Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22947

Hankkeen nimi: Ajoneuvoalan digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.4.2023 ja päättyy 30.11.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 020 798 4000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Kristiina Rahkala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketoiminnan suunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna-kristiina.rahkala(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406690413

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ajoneuvoalan digitalisaatio on edennyt huomattavasti. Tämä suunta jatkuu tulevaisuudessa. Ajoneuvoalan ammatillisen koulutuksen tulee pystyä vastaamaan ajoneuvoalalla tapahtuvaan muutokseen sekä kehittymään sen mukana, muutoksia ennakoivasti. Yksi selkeistä kehityskohteista ajoneuvoalalla on digitalisaation liittyvien uusien toimintatapojen ja -mallien hyödyntäminen. Ajoneuvoalalla tietotekniikan käyttö on lisääntynyt huomattavissa määrin ja esimerkiksi ajoneuvomekaanikkojen perustyökaluihin kuuluu nykyisellään erilaisten tietokoneiden ja sekä tablettien käyttö. Hankkeen tavoitteena on selvittää ja arvioida parhaat mahdollisuudet digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen ajoneuvoalan koulutuksessa. Keskeisessä osassa ovat opetuksen kehittäminen, digipedagogisesti relevantteihin opetusmenetelmiin perehtyminen sekä niiden hyödyntäminen ajoneuvoalan koulutuksessa. Tavoitteena on löytää toimivin keino opiskelijoiden teoriaopintojen toteuttamiseen ja niiden yhdistäminen työsalissa tapahtuvaan harjoitteluun sekä työelämäjaksoilla tehdyn harjoittelun raportointiin, palautteenantoon ja arviointiin.

Hankkeen tavoitteena on selvittää digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisen sekä kehittämisen mahdollisuudet ajoneuvoalan koulutuksessa, sopivia ympäristöjä samalla pilotoiden. Hankkeessa opiskelijan opintopolku rakennetaan digitaaliseen ympäristöön siten, että opinnot etenevät teoriaopinnoista ohjeistettuihin käytännönharjoituksiin ja näiden käytännönharjoitusten raportointiin. Samanaikaisesti opettajilla on mahdollisuus seurata opiskelijoiden etenemistä digitaalisesta oppimisympäristöstä. Digitaalista ja reaaliaikaisesti reagoivaa ympäristöä pystytään hyödyntämään myös opiskelijoiden työharjoittelun raportoinnissa, palautteenannossa sekä arvioinnissa. Digitaalinen oppimisympäristö mahdollistaa myös erityistä tukea ja ohjausta tarvitsevien oppilaiden opintojen yksilöllistämisen. Lapin koulutuskeskus REDUlla on käynnissä TOTTA -hanke (Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille). Tässä hankkeessa on noussut esiin digitalisaation hyödyntämisen positiiviset puolet opetuksessa. Olemme hyödyntäneet esimerkiksi automaalaussimulaattoreita, ja näistä simulaatio-oppimisympäristöistä on saatu positiivisia kokemuksia, niin oppilailta kuin opettajilta.

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet tukevat Lappi-sopimuksen keskeisiä kirjauksia digitalisaation liittyen: Oppilaitosten digitaalisten alustojen ja virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen sekä hyödyntäminen nähdään keskeisenä haasteiden ratkaisemisessa nopeasti etenevässä työn ja osaamisen murroksessa. Hankkeella pyritään vastaamaan osaltaan myös oppimisympäristöille asetettuihin vaatimuksiin vastata yritysten henkilöstöjen osaamistarpeisiin joustavasti. Digitalisaation mahdollistamien yksilölliseksi räätälöityjen oppimissisältöjen ja opintokokonaisuuksien kautta koulutuksen vetovoima kasvaa myös ajoneuvoalalla.

Hanke edistää ajoneuvoalan opettajien digitaalista osaamista, kun he saavat käyttöönsä uusimmat digitaaliset opetusalustat. Opettajien ja opiskelijoiden digitaalisten välineiden edistyneen käytön suhteen on tunnistettavissa kuilu, joka näyttäytyy etenkin opettajien asennoitumisessa digitaalisiin työvälineisiin sekä kyvyssä ottaa uusia teknologioita haltuun. Yksi koulutuksen teknologisen edistymisen haaste on tämän kuilun kiinni kurominen. Mahdollistamalla uusimpien digitaalisten oppimisympäristöjen käytön edistämme opetushenkilöstön digitaalisen osaamisen kehittymistä, tarjoten samalla mahdollisuuden oppia hyödyntämään digitaalisia oppimisympäristöjä pedagogisesti järkevällä tavalla.

Muita tärkeitä seikkoja ovat opiskelijoiden taitojen, kuten oppimaan oppimisen tai tiedonhakutaitojen edistäminen. Nykyajan ja tulevaisuuden työelämä tulee vaatimaan, että opiskelijoilla on vähintään perustaidot, kun puhutaan digitaalisesta osaamisesta. Digitaalisissa oppimisympäristöissä opiskelijat käyttävät niitä digitaalisia työkaluja, joita he tulevat käyttämään myös työelämässä. Uudet digitaaliset oppimisympäristöt yhdistävät opiskelijan työelämäjaksolla tehtyjen työtehtävien kuva-, audio-, video- tai tekstiavusteisen dokumentoinnin avulla osaksi oppimista. Tämä monipuolistaa ja kehittää opiskelijoiden digiosaamista.

Nuorten tapa oppia on tutkimuksissa todettu muuttuneen. Nuoret kasvavat digitalisessa maailmassa internetin, median ja pelien parissa. Tämä vaikuttaa oppimisen tapaan, joka on muuttunut enemmän visuaaliseksi ja kokemukselliseksi. Digitaaliset oppimisympäristöt tarjoavat visuaalista sekä kokemuksellista oppimista ja on tärkeää käyttää välineitä, jotka motivoivat ja valmistavat työelämään erityisesti omalla alalla.

Hankkeen tuloksina syntyy ymmärrys 1) ajoneuvoalan opetusta eniten hyödyttävästä digitaalisesta oppimisympäristöstä ja sitä tukevista pedagogisista toimintamalleista 2) digitaalisten oppimisympäristöjen muokattavuudesta nykyaikaisen ajoneuvoalan opetukseen soveltuvaksi sekä 3) digitaalisten oppimisympäristöjen käytön vaikutuksista ajoneuvoalan koulutuksen sekä työelämäyhteistyön toteuttamisessa. Pitkän aikavälin vaikutuksena kasvava ja muuttuva ajoneuvoala saa osaavia työntekijöitä, mikä vahvistaa Lapin alueen työntekijöiden osaamisen tasoa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Lapin Koulutuskeskus REDUn opiskelijat ja opetushenkilöstö sekä Lapin alueen autoalan huoltoliikkeet ja korjaamot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat muut yhteistyökumppanit, kuten muut ammattikoulut, korkeakoulut ja tutkimusorgani-saatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 099

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 073

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 62 624

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 42 591

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 6

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 26

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ajoneuvoalalla työskentelevistä ja opiskelevista henkilöistä valtaosa on miehiä. Alalle toivotaan lisää naisopiskelijoita ja – työntekijöitä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Ajoneuvoalalla sukupuolten välinen epätasa-arvo on tunnistettu. Ajoneuvoala tarjoaa monipuolisia tehtäviä, jotka soveltuvat yhtä hyvin miehille ja naisille. Tällä hetkellä ala on miesvaltainen, joten valtaosa hankkeeseen osallistuvista arvellaan olevan miehiä. Hankkeen välillisenä tavoitteena on koulutusta kehittämällä lisätä alan vetovoimaa. Alalla toivotaan lisää naisopiskelijoita ja -työntekijöitä. Hankkeessa toteutettavien opetusmateriaalien ja mahdollisten esitemateriaalien valmistelussa huomioidaan tasa-arvo.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on ajoneuvoalan koulutuksen kehittäminen, ei sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Autoalan koulutuksen uusilla teknologisilla ratkaisuilla on vaikutusta myös päästöjen vähenemiseen. Digitaalisen oppimisympäristön hyödyntäminen edistää osaltaan luonnonvarojen kestävämpää käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Osana ajoneuvoalan muutosta on vaihtoehtoiset energiamuodot autoalalla. Näihin energiaratkaisuihin perehtyminen ja kouluttaminen lisää työntekijöiden osaamista pienipäästöisten ajoneuvojen parissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole suoraa vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Hankkeen toteutuksessa ja koulutusmateriaalien suunnittelussa suositaan sähköisiä materiaaleja, mikä vähentää jätteen syntyä. Välillisenä vaikutuksena: sähköisessä ympäristössä toteutettu riittävän laadukas opiskelu ja harjoittelu vaikuttaa siten, ettei käytännössä tarvitse harjoitella konkreettisilla materiaaleilla niin paljon.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 3
Ajoneuvoalalla uusiutuvan energian käyttömahdollisuudet (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö) kasvavat, minkä vuoksi tarvitaan niihin liittyvää koulutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 5
Lapin ammattibarometrin II/2019 mukaan Lapin alueella on pulaa moottoriajoneuvojen asentajista ja korjaajista. Hankkeen pitkäaikaistavoitteena on varmistaa osaavan työvoiman saatavuus alueen yrityksiin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Lapin ammattibarometrin II/2019 mukaan Lapin alueella on pulaa moottoriajoneuvojen asentajista ja korjaajista. Hankkeen pitkäaikaistavoitteena on varmistaa osaavan työvoiman saatavuus alueen yrityksiin.
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Hankkeen kautta vaikutetaan ja lisätään ajoneuvoalalla tarvittavaan osaamiseen vaadittavaa tietoa ja taitoa, mikä vaikuttaa myönteisesti laajemminkin liikkumiseen ja logistiikkaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan ajoneuvoalan ammatillisen koulutuksen vetovoiman paranemista sekä koulutukseen osallistuvien henkilöiden entistä paremmin työelämän tarpeisiin vastaavaa osaamista, mikä parantaa heidän työllistymistään ja pidentää heidän työuriaan. Autoala nähdään Lapin alueen kasvualana, jonne syntyy tulevaisuudessa uusia työpaikkoja. Työllistyminen parantaa suoraan ja välillisesti hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Ajoneuvoalan opiskelijoista ja työntekijöistä valtaosa on miehiä. Ajoneuvoala tarjoaa monipuolisia tehtäviä, jotka sopivat yhtä hyvin miehille ja naisille. Tulevaisuudessa Lapin alueelle tarvitaan paljon uusia työntekijöitä. Hankkeen välillisenä tavoitteena on koulutusta kehittämällä lisätä alan vetovoimaa. Alalle toivotaan lisää naisopiskelijoita ja -työntekijöitä. Tällä hetkellä ala on selvästi miesvaltainen, joten valtaosa hankkeeseen osallistuvista on arvioitu olevan miehiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 4 6
Ajoneuvoalan uusilla digitaalisilla ratkaisuilla tavoitellaan päästöjen vähenemistä ja hankkeen toteutuksessa tullaan huomioimaan nämä tavoitteen, ja pyritään lisäämään näihin liittyvää osaamista

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lapin Koulutuskeskus REDUlla toteutettiin Ajoneuvoalan digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen -hanke, joka vastasi autoalan muutoksiin ajoneuvoalan opetuksen näkökulmasta. Koska autoala on jatkuvassa muutoksessa, ammatillisen koulutuksen on reagoitava tähän tarjoamalla ajanmukaista koulutusmateriaalia uusien teknologioiden ja käyttövoimien kontekstissa.

Autojen polttomoottoreiden perusrakenne on säilynyt pitkään samana, mikä on mahdollistanut tietyn opetuskaavan käytön. Uusien teknologioiden ja käyttövoimien myötä opetusmateriaalin on kuitenkin pysyttävä päivitettynä. Hankkeen tavoitteena oli luoda yksilöllinen "opintopolku" jokaiselle ajoneuvoalan opiskelijalle, joka sisältäisi digitaalisessa muodossa olevaa teoriaopetusta, digitaalisia päiväkirjoja käytännön harjoituksille ja työelämäjaksojen tallentamista varten.

Digitaalisissa oppimisympäristöissä opettajilla oli mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöihin, seurata opiskelijoiden etenemistä ja toteuttaa opintojen arviointi. Hanke edisti ajoneuvoalan opettajien digitaalista osaamista tarjoamalla uusimmat digitaaliset opetusalustat ja koulutuksen niiden käyttöönottamiseksi.

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet tukivat Lappi-sopimuksen keskeisiä kirjauksia digitalisaatioon liittyen, nähdäkseen sen osana nopeasti muuttuvaa työn ja osaamisen murrosta. Opiskelijoiden taitojen, kuten oppimaan oppimisen ja tietojenhakutaitojen, kasvattaminen oli myös tärkeä osa hanketta vastatakseen tulevaisuuden työelämän tarpeisiin.

Hankkeen tuloksena syntyi ymmärrys siitä, mikä digitaalinen oppimisympäristö hyödyttää eniten ajoneuvoalan opetusta, ja mitkä pedagogiset toimintamallit sitä tukevat. Lisäksi tuli tietoisuus digitaalisten oppimisympäristöjen muokattavuudesta nykyaikaisen ajoneuvoalan opetuksen tarpeisiin. Pitkän aikavälin vaikutuksena on osaavien työntekijöiden lisääntyminen, mikä vahvistaa Lapin alueen työntekijöiden osaamisen tasoa, sopeutuen kasvavaan ja muuttuvaan ajoneuvoalaan.