Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S21745

Hankkeen nimi: Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business

Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen

Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2629463-3

Jakeluosoite: Microkatu 1

Puhelinnumero: 0172556000

Postinumero: 70210

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Henna Lehikoinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: henna.lehikoinen(at)savonia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447856925

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hallituksen lähiruokaohjelman tavoitteena on lähiruoka-alalla olevien toimijoiden yhteistyön vahvistaminen ja alan kehittämisen tehostaminen. Lähiruoalla tarkoitetaan erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria. Pohjois-Savon maaseudun vision mukaan ”vuonna 2020 Pohjois-Savo on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ruokamaakunta”.

Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business hankkeen kehitystyön tavoite on lähiruokaohjelman tavoitteiden mukaisesti vahvistaa lähiruoka-alalla olevien toimijoiden (ravintolat ja muut ravitsemispalvelut, matkailuyritykset, luovien alojen yritykset ja toimijat sekä oppilaitokset) yhteistyötä sekä tehostaa alan kehittämistä. Hankkeessa kehitetään maakunnan elintarvike-, matkailu-, hyvinvointi- ja luovien alojen yritysten vastuullisen ruokamatkailun osaamista.

Hanke liittyy Pohjois-Savon alueelle saatuun European Region of Gastronomy 2020 (ERG) tunnustukseen, joka tuo alueelle näkyvyyttä ja matkailijoita Suomesta sekä ulkomailta. Hankkeen toimien avulla yritykset voivat saada käyttöönsä European Region of Gastronomy –logon hyödynnettäväksi tuotteidensa etiketeissä, ruokalistoissa ja muussa viestinnässään. Tunnustus ja logo tulevat näkymään voimakkaasti eri medioissa lisäten samalla ERG-hankkeeseen osallistuvien yritysten palveluiden ja tuotteiden tunnettuutta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on rakentaa jatkuvuutta vastuullisen ruokamatkailun kehitystyöhön. Alueen gastronomisen tason nosto edistää jo tätä kehitystä ja tukee Pohjois-Savon maaseudun visiota: ”vuonna 2020 Pohjois-Savo on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ruokamaakunta”.

Hanketta toteuttavat yhteistyössä Savonia-amk, ProAgria Pohjois-Savo ja SavoGrow Oy.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pohjoissavolaisten ruoka- matkailu-, hyvinvointi- ja luovien alojen yrittäjät ja yritysten työntekijät. Yhteensä tavoittelemme hankkeeseen mukaan vähintään 50 yritystä. Hankkeen keskiössä gastronomisten palvelujen tuottamisessa ovat esimerkiksi pohjoissavolaiset ravintolat ja matkailuyritykset, mutta hanke kohdentuu laajemminkin elintarvike- ruoka- matkailu-, luovien- ja hyvinvointialojen yhteistyöhön.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillinen kohderyhmä/hyödynsaaja ovat pohjoissavolaiset kunnat, jotka hyötyvät kehittyvästä kuntataloudesta ja matkailualan kehittymisestä. Lisäksi hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat matkailutuotteita ja - palveluja käyttävät kuluttajat, jotka hyötyvät uusista laadukkaammista ja vastuullisesti tuotetuista gastromatkailutuotteista ja -palveluista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 442 643

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 390 264

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 554 471

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 479 148

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Sonkajärvi, Siilinjärvi, Kiuruvesi, Kaavi, Tuusniemi, Vesanto, Suonenjoki, Rautalampi, Lapinlahti, Keitele, Tervo, Rautavaara, Kuopio, Vieremä, Leppävirta, Pielavesi, Varkaus, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 50

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 99

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 125

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimet tukevat sekä miesten että naisten työuria ja yrittäjyyttä sekä yritysten toimintaympäristöä. Hnakkeen toimet kohdistuvat
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteisiin osallistumismahdollisuus ei riipu sukupuolesta. Valtavirtaistaminen näkyy hankkeen kaikissa työvaiheissa. Toteuttaja-, asiantuntija- ja ohjausryhmässä ovat edustettuina molemmat sukupuolet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteet ovat eri alojen yhteistyön kehittäminen ja edistäminen sekä niiden liiketoiminnan kehittämisen. Tavoitteena myös maakuntamme kehittäminen valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnetuksi ruokamaakunnaksi.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Vastuullisuus eli kestävä kehitys on kaiken toiminnan perusta. Ohjaamme festivaaleja ja elintarvike- matkailu- ja luovien alojen yrityksiä vastuullisuuteen, mm. paikallisten raaka-aineiden käyttöön. Myös aitous esim. festivaaleilla on vastuullisuutta, paikallisten yritysten yrittäjien tapaaminen ja paikalliset tarinat, ruoat jne. matkailussa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Hyvien tuotteiden rakentaminen kv-markkinoille, jotka kelpaavat myös paikallisille. Vähähiilisyys huomioidaan kuljetusasioissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Paikallisuus ja paikallisen ruoan, myös kulttuurihistorian esiin nosto lisää ja turvaa monimuotoisuutta. Esimerkiksi villiyrttien käyttöä ammattikeittiöissä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Vähäiset vaikutukset viitaten yllä oleviin perusteluihin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Vastuullisuus eli kestävä kehitys on kaiken toiminnan perusta. Ohjaamme festivaaleja ja elintarvike- matkailu- ja luovien alojen yrityksiä vastuullisuuteen, mm. paikallisten raaka-aineiden käyttöön. Myös aitous on vastuullisuutta, paikallisten yritysten yrittäjien tapaaminen ja paikalliset tarinat, ruoat jne. matkailussa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Toimialat ylittävä yhteistyö synnyttää uutta. Jossain vaiheessa syntyy lumipalloefekti jossa ei enää tarvita hankkeita paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen, yritykset ymmärtävät yhteistyön merkityksen. Hankkeessa kehitetään useammalle yritykselle sekä toimialaryhmälle liiketoimintaa, joiden vaikutukset ovat välittömiä sekä välillisiä. Hanke vahvistaa aluetaloutta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Hankkeen tavoitteena on kehittää mukana olevien yritysten tuote- ja palvelukonseptia mukaan lukien aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Tuetaan lähiruoan käyttöä - lyhyet kuljetusmatkat.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Hankkeen toimet mahdollistavat alojen verkostoitumista ja hyvinvointia lisäävien ja kestävän kehityksen mukaisten palveluiden sekä tuotteiden kehittämisen. Hankkeen toimet edistävät alueellamme sekä taloudellista että henkistä hyvinvointia. Liiketoiminnan kehittymisellä on positiivisia vaikutuksia sekä yrityksiin että aluetalouteen.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hanke ei keskity tasa-arvon edistämiseen, mutta se on osana vastuullista toimintaa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hanke ei keskity näiden edistämiseen, mutta se on osana vastuullista toimintaa.
Kulttuuriympäristö 4 4
Kulttuuriympäristö on tärkeä osa esimerkiksi festivaalien ja muiden ruokaan liittyvien palvelujen rakennetta. Edistämme uuden kulttuuriympäristön kehittymistä. Hanke edistää myös maaseudun elinkeinoja, vahvistaa alueellista ruokakulttuuria.
Ympäristöosaaminen 5 5
Vastuullisten palvelujen kehittäminen lisää yritysten ympäristötietämystä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business –hankkeessa lisättiin Pohjois-Savon alueen yritysten (elintarvike, matkailu, hyvinvointi ja luovat alat) vastuullisen ruokamatkailun osaamista, valmiuksia tuottaa ruokaan liittyviä vastuullisia elämyksiä ja niistä viestimistä. Hankkeessa järjestettiin osaamisen vahvistamiseksi yhteensä 51 koulutusta/työpajaa ja opintomatkaa hankehakemuksen mukaisista teemoista ja yritysten toiveet/tarpeet huomioiden. Yritysten tapahtumaosaaminen vahvistui ja hankkeen aikana valmistui yritysten käyttöön toimintamalli vastuullisten tapahtumien/festivaalien kehittämiseen. Kansainväliset tilaisuudet (2 kpl) järjestettiin koronan takia etäyhteydellä.

Hankkeen aikana rakentui n. 80 yrityksen/organisaation yhteistyöverkosto, jolle järjestettiin verkostoitumistilaisuuksia n. 1krt/kk. Verkostoitumisen kautta yritykset löysivät uusia yhteistyökumppaneita ja tapoja tehdä yhteistyötä. Hankekumppanit perehdytettiin alkuun ERG-logon käyttöön, siitä viestimiseen ja vastuullisuuden laatukriteerit/kehitystavoitteet määriteltiin erikseen kunkin yrityksen kanssa.

Local Food Gift –ohjelma järjestettiin kaksi kertaa, 2020 ja 2021. Mukana oli yhteensä 30 yritystä ja 50 tuotetta. 5 tuotetta palkittiin myös kansainvälisesti. Useat ohjelmassa mukana olleet tuotteet ottivat isoja kehitysaskeleita ja pääsivät myyntiin useampaan myyntipisteeseen.

Gastro Business –hanke oli vaikuttamassa osana muita ERG-hankkeita monipuolisen ja näkyvän viestinnän kautta siihen, että Pohjois-Savo nousi valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnetuksi ruokamaakunnaksi v. 2020-2021. Pohjoismaisen ruokavalion ja pohjoissavolaisten raaka-aineiden tunnettuutta lisättiin tuottamalla videomuotoinen aineisto. Makumittelö – Pohjoismainen ruokaseikkailu Savossa toteutettiin YouTubeen 7-osaisena minisarjana. Sarjan tekoon osallistui noin 50 pohjoissavolaista yrittäjää ja se saavutti somejulkaisujen avulla 200 000 henkilöä pelkästään loka-marraskuun 2020 aikana.

Hankkeen aikana mitattiin ERG-indikaattoreita, joilla saatiin tietoa mm. kaikkien ERG-hankkeiden vaikuttavuudesta. Kuopion kokonaisyöpymismäärät kasvoivat 1-7/2021 verrattuna vuoden 2019 lukemiin ennen koronaa, kv-yöpymisten määrä laski odotetusti koronan takia. Ruokamatkailutuotekortteja valmistui v. 2021 loppuun mennessä 60 kpl. Lähiruoan käyttö lisääntyi hivenen yrityksissä (46 %:sta 48 %:iin), ruokahävikkiä kertoi seuraavansa v.2021 91 % ravintoloista ja 57 % elintarvikeyrityksistä. Yritykset eivät halunneet kertoa ruokamatkailutuotteidensa euromääräistä myyntiä. Tästä syystä mitattiin Pohjois-Savon ravintola- ja kahvila-asiakkaiden ostokäyttäytymistä, jonka mukaan yli puolet vastaajista (56 %) vierailee ravintoloissa ja kahviloissa 2-5 krt/kk ja yhdellä käynnillä 66 % asiakkaista käyttää rahaa 11-100 e. Tapahtumissa (3 kpl) tehtyjen mittausten mukaan oli kävijöitä yht. 17 400 ja kävijät jättivät tapahtumapaikkakunnille yht. yli 2 milj. euroa. Tarkempia indikaattoriyhteenveto on luettavissa pdf-muotoisesta laajemmasta loppuraportista (liitteenä).

Lopuksi voi todeta, että hankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Suunniteltujen toimenpiteiden lisäksi hankkeen toimeksiantamana valmistui 3 opinnäytetyötä, joista saatiin arvokasta tietoa ERG-tunnustuksen, hankkeiden ja verkostomaisen yhteistyön hyödyistä ja haasteista.