Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22952

Hankkeen nimi: Vastuullisuusviestintää vaikuttavasti verkostona

Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2023 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2285733-9

Jakeluosoite: Neulaniementie 2, 2. krs, PL 1627

Puhelinnumero: 0294 45 1111

Postinumero: 70211

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: https://www.uef.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ynnilä Tiina Helena

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Suunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.ynnila(at)uef.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 4339254

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Sidosryhmät ja yhteiskunta vaativat yrityksiltä yhä selkeämpää näyttöä liiketoiminnan vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen tukemisesta. Vastuullisuusviestintä on aliresursoitua monissa organisaatiossa. Tavoitteenamme on lisätä pohjoissavolaisten yrittäjien ja yritysten koronan jälkeisen ajan kilpailukykyä vahvistamalla niiden vihreän siirtymän edellytyksiä vastuullisuusviestinnän osaamisen kehittämisen kautta.

Kokoamme Pohjois-Savon vastuullisuusviestinnän toimijoista verkoston, joka yhteistoiminnallisesti muodostaa ja jakaa hyviä toimintamalleja ja vastuullisuusviestinnän osaamista alueen yrityksille; suunnittelee ja toteuttaa tapahtumia ja kampanjoita; kehittää ja vie yrityksiin ja muihin osallistujaorganisaatioihin osallistavan vastuullisuusviestinnän toimintamallia sekä; tukee maakunnan kestävän kehityksen tietoisuutta sekä sen mukaisia toimia elinkeinoelämässä ja asukkaiden arjessa. Kutsumme verkostoon vastuullisuusviestintää harjoittavia toimijoita ja asiantuntijoita alueen yrityksistä, koulutus- ja tutkimusorganisaatioista, alueen kaupungeista ja kunnista, kansalaisjärjestöistä sekä alueellisista ja maakunnallisista julkishallinnon organisaatioista.

Vastuullisuusviestinnän verkosto jää yhteistyön alustaksi Pohjois-Savon alueelle. Toimintoja ja kampanjoita pyritään jatkamaan teemaan liittyvissä paikallisissa tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa. Hankkeessa ja sen seurauksena tuotetut kampanjat, aineistot sekä yritysten tarvelähtöiset koulutukset tukevat viestinnän tuloksellisuutta, tehostavat vastuullisen viestinnän toimeenpanoa yrityksissä sekä tukevat yritysten henkilöstön viestintään osallistumista. Alueen yritykset ja asukkaat aktivoituvat pieniin käytännön vastuullisuustekoihin, kun toiminta viedään lähelle heidän arkeaan. Toiminnot edistävät vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä Pohjois-Savon alueella sekä muualla Itä-Suomessa. Hankkeen aikana ja jatkossa tavoitteenamme verkottua vastuullisuusviestintäteeman tiimoilta myös valtakunnallisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhminä ovat
• Pohjoissavolaiset yritykset, erityisesti yritysten johto ja vastuullisuusviestintään osallistuvat asiantuntijat sekä heidän kauttaan yritysten muu henkilöstö.
• Koulutus- ja tutkimusorganisaatiot, jotka tuottavat kestävään kehitykseen ja vastuullisuusviestintään liittyvää tietoa ja osaamista. Kohderyhmänä erityisesti niiden johto, vastuullisuusviestinnän vastuuhenkilöt sekä ympäristö- ja laatuasioiden vastaava henkilöstö.
• Julkisen sektorin toimijat (kaupungit, kunnat, hyvinvointialueet, maakunnalliset toimijat), erityisesti niiden johto sekä viestintä ja vastuullisuusteemojen parissa työskentelevät.
• Kolmannen sektorin toimijat, jotka tuottavat vastuullisuusviestintää

4.2 Välilliset kohderyhmät

• Kaupunkien ja kuntien asukkaat, jotka hyötyvät hankkeen toiminnasta ja viestinnästä.
• Mediat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.
• Koulutusorganisaatioiden opiskelijat yhteisiin kampanjoihin tai tapahtumiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 51 315

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 51 315

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 64 143

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 64 142

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Lapinlahti, Kuopio, Vesanto, Kiuruvesi, Tervo, Keitele, Rautalampi, Suonenjoki, Kaavi, Rautavaara, Sonkajärvi, Tuusniemi, Siilinjärvi, Vieremä, Varkaus, Joroinen, Pielavesi, Leppävirta, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 12

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 19

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 70

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty toimintaympäristön analyysiä sukupuolinäkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten tasa-arvo on huomioitu siinä, että kaikilla sukupuolilla on yhtäläinen oikeus ja mahdollisuus osallistua hankkeen toimenpiteisiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös luonnonvarojen käytön kestävyyden näkökulmasta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä tähtää ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös pinta- ja pohjavesien, maaperän ja ilman näkökulmasta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 5
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös Natura 2000 -ohjelman kohteiden näkökulmasta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeessa syntyvän jätteen määrä pyritään minimoimaan. Hankkeessa tuotettavat materiaalit ovat sähköisiä ja suurin osa koulutuksista on sähköisiä webinaareja. Yhteisinä tempauksina hankkeessa voidaan järjestää esim. roskakävelyitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös uusiutuvien energialähteiden käytön näkökulmasta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hankkeen koulutukset ovat kaikille avoimia ja verkostoyhteistyön kautta pyrimme saamaan Pohjois-Savon yrityksiä, kuntia, kaupunkeja, oppilaitoksia, yhteisöjä ja yhdistyksiä kiinnostumaan vastuullisuusviestinnästä ja tuomaan paremmin esille vastuullisuustekojaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Vastuullisuusviestinnän sanomaa siirtyminen aineellisista asioista aineettomiin, ylikulutuksesta kohtuullisuuteen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös liikkumisen ja logistiikan näkökulmasta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hyvinvoinnin edistäminen ja planetaarinen hyvinvointi ovat esillä vastuullisuusviestinnässä. Vastuullinen toiminta tuo mielihyvää ja hyvinvointia elämään. Hyvinvointikäsityksemme on hiljalleen muuttumassa: aineellinen elintaso ei takaa elämänlaatua.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Kaikilla on yhtäläinen oikeus osallistua hankkeen toimenpiteisiin riippumatta sukupuolesta, iästä, alkuperästä, kielestä, uskonnosta, vakaumuksesta, mielipiteestä, terveydentilasta, vammaisuudesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Myös luonnolla on oma itseisarvo, jota hankeviestinnässä korostamme.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Vastuullisuusviestinnän kautta pyrimme vaikuttamaan siihen, että kaikilla olisi yhteiskuntaluokasta riippumatta mahdollista käyttää kestäviä ja vastuullisia palveluita ja tuotteita. Hanke edistää kulttuurista kestävyyttä, joka ehkä yrityksissä jää vähemmälle huomiolle. Hankkeen vaikuttavuusviestintätoimilla pyrimme vaikuttamaan kulttuurisesti kestävään elämään niin elinkeinoelämässä kuin ihmisten arjessakin, tavoitteena kulttuurinmuutos.
Kulttuuriympäristö 0 5
Hankkeen tapahtumia viedään kulttuuritapahtumiin ja kulttuuritiloihin, esim. museoon.
Ympäristöosaaminen 0 5
UEF on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen kaikessa toiminnassaan. Se on mm. haastanut oman henkilökuntansa ja opiskelijansa Arjen pienet ekoteot -kampanjaan. Samaa haastetta ja yleisestikin ympäristöosaamista ja -tietoisuutta levitetään myös hankkeen kumppaniorganisaatioille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tämän puolivuotisen hankkeen tavoitteena oli auttaa pohjoissavolaisia yrityksiä ja organisaatioita kehittämään vastuullisuusviestintäänsä ja saamaan omat vastuullisuustekonsa paremmin esille. Saimme lyhyessä ajassa aikaan monia tuloksia.

Kokosimme pohjoissavolaisen vastuullisuusviestintäverkoston, johon saimme mukaan lähes 60 yrittäjää sekä eri yrityksissä ja organisaatioissa mm. viestintä-, markkinointi-, johto-, koulutus- ja kehitystehtävien parissa toimivaa henkilöä. Verkosto kokoontui hybridinä kerran kuussa, yhteensä viisi kertaa hankkeen aikana. Jokaisen verkostotapaamisen yhteydessä järjestimme myös koulutuksen. Kouluttajina toimi Itä-Suomen yliopiston asiantuntijoita, ulkopuolisia asiantuntijoita sekä itse verkoston jäseniä. Antoisaa verkostossa oli se, että aiheesta kiinnostuneet verkoston jäsenet jakoivat tietojaan ja ideoitaan muille. Teimme jokaisen koulutuksen sisällöstä artikkelin UEF Jatkuvan oppimisen blogisivustolle.

Koulutusten aiheet olivat seuraavat:
1. Onnistuneet vastuullisuuskampanjat
2. Vastuullisuusviestintää vai viherpesua?
3. Vastuullisuusviestinnän ABC
4. Vastuullisuusviestinnän visuaalisuus ja kuluttajanäkökulma
5. Sosiaalinen ja hallinnollinen vastuu ja niistä viestiminen

Toinen iso tuotos hankkeessa oli Arjen pienet ekoteot -somevideosarja, jossa toimme esille yliopistolaisten ja kumppaniemme ekotekoja niin arjessa kuin työssäkin. Videoita jaettiin yliopiston somekanavilla. Videoiden tavoitteena oli tuoda esille sellaisia arkisia vastuullisuustekoja, joita kuka tahansa voi tehdä arjessaan. Samalla tiedotettiin mm. yliopiston tarjoamista vastuullisuus- ja kestävyysteemaista koulutuksista. Teimme kaikkiaan 8 videota yhdessä UEF viestintäasiantuntijoiden kanssa seuraavista aiheista:

1. Ruokaa luonnosta
2. Kampusviljely
3. Lajittelu ja kierrätys
4. Luonnon monimuotoisuus
5. Roskien kerääminen
6. Kestävä ja hyvä elämä
7. Vastuullinen matkailu
8. Työmatkapyöräily

Itäsuomalaisten oppilaitosten välisenä yhteistyönä järjestimme "Roska liikkuu" -roskienkeruutapahtuman 3.-4.10.2023. Kahden päivän aikana kahdessa maakunnassa saatiin kerättyä yhteensä 236 roskapussia 350 henkilön voimin!