Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S20727

Hankkeen nimi: Ammattitaitoa työelämästä

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 28.2.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 020 798 4000

Postinumero: 96500

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Murtola Mari

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mari.murtola(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 147 6465

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa tehdään esiselvitys, joka muodostuu Koulutuskuntayhtymän työelämäjaksomallista ja työelämäyhteistyön syventämisestä. Esiselvitys on kirjallinen raportti, joka sisältää työelämäjaksoprosessin vaiheiden kuvaukset, toteutuksen ja tulokset. Esiselvityksen lisäksi henkilöstölle pidetään seminaari hankkeessa tuotetusta työelämäjaksomallista.

Hankkeessa tuotetun esiselvityksen perusteella osaamisen kehittämisestä, erityisesti, työelämäjaksoista, saadaan osa koulutuskuntayhtymän perustoimintaa.
Hankkeen tavoitteena on systemaattisen ja säännöllisen työelämäjaksomallin laadinta opetushenkilöstölle. Työelämäyhteistyön syventäminen on osa tavoitetta ja se kytkeytyy mallin taustalle.

Keskeisimmät toimenpiteet ovat:

Toimenpidekokonaisuus 1: Selvitystyön laatiminen
Toimenpidekokonaisuus 2: Seminaari

Toimenpiteiden tuloksena Koulutuskuntayhtymälle laaditaan työelämäjaksomalli, joka sisältää työelämäjakson toteutumisen vaihe vaiheelta (suunnittelu- ja aloitusvaihe, toteutus ja jälkivaihe). Lisäksi mallissa huomioidaan työelämäjakson dokumentointiin, arviointiin ja vaikuttavuuteen liittyvät seikat.

Hankkeen lähtökohtana on Koulutuskuntayhtymän strategiset valinnat ja ammattikoulutuksen reformi. Osaamisen uudistaminen on yksi kriittisistä menestystekijöistämme. Osaaminen sisältää muun muassa opettajien säännöllisen osallistumisen työelämäjaksoille, työelämälähtöisen ohjaamisen kehittämisen ja henkilöstön valmennuksen asiakas- ja yhteistyöorganisaatioiden toiminnan kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen. Koulutuskuntayhtymä on linjannut osaamisen kehittämisen tavoitteet, merkityksen ja tavat. Osaamisen kehittämisen tavoitteena on toiminnan vaatiman osaamisen turvaaminen, työn tuloksellisuus, muutosten mahdollistaminen, toiminnan laadun varmistaminen ja parantaminen, työntekijöiden suoriutumisen, motivaation ja sitoutumisen vahvistaminen. Tavoitteena on kannustaa henkilöstöä jatkuvaan itsensä ja työyhteisön kehittämiseen.
Ammatillista koulutusta koskevat uudistukset ja leikkaukset luovat paineita opettajien ammatillisen työelämäosaamisen kehittämiseen ja sitä kautta uudistamaan opettajuuden profiilia sekä koulutusorganisaatioiden toimintaa.
Hankkeen avulla tuotamme Koulutuskuntayhtymälle systemaattisen ja strategiaan perustuvan työelämäjaksomallin, jonka avulla innostetaan opettajia osaamisen kehittämiseen ja opetuksen ajantasaistamiseen. Pitkän aikavälin tavoitteena on saada työelämäjaksoista osa perustoimintaa.

Hankkeen suunnittelussa ja toteutettavissa toimenpiteissä huomioidaan kestävä kehitys, yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo. Kestävän kehityksen näkökulmasta huomioidaan erityisesti uusiutuvien materiaalien käyttäminen, materiaalitehokkuus ja toiminta-alueidemme ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset kestävän kehityksen periaatteet. Hanke edistää hankkeeseen osallistuvien henkilöiden yhdenvertaisuutta, esimerkiksi tasavertaisella kohtelulla, neuvonnalla ja osallisuudella. Osaltaan hankkeen pitkän aikavälin tavoitteet edistävät Koulutuskuntayhtymän henkilöstön tasa-arvoisuutta ja syrjäytymisen ehkäisyä. Sukupuolinäkökulma on huomioitu ja hanke pyrkii toteuttamaan toimenpiteet huomioiden sekä nais- että miesnäkökulman.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat Rovaniemen koulutuskuntayhtymän opetushenkilöstö ja työelämäyhteistyökumppanit.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat koulutuskuntayhtymän opiskelijat, joiden työmarkkina-asema parantuu ja siirtymät työelämään helpottuvat opetushenkilöstön osaamisen kehittymisen myötä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 71 358

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 71 358

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 197

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 89 197

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Rovaniemen, Tunturi-Lapin, Pohjois-Lapin

Kunnat: Ranua, Sodankylä, Rovaniemi, Kolari, Kittilä, Kemijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 23

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 22

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 140

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta. Analyysi on tehty suvauskoneella. Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta sisältää ohjausryhmään, projektityöryhmään ja hankkeen kohderyhmään tehdyt arvioinnit. Ohjausryhmässä pyritään huomioidaan naisten ja miesten tasa-arvoinen osallisuus. Hankkeen kohderyhmänä on RKK:n henkilöstö, erityisesti opettajat. Vuonna 2014 opettajista naisia oli 49%, johdossa naisia on 31,3% ja tukipalveluissa 62,1%. Hanke pyrkii edistämään naisten ja miesten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa. Toimenpiteissä pyritään huomioimaan tasapuolisesti nais- ja miesnäkökulma. Toimenpiteillä pyritään poistamaan myös koulutusalojen jaottelua naisten ja miesten aloihin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen valmistelussa on huomioitu sukupuolinäkökulma ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeen toimenpiteet edistävät tasa-arvon lisäämistä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Vaikutus on neutraali.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Vaikutus on neutraali.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Vaikutus on neutraali.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Vaikutus on neutraali.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Vaikutus on neutraali.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Vaikutus on neutraali.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Vaikutus on neutraali.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 8
Hankkeen toimenpiteet edesauttavat paikallisten elinkeinorakenteiden kestävää kehitystä. Yhteistyön lisääminen ja uusien mallien kehittäminen takaavat kilpailukykyä, esimerkiksi osaamisen lisäämisen kautta, opiskelijoiden työelämälähtöisen osaamisen lisäämisen myötä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 5
Hankkeessa kehitetään malli, joka lisää aineettomien palveluiden ja tuotteiden kehittämistä. Osaamisen lisääminen ja työelämälähtöinen koulutus ovat merkittäviä tekijöitä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Pyrimme huomioimaan ja mahdollistamaan etäyhteyksien käyttämisen. Harvaan asutut alueet ja saavutettavuus ovat haasteita, jotka huomioimme hankkeessa. Liikkumisessa pyritään lisäämään yhteiskuljetuksia, mikäli sellaisia tarvitaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 10
Toimenpiteet edistävät Koulutuskuntayhtymän henkilöstön hyvinvointia. Osaamisen kehittäminen ja henkilöstön sitouttaminen edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Hankkeessa huomioidaan tasa-arvoa edistävät asiat luontaisena osana hankkeen toteuttamista.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Vaikutus on neutraali.
Kulttuuriympäristö 0 0
Vaikutus on neutraali.
Ympäristöosaaminen 1 2
Ko. osaaminen voi nousta esille oppilaitoksen ja työssäoppimispaikan välillä sekä mallin kehittämisessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ammattitaitoa työelämästä -hanke aloitettiin webropol-kyselyllä Lapin koulutuskeskus Redun opetushenkilöstölle. Kyselyllä kartoitettiin kuinka moni opettaja on viimeisen viiden vuoden aikana osallistunut työelämäjaksolle, kuinka moni opettaja olisi valmis oallistumaan työelämäjaksolle ja mitkä ovat suurimmat esteet työelämäjaksolle osallistumiseen. Kyselyyn vastasi 84 opettajaa, joista 11 opettajaa oli ollut työelämäjaksolla viimeisen viiden vuoden aikana. Opettajista 67 olisi valmis osallistumaan työelämäjaksolle. Suurimmat esteet työelämäjaksolle lähtemiseen olivat olleet tiedon ja informaation puute, YTO-opettajien mahdollisuus lähteä työelämäjaksoille, opettajat tekevät jo oman alan töitä omalla ajalla, työelämä on jo tiiviisti mukana omassa opetuksessa ja epävarmuus omien töiden järjestelyistä työelämäjakson aikana. Työelämälle tehtiin myös webropol-kysely, joista selvisi, että työelämä pitää tärkeänä opettajien työelämäjaksoja ja on valmis tekemään yhteistyötä Lapin koulutuskeskus Redun kanssa. Ammattitaitoa työelämästä -hankkeessa kartoitettiin jo olemassa olevia malleja opettajien työelämäjaksoille. Ammatilliseen koulutukseen kohdistuneet voimakkaat leikkaukset ovat vähentäneet opettajien työelämäjaksoja. Koulutuksenjärjestäjän on täytynyt suunnata resurssit muihin kokonaisuuksiin. Ammattitaitoa työelämässä -hankkeessa kartoitettin malleja Koulutuskeskus Salpauksen (Opitaan yhdessä hanke 2015), Saimaan ammattiopisto Sampon, Riihimäen ja Hämeenlinnan Hyria koulutuksen ja Tampereen ammattikorkeakoulun (Sotefo -hanke 2010-2013) ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ja Pohjois-karjalan ammattikorkeakoulun (Opettajat toisissa töissäyitykset opetuksessa -hanke 2008-2010). Hankkeista poimittiin hyviä käytänteitä Lapin koulutuskeskus Redun opettajien työelämäjakson mallin rakentamiseen. Ertyisesti Koulutuskeskus Salpauksen 70-20-10 mallia käytettiin työpajoja järjestettäessä. Ammattitaitoa työelämästä -hankkeessa tutustuttiin myös Timo Ollin lisessiaatti tutkimukseen työelämäjaksojen merkityksestä ammatinopettajien ammatilliseen kasvuun sekä Aila Paason väitöskirjaan Osaava Opettaja 2020.
Ammattitaitoa työelämästä hankkeen hankesuunnitelman mukaisesti toteutettiin Benchmarkkaus Helmi Liiketalousopistoon ja Koulutuskeskus Salpaukseen. Benchmarkkausten kautta pomittiin hyviäkäytänteitä opettajien työelämäjaksojen toteuttamiseen.
Ammattitaitoa työelämästä -hankkeen hankesuunnitelman mukaisesti kartoitettiin webropol-kyselyn ja työpajojen kautta yrityksiä työelämäjakson toteuttamispaikoiksi. Yritysten nimet, toimialat ja yhteyshenkilöt löytyvät Lapin koulutuskeskus REDUN CRM-rekisteristä.
Työpajoja järjestettiin hankesuunnitelman mukaisesti henkilöstölle ja johdolle ja niissä oli mukana työelämatoimijoita. Työpajoja järjestettiin eri toimipisteissä (Rovaniemi, Kittiä, Kemijärvi, Sodankylä ja Kolari) ja niissä otettiin huomioon yhdenvertaisuun ja tasa-arvo. Työpajojen tulokset otettiin huomioon rakennettaessa työelämäjakson toteutumista vaihe vaiheelta (suunnittelu- ja aloitusvaihe, toteutus ja jälkivaihe). Työelämäjakson toteutumisesta laadittiin prosessikuvaus, josta rakennettiin prosessikaavio. Mallin rakentamisessa otettiin huomioon myös työelämäjakson dokumentointiin, arviointtin ja vaikuttavuuteen liittyvät seikat.
Ammattitaitoa työelämästä -hankkeessa järjestettiin seminaari. Seminaarissa esiteltiin hankkeen tavoitteet ja tulokset. Aaiantuntijan puheenvuoron piti KT, AMO, OPO Aila Paaso ja yrityselämän puheenvuoron Kimmo Kulojärvi. Seminaarissa esiteltiin myös hankkeessa laadittu työelämäjaksomalli, josta laadittiin esite Lapin koulutuskeskus REDUN sisäiseen käyttöön ja työelämätoimijoille.