Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75935

Hankkeen nimi: Kuohu vesi kansainvälistyminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 24.1.2020 ja päättyy 31.1.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: KUOHU ARTESIAN WATERS OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3014763-6

Jakeluosoite: c/o Angelma & Mäkelä, Eteläkatu 14C

Puhelinnumero: 0451226433

Postinumero: 13100

Postitoimipaikka: HÄMEENLINNA

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hamm Jenni

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jenni(at)kuohuartesianwaters.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0451226433

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kuohu Artesian Waters käynnistää lähdeveden pullotustoiminnan vuonna 2021. Hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on suunnitella laadukkaita premium vesiä ravintoloille ja hotelleille sekä suunnitella ja testata sitä tukeva valmistus- ja tuotantoprosessi sekä markkinointistrategia pääasiassa kansainvälisille markkinoille. Tuotanto tullaan toteuttamaan 100% uusiutuvilla energiamuodoilla (oma aurinkovoimala + ostettu tuulienergia). Hanke koostuu tuotekehityksestä ja -tutkimuksesta sekä markkinatutkimuksesta hyödyntäen pääasiassa ulkopuolisia asiantuntijoita ja laboratoriopalveluja sekä omaa työtä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 44 710

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 40 921

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 44 710

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 40 921

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Petäjävesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Vesmiehentie 28

Postinumero: 41930

Postitoimipaikka: KUOHU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa työskentelee vain yksi henkilö. Rekrytointi tehdään pätevyyden ja soveltuvuuden (mm. hyvä kielitaito ja yhteydet kohdemarkkinaan) perusteella, ei sukupuolen perusteella.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Kts. edellinen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Kts. edellinen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 7
Raaka-aineena käytettävää pohjavettä suojellaan ja käytetään kestävän periaatteen mukaisesti.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 5
Hiilineutraalilla tuotannolla ei aiheudu ilmaston lämpenemiseen vaikuttavia päästöjä. Jätteet kierrätetään tehokkaasti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Mikromuoviton tuote suojelee vesistöjen elämää.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 7
Suunnitelma pohjaveden suojelemiseksi, tuotanto hiilineutraalia, suunnitelma jäteveden käsittelyyn sekä jätteiden kierrätyksen maksimoimiseen, henkilökunnan koulutus em asioihin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 8
Hyödynnetään uusiomaateriaaleja pakkausten raaka-aineissa sekä kierrätetään kaikki kierrätettävissä oleva oma jäte. Myytävät tuotteet ovat täysin kierrätettäviä uusiokäyttöön eivätkä sisällä muovia. Suositaan kohdemarkkinoita, joissa kierrätys on mahdollinen ja tuetaan asiakkaita kierrätysasioissa esim. tarjoamalla pullojen palautuspalvelua.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 10 10
Tuotannon energiankulutus 100% uusiutuvilla energiamuodoilla (oma aurinkovoimala kotimaisilla aurinkopaneleilla ja ostettu tuulienergia)
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Lisää paikallisten työllistymistä niin rakennusvaiheessa kuin tuotannon ollessa käynnissä rekrytoitavina henkilöinä kuin ostopalveluinakin, joissa ensisijaisesti etsitään paikallisia palveluntarjoajia.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 1
Kehitetään asiakkaille digitaalisia palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Tuotteilla on logistiikkaa tehostava vaikutus; välitön ja välillinen. Henkilökunnalle annetaan työpaikalla mahdollisuus ladata sähköautoja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Tuotantoa ei tehdä vuorotyössä, ei altistuta kemikaaleille, tuetaan työntekijöiden hyvinvointia liikkumaan.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Huomioidaan rekrytoinnissa jos päteviä hakijoita on riittävästi, ei erotella töitä sukupuolen mukaan. Kannustetaan yhteisöllisyyteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 4 4
Suojellaan ympäristöä, ympäröivää luontoa ja alueen pohjavettä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kuohu Artesian Waters käynnistää lähdeveden pullotustoiminnan vuoden 2022 alussa. Tuotanto tullaan toteuttamaan 100% uusiutuvilla energiamuodoilla (oma aurinkovoimala + ostettu tuulienergia). Kansainvälistymishankkeeseen kuului tuotteen kehittäminen ja tutkimus, brändin suunnittelu ja testaus kansainvälisillä markkinoilla sekä markkinatutkimuksen tekeminen Euroopan, Dubain ja Singaporen alueilla. Premium tuote kehitettiin ympäristöystävälliseksi ja todettiin tutkimalla laadukkaaksi. Brändin testaus niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä foorumeilla ja markkinatutkimus ravintola- ja hotellisekmentissä toivat kannustavia tuloksia. Tulokset osoittavat vahvasti, että suomalaisella premium vedellä on kysyntää maailmalla.