Puhelinnumero: 03 223 8433

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.tampereenkesayliopisto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mikko Mattila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikko.mattila(at)tampereenkesayliopisto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 443 3878

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Maahanmuuttajien koulutustaso ja digitaidot vaihtelevat merkittävästi. Osalle Suomeen muuttavista digitaalisten palveluiden käyttö on arkipäivää, kun taas toiset eivät ole koskaan käyttäneet tietokonetta. Digitaidoilla on merkittävä rooli kotoutumisen ja osallisuuden toteutumisessa: digitaitojen kehittyessä myös kielitaito kehittyy, ja näiden perustaitojen vahvistamisen myötä myös maahan muuttaneiden edellytykset aktiivisuuteen ja osallisuuteen yhteiskunnassa parantuvat.

Digitaitoja maahanmuuttajille -hanke toteutetaan 15.2.-31.12.2023 Tampereen kesäyliopistoyhdistys ry:n, Silta-Valmennusyhdistys ry:n, Tampereen seudun työväenopiston ja Ahjolan kansalaisopiston yhteistyönä. Hankkeen tavoitteena on parantaa maahanmuuttajien digitaalisia taitoja vastauksena yhteiskunnassa nopeasti tapahtumassa olevaan digiloikkaan. Hankkeeseen osallistuvien henkilöiden kyvyt hyödyntää digitaalisia palveluita ja omia digitaalisia taitojaan parantavat heidän mahdollisuuksiaan päästä työmarkkinoille, pärjätä työssään ja opinnoissaan sekä ehkäisevät heidän syrjäytymistään ja vahvistavat osallisuutta.Hankkeen toiminnassa painottuvat digitaalisten taitojen vahvistaminen digiympäristöissä, yksilöllinen ja ryhmämuotoinen koulutus ja ohjaus. Osallistujien digitaalisia taitoja vahvistetaan kauttaaltaan hankkeen toiminnassa. Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat 160 kohderyhmään kuuluvaan henkilöön.

Hankkeen tuloksena toimintaan osallistuvien maahanmuuttajien digitaalisten välineiden monipuolinen käyttö, digitaalisen materiaalin hyödyntäminen ja osaaminen lisääntyy. Sähköisen asiointiosaamisen, digitaalisten taitojen, sosiaalisen osallisuuden, omien tavoitteiden selkiytymisen sekä työllistymisvalmiuksien vahvistumisen myötä osallistujat etenevät omalla työllistymispolullaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat haastavassa työmarkkinatilanteessa olevat tai palveluverkon ulkopuolelle pudonneet pirkanmaalaiset, täysikäiset ja työikäiset (18–64-vuotiaat) maahanmuuttajataustaiset henkilöt, joiden digitaidot ovat hankaloittaneet mm. oman arjen hallintaa, työnhakua tai kouluttautumista. Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat lisäksi työssäkäyviin maahanmuuttajiin, jotka haluavat parantaa työllistymismahdollisuuksiaan koulutustaan vastaaviin töihin digitaitoja vahvistamalla.

Vuoden 2022 lokakuun työ- ja elinkeinoministeriön ulkomaalaisten työttömyys ja palveluihin osallistuminen -raportin mukaan ulkomaalaisia työttömiä työnhakijoita Pirkanmaan ELY-keskuksen alueella on 1649. Hankkeen toimeenpiteet kohdistuvat noin 135:een 18–64-vuotiaaseen haastavassa työmarkkinatilanteessa ja syrjäytymisvaarassa olevaan maahanmuuttajaan, joiden perusdigitaidot ovat heikot sekä noin 25 työssä käyvään maahanmuuttajaan, jotka haluavat parantaa työllistymismahdollisuuksiaan koulutustaan vastaaviin töihin digitaitoja vahvistamalla.

4.2 Välilliset kohderyhmät

1) Pirkanmaan alueen kunnat, kaupungit, yritykset, yhdistykset, säätiöt ja muut organisaatiot, jotka toimivat tulevaisuudessa maahanmuuttajien työnantajina, kouluttajina, ohjaajina tai muina toimijoina.

2) Julkiset palvelut mm. terveydenhuolto, TE-palvelut. Osallistujien kehittyneet digitaidot mahdollistavat osan julkisten palveluiden asioiden hoitamisesta sähköisesti ja vähentää asiakaspalveluiden kuormaa.

3) Koulutustoimijat. Opiskelijoiden kehittyneet digitaidot mahdollistavat jatkokouluttautumisen, vähentävät perusdigitaitojen koulutusta toimijoilta koulutuksen alkuvaiheessa ja osallistujien opiskelutaidot kehittyvät vastaamaan paremmin opinnoissa tarvittavia taitoja.

2) Osallistujien läheiset ja yhteisöt. Osallistujat levittävät digiosaamista läheisilleen ja yhteisöilleen sekä motivoivat heitä digitaitojen kehittämiseen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 162 022

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 109 501

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 166 545

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 112 558

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Lounais-Pirkanmaan, Tampereen, Etelä-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan

Kunnat: Tampere, Ruovesi, Urjala, Mänttä-Vilppula, Virrat, Nokia, Pirkkala, Valkeakoski, Ikaalinen, Punkalaidun, Orivesi, Lempäälä, Vesilahti, Parkano, Hämeenkyrö, Kuhmoinen, Kangasala, Sastamala, Pälkäne, Juupajoki, Akaa, Ylöjärvi, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 160

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toteuttajaorganisaatiot tuntevat hyvin maahanmuuttajille suunnattujen koulutusten osallistujarakenteita. Hankkeen koulutukset on tarkoitettu kaikille sukupuolille ja toteutettavaksi sekaryhmissä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että toiminnot eivät tue perinteistä koulutus- ja ammattijakaumaa, vaan kaikki toiminta sopii siitä kiinnostuneelle kohderyhmälle sukupuolesta riippumatta. Hankkeen koulutukset on tarkoitettu kaikille sukupuolille. Välitämme kaikissa toiminnoissamme, myös tämän hankkeen koulutuksissa moninaisuuden sallivaa ja tasa-arvoa vahvistavia periaatteita.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, vaan kohderyhmän digitaitojen vahvistaminen sukupuolesta riippumatta. Hanke siis edistää sukupuolten tasa-arvoa, mutta se ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeessa korostetaan ekologista kestävää kehitystä hankkeen sisällä tehtävissä ratkaisuissa (tarjoilut, kopiointi jne). Ekologinen kestävä kehitys kulkee mukana annettavassa koulutuksessa ja ohjauksessa. Verkkoympäristöjen käyttö ja niiden käytön kouluttaminen eteenpäin kohderyhmälle säästävät välillisesti ja välittömästi luonnonvaroja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Pyrimme vaikuttamaan koulutussuunnittelulla ja tilavalinnoilla ilmastoriskeihin ja päästöihin. Käytämme tiloja tehokkaasti (mm. käyttöaste ja käytön suunnittelu) ja opetukseen käytettävät tilat on valittu niin, että niihin on mahdollista päästä helposti julkisilla kulkuvälineillä tai jalan/pyörällä. Kannustamme asiakkaita käyttämään julkista liikennettä yksityisen sijaan. Verkkoympäristöjen käyttö ja niiden käytön kouluttaminen eteenpäin kohderyhmälle vähentävät välillisesti ja välittömästi ilmastonmuutoksen riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 3
Ihmisten perusosaamistason noustessa yleisellä tasolla myös ymmärrys luonnon monimuotoisuudenkin suhteen kasvaa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Ihmisten perusosaamistason noustessa yleisellä tasolla myös ymmärrys luonnon monimuotoisuudenkin suhteen kasvaa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeen toiminta ei vaikuta Natura 2000 –ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Käytämme sähköisiä oppimateriaaleja ja digitaitojen opiskelussa välitämme taitoja ja asenteita, jotka tukevat kestäviä ratkaisuja materiaalien ja jätteiden suhteen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 4
Toimipisteissä ja opetustiloissa on käytössä mahdollisuuksien mukaan uusiutuvilla energianlähteillä tuotettu sähkö.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Hankkeella edistetään paikallisten maahanmuuttajien työllistymistä ja jatkokouluttumista kohti työelämää. Aikuisten perustaitojen vahvistaminen vaikuttaa myös alueella asuvien ihmisten inhimillisten resurssien käyttöön hyödyttävästi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeen aikana kehitetään digitaitoja tukevaa toimintaa, joka vahvistaa kohderyhmän osallisuutta, toimintakykyä, aktiivista toimijuutta ja arjen hallintaa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota julkisen liikenteen käyttämiseen ja sen rinnalla pyöräilyn ja kävelemisen tukemista liikkumisessa ja logistiikassa. Kannustamme asiakkaita käyttämään julkista liikennettä yksityisen sijaan. Hankkeeseen liittyvät kokoukset ja tapaamiset mm. verkostojen ja yhteistyötahojen kesken järjestetään pääosin etäkokouksina.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Kohderyhmän digitaitojen vahvistaminen vaikuttaa suoraan henkilöiden hyvinvointiin. Hanke edistää osallistujien arjen hallintaa sekä työllistymis- ja jatko-opiskelumahdollisuuksia, mitkä edistävät osaltaan mm. osallistujien hyvinvointia (taloudellinen, terveydellinen, mielenterveydellinen) Kasvaneet digitaidot edistävät myös hankkeen osallistujien läheisiä sekä yhteisöjä osaamisen jakamisen, asenteiden ja motivoinnin välityksellä.
Tasa-arvon edistäminen 9 9
Digitaitojen nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti aliedustettujen ryhmien tasa-arvoisuutta. Hankkeen toiminnassa huomioidaan asiakkaat yksilöinä ilman ennalta määriteltyä sukupuoli- tai muuta oletusta esimerkiksi ammatin valinnassa tai roolissa yhteisössä
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Digitaitojen nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti aliedustettujen ryhmien osallisuutta yhteiskunnassa, aktiivista toimijuutta sekä yhdenvertaisuutta. Hanke edistä yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta ottamalla pääkohderyhmäkseen koulutuksellisesti aliedustetun ryhmän.
Kulttuuriympäristö 3 3
Digitaitojen nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti arvostusta myös kulttuuriympäristöä kohtaan.
Ympäristöosaaminen 3 3
Ympäristöosaaminen kulkee läpi toiminnan, lähinnä hankintojen, lajittelun, liikenteen ja logistiikan näkökulmasta. Digitaitojen nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti arvostusta myös ympäristönäkökulmaa kohtaan.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Digitaitoja maahanmuuttajille -hanke toteutettiin 15.2.-31.12.2023 Tampereen kesäyliopistoyhdistys ry:n, Silta- Valmennusyhdistys ry:n, Tampereen seudun työväenopiston ja Ahjolan kansalaisopiston yhteistyönä. Hankkeen tavoitteena oli parantaa maahanmuuttajien digitaalisia taitoja vastauksena yhteiskunnassa nopeasti tapahtumassa olevaan digiloikkaan. Hankkeeseen osallistuvien henkilöiden kyvyt hyödyntää digitaalisia palveluita ja omia digitaalisia taitojaan parantavat heidän mahdollisuuksiaan päästä työmarkkinoille, pärjätä työssään ja opinnoissaan sekä ehkäisevät heidän syrjäytymistään ja vahvistavat osallisuutta.

Hankkeen toiminnassa painottuivat digitaalisten taitojen vahvistaminen digiympäristöissä, yksilöllinen ja ryhmämuotoinen koulutus ja ohjaus. Osallistujien digitaalisia taitoja vahvistettiin kauttaaltaan hankkeen toiminnassa. Hankkeen toimenpiteet kohdistuivat 130 kohderyhmään kuuluvaan henkilöön. Hankkeen tuloksena toimintaan osallistuvien maahanmuuttajien digitaalisten välineiden monipuolinen käyttö, digitaalisen materiaalin hyödyntäminen ja osaaminen lisääntyi. Sähköisen asiointiosaamisen, digitaalisten taitojen, sosiaalisen osallisuuden, omien tavoitteiden selkiytymisen sekä työllistymisvalmiuksien vahvistumisen myötä osallistujat etenivät omalla työllistymispolullaan.