Hankekoodi: S22935
Hankkeen nimi: Peliselli – Pelillisyys ja elämyksellisyys uudenlaisten palveluiden mahdollistajana
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2023 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: 044 710 3451
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Janika Tommiska
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: janika.tommiska(at)samk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 6332
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koronapandemia on nostanut esille tarpeen digitaalisten palveluiden kehittämisestä sekä palveluntuottajien ja asiakkaiden digivalmiuksien kasvattamisesta. Pakollisen digiloikan myötä palvelua on järjestetty tyypillisesti videon, chatin tai puhelimen välityksellä. Pelkkä etäpalvelun tarjoaminen ei kuitenkaan automaattisesti vastaa asiakkaan tarpeeseen, vaan huomiota tulisi kiinnittää myös palveluiden laatuun ja monipuolisuuteen kohderyhmän tarpeet huomioiden. Elämykselliset ja asiakaskokemukseltaan miellyttävät palvelut ovat houkuttelevia, sitouttavat asiakasta, madaltavat kynnystä palveluiden piiriin hakeutumiselle, sekä luovat kokonaan uusia mahdollisuuksia palvelun tarjoamiseen asiakkaan omaan toimintaympäristöön. Pelillisyyttä ja elämyksellisyyttä voitaisiinkin hyödyntää erilaisille asiakasryhmille suunnattujen palveluiden kehittämisessä huomattavasti nykyistä laajemmin. Pelillisyyden ja elämyksellisyyden sitominen palvelukehitykseen edellyttää eri alojen toimijoiden yhteistyötä. Toimijoiden törmäytyminen on haastavaa, koska toimialoilta puuttuu yhteinen kieli, toimintakulttuuri ja kohtaamispaikat.
Peliselli-hankkeen tavoitteena on sosiaali- terveys-, hyvinvointi- ja ohjausalan (sotehyo) palveluiden saavutettavuuden, asiakaslähtöisyyden, monipuolisuuden ja houkuttelevuuden parantaminen elämys- ja peliteknologian sekä monialaisen kehitystoiminnan ja osaamisen vahvistamisen kautta. Monipuolistuneiden palveluiden myötä pitkän aikavälin tavoitteena on palveluiden asiakkaiden tavoittaminen, sitouttaminen sekä heidän toimijuutensa ja hyvinvointinsa edistäminen.
Hankkeessa verkostoidaan eri alojen toimijat yhteisen toiminnan kautta. Hankkeessa järjestetään yhteiskehittämisen työpajoja, joissa selvitetään osapuolten osaamistarpeet, palveluiden nykytila ja kehittämistarpeet sekä käytössä olevat työkalut. Toisaalta tutustutaan peli ja elämystuotannon teknologioiden tuomiin mahdollisuuksiin. Tämä vuoropuhelu muodostaa pohjan hankkeessa SAMKin Porin kampukselle rakennettavalle Peliselli-kohtaamispaikalle, jossa pelillisyys, hyötypelit, elämyksellisyys ja aistiesteettömyys valjastetaan asiakaslähtöisten palveluiden raaka-aineeksi.
Kohtaamispaikan lisäksi monialaista palveluiden kehittämistä tuetaan koulutuksilla, jotka vahvistavat digitaitoja ja asiakaslähtöisen teknologian hyödyntämismahdollisuuksia. Hankkeessa tuotetaan oppimismateriaalit ja toteutetaan koulutuspilotit palveluntuottajille, teknologian kehittäjille ja opiskelijoille.
Kolmantena ratkaisuna palveluiden monialaiselle kehittämiselle on hankkeen järjestämät pilotit, joissa olemassa olevaa ja kehitettävää elämyksellistä tai pelillistä sisältöä kokeillaan uudenlaisten palveluiden raaka-aineena. Teknologisina vaihtoehtoina hyödynnetään interaktiivisia videoita, virtuaalitodellisuusteknologiaa, hyötypelejä, moniaistillista ja monikanavaista viestintää sekä pelillistämistä. Pilotointien keskeisenä tehtävänä on yhdessä oppiminen ja toimintamallien luominen pysyvän yhteistyön mahdollistamiseksi.
Kohderyhmät:
1) työllisyys/ohjaus-, koulutus-, sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalveluiden tarjoajat (julkinen sektori, yksityiset palveluntuottajat ja 3. sektori)
2) Edellisten henkilöstö sekä seuraavat asiakasryhmät: työssä olevat, työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat a) opiskelijat b) nuoret ja c) osatyökykyiset
Ensisijainen kohderyhmä on ohjaustyötä tekevät (esim. palveluohjausta sekä opetustyötä tekevät), sekä heidän kauttaan osallistuvat asiakkaat (työttömät ja opiskelijat).
Ohjelmisto- ja teknologia-alan työnantajat ja asiantuntijat.
Laajemmin hankkeeseen osallistuvien palveluntuottajien asiakkaat, joiden palveluiden uudistumiseen hanke vaikuttaa (muut kuin varsinaisiin kohderyhmiin kuuluvat).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 146 791
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 146 791
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 183 489
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 183 489
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Rauman, Pohjois-Satakunnan, Porin
Kunnat: Ulvila, Kokemäki, Eura, Säkylä, Pori, Nakkila, Siikainen, Kankaanpää, Pomarkku, Huittinen, Harjavalta, Rauma, Merikarvia, Eurajoki, Karvia, Jämijärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 6
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 5 |
Hanke vähentää turhasta kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa mahdollistamalla asiakkaan omassa ympäristössä toteutettua palvelua pelillisyyden elämystuotannon ja informaatioteknologian luomin keinoin. Hankkeessa luotujen toimintatapojen avulla vastaavaa palvelua voidaan kehittää laajemmin eri toimialoille. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Hanke vähentää turhasta kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa edesauttamalla teknologian luomien mahdollisuuksien käyttöä. Hankkeessa luodaan toimintatapoja resurssien viisaaseen käyttöön ja luodaan koulutuksen kautta syntyvän osaamisen myötä ratkaisuja erilaisten kotona annettavien (hyvinvointi)palveluiden tueksi. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Hanke vähentää turhasta kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa edesauttamalla teknologian luomien mahdollisuuksien käyttöä. Hankkeessa luodaan toimintatapoja resurssien viisaaseen käyttöön ja luodaan koulutuksen kautta syntyvän osaamisen myötä ratkaisuja erilaisten kotona annettavien (hyvinvointi)palveluiden tueksi. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Uudenlaiset kotona tarjottavat teknologiaa hyödyntävät palvelut vähentävät liikennöinnistä aiheutuvia päästöjä ja paperia, toimintatavat edistävät resurssien viisasta käyttöä myös jatkossa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen edesauttamina syntyneiden monialaisten tiimien myötä elinkeinorakenne kehittyy verkostomaisempaan suuntaan. Tämä edesauttaa uusien innovaatioiden ja toimintatapojen löytymistä, vähentää keskinäistä kilpailua ja toimintojen päällekkäisyyttä. Osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen jaettuna pääomana satakuntalaisessa elinkeinoelämässä ja koulutustoiminnassa edistää palveluiden monipuolistumista ja luo uutta yhteistyötä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Hankkeessa edistetään monialaista palveluiden yhteiskehittämistä. Monialaisuuden myötä odotetaan syntyvän uudenlaisia innovatioita, joissa erityisesti uudenlaisilla palveluilla ja palvelumuotoilulla on suuri merkitys. Hankkeessa kehitettävässä koulutuksessa palvelumuotoilun ideologia istutetaan opiskelijoihin ja tätä kautta edistetään erityisesti uutta hyvinvointia edistävää pelillistä teknologiasisältöistä/avusteista palveluliiketoimintaa, jonka tarkoituksena on omaehtoinen ja yksilöllinen aktivoituminen (liikunnallinen ja ylipäänsä osallisuutta lisäävä) sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Hankkeessa kehitettävien yhteistyötoimintatapojen myötä aineettomia ratkaisuja voidaan kehittää jatkossakin ja toimintaa laajentaa uusille aloille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Hanke vähentää turhasta kulkemisesta aiheutuvaa ympäristökuormaa mahdollistamalla asiakkaan omassa ympäristössä toteutettua palvelua pelillisyyden elämystuotannon ja informaatioteknologian luomin keinoin. Hankkeessa luotujen toimintatapojen avulla vastaavaa palvelua voidaan kehittää laajemmin eri toimialoille. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hanke edesauttaa monialaista työskentelyä ja eri toimijoiden ja asiakkaiden välistä vuoropuhelua. Tämä auttaa tuomaan tietoon myös erityisryhmien tarpeet ratkaisuja kehitettäessä sekä luo uusien asiakaslähtöisempien palveluiden kehittämiseen uusia mahdollisuuksia. Kehitettävän koulutuksen kautta lisätään monialaista tarvelähtöistä osaamista. Koulutettujen osaajien ja hankkeen pilottien odotetaan puolestaan luovan ratkaisuja (hyvinvointipelit, etäkuntoutus, jne.) hyvinvoinnin, elämänlaadun, osallisuuden ja terveyden edistämiseen ja toimintakyvyn ylläpitoon. Toimintamallit edistävät toiminnan jatkuvuutta ja laajennettavuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää sukupuolten välistä vuoropuhelua. Aikaisemmat kokemukset ovat osoittaneet, että teknologian vieminen hyvinvointialoille vaatii merkittäviä panostuksia molemminpuoliseen moniammatilliseen osaamiseen. Vuoropuhelun tarpeellisuuden vuoksi tulevaisuudessa avautuu myös mahdollisuuksia entistä enemmän työllistyä myös vastakkaisen sukupuolen dominoimalle toimialalle. Sukupuolien välisen tasa-arvon lisäksi hanke edistää erityisryhmien ja toimintakykyrajoitteisten osallisuutta ja tasavertaisuutta (ks. edellinen kohta). | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Hankkeessa edistetään monialaista palveluiden yhteiskehittämistä. Monialaisuuden myötä odotetaan syntyvän uudenlaisia innovaatioita, joissa erityisesti uudenlaisilla palveluilla ja palvelumuotoilulla on suuri merkitys. Hankkeessa kehitettävässä koulutuksessa palvelumuotoilun ideologia istutetaan opiskelijoihin ja tätä kautta edistetään erityisesti uutta hyvinvointia edistävää pelillistä teknologiasisältöistä/avusteista palveluliiketoimintaa, jonka tarkoituksena on omaehtoinen ja yksilöllinen aktivoituminen (liikunnallinen ja ylipäänsä osallisuutta lisäävä) sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Lisäksi yhteiskehittämisen periaatteiden mukaan asiakkaille annetaan asiantuntijan rooli kehittämistyössä (oman elämän ja tarpeen asiantuntija). Hankkeessa siis luodaan toimintatapoja osallistavaan palvelukehitykseen näin ollen edistetään yksilöiden yhdenvertaisuutta. Hankkeessa kehitettävien yhteistyötoimintatapojen myötä toimintaa voidaan myös jatkaa ja monistaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 5 |
Asiakaslähtöisen, osallistavan ja moniammatillisen toimintakulttuurin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin teknologia ja hyvinvointialojen rajapinnoille on hankkeen ydintoimintaa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Peliselli-hankkeessa vahvistettiin sosiaali- terveys-, hyvinvointi- ja ohjausalan (sotehyo) palveluiden saavutettavuuden, asiakaslähtöisyyden, monipuolisuuden ja houkuttelevuuden parantaminen elämys- ja peliteknologian sekä monialaisen kehitystoiminnan ja osaamisen vahvistamisen kautta. Pitkän aikavälin tavoitteina oli palveluiden asiakkaiden tavoittaminen, sitouttaminen sekä heidän toimijuutensa ja hyvinvointinsa edistäminen.
Hankkeen aikana verkostoiduttiin eri alojen toimijoiden kanssa ja järjestettiin heille erilaisia yhteiskehittämisen työpajoja, koulutuksia, tapahtumia ja ohjauspäiviä erityisesti pelillisyyden, hyötypelien, elämyksellisyyden ja aistiesteettömyyden parissa. Myös digitaitoja ja asiakaslähtöisten teknologian hyödyntämismahdollisuuksia vahvistettiin.
Hankkeen tuloksina saatiin rakennettua SAMKin Porin kampukselle fyysinen kohtaamispaikka Peliselli ja pilotoituja erilaisia palveluita ja kehitettyä malli hankkeen aikana toteutettujen toimien jatkamiseksi myös hankkeen päättymisen jälkeen. Näiden lisäksi peliselli.samk.fi on kaikille avoin sivusto, josta voi ladata hankkeessa toteutettuja hyötypelejä ja kartoitus sekä lukea hankkeen aikana tehdyistä toimista erilaisista julkaisuista. Sivustolla on myös mahdollisuus tutustua Peliselli-tilaan. Unohtamatta hankkeen aikana solmittuja uusia verkostoja.