Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76195

Hankkeen nimi: Lapin matkailun koronatoipumisen tilannehuone

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: 040 647 7231

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mirva Tapaninen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirva.tapaninen(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 527 6270

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteet

Tiedolla johtaminen on ajankohtainen kehittämisteema matkailun kehittämisessä. Nopeasti muuttuva toimintaympäristö edellyttää matkailuelinkeinolta ja muilta matkailun kehittäjiltä kykyä herkkään reagointiin toiminnan ohjaamiseksi vastaamaan kysynnän muutoksiin. Päätöksenteko edellyttää riittävän kattavaa ja ajantasaista tietoa, sekä kykyä hyödyntää sitä. Covid 19 -epidemia on tuonut korostetusti esiin tiedolla johtamisen tarpeen. Kriisin keskellä on vaarana, että kysynnän romahtamisen vuoksi vaikeuksiin joutuneet yrittäjät ohjaavat toimintaansa puutteellisen tiedon pohjalta. Yksittäisillä yrittäjillä ei useinkaan ole valmiuksia ja mahdollisuuksia seurata toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja tehdä tietoon perustuvia johtopäätöksiä. Yritysten toipuminen kriisistä ei näin tapahdu parhaalla tavalla.


Toimenpiteet


Tunnistetaan tietolähteet, jotka ovat tärkeitä ennakoinnin tukemiseksi. Selvitetään, miten tietolähteet ovat käytettävissä ja miten niistä saatavaa tietoa voidaan koostaa ja jakaa (käyttöoikeudet, reunaehdot), millaisessa muodossa oleva tieto on toimijoille hyödyllistä ja ymmärrettävää. Valitaan nopeasti mukaan saatavat indikaattorit tilannehuoneen käyttöön ja rakennetaan ensimmäinen versio tilannehuoneesta. Muodostetaan matkailualueita ja -yrityksiä palveleva laadullisen tiedon kooste- ja tietopalvelu, johon kootaan markkinatietoa, näkemyksiä kuluttajakäyttäytymisestä ja muuta materiaalia, joka tukee ja täydentää tilannekuvaa. Arvioidaan käyttäjien kokemukset tilannehuoneen käytöstä, käytetyistä tietoaineistoista ja kootaan suositukset tiedolla johtamisen jatkokehittämiseen. Arvioinnissa etsitään vastauksia siihen, millainen tieto koettiin hyödyllisenä ja miten sitä hyödynnetiin. Kerättävien tietojen perusteella analysoidaan myös tiedolla johtamisen jatkokehitystarpeet. Hankkeen hallinto organisoidaan rahoittajan ja hallinnoijan ohjeiden mukaan. Hankkeen etenemisestä viestitään hyödyntän muun muassa Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin liiton viestintäkanavia ja -verkostoja. Hanketta esitellään myös soveltuvissa tilaisuuksissa ja hankkeesta laaditaan artikkeleita.


Tulokset

Lapin matkailun toipumisen indikaattorit ja tietolähteet tunnistettu ja koottu. Käytössä oleva tilannehuone, jonka sisällöstä on tiedotettu matkailutoimijoille. Tilannehuoneen tietosisältöjä on laajennettu ja toimintaan mukaan kytketty kumppaneja kansallisesti ja kansainvälisesti. Tilannehuoneen tietojen pohjalta on tehty ennusteita ja ennakoita eri markkinoiden kehittymisestä. Tilannehuonetta on käytetty Lapin matkailutoimijoiden keskuudessa. Käyttäjäkokemuksia on kerätty ja tilannehuoneen toimintaa on arvioitu.

Lyhyen aikavälin vaikutuksena lappilaiset matkailuyritykset ohjaavat toimintaansa perustellun tiedon pohjalta toipuakseen koronakriisistä parhaalla mahdollisella tavalla. Pitkän aikavälin vaikutuksena yritysten konkurssit ja tappiot jäävät pienemmäksi, kuin toimittaessa satunnaisen tiedon varassa. Samalla työllisyys ja maakunnan elinvoima elpyvät nopeammin ja korkeammalla tasolle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Matkailuyritykset
Matkailun alueorganisaatiot
Elinkeinojen kehitysyhtiöt ja kunnat
Muut matkailutoimijat, kuten Lapin Matkailuelinkeinojen liitto

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat lappilaiset kunnat ja muut matkailusta välillisesti hyötyvät tahot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 89 460

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 89 460

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 99 400

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Enontekiö, Pello, Simo, Ylitornio, Posio, Savukoski, Kolari, Salla, Tornio, Inari, Pelkosenniemi, Muonio, Ranua, Kittilä, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suvauskoneen tuloksen mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Hanke ei vaikuta välittömästi luonnonvarojen käyttöön. Matkailuala tukeutuu Lapissa luontoon, jonka kestävä käyttö on alan toiminnan kannalta välttämätöntä. Tiedolla johtamisen malli tuottaa suunnittelutietoa, jota voidaan hyötyntää kestävä matkailun kehittämisessä.Koronakriisistä toipuminen voi edellyttää aiempaa tarkempaa kestävyysulottuvuuksien huomioimista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Hanke ei vaikuta välittömästi ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin. Hankkeessa tuotetun koronakriisistä toipumista tiedon turvin voidaan ohjata yrityksiä suunnittelemaan ilmastonmuutosta vähentäviä tuotteita. Koronakriisin jälkeinen matkustaminen on todennäköisesti vääjäämättä ilmastoystävällisempää.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia monimuotoisuuteen. Hankkeessa kehitetään matkailua, joka vaatii luonnon säilyttämistä elinkeinolle tärkeänä toimintaympäristönä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia tarkasteltaviin asioihin. Tiedolla johtamisen toimintamallin avulla matkailua voidaan kuitenkin kehittää entistä kestävämmäksi ja näin vähentää ympäristön kuormitusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia tarkasteltaviin asioihin. Tiedolla johtamisen toimintamallin avulla matkailua voidaan kuitenkin kehittää entistä kestävämmäksi ja näin vähentää ympäristön kuormitusta.Luonnon säilyttäminen on tärkeää matkailuelinkeinolle, koska luonto on yksi keskeisiä vetovoimatekijöitä Lapissa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Tiedolla johtamisen toimintamallin avulla yritykset voivat suunnitella resurssien käyttöä paremmin ja näin vähentää materiaalien kulutusta ja jätteiden tuotantoa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hanke ei vaikuta suoraan uusiutuvien energianlähteiden käyttöön, mutta tiedolla johtaminen voi edistää välillisesti niiden käyttämistä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 5
Hankkeessa kehitetään matkailua, joka on merkittävä paikalliselinkeino Lapissa. Tiedolla johtamisen mallissa on huomioitu kestävyysulottuvuus. Koronakriisin vaikutuksesta kestävään kehittämiseen on kiinnitettävä aiempaa enemmän aidosti huomiota.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankkeessa tuetaan matkailun kehittämistä. Matkailuyritykset tarjoavat asiakkailleen tyypillisesti aineettomia palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Sujuva liikkuminen on matkailun edellytys. Matkailun kehittämisen kautta hankkeen työ voi edistää liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 8
Hanke edistää lappilaisten hyvinvointia kehittämällä matkailua, joka on merkittävä elinkeino erityisesti monilla reuna-alueilla.Kriisin haittavaikutusten vähentäminen tukee esimerkiksi matkailuyrittäjien ja työntekijöiden toimeentuloa ja hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hanke edistää matkailua, joka tarjoaa työpaikkoja sekä yrittämisen madollisuuksia eri ikäisille miehille ja naisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 4
Hankkeessa kehitetään matkailua, joka on merkittävä elinkeino Lapissa. Matkailu on alkuperäiskulttuurin esille tuomisen ja myös ylläpitämisen väline.
Kulttuuriympäristö 0 3
Kulttuuriympäristöt kuuluvat olennaisesti matkailun toimintaympäristöihin. Matkailun tiedolla johtaminen välittää aiempaa paremmin kulttuuriympäristöjä arvostavien asiakkaiden tarpeet matkailutoimijoille.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hanke ei vaikuta välittömästi ympäristöosaamiseen, mutta matkailun tiedolla johtamisessa kestävyyden näkökulma lisää ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lapin matkailun koronatoipumisen tilannehuone -hankkeen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota maakunnan matkailuelinkeino voi hyödyntää koronakriisistä toipumisessa. Hankkeen ensimmäisiin toimenpiteisiin kuului tarvittavien tietolähteiden tunnistaminen. Tunnistamisessa antoi olennaista tukea hankkeen ohjausryhmä, jossa oli vankka edustus matkailuelinkeinosta ja sen kehittämistahoista. Valitut tiedot koottiin tilannehuone-sivustolle, joka avattiin elokuussa 2020. Tiedot oli jaoteltu asiakkaan polun mukaisesti koskemaan matkan suunnittelua, varauksia, ostamista ja toteutumista. Tilannehuoneen sisältöä kehitettiin jatkuvasti. Tilannehuoneesta tiedotettiin laajasti Lapin ammattikorkeakoulun mediajakelulistan kautta syyskuussa. Tilannehuoneen sisältö käsitti tietoa Google-hakukoneella tehdyistä hauista, Airbnb-varauksista ja yöpymistä, tilastoiduista yöpymisistä, hotellivarauksista ja -yöpymisistä sekä saavutettavuudesta, kuten liikennetilastoista ja lento- sekä junayhteyksistä. Tieto esitettiin sivustolla jaoteltuna alueittain Lappiin sekä seutukuntiin. Hankkeen puitteissa myös kokeiltiin automaattista tietojen päivittämistä sivustolle, sekä suunniteltiin matkailukysyntää koskevien ennusteiden rakentamista. Jälkimmäiset jäivät tosin kokeiluasteelle, eikä julkaisukelpoisia tuloksia saatu vielä aikaan.

Tilannehuoneesta kirjoitettiin artikkeleita ja hanketta esiteltiin muun muassa Lapin matkailuparlamentissa. Marras-joulukuussa järjestettiin viikkokatsauksia, joihin osallistui viikosta riippuen noin 15–30 matkailuelinkeinon edustajaa ja alan kehittäjää. Viikkokatsaukset, kuten ohjausryhmän kokoukset, olivat vilkkaan keskustelun areenoita. Katsauksissa käytiin läpi lyhyesti toteutunut kehitys, jonka jälkeen oli mahdollisuus kysymyksille. Katsauksissa esiintyi myös useita vierailevia henkilöitä käsiteltävien teemojen mukaisesti.

Hankeen konkreettisina tuloksina muodostui tilannehuone-internet-sivu, sekä hankkeen toimintaa kuvaava raportti. Hankkeen loppuvaiheessa kerättiin eri tahoilta palautetta tilannehuoneesta. Keskusteluissa hanke sai paljon kiitettävää palautetta aktiivisesta tietojen tuottamisesta sekä vuorovaikutteisuudesta. Palautekyselyissä tuli esille myös joitakin kehittämistarpeita. Matkailualueita ja ennakointia koskeva tieto, samoin kuin erilainen aiempaa paremmin käytännössä sovellettava tieto tulivat esille uusissa tarpeissa. Sivustolta odotettiin myös parempaa selkeyttä ja pidemmälle vietyä tietojen tulkintaa.